Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade69
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132011-03-27 23:33
Antal inlägg: 17540

le-lou
Vi säger så ... du verkar allt annat än helt klar ikväll så du är ursäktad.

meimse2011-03-27 23:34
Antal inlägg: 733

Ps. och jag tycker inte att det är rimligt att, såvitt jag förstår, enskilda företag gör stora vinster på skattepengar.Ds

le-lou2011-03-27 23:35
Antal inlägg: 17500

hehe. my man micro, always on the same track!

micro1132011-03-27 23:36

le-lou
Kvinna - inte man

le-lou2011-03-27 23:37

my man sa jag. inte kvinna.

felix-w - Ej medlem längre2011-03-27 23:41
Antal inlägg: 348

Ska bli spännande och se hur den nye socialdemokratiska ledaren klara sig i kommande debatter. Då får vi hoppas vi får svar på var Håkan står någonstans.

MrAtomic2011-03-27 23:52
Antal inlägg: 452

Jag hoppas i varje fall att det kommer att gå bra för Håkan. Han imponerade stort i de inledande talet. Jag har varit borglig innan men har helt tappat känslan för högern under de senaste mandatperioden och jag måste faktiskt säga att samhället är väldigt hårt och individorienterat nu. Personligen tycker jag det är helt okej att se till kollektivet och i många fall gynnar det individerna också.

De inom högern som säger bidragssamhälle om vänsterpolitik tycker jag genuint illa om och gjorde även när jag röstade höger.. jag har alltid ansett att ett skyddsnät är väldigt viktigt. Att inte se till att sjuka klarar sig är rent skamligt och de som inte vill bidra till de är helt enkelt samhällsparasiter, de vill bara ha ett samhälle som fungerar enligt deras villkor. För mig är det inga problem att betala lite mer i skatt för att ett bra system.

micro1132011-03-27 23:53

felix-w
Instämmer

Minta2011-03-28 11:10
Antal inlägg: 20042

Vore skönt med någon som inte ser landet och varje liten enhet i det som ett företag där allt måste löna sig och man skär ner och avskedar de som inte är lönsamma. Kanske kan man se samhället som ett sam_hälle igen.

le-lou2011-03-28 11:15

ett land måste naturligtvis skötas som ett företag. Det är ingen mysig storfamilj som drivs, hur gärna man än skulle vilja se det som det. Och pengar växer inte på träd, kärnan i företaget är de som arbetar och drar in pengar, och det kommer inte ens Håkan att kunna ändra på.

micro1132011-03-28 11:18

le-lou
Till och med företag tvingas inse att personalvård och omsorg om alla inom koncernen - inte bara eliten - är nödvändig för att företaget skall kunna drivas framgångsrikt på lång sikt.

MrAtomic2011-03-28 11:18
Antal inlägg: 452

Ja det tycker jag också Minta. Det är ett amerikanskt synsätt och något som uppskattas där, jag tycker det är att decimera komplexiteten i ett samhälle, till något betydligt mer banalt. Ett samhälles primära uppgift är att hålla invånarna lyckliga. Studier visar på att de som gör ett samhälle lyckligt är en fungerande samhälls/trygghetsapparat där humanistiska mjuka värderingar finns inbakade i samhället.

le-lou2011-03-28 11:28

hm. amerikanskt synsätt ......desto fler personer som är arbetsföra och kan hjälpa tilld esto bättre blir allting på sikt för ALLA grupper, jag förstår inte hur det kan vara så oerhört komplicerat? Och faktum är att kommentarer som micros, att den som röstar blått skiter i sina barnbarn eller vad det nu var för svammel är ju rena sandlådan.
folk överlag verkar ha svårt att se resonemanget när det gäller så många människor som vi ändå bor i Sverige idag. ponera istället att vi hade en grupp med 10 personer som jämt representerar samhället i stort, ta robinson och hur en grupp ser på den som skiter i att arbeta. Då blir det genast ganska uppenbart att gruppen som helhet skulle ha det mycket bättre om alla bidrog med sitt, men ni här menar på att alla vill jobba och det stämmer inte. Som sagt, titta bara i mindra grupper som ni stöter på i livet och genast kommer saker som personlig drivkraft och mäniskans egen fria vilja att få större utrymme i hur man resonerar- slashasar finns överallt. Men det verkar svårt att applicera på miljontals människor.....man får inte heller glömma att av dessa 10 personer i exemplet , så går ett antal bort för att de studerar, är pensionerade etc.
Om man ser till att skapa arbetstillfällen och få folk att välja arbete före sofflocket kommer alla personer i gruppen få det bättre. Att sedan de som verkligen arbetar i ett tidigt skede ser fördelarna tydligare är ju ett problem eftersom många i dagens Sverige uppenbarligen väljer att rösta på sossarna av gammal vana och för att de är ett "arbetarparti".

Främst handlar det om vilka ideal man själv gillar. Jag har alltid tyckt illa om människor som glider genom livet på ett bananskal och klarar sig bra trots att de inte förtjänat det. lika mycket handlar det om grupparbeten i skolan eller om att de ligger och sover på soffan när de faktiskt skulle kunnat få ett lagerjobb- det är oväsentligt. De som väljer att kämpa och bidra skall premieras för detta. Och jag tar inte upp sjuka människor just nu- det är för de svaga som den som är arbetsför ska arbeta.
ni som sedan klagar på de som är "rika" i Sverige, inser ni hur mycket pengar de bidrar med i skatt under sin livsstid? Dessutom skapar de oftare arbetstillfällen i samhället genom deras konsumtion och om de nu är företagsledare så bidrar deras företag till att Sverige går framåt och ger arbeten åt folket.

sverige är nog ett av de gnälligaste och mest avundsjuka länderna som finns och det är väl därför Socialdemokraternas s-politik med enorma skatter fungerar så bra här. Det är såååå fult att lyckas och att tjäna pengar. Det är bättre att sitta och fika och klaga på andra.

le-lou2011-03-28 11:35

ingenstans haglar det kommentarer som i Big brother , robinson eller annan vald dokusåpa där gruppdynamiken visas upp obarmhärtigt på tvn. "SLASHAS - latmask- gör inget - ut med honom/henne! " SLagorden haglar.
Ingen gillar en människa som gör nada och lever på andra men det går tydligen inte att tänka så i det stora hela för då existerar tydligen inte den här sortens människor alls. Mycket märkligt faktiskt hur tankarna om hur otroligt demokratiskt ärliga alla människor är, och hur mycket alla vill jobba för att dra sitt strå till stacken när man inte har en dokusåpa framför ögonen.
"tror du nån vill leva på det och det i inkomst varje månad frivilligt???" har skrivits fler gånger än jag kan räkna i trådarna här ute.. Ja det tror jag. Rättare sagt jag vet att det är så.
Jag vill inte ta med tång ens i frågan om en sjuk människa ska arbeta - svaret är självfallet nej. Men det är inte sjuka människor vi pratar om, tyvärr står just den diagnosen på många fler människor än vad som borde vara fallet i det här landet.

micro1132011-03-28 12:01

le-lou
Borgarna delar inte din uppfattning med hänsyn till att just sjuka människor tvingas ut i intet -- arbete är ju synd att säga eftersom de inte kan arbeta.

Kortet med ökad konsumtion leder till fler arbeten och ökat välstånd fungerade för Palme och barnfamiljerna - eftersom det handlade om kvantitet och svensk tillverkat.
Det blir lite svårare att översätta till dyrare produkter och importerat.

Det blir inte ett vitten mer jobb för att någon kör EN Bentley istället för EN SAAB - inte här i Sverige. Eller bär en EN importerad tröja istället för att klä tre ungar i tre svensk tillverkade.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-03-28 12:17
Antal inlägg: 915

Jag gillar inte heller slashasar och parasiter men innan man dömer ut alla som inte är närande kanske man bör känna till deras samlade förmåga och räkna efter hur många lagerjobb det verkligen finns.
Samhället är byggt för högpresterande individer och det är inte bara senaste regeringens orsak.

le-lou2011-03-28 12:17

Var nånstans har någon borgare sagt att sjuka människor ska arbeta? Tror du verkligen ärligt talat, att det är tanken i vårt samhälle att tvinga ut sjuka människor till arbete? Och med sjuka så menar jag - ej arbetsför.
Jag uppskattar om vi inte pratar sjuka på individnivå - "den och den tvingade jobba" osv -eftersom ingen vet något om allt som sker hos vare sig läkare - fk eller individen i sig. Sjuka människor ska inte jobba punkt slut. Däremot kan du ha diabetes (sjuk) men ändå vara högst arbetsför. Du kan tom ha cancer och både kunna och vilja jobba. Man kan inte diskutera detta svart och vitt och absolut inte på individnivå. Då blir det saligt fel på alla håll och kanter. grunderna för välfärdspolitiken i det här landethar ju inte direkt ändrats och kommer inte heller ändras. Det man gjort är att man har stramat upp en del system och stärkt finansieringen av kärnan i välfärdens (vården, skolan och omsorgen, samt i lägre utsträckning rättssystemet).
Vad gäller det där med ökat konsumtion - tex ja, så är lönespridningen större idag än på 70-talet. I stort sett all ökning har faktiskt skett under våra socialdemokratiska regeringar, och då främst i termer av ökade kapitalinkomster. Det är rena fakta men är nåt som ofta läggs på alliansregeringen "de rika blir rikare", dee fattigare får det inte sämre ju mer kapitalism som praktiseras utan tvärtom: alla blir rikare. Ekonomi är inget nollsummespel som det ibland målas ut som.

le-lou2011-03-28 12:23

ja och att vi har så lite svensktillverkat nuförtiden är bara för sorgligt men blir man verkligen uppmuntrad till företagsamhet i Sverige? ärligt talat..

Laxkungen2011-03-28 12:35
Antal inlägg: 100

Svårt att se vad han har att komma med utan att behöva höja skatterna för att ge bidrag till alla nya "sossar".

micro1132011-03-28 14:35

le-lou
Du uppskattar om vi inte pratar om sjuka på individ nivå när vi skall tala om sjuka som tvingas arbeta..

Exakt vilka tror du det är som är sjuka om inte just individer? Vilka tror du drabbas om inte individer?

Du vill alltså att vi skall bortse från dem som drabbas, vi låtsas att de inte finns - sen räknar vi på om någon drabbas utan att räkna med dem som faktiskt drabbas.

Vilken matematik är det?
Är det samma som borgarna använder i sina kalkyler måntro?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?