Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ektis - Ej medlem längre2012-02-16 22:43
Antal inlägg: 4505

om man jämför att vilja bli bjuden på en dejt med tiggeri så vet jag inte.
haha. men jaja.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-16 22:43
Antal inlägg: 11661

Kan dock inte påstå att jag tycker synd om killar som ger med sig.

shulten2012-02-16 22:43
Antal inlägg: 1424

Bra, då har jag ryggen fri! =)

Delicious - Ej medlem längre2012-02-16 22:44

Hm, jag skrev angående vad shulten skrev om sk drinkluder (vilket jag tror han menade=.

Harlort - Ej medlem längre2012-02-16 22:44
Antal inlägg: 670

Jag betalar, det är så "osexigt" att tjafsa om vem som ska betala.

californicat2012-02-16 22:47
Antal inlägg: 12

Den som BJUDER ut. Annars blir det ju inget bjudande. Om man senare gemensamt kommer överens om att träffas så står var och en för sin nota.

vulcan2012-02-16 22:57
Antal inlägg: 7666

Hur kan ni tro att det ska finnas ett enda "rätt" svar på den här frågan? För mig påverkas en sån här sak av vilken typ av relation man hunnit bygga upp, ålder, ekonomi och flera andra saker.

En sak som jag tror komplicerar lite i vår svenska kultur är det starka betonandet av rättvisa och balans även i såna här, enklare mellanmänskliga kontakter. De flesta av oss har en närmast inbyggd känsla av att vi måste "bjuda igen" eller på annat vis kompensera den som bjudit oss på något. Om dejten inte ger önskat resultat kan den som blev bjuden känna sig besvärad av detta. Och dessvärre känner nog även vissa som bjuder i det här läget att de förväntar sig något i gengäld. En underlig inställning i mitt tycke.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-16 22:58

Vem tror det?

Bitte - Administratör2012-02-16 22:58
Antal inlägg: 24199

Precis , blir jag utbjuden betalar den som bjuder , är det så att man kommer överens om att vi går ut och äter tillsammans så betalar var för sig .
(som väntar på hemgjorda hamburgare)

Bitte

kaffeflicka - Ej medlem längre2012-02-16 23:07
Antal inlägg: 915

Håller med Bitte helt här och mitt stilsinne tackar för att du skriver hemgjorda och inte hemmagjorda (ryser).

caspersmamma2012-02-16 23:14
Antal inlägg: 175

Den som bjuder ut, alltså den som frågar ska vi ut och äta/fika betalar. Brukar jämna ut sig med tiden.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-16 23:20
Antal inlägg: 4315

Vi har kanske ett konstigt förfarande, men när jag och mina vänner träffas över en fika brukar vi för det mesta betala var för sig, betalningsförfarandet sker ju för det mesta över disk i kassan så det löser sig själv.
Är jag ute och fikar med någon som jag vet har det lite knapert för tillfället brukar jag bjuda :)

caspersmamma2012-02-16 23:22

Du har rätt är man flera så är det väl det vanligaste. Men om det bara är två och för varandra rätt okända personer så lättast att den som frågar betalar. Man vet ju inte den andras ekonomiska situation. =)

Gautama2012-02-16 23:29
Antal inlägg: 6854

I min bekantsskapskrets betalar alla för sig själva, inget konstigt alls för oss.

När det gäller om man blir utbjuden av någon på dejt, så beror det väl lite på vad som sägs innan, men jag förväntar mig aldrig att bli bjuden.
Betalar gärna själv, kan känna mig lite obekväm i ett tidigt stadium att bli bjuden.
Om han förväntar sig något för att han bjuder, säger jag bara grattis!
Skyll dig själv, jag har inte lovat något för att jag låter mig bli bjuden. Då ska det framgå innan, "jag bjuder dig och sen får jag ligga", och så brukar det ju inte gå till:-)

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-02-16 23:31
Antal inlägg: 633

Jag är lite inne på vulcans linje, att det handlar om ålder, typ av relation m.m.

Jag för min del skulle tycka att det vore oerhört genant och omoget att sitta inne på en restaurang och rota i varsin plånbok framför kyparen. Och ännu värre skulle jag tycka att det var om min dejt skulle börja diskutera med mig om vem som ska betala eller om vi ska dela på notan, det känns verkligen bortom all vett och etikett man har någonsin har lärt sig. Och en sån diskussion hör definitivt inte hemma i några finare salonger i alla fall.

Att bli bjuden är ingen prestigeförlust på något sätt, men det är en konst att lära sig att kunna tacka och ta emot på ett ödmjukt och uppriktigt sätt. Jag bli gärna bjuden, och kan även tänka mig att bjuda mannen också vid rätt tillfälle och rätt omständighet.

shulten2012-02-16 23:31
Antal inlägg: 1424

Bäst att fråga om den ekonomiska situationen hos personen först, så man inte gör ett övertramp! =)

caspersmamma2012-02-16 23:31

Det beror ju på, ute på krogen kanske vissa killar tänker att bjuder de på drinkar så får de ligga. Där kan man tacka nej. Men en seriös dejt, där man vill lära känna varandra är väl lite annorlunda. Då är väl inte ligga prio ett?

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-16 23:33
Antal inlägg: 6334

VonSchnygg said it best.

"Att bli bjuden är ingen prestigeförlust på något sätt, men det är en konst att lära sig att kunna tacka och ta emot på ett ödmjukt och uppriktigt sätt."
Word.

caspersmamma2012-02-16 23:33

En annan fråga till er tjejer, har ni varit ute på dejt där killen har förväntat sig att ni ska bjuda de? Hos mig har det hänt 2 ggr =) lite konstigt för mig då de har tagit initiativet till en dejt sen inte haft pengar. Haha

ceciliaerix2012-02-16 23:33
Antal inlägg: 179

Skit samma vem som betalar, glöm bara för guds skull inte bort att dricksa! :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?