Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-09-04 21:06 | |
![]() | En hundallergiker är sällan så allergisk att den inte kan passera en hund. I så fall skulle han/hon inte kunna åka spårvagn eller vistas någonstans där människor med hundar vistas. Om en hundrädd hund går över hundängen så tål den nog att en eller annan nyfiken hund nosar. Hundräddheten är nog inte av så allvarlig grad annars. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:08 | |
![]() | Har jag sagt det? Det finns hundägare med superpli, det finns en majoritet med bra pli, och så finns det folk med dålig eller noll koll. Och det är såklart den senare kategorin som utgör problemet, något annat har jag inte påstått. Men även om hunden är tam, så är det från början (waaay back, det vet jag) ett vilt djur, med instinkter som vi aldrig kan förstå oss på. Och lika lite som du kan svara på vad du själv skulle göra i en pressad situation kan du svara för vad din hund skulle göra. Alltså måste man vara medveten om risken, även om den är infinitesimal. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:09 | |
![]() | Jag vet inte varför jag blir missförstådd... men antagligen för att jag är urusel på att förklara. Minta, jag menar så klart hundar som springer fram till andra människor och hundar helt oberoende av vad ägaren har ställt för krav på hunden. Jag pratar inte om folk som vill hälsa på någons hund. Det är klart att man kan gå fram och hälsa och göra det på ett bra sätt. Jag pratar om folk som låter sin hund hälsa på folk, inte tvärtom. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:09 | |
![]() | Jag verkar också vara kass på att förklara. | |
| Minta | 2011-09-04 21:11 | |
![]() | Jag talade om båda delarna, jag har flera gånger varit om att både min hund och människor vill hälsa. Man bedömer ju situationen, det är inte sällan så att det finns en ömsesidig nyfikenhet och då får de ofta hälsa och alla är nöjda. | |
| Minta | 2011-09-04 21:12 | |
![]() | Kanske borde starta en tråd som handlar om de hundar/hundägare som inte fungerar bra. Det är tråkigt att dra alla hundar/hundägare över en kam och tvinga alla att gå i koppel. | |
| Uisge - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:14 | |
![]() | Fast när jag läser igenom mina meningsuppbyggnader och syftningsfel, så inser jag att det kanske inte är så konstigt :) En gång till: Jag skäller lite på människor som äger hundar som tar helt egna beslut. Det är hundägaren som ska besluta åt hunden, inte tvärtom. Om man inte riktigt har den förmågan/ledaregenskapen, så bör hunden vara kopplad på platser där den kan tänkas ta egna beslut som stör andra. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:14 | |
![]() | Men vem avgör om en hundägare fungerar bra eller dåligt? Vem bestämmer om du klarar din hund bra utan koppel, och i vilka situationer? | |
| y not | 2011-09-04 21:16 | |
![]() | Jag! | |
| Minta | 2011-09-04 21:16 | |
![]() | Jag avgör det, vem ska annars göra det? Man måste någonstans lita p åatt människor är vuxna, ansvarstagande individer - tills de visat att de inte är det, då kan de bli fråntagna sin hund. | |
| slånbär | 2011-09-04 21:21 | |
![]() | Y not-ok jag gjorde det fatala misstaget att skriva att Schäfern var en vallhund men det jag skrev var att den i grunden är en vallhund. Att den inte har det användningsområdet idag är en annan sak. Du hängde verkligen upp dig på just det men alla övriga användningsområden då? har du några invändningar mot dom? Jag vet inte hur många Schäfrar du själv har haft eller fött upp men om du själv är uppfödare eller Schäferägare så har vi erfarenhet av helt olika linjer och uppfödare i så fall. Jag har själv varit aktiv inom Schäferhundsklubben och tränade där med min yngre hund fram tills han fick en korsbandsskada och förstörde minisken. Jag vet ingen uppfödare som specifikt avlar på hundar som biter människor och om du nu på allvar menar att det är det den är framavlad för så vet jag inte vilka uppfödare du syftar på i så fall. Däremot kan man ju säga att tex en lavinhund som skäller och biter människor finns inte och många Schäfrar är just lavinhundar. Bara som ett exempel. En hund tränad i skydd biter endast på kommando och släpper omedelbart när den får det kommandot. Så då kan man ju lika gärna säga att den är framavlad att inte bita på kommando eller? För övrigt så använder polisen i Frankrike gärna storpudel som tjänstehundar. Och du- dina långa beskrivningar av Schäferns rasstandar säger ju ingenting annat än att du kan googla och kopiera/klistra in. Det framgår ju ingenstans att det finns någon som helst grund för ditt påstående att den är framavlad för att bita människor. Eller kanske jag har missat något? | |
| y not | 2011-09-04 21:24 | |
![]() | ja du har missat några väsentliga detaljer. men det är säkert för att du väljer att missa dem. | |
| slånbär | 2011-09-04 21:30 | |
![]() | Mensnälla Y not-upplys mig gärna då men helst inte med hela rasstandarden en gång till. Undrar återigen vad din egen erfarenhet av Schäferavel består av? Eller av Schäfer som ras övh? Annat än google då. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:35 | |
![]() | Minta>> Så du menar att det inte finns några oansvariga hundägare, då dessa blir av med sina hundar? | |
| Minta | 2011-09-04 21:41 | |
![]() | Hur tänkte du nu? Jag skrev ju att oansvariga hundägare kan bli av med sina hundar. | |
| Minta | 2011-09-04 21:43 | |
![]() | Jag tycker inte att man, med tanke på att hundar är tillåtet i både stads- och lantmiljö, kan utgå från att hundar är livsfarliga bestar och ägarna oansvariga och därför kräva ständigt koppeltvång. Istället kan ägare som inte sköter sitt hundägarskap bli fråntagen sin hund. Om det ska vara så strikta regler skulle man ju nästan kunna ha en tiger, bara den är i koppel är den ju ofarlig. (om man orkade hålla den). | |
| y not | 2011-09-04 21:44 | |
![]() | Vad är mina egna erfarenheter av att ha schäfer för intresse. Jag kan skeriva vad som helt på det utan att det har någon som helst relevans eller referent. Däremot mina kunskaper. Visst har jag googlat, men det jag har googlat fram är referenser på det jag redan vet. Sen om du väljer att missa väsentligheterna så är det okey. ett tips är ju att ta reda på vad Max von Stephanitz hade för syfte, och vad Schäfer/ german shepherd är för en ras. Du kan ju även gå in och se vilka egenskaper polis mm värdera. Men som sagt du behöver inte. Mitt syfte är inte att vara din snälla "In 1899, Von Stephanitz was attending a dog show when he was shown a dog named Hektor Linksrhein. Hektor was the product of few generations of selective breeding and completely fulfilled what Von Stephanitz believed a working dog should be. He was pleased with the strength of the dog and was so taken by the animal's intelligence and loyalty, that he purchased it immediately.[5] After purchasing the dog he changed its name to Horand von Grafrath and Von Stephanitz founded the Verein für Deutsche Schäferhunde (Society for the German Shepherd Dog).[5] Horand was declared to be the first German Shepherd Dog and was the first dog added to the society's breed register." | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:45 | |
![]() | Ja? Oansvariga hundägare som inte nödvändigtvis gör sig skyldiga till oaktsamhet som leder till att de blir av med hunden, men som t ex låter hunden göra lite som den vill och som stör de som inte tycker om hundar; vad gör vi med dom? Och vem avgör vem som är oansvarig? Vem som måste ha hunden kopplad för att de har dålig pli på den? Det är ju jättefint att man har koll på sin hund och vet om den är pålitlig eller inte, men menar du att alla hundägare har den kollen? Annars blir de av med hunden? | |
| Minta | 2011-09-04 21:52 | |
![]() | Om du inte är nöjd med det jag svarat, att jag låter min leka utan koppel på hundängen med andra hunar och hundägare och i skogen i närheten, utan ändå kräver koppel för alla hundar, då vet jag inte vad mer jag kan tillägga. Vi har inte samma uppfattning helt enkelt. Fullständiga garantier går inte att få för att ingen enda människa någon gång kan mötas av en lös hund på en hundäng eller i skogen. Om det är värt priset att alla hundar alltid måste vara kopplade så tycker du det, jag gör det inte. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-04 21:52 | |
![]() | Minta>> Det handlar ju inte om att de är farliga, vilda bestar som beter sig hursomhelst? Och att alla hundägare är oansvariga? Jag har inte sagt att hundar är elaka, farliga vilda djur. jag har sagt att de från början härstammar från vilda djur, och har instinkter som vi kan försöka tolka men aldrig kommer förstå till 100%. Jag har inte sagt att alla hundägare är oansvariga. Men jag påstår att de finns, och att det finns människor som blir störda av hundar som får bete sig lite som de vill. Jag har inte sagt att man inte ska få ha sin hund okopplad på lämplig äng eller i skogen. Men jag har sagt att man får vara beredd på att något oförutsett kan hända, och att hunden reagerar på ett sätt som man inte kan förutspå - oavsett hur bra pli man har på den, och hur 'snäll' den är. Är det enda du kan få ut av mitt resonemang att jag är för totalt koppeltvång utomhus och att hundar är livsfarliga bestar och alla hundägare är oansvariga så tror jag vi håller där, för då anser jag att du inte VILL förstå något annat än din egen åsikt, och det är inte en god grund för diskussion. | |