Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 18 639 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-02 12:47 | |
![]() | honkan01 2010-12-02 07:49 Jadå honkan. Jag noterar att du fortfarande inte ger svar på mina enkla frågor. Hur som helst så torde det väl ha blivit grundligt konstaterat att vi två inte alls utgår ifrån samma premisser. Det jag pratar om är akupunktur, det du håller på med är nålbehandlingar. Och du vill fortfarande inte uppge att i vilket sammanhang du jobbar med dina nålbehandlingar? Jag gissar att du möjligtvis kan vara sjukgymnast som har aku som komplement. Stämmer det? Det jag skulle vilja veta är om du verkligen officiellt titulerar dig som akupunktör? För det tror jag faktiskt inte, eftersom det för mig är en logisk omöjlighet - och på vilket sätt det är det har jag förklarat i mina tidigare inlägg. Kan du åtminstone svara på den sista frågan? Kallar du dig akupunktör även formellt? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-02 13:33 | |
![]() | sisselej 2010-12-02 11:43 "Lillsyrran, din definition av vad akupunktur är tycks inte riktigt stämma överens med hur de flesta definierar akupunktur. Letar man på nätet står det att akupunktur är en kinesisk terapimetod som används för att bota sjukdomar och för att behndla smärttillstånd. Ingenstans står det att pulsdiagnistik är ett prerekvisit för att man ska kunna ägna sig åt akupunktur." "Lillsyrran, din definition av vad akupunktur är tycks inte riktigt stämma överens med hur de flesta definierar akupunktur." De flesta? Vilka exakt tänker du på då? "Letar man på nätet står det att akupunktur är en kinesisk terapimetod som används för att bota sjukdomar och för att behndla smärttillstånd." Jag vet väldigt lite om vad som "står på nätet". Mina kunskaper är baserade på helt andra källor. "Ingenstans står det att pulsdiagnistik är ett prerekvisit för att man ska kunna ägna sig åt akupunktur." PulsdiagnOstik kallas det, sisselej. Börja med att söka på rätt ord, så kanske får du bättre svar. Du får börja med att läsa på om du ska ha en chans att förstå. Jag talar utifrån TCM där akupunktur (zhenci) ingår som en del i helhetstänkandet. Jag talar alltså inte om den västerländska varianten av akupunkturen - som är att betrakta som en förvanskning av den ursprungliga. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-02 13:35 | |
![]() | LisaLong 2010-12-02 08:08 När jag hinner så ska vi ta det där från början. | |
| honkan01 | 2010-12-02 13:51 | |
![]() | du verkar hitta din kunskap på nätet..o selektiv perceptionsförmåga..;)... .hehe..praktiskt... jag svarar inte på något innan du ger sken av att veta vad din sk kunskap egentligen sägs vara..du staplar mantran utan substans bara.. i andra sammanhang skulle det viftas bort som bjäfs...här är det humor..*L* | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-02 14:16 | |
![]() | Men jises honkan. Min känsla har alltså varit rätt från början, då jag undrade vad du _egentligen_ var ute efter. Gud vilken tråkig och nedlåtande attityd du har, och det har du haft från början såväl mot mig som mot hela akupunkturen. Mycket märkligt. Och i det du har skrivit hittills så har du ju dömt ut det mesta som överhuvudtaget har med akupunktur att göra. Och DET är humor. Jag borde definitivt strunta i den här tråden, men jag tycker väl för illa vara om att du ska få sitta här och plocka dina billiga poäng på min bekostnad, så riktigt än kan jag inte lägga av. "...om du missionerrar måste du finna dig att bli emotsagd...faktiskt..*L*" Ett litet råd; gå och ställ dig framför spegeln en stund. Jag kanske återkommer till resten... Hej då så länge på dig, gubbe. ;) | |
| sisselej | 2010-12-02 14:47 | |
![]() | Lillsyrran, det vanligaste sättet att söka information är ju faktiskt att börja med att söka på nätet. De flesta vetenskapliga avhandlingar läggs ut där, så jag tycker nog att jag har letat och jag vet att det du kallar pulsdiagnostikstavas pulsdiagnOstik, men om du tycker att det gynnar diskussionen att sänka sig ner till en nivå där du hoppar på uppenbara stavfel istället för att upplysa oss som fortfarande undrar vad det egentligen är så får du gärna göra det men jag tänker inte nedlåta mig till påpeka dina stavfel, för de finns också, tro mig. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-02 15:49 | |
![]() | sisselej 2010-12-02 14:47 Så bra, sisselej. Då kan jag bara hänvisa till det jag skrev förut: Du får börja med att läsa på om du ska ha en chans att förstå. Jag talar utifrån TCM där akupunktur (zhenci) ingår som en del i helhetstänkandet. Jag talar alltså inte om den västerländska varianten av akupunkturen - som är att betrakta som en förvanskning av den ursprungliga. Och jag hade inga avsikter på att "hoppa på uppenbara stavfel", men du får ta det som du vill - och det gjorde du ju redan iofs. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:01 | |
![]() | Men för i hela jävla helvetet. Kan ingen som vet förklara vad fan pulsdiagnostik är för nått. Sorry för svordomarna. Lillsyrran vet uppenbarligen inte eftersom hon inte säger ett pip om vad, hur, varför. Så komplicerat kan det ju inte vara att förklara nyttan och nödvändigheten i akupunkturens "hörnsten". Vad är det grundläggande konceptet med så kallad pulsdiagnostik. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-12-02 18:02 | |
![]() | :) surglad kommentar ^^^ | |
| raisingirl | 2010-12-03 14:38 | |
![]() | Lillsyrran, tyvärr tycker jag att det är du som har den mest nedlåtande och tråkiga attityden... Du säger att du fått din kunskap från andra källor än nätet, kan du inte dela med dig av dom i alla fall så vi också kan läsa på? Eftersom du inte läser sånt som står på nätet så är det lite svårt att veta vad du anser vara betrodda källor eller ej. Jag har googlat lite på akupunktur och pulsdiagnostik och hittat en del intressant, men det säger ju ingenting om vad det är du förespråkar. Menade f.ö inte att du skulle bedöma honkans kompetens, utan bara berätta lite mer om DIN bakgrund, vad du har för kunskaper osv, istället för att bara säga "pulsdiagnostik är det enda rätta". Kan inte du förklara varför du tycker att det är så viktigt? Jag tycker att akupunktur är intressant även om jag kan väldigt lite om det, men det är jäkligt svårt att inte bli skeptisk när såna som verkar ha lite koll bara snäser ifrån och inte vill berätta... Du är ingen vidare ambassadör för din sida av saken... Jag tycker också att du har varit ganska otrevlig mot LisaLong. Hon undrade om det verkligen finns vitala organ som sitter så ytligt att dom riskerar att skadas, du svarade njurarna, varpå hon tyckte att det inte borde vara nån fara med dom eftersom man bara sticker ner nålarna så kort bit. Varpå du börjar ifrågasätta vart hon tror att njurarna sitter och hur man skall sätta nålarna. Jag förstod mycket väl vad hon menade med "mot bakre bukväggen" eller hur det nu var, då är det väl självklart att njurarna sitter mot ryggen till? Eller? Det enda sättet JAG som okunnig kan tänka att njurarna kan skadas är om man sätter nålar i (övre delen av) ländryggen nedanför revbenen, för det är ju därunder dom ligger. Sen vet jag (liksom LisaLong?!) inte om det är ett område som ens är intressant att behandla. Eller om det ens är aktuellt att sticka så djupt, hur djupt dom nu ligger för det vet jag inte exakt. Men du kanske kan berätta? Eftersom det var du som sa att njurarna ligger så ytligt att dom är i riskzonen. Pulsdiagnostik. Om vi utgår från att det funkar vilket man ju absolut inte kan säga bara rakt av att det inte gör, så tycker jag dels att det verkar jääääkligt svårt, snacka om LÅNG träning för att bara lära sig känna dom olika skillnaderna, och sen kunna koppla ihop det... Jag antar att det finns ett antal akupunktörer som sysslar med detta i Sverige, är det verkligen rimligt att tro att alla dessa verkligen har tillräcklig kompetens? Hittade en artikel om att det till o med i Kina finns bara ett fåtal som kan anses vara riktigt bra? Men visst borde grejerna gå att mäta också? Eller om man nu kan upptäcka sjukdomar i kroppen så borde man åtminstone kunna dubbelkolla med moderna medicinska diagnosmetoder? Finns det några studier? Vad gäller den personen som tidigare i tråden berättade om pappan som blivit pulsdiagnosticerad trots att hans radialisartär gick på andra sidan handleden; alltså allvarligt. Jag förstår att man blir skeptisk när man hör sånt, men om man funderar lite. Pulsdiagnostik som jag förstår går trots allt ut på att verkligen känna på pulsen, men inte bara om man "lever" utan i flera olika positioner och en massa olika parametrar som rytm, hastighet, stabilitet, djup, volym osv osv. Jag vet inte om det är möjligt att känna alla dessa små variationer, men om pulsen inte ens finns där pga att artären går nån annanstans så borde väl vilket pucko som helst märka att den saknas. Att nästan vem som helst kan känna pulsen i radialisartären borde det i alla fall inte vara något snack om vare sig man tror på pulsdiagnostik eller ej. | |
| LisaLong | 2010-12-03 14:53 | |
![]() | raisinggirl ja som helt okunnig tycker jag man borde kunna få svar på den frågan jag ställde :) Jag reagerade just när hon skrivit att man kan skada vital organ för jag har lärt mig att nålarna sticks endast max 5 mm ner, men det är information jag hittat på nätet. Men tydligen är detta ämne mer komplicerat än vad man kan tro:) Men intressant | |
| LisaLong | 2010-12-03 14:55 | |
![]() | Här hittade jag en sida om pulsdiagnostik www.akupunkturakadem...os tik.aspx | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-03 20:48 | |
![]() | honkan01 TÄNK att jag skulle ha så otroligt rätt. Till 100%. Jag roade mig nämligen med att söka i arkivet och vad får jag se där? Jo, du har angett att du är just precis det som jag hela tiden har misstänkt. En sjukgymnast. Halleluja farbror honkan. ------------------------- ------------- Du BÖRJADE ditt intåg här i tråden dels med att häckla hela det du påstår dig hålla på med, det vill säga akupunkturen, och sedan fortsatte du med att idiotförklara mig. Läs gärna en gång till delar av vad du har skrivit här: honkan01: ”till lillsyrran..nej vi kan inte pulsdiagnosticera..tror jag skulle ha svårt att på allvar hävda att någon har för mycket vind i blodet o måste balansera sin qi via konfluentpunkter o annat...möjligtvis skulle jag kunna förklara för mycket vin..” ”…dessutom..också en alternativare i norge som stack på bröstbenet 90 gr.nedåt...tänkte inte/kunde inte....(vilket jag förmodar eftersom det var just en alternativare)…” ”…men snälla vän..du vet ju inte ens vad du pratar om...jag ser ingen mening med att fortsätta tramsa...du argumenterar endast med filosofiskt resonemang…” ”..bara se inlägg ovan... ska betraktas som ett filosofiskt kuriosum tycker jag..;)..o lätt humoristiskt...” ”…du verkar hitta din kunskap på nätet..o selektiv perceptionsförmåga..;)... .hehe..praktiskt...” Hur tycker du att du framstår som, honkan01? Trevlig, och någon som det är givande att föra en dialog med? Tycker du att du överhuvudtaget framstår som en som är intresserad av en seriös dialog? Känner du dig tillfreds med dina egna repliker? | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-03 20:50 | |
![]() | honkan01: ”till lillsyrran..nej vi kan inte pulsdiagnosticera…” ”ja jag gör det utan att pulsdiagnosticera...” ”senare studier av hög kvalitet visar på att det spelar ingen större roll var man sticker..det är den invasiva delen av behandlingsmetoden som är verksam...” ”men...dessa meridianer o system som du förespråkar går inte mäta!!...det jag pratar om är mätbart!!” OK honkan01. Så enligt dig; - ÄR PULSDIAGNOSTIK HUMBUG. - DET SPELAR INGEN ROLL VAR MAN STICKER. - MERIDIANER OCH ANDRA ”SYSTEM” (?) BEHÖVER EN AKUPUNKTÖR INTE BRY SIG OM. FÖR ALLT SÅDANT ÄR OCKSÅ HUMBUG, ELLER HUR, HONKAN01? Och du kallar dig alltså för akupunktör och vill bli betraktad som en sådan? På min direkta fråga om du är akupunktör så svarade du; honkan01 2010-12-01 17:22 ”lillsyrran...ja faktiskt..o jag tror inte du är det...” OCH: ”17 år i yrket..12 som akupunktör….” Du är ingen akupunktör honkan01. Du är en sjukgymnast som sticker nålar i folk. Jag är visserligen väldigt medveten om att du inte alls är ensam om detta, för det finns ett antal inom din kår som håller på precis likadant som du gör, men varken dom eller du blir mer akupunktörer för det. Jag ser jätteallvarligt på det du håller på med. Dels för att detta är att vilseleda folk. Du ger ju inte ens dom som kommer till dig någon som helst chans att _välja_ när du hävdar att du är akupunktör - välja om de vill ta emot dina nålbehandlingar eller om de istället vill gå till en genuint kunnig akupunktör som då givetvis har tillräckliga kunskaper både i akupunktur och anatomi mm. Folk kommer till dig och TROR att de får akupunktur, när de i själva verket får en nålbehandling som inte har så värst mycket med akupunktur att göra. Det är beklagligt ofta man (jag) får höra folk säga att akupunktur tror de då INTE på för att de har fått/prövat det och den blev de snarare värre av, eller blev inte alls hjälpta av (effekterna uteblev helt), eller att det gjorde förfärligt ont av sticken eller av annat osv osv. Börjar man då fråga personerna mer ingående så har det oftast visat sig att de _just_ har varit till en sjukgymnast och fått ”akupunktur” av denne. Och det ovan betyder förstås att NI, sjukgymnasterna, som håller på med era nålbehandlingar, ni stjälper för hela den seriösa kåren akupunktörer. Och när du sysslar med dina nålbehandlingar utan att kunna akupunktur, utan att kunna varken pulsdiagnostik eller de andra delarna som ingår för att en akupunktör ska kunna ställa en diagnos så utsätter du folk för risker. Och du utsätter folk definitivt för risker när du anser att det inte spelar någon som helst roll var man egentligen sticker nålarna. JISES honkan! Jag tror faen du är ett forumtroll! – Och detta är det _mildaste_ jag har att säga om dig, resten av vad jag anser om dig får endast folk i min omgivning irl höra. När det gäller akupunktur så går den ut på att man _alltid_ måste ta reda på grundorsaken till åkomman. Man får ALDRIG bara symptombehandla. Enligt det kinesiska förhållningssättet så få man INTE behandla symptomen om man inte har tagit reda på, och samtidigt också behandlar själva grundorsakerna. Och allt detta kan man endast göra utifrån att man, genom pulsdiagnostik och en del annat, först har ställt en diagnos. Sen måste man även känna till att det inte finns två fall då man skulle kunna behandla på precis lika sätt. Folk kan till och med ha precis identiska SYMPTOM, men GRUNDORSAKERNA kan skilja sig åt. Diagnosen är alltså alltid individuell och den kan du bara ställa om du kan pulsdiagnosticera och utifrån DET kan du sedan avgöra vilka punkter som ska användas. honkan skrev: ”…är främst intresserad av smärta...” Ja, du har väl insett dina begränsningar. Fast för mig är det en klen tröst. Akupunktur är nämligen så mycket mer än bara smärtbehandling. Den ENDA smärtan som du möjligtvis kan ge tillfällig lindring för genom dina nålbehandlingar är muskelsmärtan. Och detta åstadkommer du genom att med hjälp av nålarna deaktivera myofasciella triggerpunkter. Visserligen ingår den metoden som en _väldigt liten_ del i akupunkturen, men faktum är fortfarande att du måste kunna pulsdiagnosticera för att ENS ge den behandlingen. Som kuriosa kan jag berätta för dig, att inom kretsen för akupunktörer så kallas det som ni, sjukgymnaster, sysslar med för ”akupunk-TUR”, för det är just det det handlar om för er del, TUR och inte så mycket annat. Och när det gäller placebo och gurus (som du skrev om tidigare) så förhåller det sig på det sättet att ju mindre kunnande någon har, desto mer måste den förlita sig på placebo- och guru-effekten. Och här får var och en dra sina egna slutsatser om vilka som kan tänkas vara i störst behov av guru-effekten. När det gäller ditt användande av diverse terminologi och andra uttryck - vilka som är mer eller mindre obegripliga för dom som inte är insatta inom området - så anser jag att du bara är ute efter att – återigen – plocka billiga poäng och dessutom ytterligare förvirra folk här. Vad vill du uppnå med sådant? Jag tror att det handlar om någon sån där märklig självhävdelsebehov. Eller sen vill du bara skymma siktet för folk. Svinga med lite uttryck hit och dit och hoppas på att folk inte ska kunna fatta att du inte är någon akupunktör. Du kan känna dig lugn för att jag skulle kunna göra precis detsamma som du, men jag lider dessbättre inte av samma behov som du, så jag kan gladeligen avstå ifrån sådana trix. Jag tycker uppriktigt att det är förfärligt synd du har den dryga attityden som du har, honkan, såväl mot folk, som mot akupunkturen. För hade du haft en annan attityd, så hade jag kunnat respektera sådant som du faktiskt kan - för klart är att du har en hel del kunnande, men inte så värst mycket när det gäller just akupunktur. Så mitt råd kvarstår, ställ dig gärna framför spegeln lite då och då. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-03 21:05 | |
![]() | Om en akupunktör (oavsett vilken bakgrund denna har) sticker nålar så djupt så att det finns risk för att de når vitala organ om sagda akupunktör inte är väl bevandrad i anatomin, då vill jag aldrig någonsin bli akupunkterad. Njurarna sitter ju inte direkt under huden, precis. | |
| les fleurs | 2010-12-03 21:18 | |
![]() | Jag har läst lite i tråden och jag måste säga att DU lillsyrran borde "ställa dig framför spegeln" och undersöka den egen attityd. Alternativt andas lite och skriva inlägg när du inte är sur. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-12-03 21:29 | |
![]() | nulltj, hoppas att du nu inte gör samma misstag som LisaLong att du tror att en akupunktör skulle sticka nålar genom magen (eller överhuvudtaget framsidan av kroppen i denna fråga) och därigenom punktera en njure. För så är det inte. Utan det handlar om aku-punkter i ryggen. Jag måste också nämna att en kunnig akupunktör håller sig i de allra flesta fall långt ifrån dom områden där vi har våra inre organ. Han behöver inte hållas på dom områden mer än i undantagsfall. MEN, jag ska väl tillägga att även inom TCM finns det olika skolor. Det finns akupunktörer som, oftare än andra, behandlar punkter nära de vitala organen. Den inriktningen jag har kännedom om gör inte så mer än i undantagsfall. Och nu får den här tråden vara för min del. Byebye. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-03 21:47 | |
![]() | Varför skulle man sticka rakt genom magen och punktera en njure??? Men även när man sätter nålar i ryggen så lär man ju inte komma åt njurarna, våra inre organ sitter ju som sagt inte direkt under huden, och varför man skulle sticka nålar genom hud, underhudsfett, muskler & fascior? Det är en ganska bra bit in. | |
| apbur | 2010-12-03 22:43 | |
![]() | Är inte akupunkturnålar väldigt tunna? I mina öron låter det väldigt konstigt att dessa nålar skulle kunna göra någon större skada på inre organ. Låt säga att nålen faktiskt punkterar lungsäcken. Borde inte det självläka på nolltid? Om det ens märks alls. Jag har lite svårt att tro på det där med kollapsad lunga av akupunktur. | |
| LisaLong | 2010-12-04 07:56 | |
![]() | lillsyrran_nulltj, hoppas att du nu inte gör samma misstag som LisaLong att du tror att en akupunktör skulle sticka nålar genom magen (eller överhuvudtaget framsidan av kroppen i denna fråga) och därigenom punktera en njure. Va???? vad dillar du om? Det är ju du som skrivit om att akupunktur kan skada vitala organ inte jag. | |