Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:29
Antal inlägg: 1682

Jag har inte skrivit att mitt barn är överjävligt, läs om och läs rätt apbur.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 18:31
Antal inlägg: 4050

Brokenstring: Nej, jag har inga barn men jag har varit barn och har ett mycket klart minne av min egen tonårstid.
Känner även folk som har barn, det finns det antal föräldrar i detta land. Man behöver på intet sätt vara förälder för att kunna ta ställning till såna här frågor. Det finns som någon nämnde också statistik som behandlar ungdomar vars föräldrar låter dem dricka under kontrollerade former.

Vilket förtroende är det du talar om när du tidigare skrivit att du inte inbillar dig att hon lyssnar på det du säger? Jag tvivlar inte på att det finns förtroende i er relation, bara det att du uttrycker sig motsägelsefullt.

Det är knappast att överbeskydda sina barn att inte låta dem vara med på fester med alkohol. Det handlar väl om att man vet vilka risker som föreligger och inte anser det vara värt det att ungdomen ska få utforska den världen.

apbur2010-03-23 18:32
Antal inlägg: 9699

Nej, men du tog personligen åt dig och jämförde med din egen familj när jag sa att man nog kan skylla på föräldrarna om ungen var trotsig och överjävlig.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:38

Jag inbillar mej inte att hon skulle lyssna på mej om jag sa att hon inte får dricka alkohol på en fest. Med det inte sagt att hon inte lyssnar på mej alls. Eller att hon trotsar allt jag säger, inte alls.

Men hur anser du man ska ha koll på sina barn som jag frågade förut om inte telefon och att man pratar med sitt barn räcker för dej?

Klart är att jag inte kan ha full koll hur gärna jag vill.

"Hur vet du att det inte dyker upp en kompis kompis som har trotsat sina föräldrar och druckit lite extra? "

Nä det kan jag ju inte veta ett skit om. Jag kan inte heller veta om hon går till affären att hon inte möter en pedofil mitt på ljusa dagen. jag kan inte heller veta om det jobbar en suspekt människa i skolan som lurar i henne sprit eller lurar med henne på en fest.

Jag fattar inte ditt resonemang larvbrud?
Det kan hända alla människor saker överallt. Men man kan inte övervaka sina barn, man måste däremot försöka lära dom vara försiktiga och misstänksamma utan att skrämma livet ur dem så de inte vågar leva.

caughtbock2010-03-23 18:44
Antal inlägg: 7699

Jag kommer ihåg att jag har haft någon liknande diskussion med Larvbrud om just barnuppfostran... Mitt påstående var väl ungefär att tonåringar inte alltid vill lyssna på sina föräldrar, men jag hade tydligen fel. Å fan ;)

Håller helt med dig Broken...

caughtbock2010-03-23 18:47
Antal inlägg: 7699

Man kan drivas till alkoholism av allt möjligt, men i slutändan är det ändå ett val man gör. Precis som alla andra dåliga vanor. Tycker jag.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 18:52

Hur förklarar ni att det finns yngre barn som inte vill lyssna på sina föräldrar? Som sagt kände jag små lågstadiebarn som ljög och gick bakom ryggen på sina föräldrar.
Känner flera stycken som har rökt sedan lågstadiet och också druckit från den tiden.

Låter otroligt konstigt att det inte skulle funka bra att vara hemma och göra läxor. Många ungdomar saknar vettiga fritidsintressen. Vems fel det är vet jag inte.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 18:53

Men du svara fortfarande inte på min fråga hur man ska ha koll på sina barn larvbrud?

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 18:56
Antal inlägg: 3451

Oj, jag växte upp i Stockholmsförort och inte ens där kröka och rökte lågstadiebarnen. Var är du ifrån Larvbrud?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 18:56

""Hur vet du att det inte dyker upp en kompis kompis som har trotsat sina föräldrar och druckit lite extra? "

Nä det kan jag ju inte veta ett skit om. Jag kan inte heller veta om hon går till affären att hon inte möter en pedofil mitt på ljusa dagen. jag kan inte heller veta om det jobbar en suspekt människa i skolan som lurar i henne sprit eller lurar med henne på en fest.

Jag fattar inte ditt resonemang larvbrud?
Det kan hända alla människor saker överallt. Men man kan inte övervaka sina barn, man måste däremot försöka lära dom vara försiktiga och misstänksamma utan att skrämma livet ur dem så de inte vågar leva."

Med den inställningen förstår jag att din dotter inte lyssnar när du säger att hon inte ska dricka. Du tror ju inte att det är särskilt farligt.
Om du verkligen står för det anser jag att du är ganska korrekt och konsekvent. Finns ingen anledning att hålla henne borta från fest och sprit om du inte ser några större faror med det.

Själv ser jag en stor skillnad mellan att tex ramla av en häst och bryta benet än att bli våldtagen på en hemmafest. Tycker helt klart vissa risker är värda att låta ungdomen ta. Säger inte att just din dotter löper den risken, som sagt kanske du känner hennes vänner osv. Rent principiellt törs jag ändå säga att risken finns.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 18:57

Halleluja!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 19:00

Brokenstring: Jag har inget recept för hur man håller koll på sina barn. Ett enkelt tips är att försöka så de är hemma om kvällarna. Vill de lämna hemmet får man fråga sig varför.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 19:01

Ibland så känns den frågan självklar.

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 19:01

Så en 17-åring ska hållas borta från fester för att sedan vid 18års ålder anses vuxna att att bestämma över allt hon vill.
Hur tror du då det kommer se ut när hon släpps ut i det verkliga livet utan erfarenhet?

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 19:02

"Ett enkelt tips är att försöka så de är hemma om kvällarna. Vill de lämna hemmet får man fråga sig varför"

Skojar du med mej eller lever du på 1800-talet på riktigt larvbrud?

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-23 19:04
Antal inlägg: 4279

Jag har inga barn - men jag har varit tonåring. Det fanns i princip ingen som ville sitta hemma med mamma och pappa varenda helg. Att gå ut och träffa vänner är helt naturligt. Givetvis får föräldrarna sätta gränser och försöka ha en öppen dialog - men att förvänta sig att ungarna ska sitta hemma är helt orealistiskt. Visst finns undantag - men om min tonåring inte ville träffa vänner skulle det oroa mig lika mycket som en hemmafest.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 19:04

Brokenstring: Känner flera vars barn inte ränner på stan. Tycker du att dina erfarenheter är norm?

Hur ska en femtonåring kunna gå på fest utan erfarenhet? När ska man vänja in dem broken?

Du får göra som du vill. Jag hade inga som helst problem att klara mig i världen trots att jag inte drack som minderårig.

Fetzer - Ej medlem längre2010-03-23 19:05
Antal inlägg: 395

Anledning är ett konstigt ord att använda, jag skulle säga orsaker. Det finns många orsaker till att människor blir alkoholister.
- Psykisk ohälsa som kan leda till att alkohol blir en snabb lösning med ödestigra konsekvenser.
- Grupptryck som leder till alkoholism i tidig ålder.
- Man kan bära på anlag för alkholism och ofta medföljer andra problem också.
- Sen har vi den osynliga alkoholismen som t ex drabbar människor i restaurangbranchen, människor som lever med alkohol omkring sig och inte tänker på att de kanske dricker varje kväll eftersom det betraktas som "normalt".

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 19:06

Så man ska alltså låsa in barnen tills de är myndiga? Är inte det straffbart?

Linn79 - Ej medlem längre2010-03-23 19:07
Antal inlägg: 4279

Vem säger att man måste dricka för att man går ut och träffar vänner?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?