Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 606 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| regression | 2010-05-09 19:30 | |
![]() | Det är mycket beklagligt att inget land har erkänt Sveriges folkmord av socionomerna ännu. | |
| granit69 | 2010-05-09 19:33 | |
![]() | Finns många socionomer som är trötta på vissa klienter. Det finns en hel del Tabitamorsor. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 19:51 | |
![]() | Jag ringde och hade en timmes samtal med Socialstyrelsen, jag gissar, vassaste statistiker härom veckan. Det finns ingen statistik över hur många som dör och varför dom dör när dom går under 'Ekonomisk ersättning' hos Socialtjänsten. Jag själv kan tycka det är den mest grundläggande frågan en socialminister bör ställa sig. Dvs, hur bra eller dåligt går det? Dom frågor man ställer sig istället är hur går det för våra pensionärer som lever under Socialtjänsten, där är det majoritetens tyranni som spelar in och politikerpopulism/rädsla till att förlora makten. Skälet till att jag ställde frågan är för jag vill veta huruvida dödligheten är högre hos dem som går hos Socialtjänsten än i övriga samhället och isåfall varför. Återigen en sån där 'anomalitet' i mina tankebanor som man kan tycka är självklar men inte är det. Med 'folkmord' menade jag i sammanhanget rent ideologiskt och psykosocialt då jag har svårt och se hur de 75 000 utförsäkrade sjuklingarna skall kunna få ett jobb under 'jämlika' och 'rättvisa' omständigheter då dom är rent socialt degraderade till (enligt amerikansk definition) 'white trash' eller (enligt svensk defintion) 'stackare'. Jag är givetvis en av dom och det som gör det tragikomiskt är att jag, rent karriärsmässigt har en fantastisk cv, lider av existentiell depression, är vägrad praktisk lösning till rehabilitering. Jag har gått i exil en gång (som slutade i krash) och det ser ut som att jag måste gå i exil igen pg a att klimatet här har förvärrats. Då jag tidigare tjänade mer än vad snittet av höginkomstagarna (Danderydarna) gör idag, får jag bara ut en 4:e del än vad Försäkringskassan skulle ha gett mig. Så för minoriteter som mig som betalat så mycket som 60 000:- i skatt under en månad, så känns utförsäkringen, rätten till rehabilitering som ett skämt som ersätts med kölhalning. | |
| granit69 | 2010-05-09 20:01 | |
![]() | Dödligheten torde ju vara större eftersom en stor del av biståndstagarna är missbrukare.Kan du inte kolla om självmorden är överrepresenterade också? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 20:11 | |
![]() | granit69, missbruksteorin är uppenbar men kan i sig vara ett stigmatiserat och dogmatiserat område och därmed innehålla kognitiva fällor. Givetvis är det en relevant fråga men man behöver gå så djupt att man analyserar efter substansbruk och bakomliggande samt övergripande faktorer. Självmorden, direkta och indirekta är intressant. En annan faktor som jag funderar över är förkortad livstid pg a låg levnadsstandard. Det är bekräftat att fattiga människor har en kortare livstid pg a dålig kost. Tyvärr så kan jag inte gå vidare i dessa undersökningar då det måste göras på efterfrågan av politiker eller på forskar-/professurnivå via Universiteten. Konflikten ligger alltså i statussamhällets natur där våra politiker inte vill ha svaren. Med tanke på att vi har Göran Hägglund som Socialminister så kanske han ber till gud om att dessa problem skall 'reglera sig själva'. Någon som sett Noaks-ark ännu? :D | |
| granit69 | 2010-05-09 20:18 | |
![]() | Ja,herregud Göran Hägglund känns sympatisk,not. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 20:42 | |
![]() | Göran Hägglund i all ära så, faktum är att vår välfärd successivt har degraderats sen 1991. Nån skrev om hemlöshet. 1991 avskaffade man 'allmännyttan'. Man har genom åren privatiserat så mycket som möjligt, missbruksvård, bostadsbolag, apotek och elbolag samtidigt som vi har gått igenom både teknologisk och militaristk revolution och vad jag förstår så finns det krafter som vill privatisera både vattnet och vården. Resultet gällandes hemlösheten är att den gått från ett icke-problem till att folk väntar till att ens farmor ska dö och man ska få dennes lägenhet i city. Hemlösheten sägs idag bestå av ca 20 000 individer där siffran gick upp till ca 5000 fram till 95-96 och sedan upp över 20 000 till 2006. Elpriset är ju en 'kär' prisökning, hur många tusen procent peekade den i vintras? För några år sedan sa man att priset gått upp 600 procent sen den 'statliga avregleringen'. Med tanke på privatiseringen av bostadsbolag så fick vi också ett nytt intresse av bostadsbrist, i vintras klagade några av de större byggbolagen att dom inte FÅR bygga.. Något som oroar mig är jävigheten, speciellt i dom fallen det gäller 'missbruksvård' .. Svenska skattebetalare betalar uppåt 1 miljon kronor till den per missbruakre för att dom skall hjärntvättas efter någon 'exotisk' och ointellektuell metod som består av 'självaffirmation' (12-stegsvarianten) eller 'ny-religiositet' (Mirakelmetoden) variant. Då en vän tog livet av sig efter det sistnämnda, så ställde jag en fråga till Socialstyrelsen här med. Dvs, 'Hur bra går det för missbruksvården?' .. Här saknas det statistik med. Den statistik dom hade var från 1998 och jag kan bara konstatera, att Svenska folket är blåst på konfekten. Man betalar alltså privatiserade vårdalternativ (företagsverksamheter) uppåt 1 miljon kronor för att vård som består av hjärntvätt och ny-religösa budskap utan att kräva det mest grundläggande, resultat och mätbarhet. ('Where is our heads?') Apoteket skall då samma väg vandra, på sikt så går priset upp, produktsortimentet försämras, servicenivån försämras och riskkapitalisterna + nyrika (korrupta) politiker skrattar sig hela vägen till banken medans en sovande majoritet får nya piller för att somna om vid sömnproblem. Funkar inte det sistnämnda så kan vi erbjuda elschocker dvs lobotomi, inlåsning (i alla deras varianter) eller varför inte 'aktiv dödshjälp' :) | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 20:48 | |
![]() | Intressant i sammanhanget om vatten är att det är samma krafter som vill privatisera vattnet som signalerar vattenkris. (Appeal to fear, appeal to authority) .. En annan sak, som är intressant gällandes 'Ekonomiska biståndet' .. en annan vän till mig, som hade HIV/AIDS, ansökte om vinterjacka hos Socialtjänsten och fick avslag. Han dog i exil under vintern strax efter han klagat på att hans utbetalning var försenad. Han dog i lunginflammation. Jag ser det som mer eller mindre indirekt självmord för att välfärdsklimatet var för hårt. | |
| magnusito | 2010-05-09 20:49 | |
![]() | 2010 när Sverige är rikare än någonsin, när vi byter leksakstelefoner varenda år, köper kläder som barn fördärvats av i Kina och Indien, när miljön håller på att haverera så agnar svenska folket sig åt att uppröras av att det finns människor som av olika sociala och psykiska anledningar tar hjälp av samhället. det hetsas om fuskare o dyl. DET ÄR EN YNKEDOM! Finns det inget annat som upprör, som vi borde kämpa för? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 20:52 | |
![]() | I det sistnämnda, så var det förståss komplext. Flera faktorer spelade in, han såg sig själv som 'frihetskämpe' och åkte på en massa propaganda, den stigmatiserade bilden som kommer med HIV/AIDS påverkade alla hans sociala relationer och i kombination med att han inte fick sitt grundläggande ekonomiska behov tillfredställt så flydde han nog i ren desperation. | |
| _--Robban--_ - Ej medlem längre | 2010-05-09 20:55 | |
![]() | När man läser h3r4kl31t0ss inlägg blir man dyster. Men du har rätt, och det är bra att någon drar upp skiten till ytan. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 21:16 | |
![]() | Det är en dyster verklighet och vi har bara en ytterst liten insikt i hur illa det är ställt för den svenska befolkningen. Dom flesta förnekar de jobbiga faktumen för att försöka behålla sin balans och när man inte söker svaren genom statistik och kritisk analys går det åt pipan. Jag tror att det är något lurt med självmordstatistiken med. Ett annat problem jag dök på under mina fantastiskt fina dialog med den där statistikern på Socialstyrelsen (om man bortser från problemet med den politiska viljan) är hur resultat fördröjs. Vi går igenom 'krigstid' där det rent tekniskt är definierat en världskrig. Vilken effekt har det på 'rapporteringen' av vår gemensamma 'folkhälsa'? Jag är själv förespråkare för 'Bruttonationallycka' dvs BNL istället för BNP där man kan se mer klart över hur en befolkning mår. Sök i google. | |
| granit69 | 2010-05-09 21:17 | |
![]() | h3r4kl31t0ss-Hur vet du allt detta? Tycker inte du att de som verkligen behöver socialbidrag ska få det(kanske kunde de få en högre summa tom),istället för att vissa helt friska ska vara med och ta del av de pengarna? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 21:25 | |
![]() | granit69, jag vet för att jag är den jag är och engagerar mig i de här frågorna. Jag tycker Socialbidraget (Försörjningsstödet) skall höjjas med minst 1000 kronor men uppåt 3000 kronor lite beroende på vår framtidsutveckling. Jag tycker inte heller att man skall behöva ha något fel för att få ta del av försörjningsstödet. En socialförsäkring skall gälla alla människor inom ett land annars så är det inte en socialförsäkring som gynnar landet och den sociala harmonin. Ett samhälle består inte bara av arbetsmyror, ett samhälle måste få ha filosofer, konstnärer, icke-engagerade osv osv. Det gynnar mångfalden. Se det ur ett perspektiv av en tusenfoting, den kan inte trilla omkull för att den har så många ben, dom där benen är folket och kroppen är landet. Utan ben är den en mask, med bara två ben, där ett är handikappat blir det väldigt ostabilt. | |
| regression | 2010-05-09 21:29 | |
![]() | Jag skulle gärna vilja försäkra mig mot att bli konstnär, men det lär väl dröja. Någon får nypa mig i armen om håller på att trilla dit. | |
| granit69 | 2010-05-09 21:35 | |
![]() | Jag håller inte med dig fullt ut.Visst ska vi ha konstnärer och filosofer,men har man inte mat på bordet åt sina barn så måste man göra nåt åt det.Man kan väl inte sitta hemma och måla om ingen köper tavlorna.Skulle vi alla känna efter så är inte många av oss arbetsmyror.Definitivt inte jag.Jag är konstnär i själen,men som livet ser ut så måste jag jobba,jag vill heller inte belasta nån annan med mina levnadsutgifter.Kunde jag så skulle jag emigrera och bara leva ur hand i mun.Det går nu inte då jag skaffat barn. | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 21:41 | |
![]() | Det finns alltid människor som inte passar in. Det är dom människorna socialförsäkringen är tillför. Skit i statusar och enkla påskrivningar som konstär, filosof eller vad... Vikten ligger i att inte kunna konfigureras in lämpligt i samhället, då man inte kan nå 'social acceptans' eller 'social kredit'. Man är helt enkelt inte efterfrågad. Dom människorna blir ett hot mot det 'civila samhället' .. antingen finns socialförskringen till att se till att dom inte börjar gå loss på resten av människorna eller så blir dom brottslingar av någon sort. Det är därför jag menar att den här typen av socialförsäkring tjänar samhället som sådant och därmed folket i det. Skälet tilll att jag tycker ersättningarna skall höjjas är för att vi har en fin standard i det här landet och vi skall inte producera folk som måste gå i trasiga kläder, ha fula tänder och är sura på folk som har det bra. Det är ohälsa för alla. (Det produceras en massneuros av det om man skall ta det ur ett folkhälsoperspektiv) I värsta fall, om det blir värre så kommer brotten öka, i värsta fall så produceras det mer utanförskap som vid ansamling blir maffia, rebeller, enskilda 'freak'-brott, interna terrorister och 'gud vet vad' (fråga Hägglund). Jag känner mig inte heller helt främmande för att det är tanken med tanke på att USA som definierar terrister som leverne, styr världsekonomin, vår säkerhetspolitik, slänger upp miljontals människor som terrorister i sitt system. Det beror lite på om vi pratar om anarkokapitalism eller inte. Det kan även vara en negativ sidoeffekt av deras ekonomiska modell som vi försöker konvertera till. | |
| granit69 | 2010-05-09 21:46 | |
![]() | Dett är spännade att se på saken som du gör,jag ska ta till mig det du sagt och fundera vidare.Nu måste jag sova,ska upp tidigt.Tack för samvaron:) | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-09 21:55 | |
![]() | granit69, har man barn så är man ju bunden till det i första hand. Lite av naturens lag det där. Som jag skriver så skall 'alla' ha rätt till socialförsäkring. Vikten ligger vid att se det som en säkerhetsspärr där folk har möjligheten till att förbli okriminella utan att förtryckas för utseende eller genom någon form av underskott. Skälig basnivå är den subjektiva bedömningsmodell som gäller och därmed blir ett politiskt vapen som innehåller det jag skrev tidigare (förtrycken). Du skriver om leva ur hand i mun, ja, det är också något som är viktigt för att kunna hitta jobb. Det vi pratar om där är 'social mobilitet' dvs möjligheten till att byta miljö och därmed socialt umgänge för att få nya möjligheter. Sverige är ett dyrt och smalt land. Jag skriver själv om att kunna gå i exil för att jag tror att jag har större möjligheter på så vis med tanke på att det är kört för mig här. Sverige är dessutom ett materalistiskt land starkt vilande på konsumerismen, vilket blir ett väldigt problem för de som lever på 3500:- i månaden. Skall man accepteras socialt så måste man ha 'stil' därmed, eftersom många går efter den bedömningsmodellen, så kan det behövas en garderob på ca 5-7000 kronor per person och år bara för att få en vän eller jobb. Sen skall man ha ett respektabelt hem, bor man på landet är det av vikt att ha bil och alla behöver ju semester för att dom skall kunna bli arbetsföra och produktiva. SÅ... rent REELT vad folk behöver (annat en aktuell sadomasochism som råder) bör diskuteras mer kreativt och helt utan massa mer förtryck. | |
| bj-olle | 2010-05-09 22:27 | |
![]() | den här tråden handlar inte längre om förhudar. den har blivit mycket mer spännande nu! | |