Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
thegreatest2012-05-28 15:24
Antal inlägg: 63

"Statligt Lokalt aktivitetsstöd (LOK-stödet) är avsett att stödja ungdomsverksamheten mellan 7-20 år i föreningarna. En deltare får endast räknas en gång per idrott och dag.

Bidrag utgår till ideell förening som är medlem i specialidrottsförbund (SF) anslutet till Riksidrottsförbundet (RF)."

www.rf.se/Ekonomi--B...-o ch-svar/

LOK-stödet för år 2012 är 24 kr per sammankomst och 8 kr per deltagartillfälle.

www.rf.se/Ekonomi--B...be talning/

Det här gäller bara det statliga stödet till idrotten. Hur det ser ut på kommunal nivå verkar det som någon skrev tidigare svårt att få fram någon sammanställd statistik för. Det går säker lätt att hitta för varje enskild kommun som ni bor i hur stort stödet är till de olika föreningarna/anläggningar /arenor etc. Jag antar att det ligger inom Kultur- och fritidsförvaltningen budget och då handlar det väl som vanligt om prioriteringar.

limpan__22012-05-28 15:30
Antal inlägg: 2847

Nä jag läst allt, och jag tycker fortfarande det är fel att blanda in rekreationsaspekten i det hela. Friidrottsförbundet får inte stöd och bidrag för att folk i gemen är ute och går, att cykla för rekreations skull är ingen sport och samma gäller för mete från bryggan i sommarstugan.

Antalet personer som är medlemmar i olika föreningar är ett trubbigt mått men likväl en bra indikator på hur många som kan tänkas vara i behov av en idrottsanläggning (vilket var ämnet när jag presenterade siffrorna).

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 15:56
Antal inlägg: 11463

Antal medlemmar är en hygglig indikator, men antal aktivitetsdeltagare är än bättre. En dålig indikator är antal föreningar, som är en av Ungdomsstyrelsens kriterier. De delar ut bidrag till bl.a. scouter. Scouterna har tacklat sina vikande medlemsantal genom att börja räkna varje patrull som en bidragsberättigad avdelning och därigenom mångdubblat sina statliga bidrag trots att antalet aktivitetstillfällen/-del tagare sannolikt sjunkit i takt med antalet medlemmar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-28 16:45
Antal inlägg: 37631

corlini.lär dig att sko hästarna själv så spar du på den kostnaden

corlini2012-05-28 18:35
Antal inlägg: 3172

jag kan sko och skor själv men endast sk tappskor som blir några i veckan :( har licensen för det men jag är medioker på kringarbetet och det är mycket rörande hållning, leder, belastning osv som hänger på hur man utför det.

jag funderar lite över det ni talar om som "sammankomst" i de olika sporterna och att antalet ligger till viss mån som grund för stödet??

låter lite svårtolkat och absurt, om 20 småknattar samlas i 90 minuter och sparkar boll är detta lika mycket sammankomst som om 70 tjejer åker tvärs över länet för att träna och tävla en hel dag eller lika lite som att mer än 2 tonåringar kör bäst av 5 i badminton?
måste väl finnas någon lite mera balanserad väg att avgöra bidragsdelen på.

von snygg, har kollat försäkringsbrevet på en måfå häst i gänget nu och ja, du hade rätt. summan jag angav var för stor. men inte lika billig som din tyvärr.
årspremie: 9 729:- incident och aktiv användbarhet verkar vara vad som höjer kostnaden om jag tolkar det rätt.

och jo, jag sitter faktiskt bättre på min franska 32 000 sadel än jag gjorde på en billigare men framförallt så sitter den bättre på hästen och passar fler, dock har jag en några år gammal prestige som är grym för ändamålet den med.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 18:42

Sammankomst OCH AKTIVITETSDELTAGARE. Alltså, corlini, du vill ju inte ens förstå.

limpan__22012-05-28 18:48

Nej, reglerna för stöd funkar inte riktigt så som du skriver. Är du är upprörd över en upplevd orättvisa kan du väl börja med att kolla upp hur det ligger till innan du börjar gnälla på närmsta webforum. Du påstår ju att du är en positiv människa...

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 18:58

Ja, det är ju bara att läsa innantill några inlägg längre upp:

"LOK-stödet för år 2012 är 24 kr per sammankomst och 8 kr per deltagartillfälle"

Sote2012-05-28 19:24
Antal inlägg: 3557

Colin verkar inte vilja förstå och kan uppenbarligen inte Räkna heller. Ta reda pâ vad dom gäller innan du gråter över.påstådda orättvisor.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 19:35

Jag tror att ridsportens "låga" bidrag beror på negativa tankar.

Sote2012-05-28 20:01
Antal inlägg: 3557

Och jag kan inte skriva....inte med mobilen i allafall- den gör som den vill om man inte är uppmärksam.Blir nästan alltid nåt fel. Corlini heter ju människan- inte Colin.......

corlini2012-05-28 20:02
Antal inlägg: 3172

? så m.a.o 11 killar som sparkar boll i grannkvarteret under namnet förening får alltså lika mycket som 11 tjejer som åker för att träna med ridningen i sin förening?
trots att gräsmattan redan finns där men någon samhall kille klippt den nyligen och bollen kostar 40:- medans tjejernas och deras ridskolas omkostnader för sysselsättningen den dagen antagligen är väldigt väldigt mångdubbel fotbollsföreningens vid tillfället.
samma antal deltagare, samma antal aktiva, samma kronor men en väldigt kostnadsskillnad för föreningen.
exakt vad är det jag inte vill förstå då?

om antalet aktiva utövare i medlemsantalet är dubbelt så stort i en sport än i en annan och det utbetalda stödet 5ggr så stort och jag anser det vara en smula orättvist, tja exakt vad är det jag inte förstår då eftersom jag tycker det känns en smula obalanseat och jag anser det slå mot många småtjejer och deras föräldrar?

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 20:16

Om ridsporten hade fler medlemmar, fler aktiviteter och aktivitetsdeltagare skulle de ock så få lika mycket pengar som fotbollen.

Att ta med omkostnaderna för respektive aktivitet är inget som staten kan ägna sig åt, däremot gör kommunerna det. Såväl hockey som ridsport har högre bidrag (i form av subventionerade hyror) än exempelvis schack i min hemstad.

Men du har ju inte en aning om vad det kostar att spela fotboll (planhyra, kostnad för fotboll m.m.) så varför inte sluta göra bort dig?

slånbär2012-05-28 20:22
Antal inlägg: 5539

Ditt största problem är att du som vanligt är full av fördomar mot det du inte vet någonting om. Om du vill att folk ska lyssna på dig och ditt resonemang då borde du försöka vara lite mer nyanserad och visa lite mer respekt för andra också men du startar tråden med att direkt göra ner dom sk pojksporterna och deras aktiva. Du klagar och gnäller över hur orättvist det är när systemet faktiskt är väldigt korrekt genom att alla får exakt samma oavsett vald sport. Sedan så är vissa sporter dyrare än andra pga kringkostnader och utrustning men alla får fortfarande samma bidrag. Ditt sätt att se det är ju ungefär samma som folk som tycker det är orättvist att alla barn får barnbidrag fast många kan sätta in pengarna direkt på kontot för att sparas till barnen medan andras bidrag går till mat. Orättvist? Javisst men samtidigt rättvist då alla har samma rätt till det.
Mina ungar vill köra gocart när dom var yngre men det var inte att tänka på för det var för dyrt-dom fick spela fotboll istället. Dom har aldrig klagat över det utan fattade att det var så det var-vissa har råd andra inte men alla barn får åtminstone möjligheten att delta i någon sport då det finns "billigare" och dyrare sporter. Visst -kanske skulle fler flickor kunna rida om ridningen fick mer pengar per deltagare och tillfälle än fotboll grundat på att hästen och allt kostar mer än en konstgräsplan och fotboll men hur mycket mer skulle det behövas då enligt dig?? Hur många mer gånger pengarna skulle behövas för att man bara skulle behöva betala medlemsavgift för att få rida och inga övriga kostnader per ridtillfälle? Och tror du verkligen att det skulle bli så om bidragen ökade? Det tror inte jag- det skulle gå till något underhåll eller liknande och inte för att ha avgiftsfria lektioner. Tror jag i alla fall. Och dessutom så kan säkert ridskolorna också få en kille från samhall som sköter saker och ting åt dom om dom vill.

Sedan tycker jag att du kan lägga ner genusaspekten eftersom det är väldigt många tjejer som lirar fotboll, faktiskt den största tjejsporten. Hur många killar rider jämförelsevis? Är det en sned genusfördelning så är det väl inte fotbollen som står för den utan ridsporten i så fall.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-28 20:24

Förresten räcker det väl om tjejer _tänker_ att de ska få en häst så få de väl det?

slånbär2012-05-28 20:28
Antal inlägg: 5539

rec-men eller hur? Var det inte så den var-positivt tänkande -Prova det Corlini så kanske tom du börjar få bidrag till din verksamhet fast du inte driver ridskola ens en gång :-D

Megaherz2012-05-28 20:35
Antal inlägg: 3304

Jag ville rida som flicka,men fick inte eftersom mamma tycker att hästar stinker.. Hade gärna fått tvättmedel subventionerat ;-)

limpan__22012-05-28 20:36

"samma antal deltagare, samma antal aktiva, samma kronor men en väldigt kostnadsskillnad för föreningen."

Varför ska de som håller på med en dyrare sport, något de själva valt, få mer i stöd per aktiv av staten?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-28 22:23
Antal inlägg: 37631

corlini gör korv av hästarna sälj korven och köp en fotboll och franska fotbollskor så är problemet ur värden:)

ektis - Ej medlem längre2012-05-28 22:31
Antal inlägg: 4505

oj titti. det där var lite...väl.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?