Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 890 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uppfunnen | 2012-12-05 15:52 | |
![]() | Men du kanske är ambulansförare och retar dig på att folk inte flyttar på sig, då blir ju det hela genast lite annorlunda. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-05 15:57 | |
![]() | Nope, jag är inte ambulansförare men ditt duckande för en enkel fråga visar ju tydligt vad du är för en typ.... | |
| Hundöra - Ej medlem längre | 2012-12-05 15:57 | |
![]() | "Det tror jag inte skulle vara så bra, exempelvis så är ju en snabb omkörning på landsväg att föredra framför att masa sig förbi med 5-6 km/h mer i hastighet. Framförallt om man har en sådan som pendlar i hastighet framför sig." Så du menar att det är ok att köra för fort i sådana lägen? Du får nog ta farm din körkortsbok och läsa på lite du. | |
| uppfunnen | 2012-12-05 15:58 | |
![]() | Har jag duckat?? hahaha givetvis flyttar jag på mig men det har ju inte med detta att göra. Så nu kan du svara. Du anser att en rattonykter ska få köra om han anser sig kapabel själv? Vad gör du med din tidsvinst?? etc etc | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-05 16:04 | |
![]() | Nej, jag anser inte att en rattonykter ska få köra för att alkohol försämrar din reaktionsförmåga, det har forskning visat. Min tidsvinst vet jag inte riktigt vad jag gör med faktiskt. jag är inte alls stressad när jag kör som du verkar tro. Jag har nog bara en annan rytm när jag kör än du och det stör mig att du vill hindra mig bara för att vi kör olika. Såå, följdfråga: Om du nu flyttar på dig för ambulanser så har du ju full koll på att någon bakom vill om, du vet hur man gör för att underlätta omkörning och du kan som det verkar köra obehindrat i vägrenen också. Varför vill du då aktivt hindra andra bilister från att köra om dig? Känns det som ett personligt nederlag att bli omkörd eller hur går dina tankar? Jag är ärligt och genuint intresserad (jag hånar dig icke) av ett svar på denna fråga då det är fullständigt främmande för mig. Kanske jag kan förstå? | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:13 | |
![]() | Att flytta på sig i vinterväglag och mörker är man inte alltid bekväm med. Vad gäller utryckningsfordon kan vi lämna det därhän ehuru det icke har med frågan att skaffa.Det är dessutom sällan men i den vardagliga trafiken skulle man inte få göra annat än flytta på sig vilket givetvis inte är ett bra körsätt och andemeningen med att flytte sig är ju att man utgör ett hinder vilket man alltså inte gör om man följer hastigh.begr.Sen har jag aldrig sagt att jag aktivt hindrar någon.Men det är sjukt när man ligger och kör t.ex. fårn jobbet och vill hem loia fort som alla andra att få en i häcken som ligger nära, inte sällan blinkar med ljuset och liknande.Bara för att en endaste sak skiljer oss, nämligen att jag respekterar fartgränsen oavsett vad jag personligen anser mig kunna köra på den aktuella vägen till skillnad från bakomvarande bilist. | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:14 | |
![]() | Och sen kan jag konstatera att du inte är konsekvent med när du anser att det är ok att bryta mot lagen, jo just det ja, när DU anser det ok. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-12-05 16:16 | |
![]() | Eftersom jag aldrig talat om, snarare poängterat att jag aldrig kräver att nån ska köra ut i snödrivorna för min skull utan hela tiden talat om att underlätta "där det går" så lämnar du mig bara det andra alternativet. Det du faktiskt nämner själv. Att du minsann håller hastighetsgränsen och därför tycker du att alla andra ska göra det också. Well, då är det väl bara att vänja dig vid att ha saker där bak? | |
| slånbär | 2012-12-05 16:17 | |
![]() | Loco- jag kan svara. Självklart kör jag åt sidan när det kommer en ambulans, det har man juskyldighet att göra. Detgör jag även när andra som kör förfort kommer, men endast om det finns vägren och fri sikt. Däremot gör jag det inte om jag kör på väg där det inte går som tex en vanlig stads eller tätortsgata. Det är tyvärr väldigt väldigt ofta som någon ligger alldeles för nära bakom mig på en 50 väg där jag inte kan underlätta omkörning utan att själv behöva stanna på tex en hållplats. Tycker du själv att jag ska göra det eller är det den som kör för fort och nära som är problemet då ? Om ja- varför? Och varför finns det trafikregler och hastighetsbegränsningar öht om vi alla är kapabla att avgöra hur vi ska köra för att känna oss harmoniska? Min fråga till dig är varför du tycker att du har rätt att köra i den hastighet du vill och inte behöver respektera lagen? Resonerar du som så att du själv vet hur fort du klarar att köra vid varje givet tillfälle? Kan också klargöra att det under trådens gång gled in på detta sidospår och det handlar inte om den ursprungliga frågan. Vi kan ju fortsätta det här i den andra trafiktråden som startades idag. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-05 16:21 | |
![]() | Jag blir också irriterad på bilister framför som kör för sakta, dock inte de som kör i rätt hastighet – och lägger mig aldrig i häcken på någon eftersom det är det absolut farligaste sättet att bete sig på, och det fånigaste. Om en långtradare bestämmer sig för att köra om en annan i lägre hastighet än tillåten muttras det högt i bilen, men vem vinner på att jag slickar hans kofångare? Inte han. Och inte jag, jag kommer inte fram snabbare för det. Risken att det sker en olycka ökar däremot. Och vad är egentligen vitsen med att köra för fort, bortsett från att det kanske känns bättre? Kör jag i 130 istället för 110 avverkar jag 10 mil på 46 min istället för 55. Inte riktigt värt att hetsa upp sig över i min bok. Vad gäller vinterdäck dock; ja, blir irriterad om man kör påtagligt långsamt och osäkert och är i vägen pga dåliga däck. Men i den här ändan av landet verkar det snarare som folk får panik och tappar allt grepp om sin körning och krypkör så fort det kommer några snöflingor. Och det blir också farligt. | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:22 | |
![]() | Vilket inte heller är tillåtet.Jag har kört bil i många år och även jag för fort, naturligtvis, precis som dom flesta andra. Det som skiljer oss åt är att jag även vid dessa tillfällen anpassar mig till trafiksituationen och aldrig går upp i häcken på framförvarande fordon utan kör möjligen om vid första lämpliga tillfälle medans du vill tvinga andra att flytta på sig. Men det mest fragranta är att du anser att du själv ska bestämma hur fort du ska framföra ditt fordon!! Frågan som infinner sig är ju om du resonerar likadant gällande annat i samhället? nÄ just det ja, inte rattonyktra fast dom kan köra bra även vid påverkan. | |
| Lika bra | 2012-12-05 16:23 | |
![]() | Loco Jag kan bara svara för egen del. Jag underlättar för trafikanter som visar respekt, och genom placering visar att de vill förbi. Men om någon idiot kör upp i hög hastighet och direkt lägger sig alldeles bakom mig utan hänsyn till avstånd och trafiksäkerhet då släpper jag inte förbi. Då blir jag istället lite full i fan och saktar ner farten och ligger kvar mitt i körfältet. Kanske inte särskilt smart eller rätt sak att göra, men jag flyttar mig inte för idioter. Men som sagt, jag hindrar inte aktivt bilister så länge de visar respekt och tar hänsyn till sina medtrafikanter. Att flytta sig för utryckningsfordon är en helt annan sak, de kör fort på grund av att det gäller att rädda andra människors liv. Deras ljus- och ljudsignaler gör gällande långt i förväg att de är på väg och det går då att planera sin körning och köra åt sidan. Då är det inga problem att underlätta omkörning. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-05 16:25 | |
![]() | Så tänker jag också, men brukar ge bakomvarande baklucketurist en dusch med spolarvätska istället. | |
| Måns_E | 2012-12-05 16:34 | |
![]() | Det här med utryckningsfordon är ju en intressant parallell, eftersom det naturligtvis medför att trafikrytmen för alla andra trafikanter drabbas. Det är givetvis ett pris som man får betala om ett hus håller på att brinna ner eller om någon med dödliga skador fort måste till sjukhus. Men det är knappast ett pris som jag vill betala för att vissa skall få köra hur fort de vill. En oerhört fånig jämförelse. Jag avskyr också sådana som kommer upp i häcken. Eftersom jag håller mig i rätt väggren och dessutom inte kör långsamt (utan snarare oftast något för fort om tillfälle ges) så blir jag jäkligt trött när det kommer en idiot bakom och jag ligger bakom någon eller några andra som håller på att köra om. Jag brukar ofta först dutta lite på bromsen så att bromsljusen syns. Hjälper inte det så bromsar jag lite mer så att det blir ännu kortare avstånd. Det brukar avskräcka självmordspiloterna. | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:36 | |
![]() | Håller med Måns. | |
| mistmaster | 2012-12-05 16:37 | |
![]() | dimbakljuset är perfekt i sånna fall. slipper man bromsa alls. :-P | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:39 | |
![]() | hehehe | |
| syjo - Ej medlem längre | 2012-12-05 16:40 | |
![]() | Men dom är förbjudna | |
| Lika bra | 2012-12-05 16:41 | |
![]() | Jag måste också passa på att ifrågasätta varför alla ska köra så jävla fort hela tiden? Visst, jag kör också lite för fort ibland, men oftast håller jag mig till hastighetsbegränsningarna . Om man nu bortser från det faktum att många av olyckorna som sker på våra vägar beror på att folk tar sig rätten att köra för fort. (Loco mfl är tydligen såna expertförare att det inte är något problem). Så kanske ni åtminstone kan visa lite miljöhänsyn. Med ökad hastighet ökar också utsläppen. Varför inte inte helt enkelt hålla angivna hastighetsgränser? Tidsvinsten är minimal, planera ert övriga liv bättre istället så förstör ni mindre för oss andra. | |
| uppfunnen | 2012-12-05 16:42 | |
![]() | Exakt, lika bra att det blev sagt. | |