Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 576

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ullis1164 - Ej medlem längre2011-03-22 17:16
Antal inlägg: 1019

Jag tror att katter mår bäst på landet. Vi har själv en katt som går ut och in som den vill.

malman2011-03-22 17:23
Antal inlägg: 1457

slånbär : jag har haft både inne katt och nu har jag ute katt, jag pratade med alla som bor i närheten innan jag släppte ut katten, vi kom överens om att om katten är i sandlådan så hjälps vi åt att jaga bort han. sen har jag en kattlåda ute som han går på, en gång i veckan krattar jag sandlådan och kollar så han inte bajsat där. och på bilar är han inte det finns ingen här som har sätt att han är nära bilarna, inga avtryck eller så.

eftersom vi har stora problem med möss så måste vi ha en katt i området. vi bor i radhus så det är inte på landet ej häller stan.
jag ser inget fel i att katterna lever inne.7

sen är det ju så att vissa djur har man ute och vissa inne,..

Killroy2010 - Ej medlem längre2011-03-22 17:45
Antal inlägg: 16

OM det är en raskatt, är dom framavlade att vara inomhuskatter som ex ragdoll och MaineCoon för att ta några exempel, dom mår inte illa av det och man kan gå ut med dom i koppel eller så som vi har byggt in altanen med hönsnät så att dom kan vara ute och spana när dom själva har lust =), medans huskatter självklart vill vara ute (inte alla) .

le-lou2011-03-22 18:19
Antal inlägg: 17500

sluta med snacket om framavlat för att leva inne, inget djur är avlat för att leva inomhus. Det är fortfarande en katt vi talar om.

dalapower2011-03-22 18:21
Antal inlägg: 419

Håller med le-lou,katter skall vara ute där de hör hemma.

slånbär2011-03-22 18:27
Antal inlägg: 5539

le-lou:Hur blir det med akvariefiskarna och kaninerna och dom andra djuren då?För om den tanken gäller fullt ut så köper jag ditt resonemang rent teoretiskt men inte om det bara gäller just katter. Hundarna? ska dom få vara lite friare dom också? Springa ut när dom känner för det och jaga ett och annat råddjur eller katt i förbifarten? Eller är det bara katternas jaktlust som ska främjas?

Kristallklar2011-03-22 18:36
Antal inlägg: 278

"Många hävdar att det inte är ett bra liv för en katt leva sitt liv instängd i en lägenhet. Känner man så ska man naturligtvis inte skaffa sig en katt. Men sett från kattens synpunkt ar det värre att vara utekatt i ett område med trafik, ogillande grannar eller andra faror." Ur boken "kattägarens handbok" av Ulla Barvefjord.

Min egna tanke är att alla djur är individuella med egna personligheter. Känns svårt att bestämma vad alla katter vill och inte vill. Förhoppningsvis känner man sin katt någorlunda och ägnar den uppmärksamhet som kräver för att se om din katt mår dåligt. Gör den det så tycker jag att man pratar med en veterinär som kan undersöka vad som är fel.

le-lou2011-03-22 19:01

men slånbär, du läser ju verkligen inte - det märker jag ju. Antingen inte eller mycket dåligt. försök igen, för just nu uppepar du dig som en gammal skiva trots att jag skrivit redan om just det.

le-lou2011-03-22 19:03

Ulla Barvefjord är journalist och bara en av alla som tycker.
Låser man in allt som är kärt? Känns som mamman som aldrig låter barnet cykla för egen maskin. . .

Kristallklar2011-03-22 19:13
Antal inlägg: 278

Ja, men här tycker ju alla att alla har rätt och jag lade därför in ett citat från en person som jag vet är "kunnig" i ämnet. Självklart kan man se det på ditt sätt med.

peawan2011-03-22 19:17
Antal inlägg: 136

le-lou: är det annorlunda mot att länka till en person som bara är en av alla som tycker? ;)

Av nyfikenhet, är fysisk hälsa underordnad att ha roligt? Det känns lite som att det är vad du säger, men jag är inte säker på att jag uppfattar det rätt.

le-lou2011-03-22 21:58

ja det är det såklart. poängen är att det hon skrev handlade om flockdjur eller inte - om du kan visa en faktabok om katter som handlar om katten som flockdjur så blir jag nyfiken.
Fattar inget av din sista mening dock. Kanske är den inte till mig ens.

peawan2011-03-22 23:10
Antal inlägg: 136

Jodå, den var till dig.
Tänkte mest på det du skriver om att riskerna vid utevistelse inte spelar lika stor roll som att katten får vara ute och göra det som är naturligt för den, dvs jaga och vara i friska luften. Skulle gärna höra en utveckling på det, av ren nyfikenhet!

Mmm, jodå, jag läste vad hon skrev. Faktatexter stryker garanterat att de inte är flockdjur, men att det innebär ju inte att det _måste_ vara ett problem att ha katter tillsammans. Den kvinnan har ju själv sex stycken hemma, så det tror jag att hon skulle hålla med om. Mina egna tre umgås nästan hela tiden och söker upp varandra för att sova tillsammans. De har definitivt plats och möjligheter att låta bli om de skulle vilja det, så någon typ av gruppsammanhållning har blivit alldeles av sig självt. De är obesläktade och i olika åldrar dessutom.

Det intressanta är ändå att det finns stora grupper, i alla fall här i Uppsala, om 30-40 förvildade katter, som lever tillsammans. Och omgivningarna är stora nog för dem att inte göra det, så vad driver de katterna att leva tillsammans? Det måste ju finnas fördelar för dem.

le-lou2011-03-23 00:42

jag trodde jag har skrivit om det redan. vilka risker pratar du om egentligen - och utgå gärna från det jag har skrivit flera gånger om, att katter hör enligt mig hemma i lantlig miljö där de kan springa fritt. En katt hör inte hemma i staden eftersom där blir den satt i lägenhet, att släppa ut en katt i trafiken är dumheter.

Ingen har skrivit att det MÅSTE vara ett problem att ha katter ihop? Jag hade själv mina två hanar ihop tex och det gick fint. Och vad gäller förvildade tamkattkolonier så är det fortfarande inget flockbeteende de har, utan precis som det låter : kolonier och de består oftast av flera små grupper som träffas ibland men inte alls lever ihop på det sättet en flock gör. Det är som att du har en utekatt som också träffar på sitt kattgäng ute i grannskapet då och då - förvildade tamkatter är ju dock tamkatter och således sociala. Men det är skillnade på flockdjur och sociala djur, flockdjur har rätt så komplicerade hierarkier. Katter som är vilda beter sig inte så. Förvildade tamkatter drar sig till dit mat och skydd finns, och tex när folk ger de mat så lär de sig rätt snart var de ska gå.
Katten är ett solitärt (fast väldigt socialt) djur i alla avseenden och det är det som är charmen med dem, de använder oss för mat och värme, men klarar sig alldeles galant utan oss både fysiskt och psykiskt om de kan tillgodose de behoven nån annanstans. Katter är inte som hundar direkt som älskar att vara till lags, har man en katt i hemmet så är det bara att tugga i sig ^^.

taxam - Ej medlem längre2011-03-23 23:55
Antal inlägg: 427

Våra katter går som dom vill, ut och in. Men nog är dom "beroende" av närhet till oss. Dom kommer och kelas så det dreglar om dom. Klart katter vill ha närhet.

le-lou2011-03-24 00:27

jo det var det jag menade med.. kan de tillgodose sina behov (där deras sociala sida också får ta sig uttryck) så kvittar det liksom vem som kelar med dem. En katt skiter ju i vem det är, det är inte som en hund som i princip kan sörja ihjäl sig om inte just deras matte kommer hem igen...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?