Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade18
Mobilspel
Pågående19 233

Forumkategorier

Användare Inlägg  
125478 - Ej medlem längre2012-05-18 00:28
Antal inlägg: 8332

Det var till SP

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-05-18 00:31
Antal inlägg: 31064

Jag tycker inte vi har sett någon sådan fakta här iallafall, bara kännanden och individuella tyckanden.

125478 - Ej medlem längre2012-05-18 00:36

Inte fakta ,som om det vore, presenterar sina "känslor" som om det vore fakta.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-18 00:42
Antal inlägg: 1099

Nu får du hålla isär begreppen. Fakta är fakta och känslor är känslor.

le-lou2012-05-18 00:45
Antal inlägg: 17500

Alla har rätt till sina tyckande såklart, detta är ju en glad tyckartråd, men man kanske ska fundera lite längre på VARFÖR man faktiskt reagerar och känner sig provocerad av en kvinna som ammar ett äldre barn.
Jag vet att jag själv def. skulle känna något av att se en kvinna amma en fyraåring på stan, fast det känns lite mer intressantare att ta reda på varför jag skulle få de där känslorna, jag som tom ammat länge själv skulle nog bli iaf lite paff över att se det där hända inför mina ögon. Ser man det sexuellt? Signalerar vårt samhälle att amning enbart är till för spädbarn? Finns det faror med att amma längre? Är det bara chocken över att se nåt man aldrig sett förrut? För som sagt, byter jag miljö så kommer jag inte att reagera på samma sak, det är jag tämligen säker på. Alltså ...skulla man kunna dra slutsatsen att det faktiskt inte är jag själv som känner så här, att det är ett inlärt beteende som triggas i rätt miljö? Tycker vi verkligen saker själva eller anammar vi bara andras åsikter? För många som är emot amning av större barn i den här frågan saknar faktiskt sakliga argument för sin åsikt, vi bara tycker.

bomah - Ej medlem längre2012-05-18 00:56
Antal inlägg: 1021

Bitty =) www.youtube.com/watc...Of I48IWESo

irgitta2012-05-18 09:23
Antal inlägg: 189

Jag tror att jag reagerar för att det känns distanslöst och som en rent egoistisk handling från mammans sida. Mamman vill behålla sitt barn i spädbarns-stadiet och hindrar barnets utveckling. Kom nu inte och jämför med Afrika eller liknande, det är en jämförelse som är helt tokig med tanke på att i Afrika kan en ammande mamma rädda sitt barn från undernäring och död genom att amma. Hos oss behövs amningen inte så länge, utan istället blir det moderns behov av att vara behövd som styr. Jag tror detta kan bero på att vi inte föder så många barn i västvärlden och vi mammor kanske inte får vårt bekräftelsebehov som mödrar tillgodosett.
Ungefär så här tror jag att det ligger till när jag blir lätt illamående av att tänka mig en ammande 3-4åring!

le-lou2012-05-18 09:28
Antal inlägg: 17500

hur hindras barnets utveckling? snarare så främjar amning den kognitiva utvecklingen säger en del av forskarna. Ja vem ska man tro på när det är så här..

irgitta2012-05-18 09:31

Frigörelse från mamman och skapandet av en egen identitet tänker jag på. Ingen forskning att luta mig på, menar bara att det är det här som väcks inom mig:)

kejo572012-05-18 09:56
Antal inlägg: 8

Nä e inte ok

slånbär2012-05-18 09:58
Antal inlägg: 5539

Vill bara påpeka att det inte handlar om ren överlevnad överallt i Afrika. Ni talar om Afrika som om det vore ett homogent litet land med en alldeles egen speciell kultur. Det är många som även där ammar sina barn länge av andra skäl än ren överlevnad eftersom det faktiskt inte råder svält över hela kontinenten. Man har helt enkelt inte en lika skitnödig syn på detta med amning och framförallt nakenhet. Det är så himla löjligt att en del fortfarande har sån moralpanik över en ammande kvinnas bröstvårta!!! Herregud - det är inte en sexuell uppvisning man håller på med när man ammar offentligt men ändå så ska man helst sitta undangömd längst in i en vrå i en affär så att ingen moralkärring/gubbe blir upprörd över att dom råkat få syn på en bröstvårta!! Ja jisses.........

Lika bra2012-05-18 10:01
Antal inlägg: 437

Slånbär: Bra skrivet. Att prata om Afrika som ett homogent samhälle är urbota korkat, för att inte säga kolonialt och rasistiskt.

Irgitta: Blir du illamående över andra saker som du tror hämmar barns utveckling? Jag tycker det låter mycket konstigt. Har aldrig hört talas om någon som blir illamående av att se saker som de tror hämmar barns utveckling. Jag tror att du lägger sexuella värderingar i amning av äldre barn.

Om du inte har någon forskning som underbygger dina argument bör du kanske omvärdera din åsikt?

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-18 10:17

Du verkar väldigt konstig själv.
Man behöver inte forska för att tycka saker.

Lika bra2012-05-18 10:22
Antal inlägg: 437

Poussitiv: Man behöver absolut inte forska för att tycka saker, det hade varit urtråkigt om endast forskare fick tycka saker! Däremot anser jag det vara sunt att kunna underbygga sina argument i en diskussion med forskning eller liknande. En enskild individs tyckande är ganska ointressant. Om forskning dessutom talar emot min egna subjektiva uppfattning, bör jag kanske omvärdera den, eller?

kajfrid - Ej medlem längre2012-05-18 10:34
Antal inlägg: 107

Återigen en fråga som inskränker privat sfär.

Det är en mammas sak att avgöra om hon vill amma och hur länge. Enkelt eller hur? Tänk så och slipp en massa bekymmer för saker som du ändå inte kan påverka.

irgitta2012-05-18 10:49

Nä, man behöver inte forska för att tycka något. Och det känns ju som hela grejen med den här diskussionen i detta forumet... Jag försöker analysera mina egna känslor kring ett ämne, för det finns ju inte en enda människa här som är ägare av "sanningen" kring detta eller hur? Frågan var ställd utefter egna åsikter, inte forskning. Take it or leave it! Och NÄÄÄÄ Afrika är inte ett homogent koloniserat litet område, vet vi inte alla det? Men, för att göra en jämförande beskrivning som jag nog tror att de flesta förstår passade Afrika bra som exempel! Och förresten, om man letar efter fel hittar man inget annat! Detta sagt till dem som alltid väljer att se det som skrivs på ett annat sätt än det uppenbarligen är menat! Kul att ni orkar bry er om att hitta vinklingar som för ert resonemang om att ni är så mycket smartare än alla andra framåt!

magga2012-05-18 10:55
Antal inlägg: 2533

Det är väl upp till mamman, men själv tycker jag att när barnet börjar bli självständigt, alltså börjar gå och kan äta själv med sked, så känns det som att det börjar bli dags att avvänja

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-18 11:12

Bra där, irgitta!
Detta forum består av ca 60-80 % besserwissrar ;)

125478 - Ej medlem längre2012-05-18 11:14

Och en och annan provokatör.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-18 11:14

Och en hel drös röstrumpor.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?