Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-05-17 23:57 | |
![]() | Åke gick tydligen in i hans lägenhet som han varit van vid och istället för att lugnt förklara att han inte uppskattade det, ringde han på arg som ett bi och sa att katthelvetet skulle hålla sig borta från hans lägenhet. Om han inte varit så aggressiv hade Guatama fått en chans att förklara att katten brukat gå dit men att den inte ska det längre lugnt och sansat. | |
| le-lou | 2011-05-18 00:06 | |
![]() | vad skulle det spela för roll? egentligen förstår jag inte vad problemet är , jag trodde det först.. men.. är problemet att karln blev förbannad? eller är problemet att Gautama inte vet hur hon ska hålla Åke borta från hans lägenhet? känns som vi diskuterar två saker. | |
| le-lou | 2011-05-18 00:08 | |
![]() | han blev arg. so? alla älskar inte katter. jag förstår inte riktigt var fokus ligger här egentligen. Iofs så gillar jag inte grannar överlag heller, har inget intresse av nåt umgänge med dem eller att de ska vara trevliga, vill bara ha lugn och ro. | |
| Gautama | 2011-05-18 00:08 | |
![]() | Det var exakt som ni här sist uppfattade det. Åke släpptes in av grannen och troligtvis gick han efter honom fram till hans dörr. Det hade ju inte varit några problem alls för grannen att schasa bort honom eller öppna dörren lite försiktigt för att undvika att Åke gick in hos honom. Är tämligen övertygad om att han är en ordinär katthatare och det spelar nog ingen roll vad man säger till honom. Och jag fick som sagt inte chansen att förklara mig och föreslå ett sätt att undvika kattbesök. | |
| le-lou | 2011-05-18 00:10 | |
![]() | Jag skulle gå tillbaka till grannen i morgon typ och prata ut med karln .be honom förklara vad som hände, och så förklarar du hur Åke funkar. Så är det bra sedan med det. Ni behöver ju inte bli kaffepolare :) | |
| Gautama | 2011-05-18 00:13 | |
![]() | Problemet är hur jag ska undvika att Åke går nära hans dörr och försöker smita in hos honom. Med en utekatt så krävs det ett litet samarbete från honom att han visar Åke att han inte är välkommen genom att spruta vatten på honom eller schasa bort honom. Det skulle inte ta många gånger innan han själv skulle undvika grannen. Men eftersom ansvaret är enbart mitt som djurägare så blir det svårt eftersom jag inte kan vakta honom varje minut. Det kunde ha blivit ett litet problem med lite samarbetsvilja men nu blir det väl så att Åke får bli innekatt till tjurskallen flyttar. | |
| Gautama | 2011-05-18 00:15 | |
![]() | Jag har tänkt att göra det le-Lou. Måste bara ladda lite och vara tillräckligt stark om jag blir utskälld igen:) känner mig lite för labil för det just nu. :) | |
| le-lou | 2011-05-18 00:21 | |
![]() | hur skulle du göra om han sa att han inte vill ha åke i trappuppgången alls? Det är ju ett gemensamt utrymme och jag är ganska säker på att han skulle "vinna" i en tvist om var en katt ska vara om det skulle gå så långt. Att en katt smiter in nån gång händer väl, men jag uppfattar det som att Åke befinner sig i trappen mer än så. Äh vad jag menar, är att om han nu hatar katter, så är det inte direkt ultimat att ha katten i trappen överhuvudtaget, för nån av er. | |
| apbur | 2011-05-18 00:21 | |
![]() | Undrar om inte Åkegossen redan förstått att han inte är välkommen hos grannen. Du får väl spraya FY! på hans dörr när han inte är hemma. Ibland kan ju katter gå in i motsvarande dörr fast på ett annat våningsplan. Det har mina gjort. De har ställt sig och gapat utanför fel dörr, den dörren under mig. Tydligen anser de inte alla gånger att det är nödvändigt att använda näsan. | |
| Gautama | 2011-05-18 00:26 | |
![]() | Vi försöker verkligen att han inte ska vistas i trapphuset och det sker inte så ofta eftersom jag kollar minst en gång i timman var han är. Ropar på honom och så. Han är oftast bara ute ca tre timmar mitt på dagen så jag har någolunda koll. Jag har också pratat med närmaste grannarna nu att de inte ska släppa in honom och sagt att de ska sprida det vidare. Mitt mål är givetvis att han inte ska vara där men helt säkert kan jag ju inte lova det. Han smiter ju in med posten ibland också. Jag får verkligen hoppas att Åkegossen:-) har fattat, men han är så otroligt kärvänlig med alla så jag är osäker. Ska köpa fyspray tänkte jag och spraya runt dörren. | |
| Minta | 2011-05-18 00:27 | |
![]() | Om man inte tycker det spelar någon roll om grannen ringer på dörren till sin nya granne och säger att grannens katthelvete ska hålla sig borta från hans lägenhet efetrsom han hatar katter (inte är allergisk), så skulle det spela roll för mig. Ingen bra inledning på grannskapet. Jag gillar inte att råka ut för aggressiva typer. | |
| le-lou | 2011-05-18 00:28 | |
![]() | jag sjasar alltid ut de katter som sitter i vår trapp när jag kommer hem. Har man nu utekatter, så får de vara ute och bli inhämtade av ägarna är min bestämda uppfattning. Granntanten frågade varför jag sjasar ut dem "de gör ju inget", och då frågade jag varför jag som också betalar hyra för att bo här, ska tvingas ha katter i vårt gemensamma bostadsutrymme när det inte står nånstans i mitt kontrakt att jag måste. (Hon släpper in dem, så det är inte så att de bara slinker in av misstag vilket kan hända och det begriper jag. Det är lite skillnad på det och på att använda trappen som en förlängd del av sin egen bostad. Naturligtvis är jag mest orolig för att hunden och nån katt ska flyga på varandra och skada varandra, plus att det stinker kattpiss så man kan spy. Killen längst upp är allergisk och är så trött på skiten så han också ska flytta. Jag anser ju att ägarna till de här katterna är oansvariga men jag skiter i vilket nu eftersom vi också ska flytta, orkar inte hålla på och bråka mer. Hela huset är ett kokohus för övrigt. | |
| Minta | 2011-05-18 00:43 | |
![]() | Nej, kattpiss i trappuppgången är inte kul. | |
| le-lou | 2011-05-18 01:07 | |
![]() | sen kan man vara rädd för katter också, det är inte alla som tycker de är jättesöta bara. Jag känner en tjej som går en smidig omväg om hon ser en katt sitta på en trottoar, som tur är bor hon nu i en annan stad för hon skulle aldrig komma hem till oss som läget är nu. (när vi själva hade katter så droppade hon vårt hem som en het potatis hehe). Hon är alltså totalt livrädd för katter, hon kallar de för opålitliga djur som borde hållas i koppel. funderar på hur skulle vi reagera om nån hade sin hund lös i trappen? Jag kan bara tänka mig gå in i en trappa, och se en schäfer sitta lös där, jag hade lagt benen på ryggen illa kvickt. Ibland känns det lite som att bara för att katt är en friströvare av naturen och alla är vana vid katter som springer fritt - så gäller inte heller riktigt samma regler för dem som för andra djur. "det är ju bara en katt" kan ju innebära olika saker. Djurälskarna sitter i ett läger och dömer killen som blev arg. Ute är ju en sak om katter springer, det är inte nåt man kan påverka som ägare såvida man inte håller djuret inomhus helt. Men trapphusen kan man faktiskt påverka till viss del iaf. Och Gautama har gjort det rätta, som pratat med sina grannar om saken, hoppas Åke (som för övrigt verkar vara en mycket charmig kisse) förstår vitsen med att inte begära tillträde till trappen. Och - är alla grannar helt ok med katter i sin trapp så är det förstås ok självklart. det är ju de boende som ska bestämma hur de själva vill ha det i nåt som är gemensamt, nu har ni tyvärr fått en boende som inte delar uppfattning och då får man respektera det tycker jag. (Jag sitter här och lallar nu för vi har disco hemma så sömn är kört iaf). Sry. | |
| Minta | 2011-05-18 01:14 | |
![]() | Jag skulle acceptera att någon inte vill ha in min katt i sin lägenhet. Det är denne grannes beteende som inte är acceptabelt. Att skälla ut sin nya granne för att katten var utanför hans dörr och smet in, och be henne hålla katthelvetet borta, istället för att bete sig hyfsat och hövligt. Man kan heller inte hålla alla katter inlåsta eller i koppel för att det finns katträdda människor. det finns mycket som är farligt. Katter ska ju inte visats i trappuppgångar, men de måste ju ta den vägen för att komma hem. | |
| Måns_E | 2011-05-18 01:18 | |
![]() | Jag gillar katter, men "ute"-katter i tätbebyggt område är ett ofog, det kan man tycka att även kattägarna själva borde förstå. Så man kan ju undra lite vem det är som har en "empatistörning"? | |
| le-lou | 2011-05-18 01:21 | |
![]() | jo men de flesta som har katter utomhus visslar in sina katter, mao man går ut, visslar/ropar och hämtar in dem. Jag blev utskälld efter noter för att jag tog en annans tvättid, jag tyckte hon var för hård också, det var ett misstag såklart men fakta kvarstod ju att jag hade gjort fel och hon blev sur. Man kan inte diktera exakt villkoren för hur nån ska bete sig i alla situationer, ofta finns det en bakgrund till att folk beter sig illa, mer än det som nu utlöste det. Så försöker jag tänka på det och låter det rinna av. Det blev liksom inte mer rätt bara för att hon var otrevlig mot mig, det är mer det jag vill säga. | |
| le-lou | 2011-05-18 01:22 | |
![]() | och samma gäller ts fall som jag ser det. | |
| Minta | 2011-05-18 01:23 | |
![]() | Jag har inte ont av några katter i mitt tättbebyggda område även om min egen katt bara är ute på gården på natten. Däremot kan de ju leva farligt. | |
| Måns_E | 2011-05-18 01:26 | |
![]() | Nej, Minta, men ett tätbebyggt område består av fler än du. | |