Spelrum
Giraffen43
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Hullabalo02011-11-30 20:33
Antal inlägg: 405

tröttsam tråd. Vad är det med dessa PK-morsor som vill få bekräftelse på att dom gör rätt. kan dom inte hålla sej till facebook?

slånbär2011-11-30 21:17
Antal inlägg: 5539

The Unicorn- har du vuxit upp i en skyddad verkstad? Alla människor vet väl om att det finns vissa som dricker snaps och glögg på Jul? Det är väl ändå inte en ful hemlighet som bara dom "drabbade" känner till. jag skulle blivit skitförbannad istället på mina föräldrar om jag vid 20 års ålder plötsligt upptäckte att dom hade haft mig i nån bubbla.

Wasmy2011-11-30 21:21
Antal inlägg: 32

Hulla...PKmorsor? Dont get it =)

crooked rain - Ej medlem längre2011-11-30 21:22
Antal inlägg: 6334

Word Hulla. Vissa här är straight outta familjeliv.se

Bestämd Tupp - Ej medlem längre2011-11-30 21:27
Antal inlägg: 93

The Unicorn, jag blir väldigt upphetsad när du berättar om din oskyldiga uppväxt. Du får gärna gå in på mer detaljer.
*väntar med spänning*

recidivfara - Ej medlem längre2011-11-30 21:33
Antal inlägg: 2385

jag tror inte heller att särskilt många ställer sig den frågan carlmartin. istället gömmer man sig i det ärliga och härliga i att kunna vara lite på småfyllan med barnen. man är väl inte pk höhö. men det är precis vad man är.

The Unicorn2011-11-30 23:22
Antal inlägg: 41

Slånbär och Bestämd tupp: Haha! Skyddad uppväxt stämmer förmodligen alldeles utmärkt, och ni verkar störa er på detta? Taggarna utåt med en gång! Jag skriver ingen stans att jag tycker att man ska eller inte ska dricka på jul, bara att jag inte vill eller har satt det i system. Julen är traditionsbunden och var och en gör vad de känner sig hemma med. The End.

Bestämd Tupp - Ej medlem längre2011-11-30 23:41
Antal inlägg: 93

Du misstolkar mig. Det som står ut är inte en tagg.

ElfWinter2011-12-01 00:10
Antal inlägg: 25

Tycker inte att sprit och jul hör ihop. Något glas glögg eller en julöl till maten är helt okej, men annars tycker jag definitivt inte att man ska ta till alkoholen. Och hur föräldrar kan dricka mycket på jul när barnen är hemma förstår jag inte. Framför allt inte om båda föräldrarna gör det. Om något skulle hända med barnet och man behöver åka iväg eller vara helt vid sina sinnens fulla bruk? Med alkohol i blodet har man inte samma reaktionsförmåga och inte heller samma förmåga att "förstå". Hur gärna man än vill hävda att man har det, så är det faktiskt så att alla berusningsmedel påverkar medvetandet.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 06:30
Antal inlägg: 1019

"Men idag ska man leva var dag som om det var lördag"man måste ju unna sig" det kom med TV serien Dallas "
Det verkar stämma bra, om man kollar in hur fullsatta restauranger faktiskt är. Skulle aldrig få för mig att gå ut och äta OCH dricka vin en vardag. Vi måste försöka ha något av helgkänslan kvar, annars blir ingenting något festligt. Hatar när de sänder program med champagnefrukost, helsjukt.

slånbär2011-12-01 07:48
Antal inlägg: 5539

Unicorn-Jag stör mig inte et dugg på din skyddade uppväxt-blir bara förvånad över att man idagens samhälle faktiskt kan leva i 20 år i ett så fullständigt naivt tillstånd. Men det är ju bra att det finns såna människor också-alla ska ju finnas. Måste bara vara jobbigt att komma ut i verkliga livet och upptäcka allt läskigt som folk i allmänhet håller på med.
Ullis-det är väl just helgkänsla som man har när man till just jul dricker glögg,julöl och snaps. Om vi nu pratar om alla som faktiskt inte har några som helst problem med spriten i alla fall. För vi pratar faktiskt om två olika saker här. Alla i tråden verkar ju anse att det är självklart att man inte ska supa sig full när barnen är med och i synnerhet inte på Julafton men om man har ett problemfritt förhållande till alkohol så är det ingenting att diskutera egentligen eftersom man då inte dricker av den anledningen utan just för att det liksom hör ihop med Julmaten och jultraditionen för väldigt många. Vet man däremot att någon i sällskapet har problem då avstår man självklart från all form av alkohol. Människor som har problem dricker ju oavsett dag och anledning och hjälps ju inte på något sätt av att alla andra runt om i stugorna avstår från alkohol just för att det är jul-då skulle vi ju faktiskt vara tvungna att helt förbjuda all form av alkoholförsäljning för att försvåra tillgången för dessa personer.

wildman2011-12-01 08:03
Antal inlägg: 3860

Jag skiter egentligen i om folk dricker på julen. Jag har mina egna orsaker till att tycka illa om det. Men en sak som återkommer här är att ni är så eniga om att "klart vi inte dricker när det är någon som har problem med alkoholen" Dilemmat är ju att (ja förutsatt att det inte är dom ni lever tätt inpå då) man oftast inte vet att folk har problem, eller är i riskzonen för att hamna i problem. Folk som dricker för mycket, och nu menar jag inte fylle-Kalle på bänken utanför systembolaget, är mästare på att gömma det för omgivningen. (Förmodligen många gånger för sig själva med...) Så att tro att man har koll på vilka som har problem och inte är naivt. Jag är personligen för en liberal livstil, gillar inte alls när staten eller andra ska bestämma över folk alls, så detta handlar absolut inte om att jag vill att ni låter bli drickat om det känns bra, rätt och viktigt för er. Men jag kommer aldrig utifrån mina egna preferensramar förstå varför man tycker det är så viktigt egentligen. Sen så har vissa reagerat över att vi som inte dricker skulle stå där med pekpinne över er. Visst finns det säkert dom som gör det, men tyvärr är det motsatta också extremt vanligt. Hur många gånger har det inte provocerat folk när jag INTE druckit på fester och tillställningar. "klart du ska ta dig ett glas, slappna av nu va?" är en inte helt ovanlig inställning. Oftast sagt av någon som är kanske aningens mer än lätt påverkad...

le-lou2011-12-01 08:04
Antal inlägg: 17500

så helgkrök är mer din melodi då Ullis? ... Hur kan man sätta likhetstecken mellan att dricka alkohol och att SUPA?
För de flesta människor finns det en ganska väsentlig skillnad. Det finns en moralpanik här som endast alkoholtrådar kan rota fram. Alkohol och jul - som olja och vatten verkligen. För mig säger det mest att man antingen har en rätt osund syn på både jul eller på alkohol eller båda. Jul är jul, en familjehögtid. Det är inget barnkalas.
Julen verkar vara så helig att de vuxna inte får ha sex i samma hus som di små liven. Inte heller får de smutta på en öl. Helst kanske vuxna ska ha på sig fåniga små hattar och prata bebisspråk också.

wildman2011-12-01 08:04
Antal inlägg: 3860

Nu handlar mitt inlägg kanske mer om helger, fester och tillställningar i stort än just julen. Men det får ni ta :-)

le-lou2011-12-01 08:07

jo men wildman, samtidigt så finns det ju otroligt mkt man inte ska kunna göra då om man ska fundera på vem som har problem och vem som inte har problem med dittan och dattan. Ni resonerar verkligen som att antingen har varannan vuxen människa i Sverige alkoholproblem, eller så är en julafton där det serveras öl till maten en inkörsport till alkoholism. Det viktiga är väl att det finns andra vuxna med som kan i så fall hantera en person som visar sig inte kunna hantera det? En överförfriskad person på min jul skulle åka ut genom dörren, med taxi och tack och hej. Inget mer mer det.

le-lou2011-12-01 08:08

med NI - så menar jag inte dig specifikt Wildman för övrigt. Skrev det lite trubbigt som vanligt.

le-lou2011-12-01 08:18

Egentligen är väl själva roten i den här diskussionen hur detta beteende skadar barnet. Men låt oss säga att en person blir just full på julafton. En julafton där det finns andra vuxna och barn med.

Jag vill veta exakt hur denna situation skadar barnen? Är det per automatik alltså skadligt för ungarna att vistas i ett hus där en människa blivit full? Det handlar alltså inget om hur denne fulle personen beter sig? Vad han / hon faktiskt gör? Vilka andra som är med, vuxna? Vad barnen själva har för relation och syn till vuxnas alkoholintag? Alla som blir fulla går ju inte omkring och vinglar, slår andra människor, hojtar och dånar. En del blir trötta och går och lägger sig. Andra hamnar i en taxibil hemåt.
Alla barn blir inte rädda för detta, jag tror tvärtom många här - de barn som aldrig får se vuxna hantera alkohol på ett sunt sätt, är de som blir livrädda. Tolka det inte nu som att man ska supa sig redlös inför barnen i utbildningssyfte, för då tolkar ni det fel. Bara att en del överbeskyddar sina barn så till den grad, att barnen får sig en chock istället när det väl händer nåt... och kopplar alkolhol till något farligt och smutsigt. Det är inte vare sig farligt el smutsigt, i rätt mängd.
Skilj på nyttja och missbruka tack.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 08:20
Antal inlägg: 1019

" "klart du ska ta dig ett glas, slappna av nu va?" är en inte helt ovanlig inställning. Oftast sagt av någon som är kanske aningens mer än lätt påverkad... "

Men det är ju bara så typiskt. Sägs det av en mer än lätt påverkad person är det ju till 99% för att denne någon vill dra övriga med sig. För att inte vara ensam därnere.
Lelou jag dricker sällan på helgerna heller, då jag inte tål sprit så bra, men ja, givetvis. Vi måste återgå till att kunna skilja på helg och vardag, kunna sätta guldkant på helgen. Ogillar uttrycket sätta guldkant på VARDAGEN, låt vardag få vara vardag och helgen helg, då uppskattas den mer.

le-lou2011-12-01 08:23

Varför får man inte sätta guldkant på vardagen för? Alltså menar du rent generellt nu, inte bara med saker som att ta ett glas vin till maten? Göra oxfile på en tisdag är alltså fel? för att?

Måns_E2011-12-01 08:25
Antal inlägg: 12028

Får man inte gå ut och äta en vanlig onsdag och ta en öl till maten heller nu?

Vad är du för en slags trivselfascist igentligen Ullice?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?