Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 700

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 20:19
Antal inlägg: 14052

Det borde vara tämligen skitsvårt att göra det över telefon även som läkare.

apbur2011-12-06 20:22
Antal inlägg: 9699

micro, det jag försöker säga är att man liksom inte utgår ifrån att en känd psykpatient lider av massa allvarliga sjukdomar utifrån vad de själva upplever för symtom. Klart en psykpatient som mår dåligt ska få behandling men man kanske inte springer efter EKG-vagnen det första man gör.
Jag ville mest illustrera att ert krav på att man ska tända den röda lampan och agera som om det vore fara för liv på varenda en som upplever andnöd var lite absurt.

Var det verkligen hjärtinfarkt den äldre som du var med sökte för?

Minta2011-12-06 20:23
Antal inlägg: 20042

Ja, ännu mer absurt, därför borde väl utgångspunkten vara att tro på patientens ord och göra en riktig bedömning när läkare mm. träffar patienten. Det är absurt att det ska sitta en slags förhörsledare som larmoperatör och bedöma sanningshalten i det en person säger.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-06 20:25
Antal inlägg: 14052

Helt klart

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-06 20:26
Antal inlägg: 844

"Det är inte klarlagt att han var uppe och gick, han rörde sig, kanske i panik."

Ja. Jag blir iaf heligt förbannad när jag tänker på det.
Det hela är så otroligt makabert. Stackars Emil.

micro1132011-12-06 20:46
Antal inlägg: 17540

apbur
Man söker väl inte för hjärtinfarkt? Då har man ju kunskap nog att diagnostisera sig själv och behöver väl ingen vårdcentral.

Han sökte för bröstsmärtor, smärtor i armen, rygg, och tungt/svår andning.
Det visade sig vara en svår lunginflammation med komplikationer och det var det som behandlades. EKG gjordes inte, utan läkaren lyssnade på hjärta och lungor och "knackade" på patienten och konstaterade då tydligen att det satt i lungorna. Ihop med övrig information och övriga fynd så bestämdes medicin och uppföljning - och personen tillfrisknade så småningom.

Och jo, somatiska symptom behandlas som äkta symptom även på psyket även om det patienten som säger sig uppleva dem. Där på plats kan personalen utifrån patientens tillstånd steg för steg bestämma hur de skall gå vidare - och där finns tillgång till läkare.

Det behöver inte innebära att de "springer efter EKG apparaten" - det betyder att de har möjlighet att se och värdera om den behövs. Det kan de inte göra över telefon utifrån samma information. De får INTE strunta i vad patienten säger bara för att det finns en psykiatrisk diagnos i botten.
Psykiskt sjuka inte bara kan ha - utan har oftare än andra - också somatiska sjukdomar.

Minta2011-12-06 21:05
Antal inlägg: 20042

Det är ju ganska skrämmande och kanske sant, att en person med psykiska problem inte tas på allvar när den har fysiska problem.

apbur2011-12-06 22:15
Antal inlägg: 9699

micro, ok, du vet precis hur det går till. Åtminstone är du själv väldigt säker på det.
Du vänder och vrider gärna på saker och får det att framstå som att jag sagt tvärtemot dig när du svara mig. En teknik jag vet sen länge att du använder dig av vilket slutligen leder till att jag inte anser det vara värt att diskutera med dig. Så även den här gången.

Vilket fånigt ordmärkeri, man söker väl antingen enbart på symtom eller för att man själv vet att symtomen liknar hjärtinfarkt. Man utesluter inte hjärtinfarkt genom att lyssna på lungorna. Däremot kan man konstatera något annat som troligtvis ger symtomen vilket inte för den sakens skull innebär att man uteslutit hjärtinfarkt.

micro1132011-12-06 22:39
Antal inlägg: 17540

apbur
Just nu är det du som svamlar bort dig själv. Om en patient söker för symtom som kan mycket väl om man lyssnar på personen kan tas för hjärtinfarkt med vid undersökning visar sig ha annan orsak så har man väl i det läget bedömt att det inte rör sig om hjärtinfarkt = uteslutit det.

Eller menar du att de tyckte de skulle bota lunginflammationen först och sedan återuppta undersökningarna avseende hjärtinfarkt i ett senare skede? Försöker du påskina att det är brukligt?

Man uteslöt för all del inte brutna ben, cancer, MS, hjärntumör och allt annat heller vid undersökningen genom att testa specifikt för just det - man uteslöt det genom att fastställa vad det handlade om. Att ställa diagnos brukar väl handla om det.

Ordvrängeri är det ju du ägnar dig åt just nu. Riktigt larvigt faktisk.

De tog inte graviditets test på honom heller - men uteslöt nog ändå att han var gravid för övrigt.

playboydiiva - Ej medlem längre2011-12-07 15:48
Antal inlägg: 560

Nu överklagar åklagaren domen.
- Enligt min uppfattning har alltså sjuksköterskan en ovillkorlig skyldighet att ge prio 1 larm när det är nödvändigt. Jag vill också i överklagan markera att en ambulans i sig hade utgjort en integrerad del av den intensivvård patienten var i behov av vid tillfället, säger Gunnar Fjaestad i ett pressmeddelande på onsdagen.

KÄLLA:Expressen 07/11/11

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-07 16:23
Antal inlägg: 844

Bra, för det hade varit (mild sagt) skamligt om inte domen hade överklagats.

Sen kan jag inte heller låta bli att fortsätta lägga känsloaspekter till det här tragiska händelsen.
Emils mamma säger till Expressen:
"Ingen människa ska behöva utstå den fruktansvärda ångest han behövde utstå när han låg helt ensam och dog."

Jag har också tänkt på det. Och tänkt på hur vidrigt grymt livet ibland kan vara.
När Emil gång på gång ber om hjälp, men får alltså dö med att det sista han hör är den här sköterskans kalla ord i sina öron. Den ångesten alltså, och att han inte blev taget på allvar. Det är bara för sjukt.
Stackars hans närstående som får leva med den vetskapen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?