Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 835 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SkySpy_ | 2011-04-14 21:04 | |
![]() | Nja vet inte.. Men skrå används innom hantverksyrket. Något som är på sned, sluttande. Jag använder ordet ofta. | |
| bakåtvolt | 2011-04-14 21:04 | |
![]() | 1-9 sen tio elva.. jag kan ingen regel för de, dem och dom, någon som kan? | |
| Miss_jk | 2011-04-14 21:06 | |
![]() | Hmm, skrå vet jag inget om, men blir lite konfunderad när du skriver "Stör mig på dåligt skriven svenska, här o på andra ställen..." "O" är inget ord vad jag vet. "Och" är det däremot. Vet inte exakt hur man brukar säga, men typ "Städa framför din egen dörr" eller något? Nu skrev du dessutom "ja" och "e ok". Som sagt, städa... | |
| SkySpy_ | 2011-04-14 21:06 | |
![]() | Sorry tanten du hade rätt. googlade och blev upplyst. | |
| Jobbar | 2011-04-14 21:08 | |
![]() | Jorick: det är riktigt, man kan läsa det, men det går långsammare och är jobbigare | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:08 | |
![]() | sveriges advokatsamfund är faktiskt sveriges sista riktiga skrå. men jag använder skrå som område bara. | |
| Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:10 | |
![]() | "O" är inget ord vad jag vet. "Och" är det däremot. Vet inte exakt hur man brukar säga, men typ "Städa framför din egen dörr" eller något?" Sopa. | |
| F_Errari | 2011-04-14 21:11 | |
![]() | Vill passa på att slå ett slag för ordet "färst". Nån som använder det mer än jag? | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:12 | |
![]() | Det skrev jag ju helt enkelt för att jag visste att du skulle säga något. Men visst jag använder o, de och e som den söderböna jag är. Hade jag däremot sett andra vara konsekvent korrekta så hade jag skrivit ut hela orden. :) Stör det er andra lika mycket som ,,, är nu min fråga? | |
| SkySpy_ | 2011-04-14 21:12 | |
![]() | Du menar färs. En färs flera färst? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:12 | |
![]() | nej, tom tolv och tom tjugo är de två gränserna. | |
| EbbaGreen | 2011-04-14 21:13 | |
![]() | Ja, folk som inte kan stava eller de som särskriver stör mig enormt. Skälet är att jag gillar språkriktighet. | |
| Miss_jk | 2011-04-14 21:14 | |
![]() | Tanten: Men vad menar du med att du stör dig på dåligt skriven svenska då? Vad är dåligt skriven svenska om inte o, e, de, ja o.s.v? | |
| Robnaden - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:15 | |
![]() | Tom sjuttiofemma, där går gränsen för min del. | |
| F_Errari | 2011-04-14 21:18 | |
![]() | Få färre färst =) | |
| Tanten M - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:21 | |
![]() | Flera bud än Miss? ramsay menar du fr.om - t.om? Alltså inom gränsen av 13 o 20 så använder man siffror o sen blir det bokstäver igen? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:26 | |
![]() | nej, tolv sedan 13, 14... 100 är en gräns. upp till tjugo sedan 21 en annan (lite mindre vanligt förekommande). jag vet inte riktigt när man ska välja vilken egentligen. använder tolv 13 oftast. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:29 | |
![]() | Jag fick lära mig att det var när "ton-talen" började som man skulle skriva siffror istället, så jag kör också tolv 13. Fult att skriva tretton fjorton osv, imo. | |
| mrperfect | 2011-04-14 21:41 | |
![]() | Jag tycker bara att det finns risk för att man till slut glömmer bort hur det egentligen skall vara. Jag ser livet som en skola, hela tiden skall man göra rätt och lära sig mer än man kunde tidigare. Jag blir så glad då någon skriver om något jag inte kände till eller formulerar meningar med på något vis anmärkningsvärd innebörd. Stavfel och särskrivningar kan vara tecken på dyslexi, men det kan också vara tecken på obildning eller att man inte "give a damn" ( m.a.o. att man skiter i allt), på Betapet skriver säkert många språkintresserade personer så i allmänhet är det mesta rätt. Jag vet att jag ofta är för snabb att korrigera stavfel trots att jag själv ( som är rabiat beträffande att JAG skall skriva korrekt och varierande ) ofta skriver alldeles fel p.g.a. att jag är usel på att träffa rätt bokstäver på tangentbordet. Varje gång jag skriver så gör jag en stavningskontroll men ibland så låter jag enstaka stavfel slinka igenom. Även solen har fläckar :P | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-04-14 21:42 | |
![]() | var är språkpoliserna? hittar ingen förklaring till när vilken gräns gäller. jag föredrar 21 gränsen. skulle vilja använda den i större utsträckning. | |