Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ingson2013-05-20 22:26
Antal inlägg: 4285

Känns tryggt att veta att huvudskyddsombudet är inkopplat och att en arbetsmiljöutredning startats

ingson2013-05-20 22:32
Antal inlägg: 4285

Tror jag också gnagel 22:22.
Det var nog klart på förhand att praktikanten inte ville ha praktikantplatsen och/eller att chefen inte ville ha just denne praktikant

remvanrijn2013-05-20 22:43
Antal inlägg: 16488

att inte skaka hand med kvinnor ( eller alla ) p.g.a. att man har förkylning, deg på händerna eller för att man har bacillskräck är i 1a fallet tillfälliga , i det andra beroende på ett sjukdomstillstånd du själv inte rår över. Att inte skaka hand därför att man har nån dum övertygelse på kvinnosyn en annan .

apbur2013-05-20 23:08
Antal inlägg: 9699

Vad är det för dum kvinnosyn?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-20 23:21
Antal inlägg: 14052

Krävde tjänsten att vb just utförde handskakningar, eller var chefen helt enkelt oproffsig och gjorde en höna av en fjäder genom att ta det personligt trots den egentliga irrelevansen? Om den arbetssökande haft en ocd som hindrade honom från att skaka hand, hade det varit lika förkastligt? Herregud, måste man vara så jävla kategorisk; kan man inte bara acceptera att allt avvikande inte är en utstuderad personlig förolämpning?

Incidental - Ej medlem längre2013-05-20 23:39
Antal inlägg: 7958

+ på den nulltj

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-20 23:48
Antal inlägg: 1268

Med tanke på att det talades om att tvätta händerna så är det förmodligen en ortodox jude och inte en muslim.

För övrigt håller med jag med nulltj.

remvanrijn2013-05-21 01:00

en dum kvinnosyn är att det går fint att skaka hand med en man, men inte med en kvinna. är inta alla lika vårda?

Måns_E2013-05-21 02:07
Antal inlägg: 12028

Jo alla är lika mycket värda, även de som av någon anledning känner sig hindrade av att skaka hand med andra personer.

Det är väl precis det hela tråden handlar om?

remvanrijn2013-05-21 03:42

det är det som är det knepiga enl. mig med religions influenser i samhället. För är det ok att enligt religion behandla kvinnor och män olika, då borde det i rimlighetens spår vara ok att behandla människor olika pga av religion. Jag anser att religion och andra övertygelse är en privatsak ( så länge det inte pågår brottsliga saker under i namn ) ute i samhället behandlar man alla lika . Eller vilken lösning ser du som är en klok man Måns E ?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 06:54

Men oavsett om han (mot sin övertygelse) skakar hand eller inte så har han kvar sina värderingar; även en i våra ögon skev kvinnosyn (om han nu har det, vet vi det? Vem avgör?). Vad ger mig som sekulär kvinna rätt att sätta mig över hans tro och värderingar? Geografin?
Om jag skulle känna mig kränkt och mindre värd pga andra människors uppfattning om mitt värde (pga religion eller bara inskränkt mansgriseri), då bör jag kanske jobba med min självbild istället och lära mig sätta mig över sådant? Ska det tvunget göras en genusfråga av det här så vinner jag som kvinna inte en millimeter på att göra mig själv till offer, bli kränkt och reagera med ett oproffsigt hanterande som dessutom inte är lagligt korrekt. Jag stärker min position genom att vara flexibel, bestämma mig för att ett sådant (i mina ögon) avvikande beteende inte bekommer mig, och handla som en chef.

kajix2013-05-21 07:00
Antal inlägg: 7767

vad är det som säger att kvinnan känt sig kränkt?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 07:05

Mina fördomar, eftersom hon (vad jag förstått) nekat mannen jobbet pga utebliven handskakning.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-21 07:37
Antal inlägg: 1646

Jag tror som sagt att det skar sig på nåt annat sätt än handskakningen. Enligt artikeln erbjöd hon ju allt han begärde, men "skadan var redan skedd". Att kommunen backade så väldigt snabbt är också udda, om det nu bara var några vänliga ord och en fanatisk praktikant.

Typiskt fall av ofullständig rapportering som öppnar upp för hela spektrat av spekulationer från rasism till kvinnoförtryck till lättkränkthet till religiös extremism.

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 07:41

Ja.

Black Mao2013-05-21 11:00
Antal inlägg: 57

rent strikt har det väl att göra med fackliga regler? hon villkorade hans anställning på otillbörligt vis. punkt, egentligen. sen om hon borde få någon typ av ersättning, det är väl ett helt annat rättsfall(som hon inte drivit) egentligen?

nulltj - Ej medlem längre2013-05-21 11:20

Så tänker jag också.

karmannghia2013-05-21 11:26
Antal inlägg: 237

Nulltj, man brukar försöka förändra människors attityd genom att påverka deras handlingar. Om du skakar hand med kvinnor varje dag kommer du förmodligen snart att märka att himlen inte rämnar pga detta. Då kanske du tänker: Aha, men det funkar ju trots allt rätt bra detta. Kvinnor kanske är nästan lika mycket värda som ett halvt kamelsto.

Osv.

Om man däremot fanatiskt håller fast vid gamla seder och bruk, då finns ingen orsak att förändra inställning/ tankesätt heller. Det är t ex så som vidskepelse funkar. Jag har aldrig gått under en stege i hela mitt liv och se - jag är frisk som en nötkärna, så det stämmer alltså, om man är noga med att aldrig gå under stegar så klarar man sig.

Osv.

Rutger0072013-05-21 11:26
Antal inlägg: 13

Skadestånden till brottsoffer är ju extremt låga här internationellt sett. Trettiotusen måste ungefär motsvara om man rattfull körde på någon som blev hundraprocentigt invalidiserad, alternativt grov våldtäkt.

karmannghia2013-05-21 11:35
Antal inlägg: 237

Att kommunen backade snabbt är inte udda. På en av mina anhörigas arbetplats var där en afrikanskfödd medarbetare som uteblev från arbetet i mer än 3 månader utan att höra av sig eller vara kontaktbar. När hen kom tillbaka hade hen en lapp från en afrikansk läkare där det stod att hen genomgått behandling för en åkomma. Hen ville ha sjukersättning för tiden hen varit borta.

Sådant är naturligtvis grund för omedelbar uppsägning, därom var facket alldeles ense, men företaget vågade inte. De lät medarbetaren räkna 6 veckor av den olovliga frånvaron som semester, resten som tjänstledighet och hens anställning fortsatte som vanligt. Ordet rasism hade nämligen yttrats av medarbetaren.

Det var inte en person i chefsställning utan en helt vanlig knegare "på golvet".

Så flata är vi när en mörkhyad person börjar gläfsa om rasism. En svenne hade naturligtvis inte fått ha kvar jobbet efter en sådan manöver.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?