Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2013-01-14 22:29 | |
![]() | ttiittii, varför säger du så? Du kan ju inte bestämma hur dåligt dessa offer ska må. Förnedringskänslan förstärks om attityden i samhället är att man helt enkelt inte ska kunna gå igenom en sådan här händelse utan att bli en spillra, ett offer, någon som har förnedrats till det yttersta. Jag tycker att det är en obehaglig inställning. | |
| uffew | 2013-01-14 22:36 | |
![]() | Apbur. Är en konstig inställning du har. Jag har då aldrig mött eller hört någon som inte mått dåligt av att bli våldtagen. Naturligtvis blir många våldtäktoffer förstörda av att bli utsatta. Med rätt hjälp kan de återvända till en vardag där de kan hantera händelsen. | |
| apbur | 2013-01-14 22:38 | |
![]() | uffew, det kanske är för att mörkertalet är stort och för att människor som varit utsatta för sexualbrott inte berättar det just för att de inte orkar bära andra människors känslor inför det. | |
| Bitte - Administratör | 2013-01-14 22:40 | |
![]() | Suckar djup , hur kan man ens tro att man INTE skulle må dåligt av en våldtäkt , i bland bara undrar jag hur tänker du ?? Bitte | |
| Lill-IT | 2013-01-14 22:40 | |
![]() | De orkar nog inte bära sina egna känslor ens. | |
| apbur | 2013-01-14 22:41 | |
![]() | Jag anser bara att offrena själva är de som bäst vet hur dåligt de mår. | |
| uffew | 2013-01-14 22:43 | |
![]() | Apbur. Tror nog att de är rädda för att andra ska tycka det är deras egna fel. Ungefär som kvinnor som tycker det är deras egna fel att de blir misshandlade i förhållanden. | |
| slånbär | 2013-01-14 22:43 | |
![]() | Det är ju bättre att det är ok att få bryta ihop och må skit så länge man behöver än att ha det som förr då kvinnor vackert fick bita ihop och stoppa undan traumat och skammen eftersom man inte taladeom sånt förr. Våltäkter har visserligen alltid finnits men det har aldrig talats om det på ett öppet sätt och det har definitivt intenvarit ok att vara våldtagen och må as. | |
| slånbär | 2013-01-14 22:44 | |
![]() | Funnits....finnits vilket käckt ord..... | |
| TageArlander - Ej medlem längre | 2013-01-14 22:44 | |
![]() | 30 ggr säger nog en del i alla fall och tillräckligt mycket för att inte kunna viftas bort hursomhelst. Dessutom har jag under mina resor i Indien upplevt att kvinnor överlag är trygga samt att vissa underliggande mönster för att bli utsatt för övergrepp som finns i Sverige saknas där. Här är t. ex. individualismen förhärskande i sådan grad att kvinnor blir ensamma i en helt annan utsträckning än i Indien, där den kollektiva identifikationen omsluter individen och gör henne mindre ensam och sårbar. Förstår du vad jag skriver? En kvinna som är uppsluten i en gemenskap har ett större skydd än en ensam som ingen känner. Är hon sedan berusad och rör sig på en öde plats, ja, då kan det vara kört - särskilt så som Sverige har blivit idag. | |
| apbur | 2013-01-14 22:52 | |
![]() | uffew, jag tror faktiskt inte det är speciellt vanligt. Möjligtvis för mindre barn då de är väldigt självcentrerade och lätt kan ta på sig för mycket ansvar. Vuxna kvinnor är nog inte övertygade om att det är deras eget fel men att man kan vara självkritisk och se att man kunnat undvika situationen mer effektivt är inte samma sak som att man anser att det ensamt är ens eget fel. Ju mer man anser att man själv bidragit till att situationen uppstod desto mindre kränkt känner man sig troligtvis så reflektion behöver inte alltid vara av ondo. Saker och ting är inte svart och vitt. Människor som varit utsatta för sexuella övergrepp tror jag är ganska många och de allra flesta går igenom det själva och kommer även över det och blir normala vuxna. | |
| uffew | 2013-01-14 22:55 | |
![]() | Du tror att man själv kan gå igenom en våldtäkt utan att det sätter spår? Hur vet du det? Har du mött någon? | |
| apbur | 2013-01-14 22:58 | |
![]() | Det behöver nödvändigtvis inte sätta speciellt djupa spår. Jag pratar om allt som kan rubriceras som sexualbrott. Naturligtvis finns det grader i helvetet och att bli utsatt för våld och gruppvåldtäkt tror jag är oerhört tufft. | |
| Karmosin _ | 2013-01-14 22:59 | |
![]() | Man kan bli jävligt cynisk och hård också... | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-01-14 23:00 | |
![]() | Trodde apbur skulle smasha in den där... | |
| apbur | 2013-01-14 23:02 | |
![]() | jaap :) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-01-14 23:05 | |
![]() | Tjejen i Sumpan och killen som våldtogs med en spade håller nog inte med apbur. | |
| uffew | 2013-01-14 23:11 | |
![]() | Apbur kan ju fortsätta att tro att det inte gör något att bli utsatt för våldtäkt. Kropp och själ kan man ju sära på. Eller? | |
| apbur | 2013-01-14 23:13 | |
![]() | Anledningen att de fallen fått uppmärksamhet är ju att de är ganska brutala. Jag har inte sagt att våldtäktsoffer inte lider, bara att andra människor inte ska bestämma hur traumatiserade de bör bli. Jag tror det skänker mer hopp till dessa offer att man tror på att de kan bli väl fungerade personer igen än att man förfasas och har inställningen att deras liv har gått i spillror och att de för alltid är märkta. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-14 23:20 | |
![]() | uffew>> kan du läsa och tillgodogöra dig det skrivna ordet? | |