Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lika bra | 2012-11-23 09:51 | |
![]() | Jag förstår fortfarande inte varför ni tror att utökad vård till papperslösa per automatik skulle innebära försämrad vård till "svenskar"? Var god ge mig en källa på det sambandet innan ni fortsätter att sprida era lögner. Finns det någonstans ett budgetförslag som påvisar er tes? Däremot finns det säkerligen ett otal andra utgifter, som faktiskt är statliga(!) i vilka det kan komma att ske små (och obetydliga?) nedskärningar istället. Vad sägs om att lägga ned Tillväxtverket t.ex? För er som inte kände till det innan så har Måns, på ett pedagogiskt och enkelt sätt, förklarat hur det ligger till med statens utgifter kontra landstingens. Om ni fortfarande inte förstår att det finns en tydlig avgränsning måste jag ifrågasätt er intelligens och läskunnighet. Tyvärr tror jag inte att ni är så korkade att ni inte förstår, jag tror snarare att det är så att ni medvetet sprider lögner som gynnar er inskränkta och sorgliga människosyn. Beklämmande. | |
| krysopras | 2012-11-23 10:14 | |
![]() | Lika bra, vad fint att du tar ditt ansvar och skäller ut mig m fl för att vi är så främlingsfientliga och sorgliga! För visst är det främlingsfientligt och inskränkt att fundera över finansieringen av olika reformer! Det är väl bara att betala och se glad ut, pappa Reinfeldt tar hand om oss allihopa, vi ska inte lägga våra små xenofoba näsor i blöt och fråga oss HUR finansieringen ska gå till. Klart är att Måns E inte arbetar inom sjukvården och inte har någon allvarlig sjukdom som kräver vård. Dubbelt grattis till Måns! | |
| micro113 | 2012-11-23 10:16 | |
![]() | Lika bra Var har du sett att det skall finansieras med en nedläggning av Tillväxtverket? Var har du sett förslag på ökade resurser till landstingen i form av ökad personal o dyl bekostad av staten för att klara ökad belastning? Vilka drabbas i köerna, väntrummen etc när fler människor skall dela på ett krympande utrymme i vården? | |
| micro113 | 2012-11-23 10:18 | |
![]() | Hur långsiktig är en finansiering som sker via en nedläggning av Tillväxtverket? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 10:23 | |
![]() | lika bra,jag förstår det eftersom alla är olika begåvade i ekonomi,och att det alltid ,och nu igen är dom främlingsfientliga som slår på sig själva.krysopras, det funkar inte så som du tror,gamla mormor blir opererard fast en papperslös också får sin operation | |
| micro113 | 2012-11-23 10:27 | |
![]() | ttiittii Fast gamla mormor blir inte längre självklart opererad. Är man för gammal får man inte längre alla operationer som förr. Är man ung får man också stå tillbaka - landstingen har inte längre råd att erbjuda operationer. Landstingen utreder inte ens sjuka. Nu lindrar man många gånger enbart symptom - man söker inte orsak, man botar inte -- det blir för dyrt. | |
| Lika bra | 2012-11-23 10:29 | |
![]() | Tack för era givande inlägg, du besvarade dock inte någon av mina frågor. Jag upprepar: Jag förstår fortfarande inte varför ni tror att utökad vård till papperslösa per automatik skulle innebära försämrad vård till "svenskar"? Var god ge mig en källa på det sambandet innan ni fortsätter att sprida era lögner. Finns det någonstans ett budgetförslag som påvisar er tes? Fråga gärna hur finansieringen går till, var så god. Men när flera inlägg här har motbevisat påstående att det skulle ske på bekostnad av annan vård blir jag förbannad när ni fortsätter insinuera det. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg finns det säkerligen ett otal andra utgifter, som FAKTISKT ÄR STATLIGA(!) i vilka det kan komma att ske små (och obetydliga?) nedskärningar istället. Mitt omnämnande om Tillväxtverket var bara personligt tyckande, jag har ingen kännedom om att staten kommer minska Tillväxtverkets anslag (tyvärr). | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 10:36 | |
![]() | micro,i mitt landsting så blir alla som behöver opererade,behöver någon en akut operation så får dom det oavsätt ålder,och ingen sätts på undantag nu vill jag se en källa till dina påståenden som jag desutom inte tror ett dugg på. | |
| micro113 | 2012-11-23 10:36 | |
![]() | Lika bra Du besvarar inte frågorna: Var har du sett förslag på ökade resurser till landstingen i form av ökad personal o dyl bekostad av staten för att klara ökad belastning? Vilka drabbas i köerna, väntrummen etc när fler människor skall dela på ett krympande utrymme i vården? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 10:37 | |
![]() | var till sjukhuset i går med sonen vi var ensama i väntrummet! | |
| micro113 | 2012-11-23 10:42 | |
![]() | ttiittii Alla nödvändiga operationer är inte akuta. Det finns idag inget landsting som ger alla operationer som de kan lindra människors lidande såsom man gjorde förr. Man har dels minskat i vilka operationer som ges kostnadsfritt, dels är köerna till många behandlingar och operationer långa. Dels får människor inte operationer vid samma status nu som tidigare. Källa - du kan ju prova att googla på ämnet, för det har skrivits en hel del de sist åren om försämringar i vården. I min direkta närhet finns flera drabbade - så jag bryr mig inte så mycket om vad du tror. Jag vet att vården idag är undermålig - och därmed anser jag att det är fullt skäligt att ifrågasätta hur vård till ytterligare grupper kan utlovas innan man faktiskt klarar att hantera den grupp man har ett faktiskt ansvar för. | |
| micro113 | 2012-11-23 10:44 | |
![]() | ttiittii Din poäng? Tror du tanken är att skicka alla papperslösa till ditt sjukhus på lågaktiva tider? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-11-23 10:47 | |
![]() | En fråga: När var det någonsin "raka spåret" in på operationsbordet? Jag får känslan av att vissa här tror att vi tidigare kunde knalla in på akuten kl 19.30 en tis-kväll, beställa en höftledsoperation i receptionen, sätta oss i väntrummet med en Se och Hör, ta ett äpple ur fruktkorgen, bli inkallad av dr Välkommen och sen knalla därifrån med en ny höft lagom till kvällsnyheterna. Allt detta har alltså dessa papperslösa flyktingar nu tagit ifrån oss?? | |
| Måns_E | 2012-11-23 10:55 | |
![]() | Micro du har fel, det har satsats pengar på att minska vårdköerna, och det görs det fortfarande. Även där skjuter staten till pengar, och man har mätbart kunnat minska vårdköerna ganska drastiskt. Dessa pengar skall inte tas bort p g a att papperslösa får rätt till vård som inte kan vänta. Om du trots regeringens åtgärder tycker att det är problem med hur vården sköts så bör du snarare rikta kritik mot landstingspolitikerna. Det är de som bland annat kan höja skatten för landstingen eller fördela om resurserna. Men som sagt, det är ingenting som påverkas av det här förslaget, det är finansierat utanför landstingets budget. | |
| micro113 | 2012-11-23 11:08 | |
![]() | Locomondo Papperslösa flyktingar har inte "tagit ifrån oss" någonting. Frågan jag ställer är hur man kan utöka patientgruppen innan man fyller sina åtaganden till den patientgrupp man redan har. Nej - det har aldrig varit "raka spåret". Lite barnsligt att du försöker förlöjliga mina inlägg på det sättet när jag talar om de faktiska försämringar som blivit i vården och som alla borde vara medvetna om vid det här lagen. Jag har till denna besparing nästan förlorat en son i väntan på behandling, förra året höll min dotter på att dö vid förlossning på grund nedragningarna - hon lider ännu av sviter som de inte utreder. Min make är handikappad - men nekas operation - han skall vänta tio år, för "annars får de kanske gör om det igen innan han dör". Läkarna har själva sagt att tidigare hade det inte varit problem att få byta höft två gånger under den tid han har kvar i livet .... Nu får han inte det, trots svåra smärtor - besparingskrav. Min man fick okontrollerat högt blodtryck från ingenstans - båda värdena över 200. Han läggs i en korridor, där värdena tas ner med medicin. När han vilat skickas han hem. Detta upprepas flera gånger under kort tid. Ingen utredning om orsak. Han står idag på medicin - dvs man behandlar symptomen. Att han var fullt frisk någon vecka innan blodtrycket for i höjden - och att något måste ha hänt, det säger läkarna, men vad som blivit fel "är svårt att veta". Min son nekades ansiktsoperation - som skulle ha ingått tidigare. Den privatläkare vi vände oss till ordnade så att landstinget fick gå in till slut ändå.... Vilket vi tackar för eftersom det var dyrt .. enligt honom var det tveklöst en operation som skulle ha tagits av vården och långt tidigare. Axplock..ur mitt liv. En väninna har en ettåring. Barnet får hjärt/lungstopp. Det utreds inte - hon har för många barn (tänk jag känner igen det) -- Hon nekades larmmadrass, trots att barnet lade av flertalet gånger nattetid, - förd med amublanshelikopter till sjukhus --- Hon fick bekosta larmmadrassen själv. Först efter anmälan har utredning av barnet startat -- trots att barnet "lagt av" på sjukhus, läkarna vet alltså att föräldrarnas iaktagelser stämmer. Det är hjärt/lungstopp det är frågan om. Dina spydigheter kommer att fastna i halsen den dagen du själv står inför att behöva vård | |
| limpan__2 | 2012-11-23 11:12 | |
![]() | ""Det finns idag inget landsting som ger alla operationer som de kan lindra människors lidande såsom man gjorde förr." När var det här förr där allt var bättre? För det är väl inte så att det är en skönmålning av en tid som aldrig funnits? | |
| micro113 | 2012-11-23 11:13 | |
![]() | Måns_E Man minskar vårdköerna till operation genom att neka vissa operationer och genom att ändra status för när vissa operationer får göras. På så sätt kan man del omfördela så att den typ av operationer man fortfarande ger görs i större omfattning - dels blir av med en massa i kön eftersom de helt sonika inte får någon operation. Det är samma lek med statistiken som i socialförsäkringssystemen ungefär. Om människor inte kvalificerar sig så hamnar de inte i kön och kön blir då inte lika stor. | |
| micro113 | 2012-11-23 11:17 | |
![]() | limpan__2 Neddragningarna i vården har skett successivt under en längre period - och väldigt aktivt under de sista åren. Var din tanke att jag skulle peka finger och skrika Alliansen!!? Då tänkte du fel. Min tanke är att så länge vården drabbas av nedskärningar - så har man knappast utrymme att utöka arbetsbelastningen och kostnaden inom vården. Och skönmålning? Vill du verkligen hävda att det inte varit nedskärningar inom vården? På fullt allvar? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 11:17 | |
![]() | micro du har fel i allt i ditt inlägg11:13 | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-23 11:19 | |
![]() | det sattsas som aldrig förr i vården och spesielt i akutvården och på operation | |