Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 78 |
Mobilspel
| Pågående | 19 276 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:38 | |
![]() | Jag brukar skriva ;-) för att markera skämt eller ironi. Tror ni det går fram? | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:38 | |
![]() | gnill Kanske ett dåligt exempel? Men kommer inte just nu på något annat: Kålle och Ada satt i Slottsskogen en ljum och vacker julikväll då en person stannade till vid dem och frågade efter vägen till Husargatan. Personen fick sin vägbeskrivning, tackade och gick vidare. Kålle satt tyst en stund, funderade och frågade sedan: "Det var väl en han?". "Nej, det var en hon", svarade Ada. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:38 | |
![]() | Det kan ju vara ett flirt-tecken också förstås. Mmm, kan nog missförstås. | |
| numsan | 2012-02-21 11:39 | |
![]() | Jag tycker att hen är ett skitbra komplement till han och hon. Använder det mest i sammanhang där man inte vet/det inte spelar någon roll vilket kön personen man pratar om har. Men sen är det ju faktiskt även så att det finns en hel del människor som inte vill eller kan definiera sig som ett specifikt kön och då är det väl jätteviktigt att ha ett könsneutralt ord att använda. | |
| gnill | 2012-02-21 11:40 | |
![]() | ok imi, tack för exemplet, men jag tror att språkligt korrekt skulle vara att säga Det var väl en man och Nej, det var en kvinna. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:49 | |
![]() | Åh, grymt. | |
| Mamik | 2012-02-21 11:52 | |
![]() | Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg, men när jag hör/läser ordet hen så framkallar det minnen av när någon kallat någon för henom, lite nedsättande för att denne varit antingen homosexuell eller ger ett uttryck av att vara av sitt motsatta kön i sättet. Personligen störs jag mer av att sjuksköterska inte kan ersättas av sjukskötare när det handlar om en man. Att använda ett ord som så tydligt anger ett felaktigt kön, bär mig emot och det är onödigt krångligt att lägga ordet manlig före. Det finns ju frisörer och frisörskor, så det borde ju inte vara ngn omöjlighet. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 11:56 | |
![]() | gnill: "föräldra" om verb (jfr engelskans to parent your child), jag tycker att ordet fostra och uppfostra har en "hård" klang, och saknar verkligen detta ord i svenskan." Men "vägleda sina barn" istället då? Är väl det föräldrar ska göra? | |
| Nasty Nimrod | 2012-02-21 11:56 | |
![]() | Apropå toaletter finns det intersextoaletter på Kulturhuset i Stockholm, man vänjer sig rätt snabbt. Däremot använder jag den knappast numera då de har börjat ta betalt där. | |
| Nasty Nimrod | 2012-02-21 11:58 | |
![]() | "Hål i golvet"-kommentaren var annars rät fånig. Toaletter ser ju likadana ut ändå... | |
| gnill | 2012-02-21 12:01 | |
![]() | jodå imi, fast vägleda är lite mer specifikt tycker jag och föräldra mer generellt. T ex: Hanna och Johan föräldrar sina barn efter sin övertygelse. Det kan vara svårt att föräldra ett barn med adhd. Jag tycker inte vägleda funkar i de sammanhangen. Och vägleda kan också andra göra (skolan t ex). Jag översätter ju böcker ibland, om barnpsykologi, från engelska till svenska och jag saknar verkligen parenting på svenskan. | |
| _imi - Ej medlem längre | 2012-02-21 12:32 | |
![]() | gnill Okej. Föräldra i betydelsen parenting, då är jag helt med. | |
| Skblole | 2012-02-21 13:01 | |
![]() | När jag skriver hen gör jag det mest ironiskt för att göra narr av denna löjliga rörelse. | |
| MaadMaxx | 2012-02-21 13:18 | |
![]() | "Ibland finns det inga gränser för dumheter. Nu ska barn växa upp som könlösa hen utan att de ens ska få reda på att de är flickor och pojkar." Att ordet "hen" är på väg att introduceras i det svenska språket handlar väl ändå inte om att vi ska göra människor könslösa? (Att påstå det får mig att tänka att det inte finns några gränser för dumhet.) Jag tror faktiskt inte att det finns någon som vill plocka bort "hon" och "han" ur det svenska språket för att ersätta dessa pronomen med "hen", däremot söker många efter ett könsneutralt pronomen till "personen". Jag har så länge jag kan minnas sagt "den" om personer jag inte vetat könet på eller kunnat könsbestämma. Barn och bäbisar är tydliga exempel på människor jag använt "den" om eftersom det helt enkelt är närmast omöjligt att könsbestämma dessa människor som inte utvecklat exempelvis bröst. När jag använt "den" om dessa har jag oftast och genast fått ett snäsigt "Det är väl ingen sak heller?! Du kan inte säga den!"... eh, "Nähe. Så vad tycker du att jag ska säga då?"... -tystnad- "Inte vet jag. Men DEN låter så nedvärderande.". Jag tycker alltså att "hen" är ett alldeles utomordentligt tillägg i det svenska språket. Jag slipper gissa fel kön och folk slipper bli så otroligt upprörda över att jag säger "den". (Efter att jag fått veta könet säger jag han eller hon, då finns det längre ingen anledning för mig att säga hen.) Ett exempel: Träffar random förälder på stan, hen har en vagn med en bäbis i framför sig. Vi stannar och pratar. Jag har inte hört något om att denna människa har blivit förälder och vet således inte vilket kön barnet har. -Men Hej! Vad kul att se dig! Så, ni har fått tillökning? Vad roligt. Vad heter hen? -Hej! Hon heter Maja. Verkligen kul att se dig med. -Hur gammal är hon? Jag känner mig mer bekväm med att i detta läge säga "hen" istället för "den" och "hon" eller "han" kan jag helt enkelt inte säga då jag inte har en susning om vad för kön det är på bäbisen. =) Jag upplever dessutom att det är ett ord som faktiskt börjar användas mer och mer, likt alla andra ord som faktiskt brukas kommer det med största sannolikhet att vara ett accepterat ord inom en framtid. Här är en länk till en blogg, för er som är oroliga för att barn skulle bli väldigt förvirrade genom ordet. Ett exempel på hur barn använt det långt tidigare än denna debatts inträdande. www.onewaycommunicat...co /?p=2377 Ps. Jag tycker att föräldra är ett alldeles utomordentligt verb. =) Ska genast börja använda detta. Ds | |
| cadette - Ej medlem längre | 2012-02-21 16:58 | |
![]() | Gnill: "Det finns ett annat ord jag saknar i svenskan som också är rätt könsneutralt, jag försöker införa det (har redan använt det i den här tråden) och det är att "föräldra" om verb (jfr engelskans to parent your child), jag tycker att ordet fostra och uppfostra har en "hård" klang, och saknar verkligen detta ord i svenskan." Jättebra förslag! Att föräldra låter mycket mjukare samtidigt som det fastställer den interpersonella relationen utan att behöva precisera den ytterligare. Jag tar med mig, och sprider, begreppet! :) | |
| Gunilla _ | 2012-02-21 17:10 | |
![]() | Skulle jag träffa någon med ett barn jag inte vet könet på, som i MaadMaxx' exempel, så skulle jag helt enkelt fråga "vad heter hon eller han?" Förskolan Egalia som konsekvent använder "hen" om alla är fanatisk anser jag. | |
| Lenaanders | 2012-02-21 17:18 | |
![]() | jag avskyr ordet HEN, och kommer ALDRIG börja använda det. Finns en tjej som pratar en hel del i radio. Hon är extrem när det gäller ALLT som har med genus och dylikt att göra. Hon påpekar precis allt som sägs och görs i det programmet.. mycket mycket irriterande. Hon sa följande om en person häromdan -"Åh HEN är ju jättebra, jag älskar HEN" Varpå den andre programledaren svarar -Men du, nu vet vi ju att "Hen" är en kille alltså en HAN!. Då njöt jag lite :) | |
| Anden_88 - Ej medlem längre | 2012-02-21 17:20 | |
![]() | Det är lite jättetragiskt att våra skattepengar faktiskt går till sånt här. | |
| golden | 2012-02-21 17:24 | |
![]() | hen är ju aspraktiskt rent språkligt. som ett inslag i barnlitteraturen är det välkommet och befogat som motvikt. betydligt längre än exempelvis alla könsbestämda djurhanar i våra barns sagoböcker; väldigt obefogat och ett tjockgubbearv de luxe. att såväl flickor som pojkar till maxgräns tvingas identifiera sig med pojkar och män i litteratur och det övriga barnkulturella utbudet, är som alla naturligtvis förstår ett större bekymmer än att lära sig behärska ett nytt ord. | |
| flunga | 2012-02-21 17:30 | |
![]() | Vi har ju redan ett könsneutralt ord som funkar för båda könen, så varför detta nonsens med hen?? Han, hon, den.. | |