Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-05-11 23:33
Antal inlägg: 5539

1254osv- Det finns väldigt många människor som anser precis tvärtom och det är inga amatörer direkt heller. kattuppfödare säljer helst inte till folk som tänker ha utekatt och dessutom så är dom flesta som betalar rejält med pengar för sin katt inte intresserade av att låta katten fara illa ute vilket en väldigt massa katter gör. Är ni helt omedvetna om alla faror som utekatter utsätts för speciellt om man bor i tättbebyggt område nära vägar och skog. Det är otroligt många katter som förolyckas i trafiken, som blir påkörda och skadade kryper undan och plågas till döds, många katter skadas av andra djur, av elaka människor, dom fastnar , blir instängda av misstag, får i sig farliga och skadliga saker. Hur kan man medvetet riskera att ens älskade djur utsätts för dessa faror? Helt obegripligt.

Minta2012-05-11 23:40
Antal inlägg: 20042

Det är klart man vill ha katten inne, där är min katt 99 % av tiden. den är ute på natten ibland. Så det handlar inte alls om det. Jag gillar inte förslagen med att spruta vatten eller saker, men det finns säkert andra knep än att hålla katten inlåst hela sin tillvaro. Det är inte just mot katten.

Minta2012-05-11 23:42

Om jag bodde på landet vore det absurt att hålla katten inlåst i huset.

125478 - Ej medlem längre2012-05-11 23:42
Antal inlägg: 8332

Folk som köper fiiina raskatter brukar hänga dem i hasorna så gott det går (och det ser väldigt roligt ut!). Ja visst finns det risker med att vara utomhus både för djur och människor. Hur kan vissa ha sina barn ute i tätbebyggt område med tanke på allt som också de kan råka ut för, jag bara undrar...
Livet är en livsfarlig sjukdom med dödlig utgång. ;)

Det finns inget naturligt med att hålla katter inomhus, det är snarare då man undrar varför de skaffar djur.

125478 - Ej medlem längre2012-05-11 23:56

Jämförelsen mellan barn och katter och risker med att vara utomhus var ironi, är väl bäst att tillägga. ;)

Och jag menar att det inte är naturligt att hålla katter inne hela tiden - är väl också bäst att tillägga.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-12 08:22
Antal inlägg: 37631

vanliga katter i vanliga bostadsområden borde inte få finnas,människor betalar för sina uteplatser och täppor,katterna eller ägarna till dom kan inte helt lagligt få förstöra det ,då ska kattägarna betala en del av deras hyra om katterna ska ha derast uteplats till kattlåda.katter ska bo på landet,och aldrig har jag stt en raskatt utomhus den skulle bli stulen

toonfisken2012-05-12 10:19
Antal inlägg: 732

Oj oj oj !
Detta spårar visst ut lite ! Ni som skriver "Lite kattbajs är väl inte så farligt" har inte problemet själv , det är inte lite och det är varje dag !
För oss är det problem , prata med grannarna är meningslöst , dom skyller på andra katter ...Nej , det får nog bli vattenslangen , ingen fånig liten blomspruta !

Minta2012-05-12 10:52

Det finns en kattskrämma, men vet inte hur bra den funkar. Du kan ju be grannarna köpa en sådan.

www.skadedjursbekamp...ra mma-stor

le-lou2012-05-12 10:54
Antal inlägg: 17500

minta - problemet är att den skrämmer andra djur med, inkl hundar.

125478 - Ej medlem längre2012-05-12 11:42

toonfisken: "Nej , det får nog bli vattenslangen , ingen fånig liten blomspruta !"

Ja, med den inställningen verkar du inte behöva råd av någon...

slånbär2012-05-12 12:24

Vad gäller rasrena katter så är okunskapen hos vissa stor. Det finns otroligt många raser och dom flesta är inte några prydnadskatter som bara visas upp på utställning. Uppfödarna har oftast stor kunskap kring rasen och känner oftast till kattens förfäder flera generationer bakåt både vad gäller egenskaper och ev sjukdomar. När det gäller genetiskt betingade sjukdomar så finns det olika program för olika raser och dom sjukdomar/defekter som anses negativa arbetas bort genom att man inte får registrera avkommor efter en sådan katt.
Visst förekommer det sk linjeavel men det är främst inom dom mindre raserna där avelsunderlaget inom landet är begränsat.
Så här står det fö på SVERAKS hemsida vad gäller utekatter:
Det är ute att inte hålla katten inne!

Bor du inom tätbebyggt område ska katten hållas inomhus eller under uppsikt om den är utomhus.

Bor du i villa kan du bygga en rastgård. Bor du i lägenhet kan du, efter godkännande från hyresvärden, hägna in balkongen med ”rymningssäkert” nät.

Det finns flera lagar som reglerar katthållning. Vissa kommuner har tvingats skärpa sina krav på kattägare på grund av för många lösspringande katter i tätbebyggt område. Tänk därför på att katten ska vara för ditt nöje och inte för grannarnas missnöje.

Ttiittii- nu börjar jag bli lite orolig-jag är överens med dig igen i en tråd!!!Det bådar inte gott för framtiden.....kan du inte starta en sån där knäpp tråd som du brukar där du gnäller på nån av ungarnas kompisar eller nåt annat som jag kan tycka tvärtemot om?

toonfisken2012-05-12 12:54
Antal inlägg: 732

Till 125478 : Jag HAR försökt det mesta , ska jag bara acceptera och ha kvarterets alla katter här tycker du ? Jag har inga djur själv och tycker inte jag ska ha en massa obehag av andras små älsklingar . är det så jäkla konstigt ??

125478 - Ej medlem längre2012-05-12 13:32

Menar bara att det säkert hjälper med en vanlig stråle med blomsprutan... Men nu har du ju fått så många olika tips här så det är bara att sätta igång.

slånbär2012-05-12 16:11

Men han har ju provat allt som ni kattägare och andra har föreslagit. Och blomsprutan funkar ju bara om han ser när katten är där-fortfarande så kommer dom ju skita när han inte ser dom och då hjälper ju inte blomspruta alls.
TS -om du har pratat med grannarna och det liksom inte blev något gensvar så är mitt råd helt enkelt att nån gång i veckan gå och plocka upp skiten ur rabatterna med en plastspade och kasta över det till grannen igen. Du behöver ju inte göra det fullt synlig om det känns pinsamt utan släng tillbaks det i mörkret.Grannen kommer nog rätt snabbt tycka att det är jäkligt jobbigt med all kattskit som plötsligt har dykt upp på hans gräsmatta och kanske inse att det inte är så trevligt. Finns inte mycket annat du kan göra om dom inte går att prata med. Fortfarande så tycker jag att kattägare är jävligt egotrippade som inte kan se sitt ansvar gentemot grannarna och deras trivsel.

Kiriro2012-05-12 16:39
Antal inlägg: 13

Jag blir faktiskt lite förtörnad över hela det här svartvita uppmålandet, att om man släpper ut sin katt så är man automatiskt ansvarslös och älskar inte sin katt?! Och att det går alldeles utmärkt att träna katten till ett inneliv om den får vara inne från början?!

Jag hade ursprungligen min katt inne eftersom jag bodde i lägenhet och inte ville släppa ut katten där. (Kan tillägga att anledningen till att jag alls skaffade katt där var för att hon inte skulle bli avlivad.) Hon markerade tydligt, från första början, att hon ville ut, trots att hon _aldrig_ varit utomhus. Visst fann hon sig till sist i att hon inte fick, men hon trivdes inte med det.

Nu när jag flyttat en bit från stan har jag släppt ut henne. Vi bor i ett litet samhälle, och vi har flera grannar. Hon går på låda, inomhus, och skulle någon granne klaga över att hon gjort ifrån sig skulle jag inte ifrågasätta om det var hon eller nån annan katt, utan bara gå ut och ta det.

Hon är ingen "fin raskatt" men är extremt värdefull för mig. Jag oroar mig för henne HELA tiden när hon är ute, för alla de faror som radats upp här, men när det är så överväldigande tydligt att det är utomhus som gäller för att hon skall må riktigt bra så får jag helt enkelt oroa mig. Skulle någonting hända skulle jag, om jag kunde, omgående ta henne till veterinär.

Trots att hon "bara" är en ge-bort-katt är hon försäkrad, och jag har redan lagt tusentals kronor på henne när hon har varit sjuk.

Alltså. Jag tycker inte att det är nåt snack om att katten ska få gå ut. Jag tycker inte nödvändigtvis att det gör ägaren ansvarslös, det är hur ägaren agerar i övrigt som avgör det.

Minta2012-05-12 16:52

Det är precis min erfarenhet och jag instämmer helt. Klagar någon tar man upp det.

Minta2012-05-12 16:55

Det kanske är egotrippat men det känns inte bra att ha ett husdjur om det inte lever ett bra liv. Ingen katt jag haft har kunnat leva ett bra inneliv. Jag tar mycket hellre upp bajset om jag ser det eller får veta det. Om det stör.

pabster12012-05-12 16:59
Antal inlägg: 707

En sådan där vattenpistol som mer är som ett gevär och sprutar en halvliter åt gången funkar bra. Annars är vattenslangen ett än grövre och bättre vapen.

slånbär2012-05-12 17:11

Kiriro-jättebra att du tar ansvar för din katt och det den gör. Men handen på hjärtat -hur många av er som har utekatter går till era grannar och plockar skit? Jag tror att dom flesta inte kan med att säga till sina grannar att deras katter stör av just den anledningen som många tar upp här i tråden- hur vet man vems katt det är och"lite kattskit är väl inte så mycket att gnälla över". Det är faktiskt rätt svårt för många att ta upp detta med sina grannar speciellt om man inte känner dom så väl. Just för att man förmodligen kommer att mötas av ovanstående svar. Problemet kvarstår ju dock för den som upplever det som en olägenhet och hur kommer man tillrätta med det utan att det ska uppstå grannkrig?
Jag slänger in skiten till grannen igen helt enkelt om jag hittar den i rabatten eller carporten- råkade det vara nån annan katt som hade lagt den där så var ju det en himla otur men den är defenitivt inte min i allafall. Så tycker mina grannar att det är jobbigt med kattskit på gräsmattan så får dom väl hålla sin katt inomhus. Så länge deras katt kommer intill mig och skiter så kommer jag lämna tillbaka den till dom.

Kiriro2012-05-12 17:25
Antal inlägg: 13

Nej där kan jag hålla med om att fler borde ta ansvar, men precis som inte alla hundägare låter skiten ligga (även om jag personligen tycker det värsta är när de lägger skiten I EN PÅSE men slänger påsen på marken...) så är inte alla kattägare ansvarslösa bara för att man släpper ut dem. Ett problem är antagligen (som indirekt tagits upp) kattens låga status. Men det ser jag som en separat fråga.

Jag meddelade faktiskt mina grannar om att jag hade katt och planerade släppa ut henne, och påpekade att jag ville att de skulle säga till om det var nåt (signalerar alltså ansvarstagande från första början). Jag har visserligen inte 60 grannar, men ändå...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?