Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
swingmatism2012-01-24 12:16
Antal inlägg: 509

Det finns ingenting som heter talang. Det finns bara hård träning.

marmeladov222012-01-24 12:23
Antal inlägg: 4211

jo, det finns talang.
Hur kommer det sig att ett barn på 3 år kan rita av en dinosarie i perspektiv och detalj, medans en annan endast gör huvudfotingar?

Radagast2012-01-24 15:45
Antal inlägg: 782

Jag har tolkat Anders Ericssons teorier som att man inte kan nå världseliten utan mycket målmedveten och effektiv träning, inte att vem som helst, eller ens speciellt många, kan nå världseliten ens med mycket målmedveten och effektiv träning.

joråsatt2012-01-24 15:57
Antal inlägg: 241

Palnatoke: Jag tror precis som du, medfödda egenskaper underlättar men man föds inte som "duktig på att rita".

marmeladov: Kanske har det dinosaurie-ritande barnet sett på många dinosauriefilmer och samtidigt är född med förmågan att lätt snappa upp bilder, blivit fascinerad av varelserna, börjat rita, övat, och vips!

Übersize - Ej medlem längre2012-01-24 16:15
Antal inlägg: 97

Ni som inte håller med: jag antar att ni har egen forskning som grund till era påståenden.....

Cyko2012-01-24 16:19
Antal inlägg: 36

Hur förklarar det folk som är bra på saker första gången de prövar på det? Självklart föds människor med en större benägenhet för vissa saker.

Tornvy2012-01-24 17:05
Antal inlägg: 67

Jag behöver inte forskningen här. Har en talang för att upptäcka struntresonemeng när jag ser det.

Pocaloca2012-01-24 17:23
Antal inlägg: 2156

jag håller inte med om att vilka som helst kan träna upp sig och bli lika fantastiska....och då menar jag just det inre.....den du är.... att verkligen kunna leverera. känslan för det.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-24 17:54
Antal inlägg: 14052

Det finns en konstterm, L'art brut, som beskriver konst av självlärda konstnärer utan någon formell utbildning och utan kontakt med den etablerade konstvärlden. Om dessa inte har en inneboende talang, hur har de då lyckats skapa bra mycket bättre konst (förvisso en subjektiv stämpel) än den average teckningsintresserade? En musiker som är driven på ett instrument kan inte sällan även göra andra instrument rättvisa, utan att någonsin ha tränat på det. Är inte det talang?

bove2012-01-24 18:19
Antal inlägg: 1333

Apropå att världseliten i schack inte skulle vara mer medfött begåvade och ha högre IQ än några andra.

En liten anekdot från min gymnasietid, som alltså inte är avsedd att bevisa någonting men som tydligt visar för mig att olika människor kan ha klart olika begåvning för något:

Jag och mina klasskompisar A och B spelade emellanåt schack under rasterna. Jag och A hade spelat mycket lite schack innan detta, ett fåtal partier, men B var sedan ett antal år aktiv i en schackklubb. Trots detta dröjde det inte mer än ett par veckor innan både jag och A började vinna mot B, och snart vann vi båda varenda match mot B. Jag och A var till en början jämna, men snart slog han även mig i varenda match vi spelade. Jag kan tillägga att samma styrkeförhållande rådde mellan oss i matematisk förmåga, A var utan överdrift ett genuint matematiskt geni.

Om det inte fanns någon skillnad i begåvning mellan oss så skulle B alltid fortsatt att vara bättre än jag och A, och jag och A skulle alltid ha förblivit jämna. Precis som att den person som hade spelat flest matcher här på Betapet sannolikt skulle ha haft bäst rating. Men nu är det ju inte så.

Dyslekso2012-01-24 18:53
Antal inlägg: 8945

Tror många har erfarenheter som liknar boves ovan. Men - jag tror också att det kan vara så att det är svårt att förstå vad 10 000 timmars hård och målmedveten träning kan göra med en person. Det är en viss skillnad på att träna på det sättet mot att träna några gånger i veckan under ett par år, märka att man inte är så bra och sen sluta. När man kommer upp i de där extrema mängderna tid tror jag att det man håller på med blir som "second nature".

Sen är det klart att det finns begränsningar, och den med mer talang kommer alltid att ta till sig saker snabbare, och säkert också ha ett högre tak för vad den kan prestera.

Socialpsykologiskt känns det mer sympatiskt att betona ansträngning än talang också, tycker jag. Om du som liten får höra att du är begåvad finns risken för att du blir rädd att förlora den statusen och förväntar dig klara saker utan ansträngning, medan om du däremot beröms för dina ansträngningar uppmuntras till att vara mer aktiv.

Alla förmår inte lägga ned tid och ansträngning, så visst, motivation kanske kan sägas vara en talang det med.

Maradona19862012-01-24 19:25
Antal inlägg: 1801

Talang är knappast överskattat. Däremot räcker det inte hela vägen. Varje år föds det säkert tusen personer som med rätt inställning, miljö, träning o s v skulle kunna bli bäst i världen i t ex fotboll. Men typ 999 av dem blir aldrig bäst. De övriga cirka 100 miljoner människorna som föds har inte rätt förutsättningar och skulle aldrig bli bäst oavsett hur mycket de tränar eller hur mycket uppbackning de fick.

Dyslekso2012-01-24 19:29

Låter bra, men siffrorna kan säkert diskuteras. ;)

halvkass2012-01-24 21:59
Antal inlägg: 78

Om man inte snackar bäst i världen utan "bara" elitspelare i fotboll i Sverige, mao i de 2 högsta divisionerna på dam-respektive herrsidan så påstås det att ca 95 % av alla svenskar kan tränas till den nivån.
Det som sätter hinder är fysiska handikapp som gör det omöjligt att spela på den nivån.
Men då ska man få sina minst 10000 timmar bra träning på vägen.

Inom fotbollen funderas det på att plocka bort de sk talanglägren för 15-åringar som finns idag. Detta för att allt för få av de som räknas som talanger som 15-åringar blir stjärnor som seniorer.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-24 22:34
Antal inlägg: 31064

Att vara född kvinna är ju att betraktas som ett fysiskt handikapp när det gäller fotbollsspelande på landslagsnivå.

Eh, detta var väl pk-tråden va? *garderar mig*

halvkass2012-01-24 23:00
Antal inlägg: 78

Tvärtom Sylvia, kvinnor får spela i Allsvenskan medan herrar inte får spela i Damallsvenskan. Mao har kvinnor dubbelt så stor chans.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-24 23:03
Antal inlägg: 31064

Vi kan behöva alla försprång vi kan få eftersom vi spelar hälften så bra fotboll. Det handlar givetvis mycket om att vi har för lite muskelmassa. Explosiviteten är det lite si och så med.

marmeladov222012-01-24 23:04
Antal inlägg: 4211

Jag föredrar män i fotboll.
Har dock hört att damerna kan både curling och handboll.

vulcan2012-01-24 23:28
Antal inlägg: 7666

Jag tror att de flesta av oss har ganska "normala" grundförmågor inom de flesta områden. Det betyder också - jag är inne på samma spår som Dyslekso här tror jag - att om man lägger ner mycket träning så kan man bli en bra fotbollsspelare, musiker, schackspelare eller turbinrepatör. Kanske till och med riktigt bra.

Sen finns det ett antal som avviker åt bägge hållen. En del människor är dessvärre tondöva exempelvis. Andra saknar helt känsla för hur fysiska saker hänger ihop och har taskig finmotorik. Då blir man nog ingen vidare turbinrepatör, hur mycket man än försöker.

De relativt få som avviker signifikant åt det andra hållet är också de som kan uppnå ett verkligt mästerskap inom en domän. Om de tränar hårt vill säga. Det är ju lite det budskapet Howard Gardner har i sin forskning om olika typer av intelligens. Einstein hade inte varit Einstein om han inte hade uppbådat stora mängder energi och tid åt att arbeta med sina teorier. Messi har säkert en genetiskt nedärvd god kroppsuppfattning och visio-spatial intelligens av den sort som gör att man som fotbollsspelare både kan vara extrem teknisk och utrustad med en speluppfattning som gör att man gång på gång "hamnar rätt" i olika situationer. Men han har garanterat lagt många tusen timmar av träning för att nå dit han nu är.

Dyslekso2012-01-24 23:40

Ja, var nyfiken på vad du tänkte om det här, vulcan. Känns som att de flesta i tråden är överens, mer eller mindre, men att man kanske betonar olika saker bara.

Tur kan ju också vara av vikt. Vill minnas att Bill Gates har tagit upp det, hur han råkade bo i närheten av det bästa datacentret i USA när han blev intresserad av programmering och hade möjlighet att använda det relativt obegränsat, och att han dessutom låg perfekt i fas åldersmässigt med den nya utvecklingen. Kommer inte ihåg exakt hur det var, men Gladwell beskriver det i Outliers tror jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?