Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 001 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Katijoun | 2012-01-11 15:42 | |
![]() | Du, jag tror nog inte den hemlöse är ute efter att bo kungligt, få medborgarlön och kunna unna sig lite lyx. Han/hon är säkerligen nöjd med ett tak över huvudet, en toalett och en dusch. Det räcker, guld värt för den som har levt på gatan och en himla bra start till att finna motivation och styrka. Men det förstår nog du också. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-11 15:57 | |
![]() | micro,suck,vad vill du ,måste jag i detalj skriva så du förstår?om man har en pensionsförsäkring så kan du börja ta ut den om du har lust ,om du är typ 62 år och leva på den till du är 65. | |
| apbur | 2012-01-11 16:00 | |
![]() | Jaja, du vill att man erbjuder alla hemlösa ett fast boende med värme, dusch och toalett oavsett om de visar vilja till förändring eller ej. Det är helt enkelt något alla ska ha trots att man bryter mot lagen. Hur länge ska vi skattebetalare finansiera boendet åt alla människor som ska få en andra chans, en tredje och en fjärde medan de gör inbrott i våra bilar och hus för att finansiera sitt missbruk som de håller så kärt. När ska man ge upp tycker du? Hur ska det praktiskt ordnas? Det var ju nån välvillig Pelle som hade upprättat ett boende för missbrukare och utslagna ute i Askim här i Göteborg. De boende runt omkring var såna dära empatilösa jävlar som inte ville utsatta människor väl och protesterade naturligtvis när tak-över-huvudet-missbruk arna tog allt som gick att lossa. Fattades det något hemma i trädgården fick man knalla dit och hämta tillbaka det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-11 16:04 | |
![]() | man kan generalisera det kan man,hade dom ett "någorlunda normalt"boende kanske det hade någonting att leva för | |
| Katijoun | 2012-01-11 16:05 | |
![]() | För det första att dom skulle hålla missbruket så kärt, var inte så säker på det. De flesta vill inget hellre än att sluta. Och det är sjukt svårt, skulle ett återfall inträffa ska man inte döma ut viljan till att sluta direkt. Sådant sker.. det liksom är en del av resan. Det gäller att aldrig ge upp hoppet, varken som "utomstående" eller som den det berör. För det andra, bara för att det inte funkade just där behöver man inte dra slutsatsen att det inte skulle funka någon annastans med andra människor. | |
| ceciliaerix | 2012-01-11 16:06 | |
![]() | Men det är ju det som är själva grejen Apbur, alla hemlösa är inte missbrukare som sneglar efter dina grejer... | |
| apbur | 2012-01-11 16:10 | |
![]() | Desto lättare att du ordna till det för sig. | |
| ceciliaerix | 2012-01-11 16:33 | |
![]() | Suck... | |
| apbur | 2012-01-11 16:52 | |
![]() | Vad är det du vill att jag ska tycka? Ska jag hålla med om att det är helt vanliga svenssons som slutligen hamnar på gatan, dricker billig öl och använder tidningspapper som skor? Att det enda som skiljer mig från en utslagen uteliggare är tur? Skulle en "vanlig" människa försättas i en desperat situation där man plötsligt är utan bostad så kommer den personen ganska omgående ordna upp sin situation. Då är det helt plötsligt inte så synd om en längre och man har bevisat att det går. | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-11 18:37 | |
![]() | Ja, Apbur kanske hamnar i en situation som hon inte kan reda upp.. Så får hon se hur livet kan vara. Ibland fattar man inte hur svårt det kan vara om det inte händer en själv. Att soc räknar med att vänner ska ställa upp med bostad/mat/låna ut pengar ÄR inte klokt eftersom ganska många umgås med människor i samma sociala situation. Det blir bara ett evigt lånande mellan folk varav ingen egentligen har pengar, eller att de klämmer in sig hos den som lyckats få en lägenhet. Det händer inte extremt ofta att de som är utfattiga umgås med de som har det bra ställt. Eller ska man skaffa en rik kompis då bara att snylta av? | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-11 18:46 | |
![]() | Stroker, jag hade ungefär samma tankar nu som jag hade när jag var ung och studerade och utmålades ha en fenomenal framtid framför mig. Fastän jag hade en helt vanlig uppväxt utan någon misär, kunde jag ändå se hur det var i samhället även om jag inte hade alla detaljerna. Det jag fick lära mig i första hand senare bara bekräftade det jag visste. Fast då kunde jag inte tro att jag själv skulle hamna på bottnen... DET var något nytt iaf. Men kanske för flertalet måste det vara självupplevt. Det är egentligen en ganska dyster tanke eftersom då de allra flesta inte har riktig empati... vill inte att det ska vara så. Hoppas att det finns fler som kan förstå än de som inte gör det. | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-11 18:58 | |
![]() | Min egen situation, studerade, fick en allvarlig sjukdom det tog tid att utreda, utan tidigare jobb ingen sjukpeng, soc istället för det, en månad att flytta ur studentlägenheten jag bara hade rätt till om jag var studerande, ingen hyresvärd som accepterade mig pga ingen fast inkomst, soc räknades inte. Jag vet inte riktigt hur jag skulle planerat inför detta. Jag var ung och "odödlig", så visst, jag var väl dum på den tiden. Men samtidigt vet jag inte hur jag skulle planerat inför detta. Nu fanns ju en lösning på mina problem, men alla har inte den turen. Jag kan inte säga att det var någon större skicklighet, visserligen involverade det hela lite kreativt tänkande men samtidigt så hände saker i mina bekantas liv slumpartat just då, och hade inte allt sammanfallit, ja då hade jag väl få bott i tält. | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-11 19:08 | |
![]() | Vad utredningen visade på om jag fattat rätt är att de hemlösa till större delen än innan består av folk som vare sig har allvarliga psykiska störningar eller är missbrukare. Men vad gäller kostnaden så vete sjutton om det är billigare att låta missbrukare vara hemlösa. Billigare blir det väl bara om de dör. En del missbrukare kanske skärper sig om de förlorar allt och hamnar på gatan och inte kan komma in i systemet om de inte slutar missbruka. Men det finns säkert de missbrukare som känner stark hopplöshet och inte kan sluta knarka om de inte får lite hopp och värme som en bostad utgör heller..... | |
| apbur | 2012-01-11 19:26 | |
![]() | Typisk misstag att utgå ifrån att någon som inte delar ens åsikt inte själv har upplevt svåra situationer eller vad man nu pratar om. Precis som att ens åsikter helt måste baseras på ens egna tillkortakommanden där inget utrymme för självkritik finns. Nu är det ju dessvärre precis så många resonerar. De utgår från sitt otillräckliga jag och sätter det som någon form av norm. | |
| Liltif_Nomad | 2012-01-11 19:36 | |
![]() | Nä, det finns oempatiska bland de som upplevt saker själv också förstås. Finns de som inte upplevt något av detta som helt enkelt inte tror det kan hända dem. Men sedan finns det ju de som klarat ut saker (och det behöver inte vara just inom detta området) som blir extremt tuffa mot de som är i den situation som de varit i. De anser att har de rett ut det ska alla kunna göra det, och det finns kanske till och med avund när någon får den hjälp man själv nekats. Finns rätt många fd rökare som ser ner extremt på de som röker fortfarande, har t o m träffat de som överlevt cancer som ser ner på de som dött i sin cancer. Jag vet faktiskt inte vad som försegår i deras huvuden och varför de hyser denna avsky mot dem som inte varit lika starka som de. Men du kanske kan förklara. | |
| apbur | 2012-01-11 19:49 | |
![]() | Nej, jag är varken oempatisk eller känner avsky. Jag har faktiskt svårare för dumhet än för svaghet. | |
| adel 101 - Ej medlem längre | 2012-01-11 19:59 | |
![]() | tittii, som svar på din fråga när du skapade tråden. jag tror syftet med utredningen är att sysselsätta den egna akademiska gruppen och att de fastslår det alla utanför dem redan vet och att de inte gör något åt det eftersom de inte vet vad de ska göra mer än att skriva ett 200 sidor långt sammanfattande och skicka runt till varandra. så håller vi byrokratin igång. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-11 20:02 | |
![]() | missbrukare är vanliga människor. adel 101 jag tror precis som dig, | |
| Gelatinös | 2012-01-13 11:10 | |
![]() | "Gelatinös, jag hoppas innerligt att du alltid får befinna dig ovanför samhällets skyddsnät, och leva i trygghet, med god hälsa och ekonomi, men om det värsta någon dag skulle inträffa, ska du veta att jag struntar i hur du kommit dit eller om du tar dig därifrån, utan förbehållslöst kommer kämpa för att du ska ha ett hem och mat i magen." - Jag struntar i att du struntar i det. Men tack för att du gav dig tid att skriva det. apburs formidabla inlägg 2012-01-11 19:26 säger det mesta. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-13 11:44 | |
![]() | Så är det oftast rökare som slutar röka,knarkare som slutar knarka,hemlösa som får ett boende,tror att dom äger rätten att trampa på andra | |