Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 4 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 238 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mincie | 2012-12-04 18:04 | |
![]() | En snäll sagofigur. | |
slånbär | 2012-12-04 18:14 | |
![]() | Kalfrid -men tror du på det där själv då? Eller skrev du det bara för att ? Om nu TS vill prata om just Jesus och hur vi andra ser på honom då behöver vi ju inte börja dra in New age , Islam , hinduism eller nån annan religion. Att några dragit paralleller med hedendomen och ev Asatron är ju mer för att just Julfirandet kom på tal. | |
LMC79 | 2012-12-04 18:39 | |
![]() | Måns, du kan inte på något sätt övertyga mig om att Jesus inte finns. Vi har haft en relation, Jesus och jag, i alldeles för många år för det. Vill också säga att jag inte vill pracka på något på någon. Alla har rätt att göra sina egna val. Men har man upplevt något som man tycker är det bästa i livet så är det gärna så att man rekommenderar det till andra. Dessutom är erbjudandet om att ha en relation till Jesus något som alla kan få ta del av. Sedan är det upp till var och en om man vill säga ja eller nej till det. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 18:41 | |
![]() | lite svårt bevisa att han vare sig finns eller ej men en sak är säkert att Jesus som begrepp hjälpt väldigt många människor | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-12-04 18:42 | |
![]() | du menar fanns va? : ) | |
nippertippan | 2012-12-04 18:52 | |
![]() | LMC79- Härligt skrivet av dig :) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 18:55 | |
![]() | LMC79>> Du får såklart ha din relation med jesus, och jag får vara lika övertygad om att han inte finns. Tidigare skrev du dock ” Har man inte fått en relation till Jesus har man inte lärt känna honom. Det är lätt att tycka saker, men lär känna Jesus först och då kan man säga vad man tycker om honom” . Om jag skulle tro på Vishnu och sade samma sak som du: ” Har man inte fått en relation till Vishnu har man inte lärt känna honom. Det är lätt att tycka saker, men lär känna Vishnu först och då kan man säga vad man tycker om honom”, skulle du acceptera det som rimligt då? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-12-04 18:58 | |
![]() | Jag tycker det är häftigt med människor som säger att de har haft en uppenbarelse och har en relation med Gud eller Jesus. Jag kommer aldrig förstå det, och misstänker att det oftast är något annat än åtminstone en allsmäktig skapare man har funnit, men man får ju naturligtvis skapa sin gudsbild som man vill. | |
Måns_E | 2012-12-04 19:02 | |
![]() | Jag misstänkte att jag inte kunde det LHM79, och det är också det som är min poäng. Det är klart att jag inte kan ha en relation med något som jag inte kan tro på. Det innebär inte att jag försöker övertyga dig om hur orimlig en gud är, även om jag själv har kommit till den slutsatsen. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:09 | |
![]() | ibland kallas det att komma till insikt ibland frälsning | |
Lillstölla | 2012-12-04 19:14 | |
![]() | Har ingen relation till Jesus alls efter som jag inte köper hela trosgrejen. Är okej att andra gör det, det respekterar jag. Men så less på att folk ska försöka övertyga mig om att hans relevans osv. Om jag respekterar ditt val att tro så kan du respektera mitt val att inte göra det. Kan väl inte vara så svårt. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:17 | |
![]() | ormesson>> är min insikt mindre riktig än din insikt? | |
nippertippan | 2012-12-04 19:27 | |
![]() | Jonisk, man kan också säga så här: Att man kan inte lära känna dig, om man inte har någon form av relation till/med dig. Det är svårt att beskriva en relation med Jesus för en icketroende. T ex "Har man inte varit i Grekland, så har man svårt att veta exakt hur det är och ser ut i Grekland." Jag vet människor som varit i Thailand varje år och säger: Åh du måste åka dit... men jag känner ingen dragning till Thailand. Har även svårt att se tjusningen med Thailand. Mycket är nog pga att jag inte varit där och sett med egna ögon och upplevt. Då blir man istället nästan lite irriterad och anti mot Thailand, eller så börjar man studera allt om Thailand och spar ihop pengar för att åka dit. Kanske lite långsökt exempel, men försöka duger :)) | |
nippertippan | 2012-12-04 19:31 | |
![]() | Jesus säger ju också (hittar inte var det står-hjälp?) Säll/Välsignad är den som inte sett men hört, men ändå tror. | |
LMC79 | 2012-12-04 19:31 | |
![]() | jonisk, jag har inte mött elr på något sätt talat med någon som säger sig ha en levande relation till vishnu elr hur man ska få det. Om jag gör det, är personen fri att presentera det. Jag har en levande relation till Jesus och jag har också tidigare skrivit hur man ska kunna få det. Prata med Jesus elr läs Bibeln med ett öppet sinne. Tro är något som vi har, att tro, är något som vi gör. Vilket val man än gör så respekterar jag det. Men visst är det härligt med JESUS, Han skapar ett sådant engagemang. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:34 | |
![]() | jonisk-nej varför skulle den vara det, det ser jag som en personlig sak utan jämförelse-förklara mer annars hur du menar | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:50 | |
![]() | Ok, förstår fortfarande inte hur man ska försöka sig på en relation med något man inte tror existerar. Men det är ju jag, säger såklart inte att man inte får. Jag har bara svårt att förstå. | |
corlini | 2012-12-04 19:50 | |
![]() | jesus grejen är för ologisk och svävande för att vara något annat än en väldigt tidig saganomringen aktig story. det är för överdrivet för att vara realistiskt idag, förr kanske när folk inte begrep bättre men inte idag. mänsikan behövde riktlinjer, hopp, grundläggande lagar kring uppförande, värderingar och moral så några kloka skapade "jesus" sägnen och kunde därmed lägga grundstenen till att skapa civiliserade små samhällen som gick att kontrollera. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:51 | |
![]() | LMC79>> Det var ett hypotetiskt exempel. | |
ormesson - Ej medlem längre | 2012-12-04 19:53 | |
![]() | jag tycker nog tråden är klurig som frågar om Ditt förhållande till Jesus och plötsligt skriver de som inte ALLS har något förhållande till Jesus. | |