Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade52
Mobilspel
Pågående18 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2010-11-10 13:06
Antal inlägg: 3557

Det är dokusåpagenerationen. Top Model i alla möjliga tappningar, runway project, biggest loser, paris Hiltons best friend, lyxfällan, home makover,plastikkliniken, kungarna av tylösand mfl mfl. Det är sån skit ungarna har vuxit upp me och sen kom facebook, androdmobilerna, bloggandet och vips så har vi en hel generation som tror att man kan bli rik,snygg,lycklig utan att behöva lyfta ett finger och man lever sitt liv på nätet och krogen.
Undrar om det är killar eller tjejer som är värst egentligen men oavsett så verkar det ju vara något av ett överklassproblem. Fast om man tänker efter så har nog överklassen alltid ansett sig stå över vanliga människor och mer eller mindre betett sig på detta viset det är bara det att dom allra flesta inte har haft någon insyn i deras liv förut. Nu med media så blir även deras värld tillgänglig för alla åtminstone för att titta på.

oHarlert2010-11-10 13:34
Antal inlägg: 29

Faktiskt ett riktigt bra program från SVT. Deras uppfattning om hur världen fungerar är ju helt underbar. Värt att nämna är att nån av dessa hade toppbetyg men ändå inte har en susning om hur en vanlig människa funkar i en vanlig vardag. Det säger kanske lite om Sveriges betygssystem idag också.

blue_moon2010-11-10 13:49
Antal inlägg: 9713

Medelklassen apar efter överklassen! De unga fashionistornas glammiga liv och strävan efter att synas i media sprider sig som en farsot bland tonåringar.
Och medelålders föräldrar, som vill hjälpa fram sitt (sladd)barn till en karriär som de aldrig själva fått chansen till, ställer upp med dygnet-runt-service för att underlätta och jämna vägen. Utan tanke på att de gör både sig och barnet en björntjänst.

Bra att SVT tar upp detta samhällsproblem och presenterar det på ett sätt som drar till sig även yngre tittare. Programmet hade inte fått lika stort genomslag om det sänts i strikt dokumentär form.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-10 14:45
Antal inlägg: 11661

Jag tror inte man kan bli kändis i detta land om man inte har ett uns av ödmjukhet i sig. Är vi inte rätt hårda där..Vem vill köpa karameller av den dryga divan när det finns trevligare försäljare :P

EweH2010-11-10 14:49
Antal inlägg: 66

Det är inte barnens fel att det är så.. Det är föräldrarna! DOCK om barnen vet om det; alltså att det finns två "liv" Bortskämd och normal unge så kan man faktiskt ändra på sitsen själv!

Satt och såg på detta igår! - Jag blev så Sa*ans arg och allt var så pinsamt!

Sote2010-11-10 14:55
Antal inlägg: 3557

Det enda som jag som förälder kan förstå att dom håller på med det är att dom skjutsar och hämtar. Själv bor vi lite off och det går två bussar i timmen fast inte nattetid då. Jag har alltid hållt på och kört mina ungar på träningar och till kompisar som bor längre bort tex. När dom blev äldre så har vi även hämtat efter sena konserter som tex sonisphere i somras. Men detta är mest för att vi har så dåliga kommunikationer och för att det känns tryggt att veta att dom är ok efter tex en konsert. Mina ungar har aldrig druckit eller varit på vanliga fester men jag skulle säkert ha ställt upp som skjuts även då mest för att man själv är så orolig. Det är ett hårt samhälle vi lever i och som förälder så slutar man ju aldrig att oroa sig. Nu har min älste körkort så då får han förstås ta bilen och köra själv så ofta det funkar och det är rätt sknönt faktiskt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-10 15:46
Antal inlägg: 4050

Förstår mig inte på människor som tror att man kan skruva på kranen och det ska komma vatten. Duscha varje dag. Jojo. Bortskämd kan man va.

Handy Man - Ej medlem längre2010-11-10 15:55
Antal inlägg: 145

Jag hade hoppats på mer diskbänksrealism, men det blir svårt när en av deltagarna är känd bloggare(killen som gillar engelska) och en annan är utröstad från Paradise Hotel(killen som är extremt göteborgsk). Och att jobba ett par timmar och sen slappa i 4 dagar är inte så verklighetstroget, SVT är med andra ord den störste curlingföräldern här. Mer svett och barkbröd nästa gång tack.

tuttifrutti2010-11-10 16:06
Antal inlägg: 43

vilket beteende ungarna hade.Bara inte ungar tittar på detta o tror att det ska va så här.Nä fram för obligatorisk föräldrautbildning från 6:e klass i grundskolan,

Delicious - Ej medlem längre2010-11-10 16:09
Antal inlägg: 11661

Fattar inte varför dom fick pengarna från slakteriet när dom fick iväg 3 leveranser av..20?

Handy Man - Ej medlem längre2010-11-10 16:12

Lite konstigt att deras första jobb bestod av att knuffa gigantiska döda köttstycken framför sig också, man behöver inte vara ung och bortskämd för att ha lite svårt att göra något sånt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-10 16:13

Kan inte tycka att de har gjort något hemskt utifrån det jag såg av programmet. Föräldrarna gillar ju att serva så man kan inte säga att det är taskigt att dra nytta av det.
Vi tycker ju om att serva husdjur utan att kalla dem snyltare. Vissa föräldrar verkade till och med må bra av det, ungefär som att vara hundägare liksom. Ser inte problemet.
Att rika kan bli en smula odrägliga är inget nytt.

Är rätt säker på att alla fattiglappar som förstörde inredning och festade loss på kollektivet på min förra skola t ex var kapabla att plocka undan hemma och hade sk riktig fostran.

nulltj - Ej medlem längre2010-11-10 16:22
Antal inlägg: 14052

du tycker inte att något är snett när man säger att man 'är värd mer än att skrubba', men inte ser några problem i att låta mamma göra det?

nulltj - Ej medlem längre2010-11-10 16:25

HandyMan>>

Jag håller med. Och hur länge jobbade dom? Fem timmar, och fick lön fast dom mest larvade sig. Ska det göras en så'n här serie kan den väl iaf göras på riktigt?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-10 16:29

Nä,inte om man säger det för tv. Tror inte det är synd om dessa föräldrar. Många i tråden är nog bara avundsjuka på den extra energi dessa föräldrar verkar ha att lägga på sina barn.

Många vanliga skolbarn ser ned på och skämtar om mattanter och städtanter. Omognad som förhoppningsvis går över.

blue_moon2010-11-10 16:29
Antal inlägg: 9713

Reagerade också på det - lite väl drastiskt att låta ungdomarna börja sitt första arbetspass klockan halv fyra på morgonen med att flytta djurkroppar och lasta köttlådor på pallar i ett styckeri.
Nästa gång ska de städa hotellrum, det jobbet hade varit bättre att inleda med.

Någon mer som associerar till och jämför med Undercover boss? Cheferna som jobbar inkognito på golvet i sina egna företag har själva valt jobbet, är hundraprocentigt motiverade och inga dunungar - ändå har de svårt att hänga med i den höga arbetstakten och prestera bra.

nulltj - Ej medlem längre2010-11-10 16:32

Larvbrud>>

Så du ser inget konstigt i att man som tjugofyraåring inte skäms över att mamma städar åt en och kommer med frukost varje morgon? Var finns stoltheten i att leva så? Jag hade skämts ihjäl.

Behringer2010-11-10 16:33
Antal inlägg: 3575

Jag såg eländet och förvånas över hur många ( både här i tråden och irl ) som verkar tro att programmet är på riktigt

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-10 16:35

Har jag skrivit att jag inte ser något konstigt i det? Sluta ställa den frågan tack.
Jag skrev att jag inte ser att ungdomarna gjort något hemskt. Förstår inte varför folk är så arga.
De verkar ha en bra relation till sina föräldrar i övrigt. Har sett mycket värre från ungdomar i den åldern.

Handy Man - Ej medlem längre2010-11-10 16:35

Kanske undantaget galningen från Värmland.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?