Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 00:15
Antal inlägg: 9204

jag måste inte. jag vill och jag kan.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-04-11 00:21
Antal inlägg: 4050

Nej, det är klart du inte kan om du måste anställa någon för att kunna hålla den standard du vill ha. Men det är i alla fall bättre än att bli en martyr och berätta för alla att du legat på knä och skurat golv hela dan :)

lycopersicon2010-04-11 00:21
Antal inlägg: 355

Jag måste inte heller. Och perfekt har jag det inte, däremot hyfsat fräscht och inte massa ingrodd skit. Det hinner faktiskt samlas en hel del dammråttor på två veckor och badrummet blir lite småsunkigt så det brukar jag skura av efter en vecka.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 00:34
Antal inlägg: 9204

hmm, så då kan jag inte hålla håret snyggt, bilen underhållen, skorstenen rensad och häcken klippt heller. för det har jag också sett till att lägga ut.

jag kan betala, därför kan jag.

Tanten M - Ej medlem längre2010-04-11 00:39
Antal inlägg: 5126

Ännu ett ämne som blir en kvasidiskussion.

Det huggs så lätt nuförtiden. PK hit o dit. Äsch, ta er i brasan.
Nu ska jag lägga mig i mina rena lakan.

teamgrens2010-04-11 01:05
Antal inlägg: 763

Jag har läst många inlägg här om Rut avxdraget. Och skulle vilja framföra något som många helt enkelt inte verkar förstå. (matte var kanske inte ert starkaste ämne)
Rut avdraget kostar inte skattepengar. Utan genererar pengar.
Bara i Skåne har 1500 föredetta arbetslösa fått jobb pga detta. Det betyder 1500 mindre att betala ut a kassa till, som dessutom nu betalar skatt på sina löner. Företagen de jobbar för betalar skatt på vinsten och arbetsgivaravgifter.
Det betyder att det som betalas ut av skatteverket i form av rut avdrag kommer tillbaka in igen fast med mycket plus.
Att använda subventionen i den kommunala sektorn hade kostat oss pengar då det är skattepengar som betalar löner mm då. Då hade vi gått minus i stadskassan medan vi nu går plus.
Enkel matematik. Och ni som fortfarande inte förstår kan ju ringa skatteverket själv och höra er för
Jag tycker att det är bra att folk anlitar städhjälp. Det genererar jobb och gör att vi kan spendera mer tid med våra barn tex.

Gizza Vem - Ej medlem längre2010-04-11 05:21
Antal inlägg: 243

Låter som ett typiskt i-landsproblem, tycker jag.

Miss_jk2010-04-11 08:28
Antal inlägg: 8941

För att svara på TS: 2000:- i månaden, då kommer hon varannan lördag. Städar ALLT till perfektion. Skurar badrummet där hon även drar ut tvättmaskinen och skurar, torkar lister, dörrar, alla hyllor, luckor m.m. D.v.s. allt. Är mycket nöjd med henne och framför allt att jag slipper göra skiten själv.

pion ekrot2010-04-11 08:52
Antal inlägg: 3340

Folk som kan städa själva men som låter andra göra det. Det är nåt lite småsunkigt över det. Om man verkligen inte kunde själv så hade det inte känts lika wierd. Lättja och frosseri är vad det är! ;)

LenaG2010-04-11 08:58
Antal inlägg: 19975

Nu ska jag städa :)

Hasselblad2010-04-11 09:39
Antal inlägg: 31

Intressanta inlägg! Jätte billig städning med bra kvalitet kanske inte alltid är bäst. Tänk bara på inslaget i uppdrag gransking. De som jobbar är oftast invandrare med låg utbildning och kanske inte vet hur man gör för att kolla upp om ens arbetsgivare betalar svart. Eller i värst fall kan de veta om det och sedan kräva SOC-bidrag.

ewokerna74 - Ej medlem längre2010-04-11 09:49
Antal inlägg: 323

Varje vecka, 240 kvm, 4 timmar, gör precis allt inom städning och det är skinande rent överallt. Aldrig varit besviken. Ca 3500:-+ moms/månad. Går in själv med utlagd nyckel. Bara svensk personal och samma kommer varje vecka (utom möjligen när hon har semester, då kommer chefen själv och utför jobbet)

Jag gör hellre roligare saker än städar 4 timmar på min lediga dag, faktiskt! :)

lycopersicon2010-04-11 10:05

Idag tittar jag ut genom mina nyputsade fönster och upptäcker att solen skiner från en klarblå himmel. Det blir en lång promenad tillsammans med en väninna och en kopp kaffe på våffelserveringen i skogen som just öppnat för säsongen. Skönt att kunna göra trevliga saker när man är ledig istället för att städa.

Stubin2010-04-11 11:31
Antal inlägg: 337

Jag tycker att det är lite märkligt att ni som anser att det finns människor som ser ner på dom som har städyrken hellre vill att dom inte nyttjar deras tjänster. Till vilken nytta då? Era egna samveten eftersom det klart och tydligt visar att även ni ser ner på detta yrke. Dessutom så tror jag att dom hellre städar än går arbetslösa, många kanske gör detta i väntan på ett jobb som dom vill ha. Själv jobbade jag på äldreboende i väntan på mitt nuvarande jobb som tandsköterska.
Och resonemanget att jag betalar inte för nåt jag kan göra själv håller inte heller. För bara man lär sig så kan alla göra nästan allt själv. Vem av er har inte gått in på en pizzeria? Vad tror ni att dom har för löner, sämre än dom som städar, har själv varit i den branschen så jag vet att man sliter häcken av sig för småsmulor.

Canoodling2010-04-11 11:41
Antal inlägg: 119

Pion - "Folk som kan städa själva men som låter andra göra det. Det är nåt lite småsunkigt över det. Om man verkligen inte kunde själv så hade det inte känts lika wierd. Lättja och frosseri är vad det är! ;)" - Det luktar svensk. Avundsjuka =)

Som någon skrev tidigare - kan man så är det väl vettigt att prioritera bort sånt som någon annan kan leva på. Och hellre vara med sina barn t.ex. Då skulle vi slippa en jäkla massa besvärliga ungar iallafall!!

Jag städar själv (nej, min man gör det, hehe, jag har städat så mycket i mina dagar att det är hans tur nu) men har vänner som har städhjälp. Det är inga rikingar, inga höginkomstagare - inte ens moderater, det ni! =) Det är såna som använder tiden till det den är avsedd till.

lailala2010-04-11 11:46
Antal inlägg: 236

Det är ju bra att direktören och hans hustru nu kan göra avdrag på pighjälp,istället för att direktören själv tar tag i moppen och hjälper sin hustru.Att det är så många medelålders kvinnor som ser positivt på det är väl inte konstigt. Det är ju de som ständigt får slita med dubbelarbete, i desperat försök att få ihop arbete och hemliv, och lever i förhållanden som inte sällan är allt annat än jämställda. Jag har stor respekt för det arbete som utförs av städpersonal. Den respekten saknar de som hotar med att skaffa svart arbetskraft om inte priset fortsatt halveras via en skatterabatt, de kränker hela yrkesgruppen! 35 procent av skattesubventionen hamnar hos de tre procent som tjänar mer än 50 000 kronor i månaden. Ju högre inkomst man har desto flitigare utnyttjar man Rutavdraget.Jag tycker inte att det är rimligt att de personer som fått enorma skattelättnader av den borgerliga regeringen också ska bjudas på skatterabatterade hushållsnära tjänster, de har råd att betala fullpris för de tjänster städföretagen erbjuder.

lycopersicon2010-04-11 12:18

lailala: Vilka fördomar du har! Jag är ensamstående och jobbar 85% och har städhjälp 2 ggr/månad. I min bekantskap har en väninna som jobbar 90% som läkaresekretare och har en skitlön (gift med en snickare) också städhjälp. Ytterligare en väninna som jobbar med att svara i telefon på ett försäkringsbolag (19.000,- i månadslön) har också städhjälp. Vi får prioritera bort andra saker men det är det värt.

stefanf2010-04-11 12:26
Antal inlägg: 1744

Ska också börja kolla lite på alternativ för städhjälp till hösten. Vi jobbar 100% båda två och är rätt usla på att städa (för vi tycker det är ohyggligt tråkigt).
Jag lägger inga som helst värderingar i olika jobb utan tycker det är viktigt att mötas med respekt och ha en bra arbetsmiljö (oavsett om man jobbar på krog, inom vård, skola eller med lokalvård).

Kanske är det inte helt PK men jag vet/ser/konstaterar att det finns en rätt stor grupp människor som faktiskt inte har förmåga (eller ambition) att utbilda sig på eftergymnasial nivå. Nästan alla arbeten kräver idag, mer eller mindre, avancerade teoretiska kunskaper (även jobb som tidigare var "enkla", rent teoretiskt), ett faktum som minskar möjlighet till försörjning för lågutbildade.

Visst kan man försöka hävda att vi ska se till att ALLA får högskoleutbildning och blir ingenjörer mm. men jag tror de flesta inser att det är en utopi.

Valet står alltså mellan att utrota tjänstesektorn, alla arbeten som kan utföras utan vidareutbildning (sk. "lågstatusjobb") ska utrotas - ELLER försöka ge dessa arbeten en högre status.

Vi kan moralisera över människors olika livsval, att man anlitar någon för att göra sånt man "borde" kunna göra själv men beskriv gärna hur detta samhälle ska se ut.
- Ska vi verkligen lägga ner alla restauranger? Transporttjänster (typ taxi, buss mm.)
- Vad ska de som jobbar inom tjänstesektorn leva av?

Jag anser att man får tycka vad man vill om att anlita privat städhjälp och gärna följa sitt eget samvete och sin moral. Om du tycker det är förnedrande att betala någon för att städa - ja, låt bli då.
Döm dock inte andra för att de gör ett annat ställningstagande, det har du ingen grund för.

mollee - Ej medlem längre2010-04-11 12:35
Antal inlägg: 6087

ååh, jag hade kunnat bli din städhjälp!
Jag städade hos en familj i ett jättestort hur på kanske 270 kvm.
Jag fick 80 kr i timmen och var ändå jätte noga. Rengjorde ramar, lister, plockade bort böcker och rengjorde hela hyllor, rengjorde t.o.m deras bastu och bubbelpool en gång när jag hade 40 graders feber.
Din lägenhet skulle bli klar i ett svep ju!!! :)

Tess 082010-04-11 12:38
Antal inlägg: 18003

Nej, mollee!!! Du får komma hem till mig!!! PAX!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?