Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
WCstol - Ej medlem längre2010-05-11 22:28
Antal inlägg: 746

"Inte mer fel än att svara "för att det är så kul" på frågan om det är rätt att göra abort i femte månaden."

Apbur, jämför du det där med att folk säger att kött är gott?

ttiittii - Ej medlem längre2010-05-11 23:51
Antal inlägg: 37631

hm. om en kött ätare äter sallad fuskar han då? om kött ätaren äter 2 morötter vad är han då ?en hare eller

catching2010-05-12 03:29
Antal inlägg: 5

måste vi alltid definera och placera i fack?, all ära åt veganer å strikta vegiterianer förstås <3

de är bättre att äta mindre kött än att bara leva på det, ju fler vi är som är djurvänner och miljömedvetna desto bättre så klart. de är bara att välja sina strider, personligen så äter jag mkt sällan kött främst pga av att jag aldrig gillat kött, inget jag saknar bara vilket förhoppningsvis underättar livet för någon soyaarbetare, eftersom djuren ändå äter soya foder, så de e fortf djurätarna som e problemet.

sen har jag antagligen en fördel jämfört med alla veganer å vegeterianer omkr mig nämligen att jag inte gillar konsistensen eller smaken på kött, medan de ständigt jagar ala köttsubstitut som corn, soyabiffar mm, jag har aldrig ens smakat på en soyakorv, å toffu å sånt går inte hem hos mig.. återigen vi väljer våra strider å visst att underlätta för all liv på jorden de borde vara en strävan så ett plus alla ni som underlättar vardagen även de små gärningarna är av stora betydelser om så bara för en mus.

Stubin2010-05-12 11:41
Antal inlägg: 337

Jag tycker iaf att det är helt galet att anse att fiskar skulle lida mindre än en ko eller gris eller fågel. Hur sjutton kan ni veta att fisken inte lider lika mycket eller mer??? Det är bara hyckleri att påstå nåt sånt. Därför faller alla vegetarianer i alla grupper i mina ögon när dom säger att dom är vegetarian men äter fisk och skaldjur eller kyckling för jag anser att dom vill vara nåt som dom inte klarar av att vara.

LisaLong2010-05-12 11:53
Antal inlägg: 2725

Stubin det är vetenskapligt bevisat att fiskar inte kan känna samma sorts smärta som större djur. Deras hjärna är väldigt liten, och med förre bindlingar. Låt oss säga att en människa och gris känner samma slags smärta, uppfattar fisken smärta som "oj det är nåt fel" snarare än "aj" för att försöka förklara i kort/enkelhet.

dalapower2010-05-12 12:00
Antal inlägg: 419

En klassisk vegetarian för mig som kock som jag hört massvis med gånger,"du jag äter inte kött för jag är vegeteriankan du slänga ihop något till mig,fisk och kyckling går bra inget rött kött"

Men lilla vän då är du inte vegeterian...då äter du inte rött kött bara!!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-12 12:12
Antal inlägg: 4050

LisaLong: Oj, vilken insyn du hade i fiskens hjärna och känsloliv. Har du kommunicerat med dem via telepati eller är det självupplevt?

Lättläst: www.expressen.se/hus...ne r-smarta

kajix2010-05-12 12:16
Antal inlägg: 7767

Det är vetenskapligt bevisat att fiskar känner smärta.

www.aps.uoguelph.ca/...an droo.htm

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-12 12:17

dalapower: Detta leder till att vanliga vegetarianer blir frågade om det går bra med fisk, skaldjur eller kyckling om de går på restaurang eller är bortbjudna.
Ganska irriterande att behöva tacka nej till kräldjur.
Det enklaste är nog att bli vegan. Det begreppet verkar fortfarande vara ganska intakt.

apbur2010-05-12 12:21
Antal inlägg: 9699

LisaLong, jag tror inte lidande enbart är kopplat till mer eller mindre starkt upplevd smärta. Hur som helst kan vi inte mäta smärta eftersom det är något upplevt. Vi kan svara på vilka mekanismer som ligger bakom smärta men vi vet ju också alltför väl att olika människor upplever smärta på helt skilda vis.

Jag undrar lite hur du ska motivera dig att ta dig ifrån faran om du bara känner "oj, något är fel". Jag tror att alla levande varelser som på något sätt kan skydda sig själva från fara måste känna panik. Paniken är det som motiverar oss att fly, skydda oss och överleva.
Det är inte konstaterandet att du håller på att dö som får dig att simma till ytan när du befinner dig under vatten. Det är paniken du känner när du inte får luft.

När en fisk sprattlar när den kommer upp till ytan är sannolikt för att den känner panik för att den inte har vatten omkring sig. Gälarna vidgas kraftigare och kraftigare ju längre tid den befinner sig på torra land. Kan liknas med vår andningsmekanism. Vi andas häftigare och häftigare när vi känner att vi inte får luft.

Jag är tämligen säker på att fiskar känner panik och smärta.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-12 12:25

Om jag får reda på att en människa tycker om att fiska eller någon gång har fiskat lägger jag automatiskt personen till min lista över empatistörda.
Det är lite jobbigt med tanke på att det skulle kunna råka vara vem som helst. Men men. Listan är bra att ha. Man vill inte ha konstiga barn som drar katterna i svansen för då skulle man ju bli tvungen att göra sig av med barnen. Tror det ökar chansen att få trevliga barn om pappan inte står på listan ;)

apbur2010-05-12 12:37
Antal inlägg: 9699

Jag älskar att fiska. Hade förmodligen älskat jakt också. Själva jagandet och fångandet är ju så spännande. Dock tar det roliga slut så fort jag fångat det jag jagade. När fisken väl hänger där på kroken blir jag självdestruktiv och börjar lipa. Jag lämnar då över allt ansvar till närmaste man medan jag anklagar mig själv för att vara empatilös, vilket också är sant.
När fisken väl är dödad börjar jag om igen. Tittar storögt på flötet.

Jag hade en fiskefri period väldigt länge. Nu när jag är äldre har jag lärt mig att bli mer egoistiskt och förstått att mitt engagemang enbart räcker till mig själv och möjligtvis någon till.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-12 12:53

Man kanske blir belönad med diverse kroppsegna substanser om man tycker jakt och fiske är spännande, så att man blir mindre empatisk än normalt...
Jag har aldrig förstått hur det skulle vara spännande eller kul att fiska och har bara gått iväg från sällskap som fiskar, pga både tristess och avsmak.

dalapower2010-05-12 12:58
Antal inlägg: 419

Larvbrud..
Tyvärr har jag haft massor av "veganer" som äter gelatin och ägg och mjölk och grädde...dvs hemlagad glass,vet ej om de var som vi säger på kockspråk "hobbyvegan"och kallar sig vegan när det passar eller för att vara speciell.

Stubin2010-05-12 13:33
Antal inlägg: 337

dalapower: Jag är inne på din linje. Jag tror att man är vegetarian när det passar men när det är nåt gott som lockar så kan man avvika från sina åsikter för en stund eller komma på ett nytt vegetarianord som passar så man kan äta just den maträtten eller det djuret.

kajix2010-05-12 13:43

"Jag har aldrig förstått hur det skulle vara spännande eller kul att fiska "

vad är din ursäkt för bristande empati?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-05-12 13:45

Lite beror på vem som säger vad och när. Om en vuxen börjar tracka en 13-årig vegan för att hans skosnören är av läder, kan man sluta sig till att den vuxne förmodligen är lite omogen.
Är det trettonåringens jämnåriga kamrater som tar upp frågan om läder är det helt förståeligt tycker jag.

När jag gick i skolan och jag och andra slutade äta kött var det helt naturligt att man kunde diskutera dessa ämnen. Det var inte alls något känsligt tjafs om att man äter vad man vill och ingen ska lägga sig i. Inte bland de djurrättsorienterade personerna i alla fall.
Får nästan känslan att det har blivit en trend att alla ska göra sina ytterst individuella val, för att det känns bra när gör såna, precis som när man shoppar.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-12 13:54
Antal inlägg: 233

dalapower: Kanske gjorde de ett undantag när de var på restaurang eftersom det inte fanns speciellt mycket annat att äta. Hur som helst så låter det märkligt att så många veganer knallar in i din restaurang och och förklarar att de är veganer - och sedan beställer grädde.
Ja, jag tror att du skarvar och småljuger lite för att smutskasta vegetarianismen.

Stubin: Ok, jag tror att du försöker finna ursäkter för att göra något du egentligen vet är mycket moraliskt tveksamt genom att leta brister hos dem som tar avstånd från dina depraverade matvanor.

Varför är det framförallt de som äter kött som tycker ordet vegetarian är så heligt att det inte får modifieras ens en smula för att passa en persons kosthållning?

kajix2010-05-12 14:11

för att köttätarna hela tiden får höra vilka fina människor vi vegetarianer är. då är det roligt att hitta dubbelmoralen, och ge igen.

jag är vegetarian. kött- å fettvegetarian

/kajix

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-12 14:15
Antal inlägg: 233

Måste vara jättejobbigt. Hela tiden dessutom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?