Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2013-03-18 00:12 | |
![]() | Minns jag fel men har han ju erkänt, genom sin tränare, att han gjorde nazisthälsningen. Visserligen med ursäkten att han inte visste vad den betyder. Så att säga att det mer är en vinkning mot publiken som stannar av eller att hävda att det är någon annan typ av gest är ganska dålig argument. Det är utan tvekan en nazihälsning och är tänkt att vara som en sådan, oavsett om han har en slapp tumme. Frågan handlar mer om det är okej att göra en sån gest även om man inte förstår eller delar de tankar och åsikter som förknippas med gesten. Att han sen inte skulle känna till kopplingen mellan gesten och nazisterna och rasismen håller jag som osannolikt. Finns väl knappast en skola i Europa som inte berättar om andra världskriget. | |
| Minta | 2013-03-18 00:16 | |
![]() | Jag undrar om apbur och gnagelram köper det. | |
| Guldplate | 2013-03-18 08:49 | |
![]() | Svenska Dagbladet citerar lite ur han öppna brev där han ber om förlåtelse. "”Det finns ingen anledning till att jag ska försöka bortförklara mig. Jag har felat. Det jag har gjort är oförlåtligt och jag kommer få betala med mycket smärta. Trots mina 20 år så är jag väldigt nära ett slut på en framtida fotbollskarriär”, skriver han. I brevet står det också att han förstår förbundets beslut och att han inte visste vad hälsningen betydde." www.svd.se/sport/kat...00 4952.svd Så vi kan ju helt utesluta att han försökte göra något annat än en nazihälsning eller att likna det vid andra kända personers utsträckta vinkningar. Såna argument är bara dåliga försök att vinna diskussionen. De vinkar, han gör en gest som är förknippad med nazism,rasism, försök till utrotelse av judar och zigenare, mänskliga expriment, rasbiologi m.m. Och han erkänner som sagt att det är den hälsningen har gör. | |
| arne noll - Ej medlem längre | 2013-03-18 09:08 | |
![]() | Att höja en arm skadar ingen även om nazisterna gjorde så. Men hade han försökt ta livet av massa människor som nazisterna hade jag också föraktat honom. | |
| Mouche - Administratör | 2013-03-18 09:33 | |
![]() | Erkänner han att det är den hälsningen han avser att göra?: "....I brevet står det också att han förstår förbundets beslut och att han inte visste vad hälsningen betydde...." Om detta är ett erkännande så har jag tydligen totalt tappat läsförståelsen. Han erkänner i mina ögon _inte_ att han visste vad den sortens hälsning betydde. Han använde sig av den och insåg efteråt att den var felaktig och det är vad han "erkänner". Hur kan en människa som säger sig inte veta en sak kunna ha allt detta i åtanke: "...De vinkar, han gör en gest som är förknippad med nazism,rasism, försök till utrotelse av judar och zigenare, mänskliga expriment, rasbiologi m.m...." Jag tycker att pöbelmentalitet är bland det värsta som finns och när man ser att en ensam ung kille blir till hatobjekt, kallad lögnare, nazist, fascist med mera av folk som inte har den blekaste aning om vem de egentligen talar om, ja då vänder det sig i magen av olust. Mouche | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-03-18 09:41 | |
![]() | Kenta Sput: Han är inte italienare, han är grek. I övrigt, ja Mouche, jävla pöbelmentalitet. Stackars förvirrade grabb som fick sig en riktigt stor läxa han förmodligen aldrig kommer glömma. Förhoppningsvis ändras beslutet om landslaget om nåt år, annars är jag ganska säker på att vi förlorar denna lilla grabb till fascisterna permanent.... | |
| Lillstölla | 2013-03-18 09:46 | |
![]() | Måste ju säga att jag har väldigt svårt att förstå att han inte visste vad en sån hälsning förknippas med. De har säkerligen historiaundervisning även i Grekland och med partier som Gyllene Gryning i deras parlament borde väl en debatt liknande den vi haft i Sverige angående SD osv ha förekommit även i Grekland. Oavsett om det är en dålig ursäkt, att han inte visste, eller usel allmänbildning så har han ju straffats för det och rejält dessutom efter vad jag förstått. Allt detta hade säkert redan sagts tidigare i tråden, men tja, nu har jag sagt det med i så fall :) | |
| Guldplate | 2013-03-18 10:26 | |
![]() | Mouche: Det enda jag säger är att han ber om ursäkt för att gesten och säger att inte visste vad den betydde. Indirekt så säger han därmed också att han gör gesten. Så jag anser bara att det blir fel att dra in alla andra möjliga varianter av sträckta armar och hänvisa till att det också kan liknas vid nazihälsningen. De vinkar medvetet så att alla ska kunna se det. Han gör en nazihälsnining med ursäkten av att inte veta vad den betyder. Sen kan vi diskutera om det är rätt eller fel att straffa honom, hänga ut honom som nazist, osv då han säger sig inte veta vad den betydde.. Fast bortförklara inte den sträckta armen som att det var något annat än den korrekta nazihälsningen. | |
| Minta | 2013-03-18 10:27 | |
![]() | Hela ursäkten låter lika förvirrad som han kanske är. Svenskafans.com skriver om hans tragiska barndom i Thessaloniki och så här: "Men denna duktiga samt dumdristiga unga spelare har hela tiden kunnat liknas vid en tickande bomb och en talang som vad allt pekar emot tyvärr kommer gå till spillo. Visst han är endast 20 år gammal men någonstans på vägen gick det snett. Katidis ser fotbollen som ett sätt att tjäna ihop pengar på och den svåra uppväxten han kommer från är en av flera faktorer som gör att han saknar uppförande, inställning, professionalism med mera. Ända sedan dagarna i Aris har denna spelare skapat rubriker av helt fel anledningar och under lördagskvällen (16/3) satte han på egen hand tragiskt nog i stora drag punkt för sin egen karriär." Hans förklaring att han sett gesten på youtube och trodde att den betydde att alla skulle resa sig låter så där trovärdig. Men tragiskt i alla fall. | |
| Minta | 2013-03-18 10:33 | |
![]() | Jag håller med Guldplate om att gesten inte kan missförstås. På en bild ser man en ur hans team försöka ta ner armen, åtminstone han förstår att den inte är lämplig, men han lyckas inte. | |
| arne noll - Ej medlem längre | 2013-03-18 10:42 | |
![]() | Locomondo, ok då. Men Grekland är också ett facistland | |
| Minta | 2013-03-18 10:47 | |
![]() | Det kanske är så utbrett att han trodde att han gjorde något allmänt accepterat. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-03-18 12:46 | |
![]() | Kenta Sprut: Det finns fascister i Grekland men landet i sin helhet är långt ifrån ett fascistland. Skaffa dig lite kunskap innan du uttalar dig, jag orkar inte ens gå in på hur fel du har lille vän.... | |
| Guldplate | 2013-03-18 12:53 | |
![]() | Locomondo: Börjar du gå in "förnedra den andre"-argumentation? (apropå "Skaffa dig lite kunskap innan du uttalar dig, jag orkar inte ens gå in på hur fel du har lille vän....") Sånt brukar inte gynna en konstruktiv diskussion... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-03-18 13:36 | |
![]() | Well Guldplate, ser du Kentas svar ovan? Hur hade du valt att svara på det? | |
| Guldplate | 2013-03-18 13:48 | |
![]() | Tja inte genom att kalla honom "lille vän" och att han bör skaffa sig kunskap innan han uttalar sig. Hellre då ge honom en länk där det finns information som visar på att han har fel. Då blir det konkret och slut på paj-kastningsdebatter. | |
| arne noll - Ej medlem längre | 2013-03-18 14:55 | |
![]() | "Fascism utanför Italien Såväl Spanien, Portugal, Grekland och Chile hade regimer som utpekades som fascistiska under tidigt 1970-tal" från wikipedia | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-03-18 15:04 | |
![]() | Det har du alldeles rätt i, under tidigt 70-tal.... | |
| arne noll - Ej medlem längre | 2013-03-18 15:55 | |
![]() | Ja i ur ett historiskt perspektiv är grekland ett facistland. | |
| Minta | 2013-03-18 16:23 | |
![]() | Gyllene Gryning är Greklands sjätte största parti nu och var åttonde grek röstar på det. Det är ett nynazistiskt parti. Så här sade han efter matchen: I en intervju efter matchen berättade Katidis varför han gjorde målgesten. Han ska ha inspirerats av det nynazistiska politiska partiet Gyllene gryning. – Jag ville få åskådarna att ropa högt och resa sig upp och därför gjorde jag det tecknet vi ju alla har hört att det där partiet Gyllene gryning brukar göra, säger Katidis till Nova Sports. Han kan vara ung och väldigt naiv och inte veta så mycket om historien, men det står väl i alla fall klart att det inte var en "vanlig" hälsningsfras i alla fall. Om det är naivitet och okunnighet borde han få möjlighet att rehabilitera sig, han har ju gjort avbön. | |