Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 64 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2012-04-09 20:30 | |
![]() | ektis- jag förstår precis hur du menar:-D | |
| Tommy 1979 | 2012-04-09 21:24 | |
![]() | Jag blir helt förstummad över den trångsynthet och unkna moralism som florerar i den här tråden. Somliga tycks helt ha missat att vi lever på 2010-talet. Håll i er nu: kvinnor kan både yrkesarbeta (eller göra karriär) och skaffa barn och familj!!!! (Till den som skrev att sitta i kassan på Coop inte räknas som att göra karriär, och det här är lite off topic, det medges): Okej, det kanske inte anses som världens mest prestigefyllda jobb, men vilken sorts jobb är det då, enligt dig? Statstjänsteman på UD? Pressekreterare på Rosenbad? Ekonomianalytiker på Riksbanken? Om någon vill vara hemmafru är det givetvis upp till henne, men ge fan i att fördöma och moralisera över de kvinnor som valt annorlunda. Eller menar ni att det faktum att en kvinna har ett jobb gör henne till en sämre mor? När man läser vissa av inläggen här kan man ju undra. Stenåldern ringde och vill ha sin kvinnosyn tillbaka, typ..... | |
| Mindymoo | 2012-04-10 02:37 | |
![]() | Jag misstänker att det snart blir "rätt" inte bara att ta hand om sina barn, utan också sina senila släktingar. "Jag har valt att torka skit på min gaggiga farbror som inte känner igen mig och som kletar ner hela sängen, hellre det än att sitta i kassan på coop." | |
| corlini | 2012-04-10 08:08 | |
![]() | slånbär, yoga mfl reagerade och hade ett par frågor. om jag skulle klara mig utan min man? både ja och nej, min hästverksamhet skulle kunna försörja mig och ett litet hus på landet. men som det ser ut idag - Nej. vi har alldeles för stort och med det kommer det ansvar jag inte vill ha och kunskaper jag inte har. om mannen skulle vara hemma ist? rent spontant Nej. visst finns det fina undantag men jag tror att ett litet barn behöver sin mamma mest. senare ser jag inga problem med det ifs men jag tycker det är ganska omanligt. jag tycker det är manligt att mannen är den starka, trygga och pålitliga stöttepelaren i familjen som avlastar åt kvinnan så kvinnan kan slippa en stor del av den pressen det ibland innebär att vara ansvarig för pengar in och daglig drift av allt från anläggning, företag, familj och faktiskt bara låta mig vara kvinna och mor och göra det jag är bäst på. jag skulle vara helt värdelös på de sysslor han måste göra och han skulle antagligen sabba hästverksamheten direkt. vi är bra på olika saker och man kompletterar varandra. varför skulle det som mindymoo säger inte vara "rätt" att ta hand om sina barn och vara med sin familj? att ta hand om senila släktingar tror jag inte på för de flesta av oss saknar den kunskap och de resurser som krävs för att göra det på ett bra sätt. coop? den kommentaren blev lite fel. självklart har alla rätt att skaffa barn. det jag menar är att alla har gör val och ingen annan kan hållas ansvarig för det egna misslyckandet och känner en person tvång att lämna ifrån sig sitt lilla barn på dagarna för att hon måste gå sur och trött för att sätta sig i kassan på coop några timmar och klaga på sin situation bara för att kunna köpa mat och betala hyran så tycker jag personen gjort märkliga val. att inte vara nöjd och glad är väl det samma som att ha misslyckats? för livet går väl inte ut på att det bara ska gå jämnt ut och exakt runt varje vecka? alla har mängder med val hela livet från barnsben och framåt. börjar man skylla på omgivning och andra faktorer gör man det för att man inte kan, orkar eller vill göra sina egna val och stå för följderna. alla kan nästan allt om de bara väljer bort att se hinder. man är absolut inte en sämre mor eller mindre kvinna för att man jobbar. precis lika lite som att man skulle vara förtryckt, stenålders eller utnyttjad bara för att man är hemma. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-10 08:23 | |
![]() | Amen | |
| slånbär | 2012-04-10 08:27 | |
![]() | Men jisses Corlini- du har ju fortfarande inte fattat!!!Är det ett misslyckande att man måste jobba i kassan på coop??? Tror du på riktigt att en stor majoritet av dom som jobbar inom seviceyrken gör det för att dom är misslyckade? Är du en reinkarnation av Marie Antoinette? Du får jättegärna svara på min tidigare fråga om du någon gång har levt i något av samhällets mindre välbeställda områden? För din kommentar angåenda att vi gör val i livet ända från barnsben visar på en stor okyúnnighet och naivitet angående vad det innebär att växa upp på samhällets bakgård. Man kan INTE göra aktiva val som barn i en fattig familj eller en familj med tex missbruksproblem. Man är ett BARN som gör det bästa av det man har. Det är inte ett val-det är överlevnad. Du får ursäkta Corlini men människor som uttalar sig som du gör vet helt enkelt inte vad dom pratar om. Sen kan du tycka som du vill och låtsas att du fattar men av dina kommentarer att döma så vet du ingenting. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-10 08:28 | |
![]() | ektis,hur andra gör med sina barn är deras problem,jag tänker inte ens :men tänk om dagiset skulle stänga hur ska ni klara er då ?det är ointresant | |
| le-lou | 2012-04-10 08:47 | |
![]() | corlini - "för att hon måste gå sur och trött för att sätta sig i kassan på coop några timmar och klaga på sin situation bara för att kunna köpa mat och betala hyran så tycker jag personen gjort märkliga val." Är det alltså en persons egna val som styr precis allt ? Om kvinnan varit hemma med barn och så lämnar mannen henne, så hon tvingas ut i arbetslivet och därmed får sitta i en kassa (vad som nu är fel med det) och ha barnen på dagis, är det alltså hennes egna val? Vet du, jag tror också på individens möjligheter och friheten att välja, och jag är liksom du övertygad om att vi kan påverka själva så mycket mer än vi tror. MEN, det finns ett stort men och det är att alla har inte samma tur i livet, och inte heller kan man påverka precis ALLA andra människor till att handla, och agera efter vad som är bäst för en själv! Därmed kan man inte heller styra allt som sker, och man är bra korkad om man tror att man sitter där man sitter för att man gjort de "rätta valen" hela vägen dit. Lite ödmjukhet kanske inför alla de som kämpar som små svin för att få vardagen att gå runt? Alla ensamstående föräldrar som ve och fasa : Lämnar sina barn på dagis för att knata till det där kassajobbet på ICA är fanimej hjältar i mina ögon. Ni här, ni förespråkar en värld som ni själva lever i, och det gör ni för att ni haft tur att kunna leva som ni gör. Tur och flyt ingår också i livet, inte enbart val. Vakna. Det sorgliga är att ni inte inser att de saker och ting som har hänt för er, inte enbart handlar om VALEN ni gjort. Ni har det helt enkelt förspänt, på ett sätt som inte alla har. Ps. jo jag kan äntligen vid 36 års ålder göra det jag brinner för istället för att sitta på kontor och ha dottern på dagis. Min lycka var att jag träffade en man som dels hade en bra inkomst, vilket innebar att jag kunde sadla om helt och som tadahh - älskade mig så han stannade kvar. Mitt val? Bah. Jag har haft en jävla tur och jag är saligt glad för det. | |
| corlini | 2012-04-10 09:09 | |
![]() | slånbär, att tycka synd om sig själv och medvetet selektera bort alla tankar på möjligheter är inte min grej och jag ser inget skäl till sympati med den som bara ser hinder utan att ens ha försökt. det finns mängder med exempel på personer som lyckats bra i livet trots riktigt usla odds, dessa personer är förebilder och bevis värda stor respekt. de är alla från zlatan och den där afrikanske mannen i malmö som tog sig an ungdomarna i sin boxningshall till den vanliga människan mitt ibland oss. jag tror inte alla är misslyckade, jag tycker att de som ständigt klagar och ser orättvisor, avund, kvinnokamper och därför inte är nöjda med sina liv är misslyckade. hade de haft ett lyckligt liv hade de inte ägnat 90% av sin energi på att se negativa saker, hinder, klaga och gnälla i tid och otid. de mår dåligt pga den situation de skapat åt sig själva och sedan spyr de ut sin galla över omgivningen och oss som mår bra. jag älskar livet, älskar livet hemma med barnen och djuren och jag kan faktiskt både skratta åt och lida med vissa. alla kan göra aktiva val. allt eftersom man blir äldre väljer man vägar och fattar beslut. det är enbart upp till den enskilde. det är ingen annans uppgift. att mamma knarkade eller pappa söp är inte ett försvar för dottern att i vuxen ålder klaga på allt och vara missnöjd med sin situation där hon nu sitter många år senare i kassan på coop med en unge på dagis och en sliten hyres 2a för att hon inte såg några alternativ till livsval. hon gjorde dessa val, ingen annan. alla har val. ps: det finns människor som pga sjukdom eller trauman klappat ihop och behöver stöd och jag räknar inte dem till den kategori jag döpte till misslyckade pga egna val. och nej. jag har aldrig levt i ett betong getto. jag är medelsvensson skiljsmässobarn med en invandrarförälder och "medelklass / arbetarklass" från början, vad jag är nu vet inte jag. jag är jag. jag träffade min man via gemensamma intressen och utbildningar och nu är jag här :) | |
| corlini | 2012-04-10 09:13 | |
![]() | jo lelou. det finns en portion slump och tur med och därför även otur. men så många kan inte alla ha haft otur | |
| le-lou | 2012-04-10 09:19 | |
![]() | Så många vad? Och vad pratar du om otur? Livet är inte antingen TUR eller otur, det finns ju ofantligt många faktorer som spelar in. Det är inte så att du knatar på en väg hela livet och allt bara flyter fram, inga problem för jag var så smart och gjorde rätt val liksom. Har du tänkt på att det finns de som finner en nytta och nöje i att sitta i en kassa på Coop? Vilka ska vi ha som annars ska jobba med dessa arbeten som du nervärderar så? Handlar inte du i affären och bli betjänade av de här människorna? | |
| Mindymoo | 2012-04-10 09:27 | |
![]() | - och hur har vi det nu med alla singlar, lesbiska, bögar, gemenskaphetsboende, kvinnor som helt enkelt inte vill relatera sig till en man och män som helt enkelt inte vill ha en kvinna att hänga på. Alla självständiga individer. Vi är en majoritet kan jag lova :) Vad har hänt? Jag är född -51, arbetarunge, och uppvuxen med jämställda föräldrar. Både mamma och pappa kunde laga mat och slå i en spik, och båda gillade och respekterade barn som människor. Fram till jag var 12-13 trodde jag att det var normalläget, sen insåg jag att alla hade det inte så bra. | |
| Mindymoo | 2012-04-10 09:31 | |
![]() | corlini: "hade de haft ett lyckligt liv hade de inte ägnat 90% av sin energi på att se negativa saker, hinder, klaga och gnälla i tid och otid." Om inte rösträttskampen, kvinnokampen och jämställdhetskampen förts av dem som haft vett att klaga och vett att försöka ändra på all skit i samhället - då hade du inte haft det så bra. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-10 09:38 | |
![]() | problemet var att kampen för röstrtt var på 1920 talet och den kampen fortsatte och fortsatte för kvinnan skulle inte stå vid spisen det var fult,synd om dig som haft så taskig barndom | |
| Felix mormor | 2012-04-10 10:30 | |
![]() | Ttiittii och Corlini det är ingen som tycker era val är fel. Det är ju er syn på andra människor vi reagerar över. Att arbeta för jämnställdhet är fortfarande en viktig fråga. Så länge vi inte får lika lön för lika arbete och det inte är lika sjävklart att en man ska kunna vara hemma och ta hand om familjen. Då är vi inte färdiga i kampen för ett rättvist samhälle. Dessutom behövs alla arbeten. Vad är det för fel att arbeta som kassörska? Ett lika viktigt jobb som alla andra. Man behöver inte vara grinig bara för att man har barnen på dagis. De flesta jag känner är nöjda efter sitt arbete och barnen glada efter att ha fått leka med sina kamrater hela dagen. | |
| Tommy 1979 | 2012-04-10 11:09 | |
![]() | Det finns inget begrepp som är så nedsvärtat, så feltolkat och så omgärdat av fördomar och okunnighet som just feminismen. Dess budskap är att män och kvinnor ska vara jämlika, vilket bland annat innebär att de ska ha lika lön för lika arbete (det finns en mängd definitioner, men jag väljer att fokusera just på den om löner för enkelhetens skull). Titti och Corlini, kan någon av er ärligt säga att ni tycker det är fel att människor ska ha lika lön för lika arbete oavsett kön? Om inte, så ÄR ni per definition feminister, åtminstone delvis. Feminister är INTE "okvinliga skurtrasklädda hännafärgade rågummisulade individer vars högsta önskan är att vara man", som Titti så förtjusande uttryckte det. Inte heller består de av ett gäng kvinnor som brände sina BH:ar på 1970-talet (vilket de för övrigt aldrig gjorde, det är en historisk myt). Feminister anser att män och kvinnor ska vara jämlika. Det är de inte idag, och det är därför jämställdhetskampen fortsätter. Vidare har begreppet feminism inte ett dugg med vad som är "manligt" och vad som är "kvinnligt" att göra. | |
| slånbär | 2012-04-10 11:14 | |
![]() | Ja jösses......Corlini och ttiittii......vet inte riktigt vad jag ska säga längre....ni lever i en låtsasvärld känns det som där ni tror att ni har hamnat för att ni har varit duktiga och gjort rätt val i livet. Men det är ju bra att ni tror det i allafall. Jag är ingen sån som brukar önska människor olycka i livet men ibland så önskar jag att det hände nåt riktigt överjävligt just för sådana som er så att ni fick komma ner från era höga hästar och inse att verkligheten för många inte är sådan som ni tror. Skillnaden på er och oss andra är att vi dömer inte er för hur ni gör utan tycker att det är helt ok medan ni så totalt nedvärderar andra människor runt om i samhället för hur dom lever bara för att ni tror att ert sätt är det enda rätta. Jag har sällan träffat någon som sitter och tycker synd om sig själva och skyller på en olycklig barndom-.tvärtom- dom allra flesta som startar livet på botten har bara en väg att gå och gör också det. Dom är dom riktiga hjältarna -dom som överlever och klarar sig mota alla odds. Dom som går till sitt städjobb varenda dag eller sitter i spärren på tunnelbanan eller servar er i kassan på coop eller dom som kommer springande för att på ackord tömma era soptunnor. Det är dom som får samhället att fungera- hästgårdar och hemmamammor kan vi faktiskt klara oss utan men för att allt ska fungera så är det dom som har serviceyrken som verkligen är nödvändiga. | |
| Lillstölla | 2012-04-10 11:20 | |
![]() | "coop? den kommentaren blev lite fel. självklart har alla rätt att skaffa barn. det jag menar är att alla har gör val och ingen annan kan hållas ansvarig för det egna misslyckandet och känner en person tvång att lämna ifrån sig sitt lilla barn på dagarna för att hon måste gå sur och trött för att sätta sig i kassan på coop några timmar och klaga på sin situation bara för att kunna köpa mat och betala hyran så tycker jag personen gjort märkliga val. att inte vara nöjd och glad är väl det samma som att ha misslyckats? för livet går väl inte ut på att det bara ska gå jämnt ut och exakt runt varje vecka? " Corlini: Menar du på fullaste allvar att det är viktigare att stanna hemma med sitt barn än att gå och jobba och tjäna pengar så man kan betala hyra och mat? Det om nåt är ett märkligt val. | |
| Tommy 1979 | 2012-04-10 11:21 | |
![]() | Slånbär - you took the words right out of my mouth! | |
| Felix mormor | 2012-04-10 11:28 | |
![]() | Tack Tommy och slånbär! Ni skrev precis det jag också vill få fram. | |