Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 44 |
Mobilspel
Pågående | 20 181 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2012-10-13 16:27 | |
![]() | Rönnen har varit angripen här tyvärr. Hände över en natt. Fantastiska klasar ena dagen och sen skrumpnade de ihop och fick nåt brunsvart över sig. Rönnbärsmal? Hassel har jag också här. Man planterade ju mycket fruktträd och dylikt när man upprättade bostadsområden på 50-60-talet. Tanken var väl att de boende skulle få användning av det men väldigt få verkar utnyttja det. Kvitten har jag spanat in vid änggårdskolonin men det kanske är för sent att plocka nu? | |
blue_moon | 2012-10-13 17:00 | |
![]() | Nej då, kvitten kan du plocka ett par veckor till, men det är nog bättre att passa på nu när de är som bäst. Förra året plockade jag i omgångar, ända till början av november, men då hade vintern inte kommit än. Tråkigt med rönnarna. Svampsjukdom eller rönnbärsmal? Så här skrev Radio Göteborg 2003: "Många av våra inhemska rönnar i syd och västsverige har i sommar tappat bladen och rönnbären har skrumpnat bort. Orsaken är ett ovanligt kraftigt angrepp av en svampsjukdom kallad rönnrost. Rönnrosten innebär också ett hot mot nästa års äppelbestånd eftersom rönnbärsmalen går på äppelträden om inte rönnarna räcker till. " | |
PowerYoga | 2012-10-13 17:05 | |
![]() | Mörk choklad- och rabarbermarmelad är jättegott! Lemoncurd (egengjord) är min favorit. Kan tänka mig att choklad- och hallonmarmelad är gott. | |
slånbär | 2012-10-13 17:17 | |
![]() | Jag gjorde choklad och björnbärsmarmelad marmelad förra året. Spännande och gott. | |
-Delika-tess | 2012-10-13 17:39 | |
![]() | Jag gjorde hallon och choklad-marmelad för nåt år sedan.... jätteäckligt!! Jag kan ju iofs ha gjort på ett annat sätt... | |
apbur | 2013-09-12 22:39 | |
![]() | Hej alla husmödrar och farbröder! Jag har kokat kvittenmarmelad på rosenkvitten. Var väldigt spänd på hur det skulle smaka eftersom frukten har en så parfymerad doft. Resultatet blev en sur marmelad, inget särskilt alls. Vad har jag missat eller gjort för fel? | |
Björn K-hamn | 2013-09-12 22:59 | |
![]() | Låter som socker, behövs mycket mer socker till mindre söta bär/frukter. | |
apbur | 2013-09-12 23:39 | |
![]() | Men man borde ju ändå känna den speciella smaken trots att man inte använder väldigt mycket socker? Har du någon erfarenhet av kvittenmarmelad? | |
Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-09-12 23:47 | |
![]() | Hur kan man göra en marmelad utan mycket socker? | |
Björn K-hamn | 2013-09-12 23:51 | |
![]() | Har inte gjort marmelad på kvitten, recepten verkar vara på typ 50/50 socker, vilket är dubbelt vad jag brukar ha till annan sylt och marmelad. Smaken kanske finns där, men dold av det sura. | |
Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-09-12 23:53 | |
![]() | Kvitten är skitsur kräver en massa socker. Sen kan man om man vill köra bondens marknad och sälja sur kvittenmarmelad i söta burkar på Kat Ban inte mig emot. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-12 23:55 | |
![]() | Kokade under för kort tid? "Kvittenfrukten ser ut som om den har rullat ut ur ett gammalt italienskt stilleben och är bara vid första anblicken likt ett äpple. Den doftar fantastiskt men kvitten är ingen höjdare att äta rå — sur som äppelkart och sträv som slånbär. Kvitten är nämligen slowfood per definition, omöjlig att stressa fram någon smak ur. Det är i ett långkok eller ugnsbakad under längre tid som kvitten genomgår en slags metamorfos, utvecklar sin sötma och en mängd andra kryddiga aromer och byter färg till en läcker röd nyans. I Spanien används den till marmelader och kvittenpastej, dulce de membrillo, ibland kallat bara membrillo. Membrillon brukar serveras med manchego, den salta hårdosten på fårmjölk. I Mexico äter man den tillsammans med panela eller annan färskost. På portugisiska heter membrillo marmalada, och det är kanske inte så konstigt att ursprunget till marmelad gjordes på just kvitten då den är en av de mest smak- och pektinrika frukterna vi har. Och det är just pektinet som förvandlar sylt till marmelad om den lagas tillräckligt länge och på rätt sätt." | |
apbur | 2013-09-13 00:09 | |
![]() | Men jag har ju haft massa socker, så mycket man ska ha till marmelad. Annars blir det ju ingen marmelad. Nåja, jag får ge mig ut och plocka igen. Lagra dem så de blir riktigt aromatiska och sen puttra dem i en evighet. | |
sisselej | 2013-09-13 07:06 | |
![]() | Att låta äppelbitar koka med på slutet blir väldigt gott | |
jellyflower | 2013-09-13 07:12 | |
![]() | Kvitten och rosenkvitten är inte samma frukt. Kvitten ser ut som ett stort päron liksom och rosenkvitten är små, runda och gula och doftar underbart. Jag försökte koka kvittengelé en gång men måtte ha kokt den för kort tid. Den stelnade inte. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-13 07:16 | |
![]() | På tal om socker och sylt så skulle jag vilja fråga en annan sak. Bättre butiker och bland annat Bondens marknad har ju ofta sylter med högt bärinnehåll, exempelvis kring 70 % blåbär, 30 % socker. När jag kokar sådan sylt (på blåblär) så tycker jag ändå inte att den blir lika söt som den köpta sylten. Påverkas sötman av hur länge man kokar frukt/bär? Jag brukar göra det relativt snabbt – ogillar sönderkokta bär. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-13 07:27 | |
![]() | förra veckan plockade jag en hink rosenkvitten i dom kommunala rabatterna har kokat en omgång ska koka igen idag om tiden räcker till | |
LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-09-13 13:49 | |
![]() | Jag fick en gurkburk idag. Undrar om dom är ätliga? | |
apbur | 2013-09-13 17:15 | |
![]() | titti, du kokar dem på en gång då? Hur blir marmeladen i smaken? Min blir som sagt bara sur och smaklös. Förutom sur då. | |
bujum | 2013-09-13 17:30 | |
![]() | Kombinationen röda vinbär och blåbär är helt fantastisk. Åtminstone i smoothie. Borde funka bra i sylt också. Kanske med lite vanilj? (tänker på vad jag har i mina smoothies - brukar ha vaniljyoghurt) | |