Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 22 |
Mobilspel
Pågående | 19 235 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-20 13:06 | |
![]() | Fast det är ju inte det folk stormar mot nu. "Vafan, lejonen har inte en savann att röra sig på." Ingen har väl trott att tillvaron för djur i fångenskap är likadan som för djur i frihet, men det betyder inte att livet på en djurpark kan vara moraliskt försvarbart givet (de i grunden omoraliska) förutsättningarna. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 13:18 | |
![]() | Jag har hela tiden sagt att jag är emot djurparker per se, även om den specifika frågan handlar om vad folk stormar mot just nu. Tog tillfället i akt att uttrycka mina generella åsikter, kunde såklart startat en ny tråd; men jag uppskattar en diskussion som kan breddas. | |
boffertomte | 2012-10-20 14:15 | |
![]() | Jag vill inte försvara djurparker, men vad djur "vill" är svårt att diskutera. Lejon förekommer vanligen å savanner, men betyder det att de nödvändigtvis "vill" vara där? Mördarsniglar hör inte hemma i vår nordiska fauna men här är gott om mat, lagom fuktigt och få fiender, så de fann sig väl tillrätta här. Hundar och andra domesticerade djur t ex kor har "bytt ut" friheten mot beskydd och jämt tillflöde av mat hos människan. Men det var väl kanske inte direkt som de valde medvetet. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 14:17 | |
![]() | Ja, jättesvårt. Jag säger inte att jag vet. | |
boffertomte | 2012-10-20 14:24 | |
![]() | jonisk, jag gillar också att diskussioner breddas men ibland blir det så himla brett, t ex att man inte kan diskutera svenska djurparker där djur far illa för att det finns en massa andra djur som det också är synd om. Det är en retorisk strategi som används alltför flitigt. Varför samla in pengar till bröstcancerfonden, det finns ju folk som har andra sorters cancer, det är väl lika synd om dem? Tillslut är det ju inte lönt att diskutera något alls för det finns alltid några stackare som har det ännu värre. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 14:28 | |
![]() | Har jag använt den strategin? | |
apbur | 2012-10-20 14:40 | |
![]() | boffertomte, jag tror att du vill se det som så att andra använt det argumentet, att det ena utesluter det andra, för att då kan du lättare avfärda det. Ett retoriskt knep från din sida lika mycket. Själv tror jag le-lou ville lyfta fram dubbelmoralen hos många. Den är tydlig i den här frågan. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 14:43 | |
![]() | Jag erkänner min egen dubbelmoral, men som med mycket tror jag på att hellre ha principer och åsikter som står i viss konflikt med varandra än att inte ha några alls. | |
illiterat | 2012-10-20 15:02 | |
![]() | När vi var på ölands djurpark i sexan slog ägaren en gris i magen bara för att vi skulle skratta. | |
Lill-IT | 2012-10-20 15:03 | |
![]() | Illi? | |
boffertomte | 2012-10-20 15:21 | |
![]() | Jag tycker bara att dubbelmoralen möjligen är något ointressant i sammanhanget. Måste man vara ett veganhelgon för att få tycka att zoo där man slår ihjäl djur med käpp suger? Zoo är bara för människornas nöjes och vinnings skull, vill man bevara djurarter är väl inte zoo som är öppna för allmänheten något vidare bra sätt? Själv äter jag inte kött. Kanske får jag därför tycka att man ej bör slå ihjäl separationsångestdrabbade näsbjörnar med käpp. Men alla ni andra som äter kött, ni ska fan hålla käft för ni är inte bättre själv. Eller? | |
boffertomte | 2012-10-20 15:24 | |
![]() | jonisk, nä det tycker jag inte att du gör. | |
le-lou | 2012-10-20 15:28 | |
![]() | boffertomte - det finns ingen som tycker att slå ihjäl djur med käppar är bra, eller har någon skrivit det? Är det sånt som normala människor gör, oavsett om man jobbar på djurpark el inte? Tvivlar. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:31 | |
![]() | Jag äter kött men ogillar djurparker. Inser dubbelmoralen. Men tycker mig ändå ha rätt att ogilla zoo. | |
Speeedo - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:34 | |
![]() | Det som gör att man blir förbannad är juh att man avlivat utrotningshotade djur för att det skulle va platsbrist. För att sedan ta in en annan utrotningshotad art på plats istället. Sen hatar jag när dom står å blåljuger om allt kalla fakta tar upp. Fattar dom inte att dom har kött på bena när dom intervjuar. Sen är det som jag sagt...buisness. Allt e pengar. Kolla skatan på öland som tjänat massa pengar på detta istället då ge arbetarna...bygga ut..mer mat m.m. Varför parken zoo har torskat så mycket pengar har jag ingen aning om men kommer ej besökare så kommer det givetvis inte in nåra pengar. Sen gör väl parken vd:n hutlösa pengar på detta zoo som ev snart kommer uppdagas med. | |
apbur | 2012-10-20 15:36 | |
![]() | boffertomte, Kalla Faktas reportage ligger till grund för folks upprördhet. Det man blev upprörd över där var att friska djur som inte kunde användas i avelsprogram eller vara vinstgivande för djurparken avlivades. Inte ihjälklubbade eller plågade, bara avlivade. Sen fick svenska folket se en puma inslängd i en frys och reagerade häftigt på det oetiska att slänga in gulliga djur i en frys. Den här reaktionen är för mig både patetisk och provocerande. Inte att folk tycker det är illa att man uppenbarligen har plågat djur på Ölands djurpark. Hur gärna du än vill att det bara är det det handlar om så är det ett felaktigt antagande. | |
_hedvig_ - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:39 | |
![]() | var finns dubbelmoralen ia tt äta kött men vara emot djurparker???Jonisk? | |
le-lou | 2012-10-20 15:41 | |
![]() | jag är inte emot djurparker. så det så. | |
Minta | 2012-10-20 15:44 | |
![]() | Varför handlar det bara om Eskilstuna Zoo och inte om Ölands djurpark? Kanske för att det nu höjs röster om att ta ett samlat grepp om denna djurhållning. Förbättra kontroller mm. och öka medvetenheten hos människor och kontrollorgan om vad som är bra djurhållning av vilda djur. Jag tycker aldrig att zoo kan rättfärdigas för att vi ska få möjlighet att se dem på nära håll om det är på bekostnad av deras välbefinnande. Måste man slentrianmässigt avliva friska djur för att de inte är lönsamma eller kan ingå i avelsprogram, kanske de kan flyttas till en annan djurpark istället. Hur avlivas djuren är en annan fråga som inte tas upp, i en del fall har de tydligen svultit ihjäl, klubbats ihjäl, dödats av andra djur på grund av att man inte tog djuret ifrån det djur som utgjorde en risk mm. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-20 15:45 | |
![]() | Att jag ogillar att se djur plågas/ej få vara vilda och fria men ändå äter av dom. Jag säger inte att det är en oöverkomlig dubbelmoral, men helt konsekvent är det inte. | |