Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 613

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2011-12-09 16:43
Antal inlägg: 20042

apbur, läs tråden från början. Det är inte poängen. Barnet har tagit en tablettask, föräldern säger att det är fel, får barnet att be om ursäkt och kassörskan säger "det gör inget". Varför räcker inte det?

micro1132011-12-09 16:47
Antal inlägg: 17540

Minta
Jag lärde mig inte språkets nyanser genom att folk var vaga och jag fick gissa mig fram. Inte heller genom att de sade en sak och egentligen menade en annan sak.

Många saker fick jag faktiskt konkret förklarade för mig i uppväxten.. så växte både mitt ordförråd och min språkförståelse.

Tommy 19792011-12-09 16:50
Antal inlägg: 1188

Minta - läs igenom det du just skrivit. "Barnet har tagit en tablettask, föräldern säger att det är fel, får barnet att be om ursäkt och kassörskan säger "det gör inget"."

Jag skulle vilja påstå att det här är ett typexempel på dubbla budskap. Föräldern säger att det är fel, vilket är helt i sin ordning, och kassörskan säger "Det gör ingenting". Jag kan inte tolka det på annat sätt än att hon legitimerar snattandet och därmed säger att det INTE är fel att stjäla.

apbur2011-12-09 16:50
Antal inlägg: 9699

Minta, det var några som hävdade att barnet kanske inte förstod att handlingen var felaktig.

Jag tycker diskussionen är en skitsak. Klart det är önskvärt att kassörskan underlättar för mamman som försöker fostra men mamman kan i sin tur förklara för barnet i efterhand varför kassörskan gjorde som hon gjorde men att det inte betyder att handlingen var acceptabel.

pion ekrot2011-12-09 16:55
Antal inlägg: 3340

Alla fattar väl att det betyder att man är förlåten, vardagligt uttryckt.

Minta2011-12-09 16:58

Håller med pion ekrot. Tommy 1979, det ska inte tolkas så bokstavligt enligt min uppfattning (och pion ekrots :))

Minta2011-12-09 17:01

micro, ja. vi är alla olika. Jag lärde mig oerhört mycket av att lyssna på vuxna och vuxnas språk. Jag tror att jag tidigt insåg att språket har nyanser och signaler, det var spännande att komma underfund med dem.Ofta tolkade man fel, men så är det att vara barn.

micro1132011-12-09 17:02

En fyraåring tolkar saker bokstavligt. Så pass måste ni väl ändå veta om små barn.

Säger man klipp katten när man menar fånga katten, så får man skylla sig själv om barnet kommer med en klippt katt.

Det är dock lustigt att ena sekunden så förväntas inte barnet förstå någonting och skall bara skonas från obehag, i nästa skall förstår det uttryck som är så abstrakta så att inte ens många vuxna kan tolka dem.

Minta2011-12-09 17:02

Jag tror att också många vuxna inte förstår signaler.

Tommy 19792011-12-09 17:03
Antal inlägg: 1188

pion ekrot: En vuxen människa, ja, och ett äldre barn kanske. Men här handlade det om en 4-åring. Så små barn saknar (oftast) förmågan att tolka in något annat i ett yttrande än det som faktiskt sägs. Det är därför jag reagerar på kassörskans ordval. Hade hon i stället sagt något i stil med det jag föreslog i inlägget kl 16:19, och framför allt inte låtit barnet behålla tablettasken, hade ju allt varit frid och fröjd.

anka_i_potta - Ej medlem längre2011-12-09 17:08
Antal inlägg: 439

sitter jag i kasan på i en butik så är mitt jobb att ta betalt för grejer och inte ingripa mot snattare eller uppfostra andras barn. lägg inte det ansvaret på mig, uppfostra din egen unge tack.

Minta2011-12-09 17:09

Om det är mig du menar micro, så menar jag inte att 4-åringen inte förstår någonting, men det räcker mer än väl att mamman säger att det var fel, och barnet får be om ursäkt. Budskapet har då gått hem. Har det inte det får man hitta andra strategier. Gör inte barnet presumtivt skurkaktigare och dummare än det är. Det är så att vara barn och det är mycket vuxna säger som det inte fullt ut förstår.

Cassano2011-12-09 17:20
Antal inlägg: 335

Jag menar inte på något vis att kassörskan ska läxa upp barnet. Hon kunde bara gjort sitt jobb - tagit emot pengarna. Allt annat har ni själva läst in i situationen.

När det gäller lapparna som inte lämnats in i tid så vet jag att det är ett bekymmer som det är svårt att komma tillrätta med. Det blir inte bättre av att pedagogerna ger signaler om att det inte gör något.

Oavsett så tycker jag att vi har ett gemensamt samhällsansvar när det gäller våra barn och att det är pga att det minskat som det går utför på många plan. Jag straffar inte heller mina barn, men de får ta konsekvenserna av sitt handlande.

pion ekrot2011-12-09 17:21
Antal inlägg: 3340

Tommy: Mamman hade redan konstaterat att det var fel och jag tror att barn känner när deras föräldrar är upprörda på riktigt och då kan det fungera en balanserande tröst med en annan vuxen som säger "det gör inget". Det behöver inte ta bort mammans auktoritet eller innebära att barnet inte fattar att det ändå var fel gjort. Man kan lätta skuldbördan utan att sudda ut läxan. Däremot var det fel att barnet fick behålla asken.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-09 20:12
Antal inlägg: 1019

Det gör inget??? När min son var 4 bodde vi i ett boende som jag hatade, min son hackade på soptunnedörren med en leksakshammare. Ringde vaktnmästaren och bad honom säga åt min son att måla om dörren. Han fick måla om, jag tror det var en omvälvnande upplevelse.

gnill2011-12-09 20:25
Antal inlägg: 1942

Hade exakt samma situation med kassörskan i butiken med mitt barn för en massa år sen. Hon sade också "det gör inget". Jag ville inte att hon skulle ta ansvar för något mer än att ta betalt för det han hade tagit, det är ju hennes jobb för 17. Så jag sade det till henne, snarare väste "han ska betala och du ska ta emot pengarna!" och då gjorde hon det. Jag tror inte alls att det är bra att en kassörska är "missriktat snäll" på det här sättet när man som förälder talat om för sitt barn vad som gäller i butiker (att man inte får ta utan att betala). Tvärtom det blir dubbla budskap och min erfarenhet är att små barn inte alls hanterar dubbla budskap särskilt väl, eller mår bra av dem.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-09 20:28
Antal inlägg: 844

Jag blir fan mörkrädd av den här tråden.
På en del av er låter det som barn skulle vara hemska, små monster.
*ptffptf#fpt*

Amöban2011-12-09 21:05
Antal inlägg: 116

"Det gör inget. Varför säger man så?"

Jo, man säger helt enkelt: det gör inte MIG något. Någonting har hänt och man säger - jag bryr mig faktiskt inte. Det gör inget att ungen inte fattade att man inte får saker utan att betala i affären. Han kommer få reda på det ändå, och gott om tid att skapa sig en uppfattning om vad som är rätt och fel.

Vi kan aldrig veta vad folk tänker när de säger: det gör ingenting. Jag tycker inte man ska döma kassörskan åt nåt håll - vem vet vad hon hade i tankarna?

micro1132011-12-09 21:26

__Nanna___
Det handlar väl snarare om att man inte vill att barnen skall utvecklas till små eller stora monster - man vill lära dem att skilja på rätt och fel medan de är små, eftersom det är när de är små som sådant beteende grundläggs.

micro1132011-12-09 21:28

pion ekrot
Varför tror du att mamman var ""upprörd på riktigt"?

När min son tog chockladen blev vare sig jag eller maken upprörda - inte på riktigt och inte på låtsas. Det finns ingen poäng med att uppröra sig över saker som barn gör som en gång på test - det finns däremot en poäng med att få dem att förstå att beteendet är fel och att låta dem ta ansvar för det de gjort och göra rätt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?