Spelrum
Giraffen27
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-12-31 15:58
Antal inlägg: 20042

Varje år får vi läsa om svåra skador av raketer och smällare. Men det är tydligen värt det, obegripligt nog.

Kokonut2012-12-31 16:00
Antal inlägg: 508

Säger jag inget om. Sådana personer skall ej ha raketer.
Men värre är alla som fyllekör idag å imån.
Oftast köper man tårtor idag.
Enkelt å säkrare.

Kokonut2012-12-31 16:01

Minta.
Varje år läser man att folk blir bitna av hundar å attackerade. Anordnar hundkamper m.m.
Obegripligt nog så e detta ok....

slånbär2012-12-31 16:05
Antal inlägg: 5539

Kokonut-vem har sagt att det är ok? Ingen här i alla fall.

Minta2012-12-31 16:14

Hundkamper är väl inte tillåtna. Hundar som biter människor brukar avlivas.

Hunden i brunnsparken bet inte pojken, den var ouppfostrad och lekte på ett våldsamt sätt som dock inte var aggressivt. Inte för att det är ok, men ville bara korrigera fakta.

Kokonut2012-12-31 16:33

Han bet pojken rejält

Hundöra - Ej medlem längre2012-12-31 16:42
Antal inlägg: 65

Min jaktlabrador tål att höra hagelgevärsskott från 1 meters håll i båten då vi jagar änder.Smäller ju rätt rejält i jfr med nyårsraketer.

Huruvida en hund är rädd eller inte beror på hur man lärt valpen att reagera på smällar och oväntade ljud. Tyvärr har de flesta lärt sina hundar fel och menar sedan att alla andra ska avstå från raketer. Löjligt! Sen finns det ju en och annan neurotisk hund som är rädd för allt, även raketer. Sådana djur ska man ju inte avla vidare på.

Minta2012-12-31 16:55

Nej, han bet inte inte pojken rejält, han bet i pojkens byxor.

Kokonut2012-12-31 17:04

Han fick skador.
Sen blev inte denna hunden avlivad heller.
Sjukt.

Minta2012-12-31 17:10

Han fick väldigt ytliga skador. Hade han fått rejäla skador hade hunden sannolikt blivit avlivad. Hunden har genomgått en mentalbedömning och inte befunnits farlig. De ansåg att hunden var ouppfostrad och att det mer rörde sig om en lek från hundens sida. Det är naturligtvis inte ok, men inte tillräckligt allvarligt för att hunden behövde avlivas. Ägaren dömdes att gå en lydnadskurs och hunden måste ha hundkorg.

rumnissens2012-12-31 17:37
Antal inlägg: 3

Jävla gnäll om smällare, de e väl ba å åk till landet med jycken då så slipper han smällarna....

Kokonut2012-12-31 17:50

Hoppar en hund på en lite grabb å biter han skall den avlivas punkt slut.
Här gnäller ni om en raket som smäller å tycjer synd om vovven.
Tycjer mycket mer synd om lillgrabben som säkerligen blir en i mängden som nu e väldigt hundrädd.
Än vovvisar som blir rädda för en nyår.
Hade en sådan hund bitit mig hade jag avlivat den. Tro mig.
Sen spelade det väl ingen roll om killen blev lite skadad. Hunden gick till angrepp. Bara att se filmen. Han vägrade släppa sitt byte trots flera personer som försökte hjälpa grabben...

slånbär2012-12-31 19:45

Kokonut- självklart var den situationen hemsk för pojken, det håller ju alla med om. Vad gäller hundens mentala status och beteende så har flertalet hundkännare uttalat sig om filmen och samtliga har gett samma bild av händelsen. Hunden visade ingen aggressivitet, utan lekte på ett alldeles för vilt och okontrollerat vis men dock , inte aggressivt. Att situationen upplevdes som aggressiv är en annan sak men ska vi tala om hundens beteende så bör man nog kunna hundar lite bättre än vad du tycks göra. Man måste ha kunskap om både hundars beteende, kroppsspråk och ev. Rasegenskaper. Att pojken och dom kringvarande upplevde situationen skrämmande är ju alldeles självklart men hundens beteende föranleder inte avlivning. Däremot bör ju ägaren bötfällas och lära sig att man inte låter andra gå ut med sin hund.
Man ska generellt aldrig låta andra gå ut med sin hund och särskilt inte barn, oavsett ras och storlek på hunden. Det kan uppstå en situation som barnet inte klarar att styra upp. Jag låter inte ens min artonårige son gå ut ensam med vår Schäfer men min tjugoåring har gjort det i ettpar år. Anledningen är en stor skillnad i deras ledarskap. Hunden har stor respekt och står klart under älste sonen i rang medan den yngre är mer en kompis.

Kokonut2012-12-31 21:32

Å vad ska hända nästa gång. Kanske vart din pojk denna knäppa hund hoppar på.
Hunden ska avlivas. Hoppas den på å biter en människa i denna situayion som hände ska den avlivas. Punkt slut. Sen ska ägaren få stränga böter å skadeståndsersättning.

slånbär2012-12-31 22:23

Jisses kokonut - du har verkligen svårt att nyansera. Man kan se saker i mer än svart och vitt. Det finns jättebra metoter för att komma tillrätta med riktade aggressioner och rädslor. Måste vara jobbigt att hela tiden vara så arg och på just hundar också. Jag menar, dom finns ju överallt så det borde ju vara bättre att försöka komma över det så du slipper hetsa upp dig så förfärligt över något du förmodligen inte kan göra så mycket åt ändå. Du kan bara ändra på dig själv.
Dessutom undrar jag över det där med att ägaren ska få skadeståndsersättning? Ska han få eller betala? Hur tänkte du där, eller var du bara så uppjagad att du inte tänkte klart?

Kokonut2012-12-31 23:07

Ska hunden betala skadestånd då lr?
Skadar man en människa får man skadestånd. Misshandel m.m.
Pojken blev skadad.
Vet att du älskar hundar men snälla slånbär. Se runt problemet. Hunden attackerade pojken. Avliva hunden rakt av innan nästa olycka inträffar.

Kokonut2012-12-31 23:08

Du som hundägare har ansvaret föt hunden punkt slut.

slånbär2012-12-31 23:17

Skriv då så man kan läsa! Man kan inte skriva "ägaren ska få skadeståndsersättning" om man menar att han ska betala . Du skriver otydligt och väldigt svårläst med punkter efter var och vartannat ord. Lugna dig lite och skriv mer sansat.

Hunden var inte aggressiv trots att situationen var otäck. Jag var inte där men många kunniga har uttalat sig och det har även gjorts mentaltest på hunden och jag litar mer på det än en uppjagad person.

Självklart har man som ägare 100 % ansvar för sin hund men det handlar ju inte om det utan om det var fel i huvet på hunden, vilket det tydligen inte var. Hundägaren får helt säkert betala för sveda o värk till pojken eftersom det är så lagen är utformad. Om min hund biter en inbrottstjuv mitt i natten så får jag betala skadestånd till tjuven. Det gör jag så gärna så.

apankattla2012-12-31 23:29
Antal inlägg: 101

Istället för att vara arga på hundar i överlag så kan ni själva ta och se till vad människan gör. Om en hund, ett barn växer upp till seriemördare osv osv, brukar det i 99 fall av 100 betyda att den saknat väsentlig hjälp i dess uppväxt, blivit illa behandlad och kanske till och med gör det som den blivit lärd till att göra.
Hundar hade inte funnits om det inte vore för maktgalna människor. Aggressiva hundar hade inte funnits om människor sett till vad hunden behöver innan dem skaffar en gullig valp. Jag håller med slånbär - ni kan slösa hur mycket energi ni vill på att vara arg på en hund som lärt sig att försvara sin ägare av just ägaren, eller så kan ni se till att inte själva skaffa djur/barn/whatever om ni inte kan uppfostra dom med kärlek och trygghet. Hoppas att ni under erat nya år utövar någon typ av meditation eller liknande som hjälper er att hitta andra sätt än att ta till hat nästa gång.

apankattla2012-12-31 23:32
Antal inlägg: 101

Jag skulle dessutom vilja ha ersättning för en ungjävel på bussen som provocerat bet mig medan mamman bara sa "ojdå!". Ett prakt exempel på någon som senare kommer att besöka ungdomsanstalter och sno åt sig skattepengar. Men det blir väl en senare fråga, det jag vill komma till är att människor är roten till allt ont och djur har aldrig bett om att bo i vårat samhälle, tvärtom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?