Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mindymoo | 2011-12-30 10:19 | |
![]() | Jag är konservativ. Jag tycker inte att flaggan ska användas i politiska sammanhang, tycker inte den ska förvanskas eller klottras ner, och den ska upp på flaggdagar och högtidsdagar. Har inte träffat på vare sig svenskar eller invandrare som känner sig skymfade av svenska flaggan - men anser att flaggan skymfas när den används för propagandaändamål. På nationaldagen har Göteborg flaggceremonier och välkomnar nya medborgare och lite sånt, och alla sjunger glatt med i nationalsången. Då är det allas vår flagga och det känns fint! | |
| arbogaforeve | 2011-12-30 11:44 | |
![]() | Nationalism och rasism hör ihop. Det är mycket svårt att tänka sig det ena utan det andra. Man kan kalla dem "två sidor av samma mynt". Kolonisering och expropiering är nationalismens grundvalar och kräver rasism för att rättfärdigas. Detta sedan 1500-talet, då "nationen" börjar gro som tanke, för att sedan få starkt fotfäste med den begynnande industrialiseringen på 1700-talet. Det är ingen slump att nationalismen alltid varit starkast hos militären, där "behovet" varit starkast. Läs gärna "Who do we think we are?" av Philip Nicholson. Rasismen bildas först, sedan kommer rättfärdigandet. Detsamma gäller nationen. Därför har "ras" varit ett vedertaget begrepp i vetenskapen ända fram till 80-talet. Nationer existerar alltid i konkurrens med varandra. Se t ex de fallerande klimatkonferenserna. Hade det inte legat i "nationens intresse" hade varken Sverige eller något annat land varit med i EU eller FN. De länder som åtnjuter relativ stabilitet och fred gör det pga det moderna nationsbyggets långtgående utveckling och dess inneboende motsägelser: nationalismen är nämligen intimt förbunden med kapitalism (med universalism/meritokrati och rasism, både nationell och klassmässig, i en osalig blandning) och rationalism, eller dess senare uttryck "moderniteten". Ju längre frajavascript:if(Validate Form()) {document.forms.newmessag e.submit();}mstegstanken (tänk jämlikheten) når i ett land desto svårare blir det att motivera krig för folket. Läs gärna "Ras, nation, klass" av Etienne Balibar och Immanuel Wallerstein. "Svenskhet" bygger på en föreställd gemenskap. Liksom för de flesta andra nationella identiteter började denna gemenskap växa fram med de nationella institutionerna, viktigast av dem kanske utbildningsväsende, med medföljande "svensk" historieskrivning. Ett lyckat nationellt projekt leder till starka nationella känslor och en syn på det egna landet som någonting naturgivet. Självdistans och avvisande av andra länders mer "vulgära" patriotism är i själva verket enbart tecken på ett konsoliderat nationsbygge. Vi ser så att säga "byggnadsställningarna". Läs gärna "Försvenskningen av Sverige" av bla Billy Ehn. Eller för att se hur "svenskt" Sverige egentligen är: "Tusen år av invandring" av Ingvar Svanberg. Eller för att se hur etnicitet alltid definieras utifrån föreställningar om den "andre", läs "Etnicitet och nationalism" av Thomas Hyland Eriksen. Eller läs "Ras, nation, civilisation" av Håkan Blomqvist som visar på hur även de mest progressiva socialdemokrater rörde sig i en rasistisk diskurs under utstakandet av den "svenska" identiteten. Att i ett fredligt land tycka att den egna flaggan utgör en viktig symbol att försvara på, hm, innebandymatcher, visar väl ganska väl hur nationalismen i en välindoktrinerad individ återfinns bland de intima känslorna, i samma sfär som sexualiteten eller våldet. Tragiskt nog illustrerar det också på styrkan i denna föreställda gemenskap, som nu med klimathotet, välfärdsstatens kris, de ökande globala inkomstorättvisorna (de rika får allt större del av kakan) och framväxten av främlingsfientliga rörelser i Europa antagligen leder oss in i en fullständigt oöverskådlig och antagligen mycket dödlig kris. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 12:35 | |
![]() | Äh! Att rasism och nationalism skulle vara samma sak är befängt! Men däremot så går det inte komma ifrån att båda formerna förekommer i gemensamma sammanhang, vilket beror på att den ena missbrukar den andra. Vems om gör vad får ni fundera på... | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 12:38 | |
![]() | SOM gör vad, menar jag... | |
| spelix | 2011-12-30 13:02 | |
![]() | sverige är inte sverige längre så jag tycker att det ska skrivas en ny national sång och att det ska tas fram en ny fin flagga som man kan använda vi alla högtider så att alla blir nöjda..sluta fira jul,midsommar och framför allt förbjud det förbannade fågelkvittret där man kan ana at det är en SVENSK sommar på gång... har man flytt till ett land eller på annat sätt och av andra skäl kommit till ett land så ska man ta seden dit man kommer, Och så fort man yttrar sig så är man rasist...villka i samhället är rasister,,jo många av invandrarna som inte tål andra folkslag... Kalla mig rasist men jag Älskar Sverige !!! | |
| arbogaforeve | 2011-12-30 14:07 | |
![]() | BSKV, jag har inte påstått att det är samma sak. Det är dock två historiskt och alltjämt inseparabla fenomen. Där nationalismen är som starkast frodas rasismen. Det är ingen slump att som du säger "de förekommer i samma sammanhang". Båda bygger nämligen på "andrafiering" och tanken att särskilja folkslag. Nationalismen hyllar det egna. Det egna kan dock enbart värderas i förhållande till det andra. Inte konstigt då att rasismen är en naturlig del av stark nationalism. Faktum är att dessa fenomen växt fram i symbios sedan 1500-talet. Som sagt, jag rekommenderar att du läser "Who do we think we are?" av Philip Nicholson. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 14:16 | |
![]() | Men arbogaforeve (DET lät nationalistiskt, btw!)...ska man verkligen inte kunna få hylla det egna utan att det prompt måste uppfattas som rasistiskt? | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-30 14:26 | |
![]() | Sagt av Suat Cicek till Rosengårds socialdemokratiske ordförande Andreas Konstantinides: - "Hur kan ni fortsätta med att ösa in invandrare in i Rosengård? - Tror ni verkligen att Sverige kan lösa mellanösterns problem med att låta folk flytta hit? De slutar ju helt galet" "Jag fruktar för ett inbördeskrig i Malmö - Det skulle ha hänt redan för 15 år sedan säger han och förklarar att han själv överväger flytta hem till Turkiet." "Det är inte längre det Sverige som jag kom till. Jag märker hur svenskarna tittar på mig, och jag klandrar dem inte. Svenskarna är goda människor men de tvingas av regeringens politik att bli rasister." | |
| Lepsroh | 2011-12-30 14:41 | |
![]() | Läste spelix inlägg och det får mej osökt att tänka på det här. www.youtube.com/watc...wg R792Jkx4 2.30 in i inslaget. Han är kanon, riktigt "bravehead", SD i ett nötskal. | |
| arbogaforeve | 2011-12-30 14:45 | |
![]() | BSKV: Vad är egentligen poängen med att hylla det "nationella"? "Det egna" kan enbart värderas i förhållande till det andra. Därför hör rasism och nationalism ihop. Nationalismen skapar en föreställd gemenskap (genom symboler) gentemot de andra och rättfärdigar genom rasismen expropiering och kolonisering "vetenskapligt". "Folket" rättfärdigar det "nationella intresset". Att vi i Sverige har ett jämförelsevis lågt tonläge när det gäller det nationella beror helt enkelt på att nationsbygget (dvs skapandet av en nationell identitet) varit så framgångsrikt. Myten om det "svenska" är så konsoliderad att den ses som naturgiven. Jag insisterar på att "det egna" är symboler, myter som aldrig har den "ursprunglighet" de ger anspråk på. Åter, läs "Försvenskningen av Sverige" av Frykman, Ehn och Löfgren. Mitt nick är för övrigt ett ironiskt internskämt. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 14:48 | |
![]() | Men kom igen nu...varför i hela världen skulle jag inte kunna få hylla det som är mitt, t.ex. mitt hemland? Å varför skulle det inte kunna ske utan det måste paras ihop med rasism? | |
| Furios | 2011-12-30 15:04 | |
![]() | Alla får göra vad de vill, bara det inte skadar någon annan. Den principen brukar jag gå efter. Att hylla sitt hemland är en sådan sak, jag förstår inte hur andra kan ta skada av det. | |
| arbogaforeve | 2011-12-30 15:10 | |
![]() | BSKV: du får förstås göra vad du vill. Men varför har du det behovet? Vem/vad har lärt dig det? Vad gäller din andra fråga har jag redan svarat på det. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-12-30 15:32 | |
![]() | gruken, Hur så? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 15:39 | |
![]() | Jag ger upp... | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-30 17:06 | |
![]() | nej, ge inte upp BSKV, alla har rätt att hylla sitt hemland, även vi svenskar. Die dumme schweden..... | |
| spelix | 2011-12-30 18:23 | |
![]() | måste man bli jämförd med en SD för attg man säger vad man tycker... Detta är min åsikt tyvärr så tolkas det precis som man förväntar sig....man blir automatiskt rasist... Kan tillägga att jag är gift med en kvinna som är av utländsk härkomst och att vi har tre underbara barn.. | |
| Måns_E | 2011-12-30 18:29 | |
![]() | Nej man blir inte jämförd med en SD'are för att man säger vad man tycker. Jag säger ofta vad jag tycker, men brukar inte bli tagen för SD-sympatisör för det :) | |
| Måns_E | 2011-12-30 18:30 | |
![]() | Fast sen så beror det förstås lite på vad man tycker och säger också. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-12-30 18:49 | |
![]() | Måns_E: Nähä du, inte i detta land! Här kan du säga det på vilket sätt du vill, alltid finns det någon som hittar det rasistiska i din hyllning till hemlandet. | |