Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 251

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22012-06-05 11:17
Antal inlägg: 2847

Ren... skrev ågra sidor tillbaka:"låt oss som INTE vill ha marginalskatt / lägre skatter öht utanför . Tack"

Ett förslag som du senare påstod dig gilla. Min fråga blev då, vilken skatt syftar ny på?

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-06-05 11:35
Antal inlägg: 633

Du får läsa igenom tråden igen limpan__2 om det är något du inte förstår...

limpan__22012-06-05 12:22

Genomläst, men frågan kvarstår. Jag kan hålla med om att värnskatten är samhällsekonomiskt skadlig och att gränsen för när man ska börja betala statlig inkomstskatt bör höjas men om man påstår att man vill avskaffa marginalskatten kan detta endast ske om man inför en klumpsummeskatt eller helt avskaffar inkomskbeskattningen. Två i och för sig teoretiskt tilltalande lösningar som dock blir svårare att genomföra i praktiken.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-06-05 12:25

Ja men då´så... Då har du fått ditt svar, och fortfarande så har jag inte nämnt någonstans att man ska avskaffa marginalskatten. Så du kanske inte har läst ordentligt... eller så får du rikta frågan åt den som skrev det.

gnagelram - Ej medlem längre2012-06-05 12:26
Antal inlägg: 1646

Limpan: Det känns lite onödigt att hålla på att älta. Folk i allmänhet menar det progressiva skattesystemet när de pratar om marginalskatt, eftersom begreppet blir ganska meningslöst om marginalskatten är densamma för alla inkomstskikt. Att "ta bort" eller "sänka" marginalskatten innebär då att man vill införa, eller närma sig plattskatt.

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-06-05 12:37

Håller med gnagel om att det är onödigt att älta! Tycker dessutom att limpan__2 kan rikta sin fråga åt rätt person = den som skrev inlägget han ifrågasätter..... Jag har skrivit min åsikt i frågan genom hela tråden. Och fortsätter gärna att diskutera saken i sig! Men orkar inte öda tid på en massa nonsens som redan finns att läsa tidigare i tråden.

limpan__22012-06-05 12:57

Jag ställde en allmän fråga om vad man menar med att man vill ta bort marginalskatten, den var inte riktad till dig men det var du som svarade.

Och jag håller inte med om att marginalskatten är oviktig vid en platt skattesats, dess effekt på exempelvis arbetsutbudet kan även då vara betydelsefull.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?