Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 14 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-05-31 17:21 | |
![]() | Micro, Loco mfl, ja jag dumpar lönerna genom att anlita min polack. MEN jag är inte snål, jag betalar gärna de 23400 för svensken istället för 17000 till polacken det är inte där skon klämmer. jag prioriterar vad jag får för pengarna och i dagsläget får jag mer för pengarna av polacken eftersom det inte tillkommer massa extrakostnader och framtida utgiftsrisker. jag kan tänka mig att ge den svenska snickaren 25 - 28 000 i månaden om han bara hade samma arbetsmoral och driv som den polska men det har han inte, jag anlitar hantverkare i stort sett varje vecka i någon form och har gjort så i ganska många år och NEJ arbetsdrivet finns inte där på samma sätt. man fikar vid åtta, kaffe vid 9:30 lunch 11:30, kaffe 14 och packar ihop 15:45 för man slutar 16. jag får betala för 8 timmar men effektiv tid????? får jag ut 5,5 ska jag vara glad och då ska han utöver betalningen ha fikarum, toa, resor, maskinkostnader, ob, öb, ackord och fan vet allt sen blir väl hans unge sjuk och då är det mitt problem?? nix, jag vill ha en service som innebär att jag får jobbet utfört för ett pris och inget tillkommer, inget gnäll, hög fart och jag ser inga problem att ge mer som oväntad bonus för att jag blev skitglad. men en svensk snickare gör mig aldrig skitglad, bara frustrerad eftersom det är mer krångel och krav än det är faktiskt resultat. när vi lär oss att det ska löna sig att arbeta, då ökar vi vår konkurrenskraft, vår produktion och vårt lands ekonomi. men sålänge vi är mer intresserade av hur mycket vi får när vi är hemma eller vilka veckor vi har semester och om jag får betalt för att jag tar mig till jobbet i egen bil än vad vi faktiskt är intresserade av det jobb vi utför så välkomnar jag arbetare som vill jobba och är stolta över det dom gör oavsett vilket land de kommer ifrån. ni påminner mig om mina åsikter kring invandringen och hur detta inte går ihop? det går ihop för dessa personer kommer hit och skapar, de producerar, de utvecklar, de tjänar pengar och de köper upp del av dem i vår handel. det är en enorm skillnad på att göra detta för inarbetade pengar och att göra det för bidrag och andra allmosor. vi kan som land inte fylla på ett stort minuskonto innan vi hittat en ekvation som går minst jämnt ut. därför vill jag inte se mer, fler och större segration än vi idag redan har pga vad och hur vi tar emot. det är enorm skillnad. | |
| ingson | 2013-05-31 18:56 | |
![]() | boffertomte 17:01, du har alldeles rätt igen.Det finns alltid ett personligt moraliskt ansvar vad än lagen säger. Självklart Det är lite synd att telefonförsäljningen och Kamerunarbetarna så vitt jag vet aldrig prövats i domstol.Helt klart är det djupt omoraliskt och jag undrar om skojarna inte skulle bli fällda i domstol, finns lite olika lagparagrafer. Men corlini är inte alls i den divisionen (tror jag,låt oss anta det för resonemanget skull). Hon uppträder reko men träffar ett ärligt avtal och betalar mindre lön än vad en svensk hantverkare skulle få. Om man finner detta stötande måste man väl ställa sig frågan om man endast ska köpa utlandsproducerade varor vars arbetare har samma lönevillkor som svenska. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-06-01 20:39 | |
![]() | Problemet i Corlinis tänk (om ni frågar mig) är att hon verkar se på människor enbart ur vinstsyfte. Det hon har skrivit här ovan tyder på att hon jämför vad hon kan tjäna på olika arbetare/människor och gör en bedömning därefter. En polsk snickare mot en analfabetisk flykting från Sudan. Jag ser inte på människor på samma sätt och därför kommer förmodligen jag och Corlini alltid stå på varsin sida i diskussionen. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-01 21:27 | |
![]() | ha, ha, Tro inte det. Hon byter sida beroende på vilken sida som gynnar henne bäst för stunden. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-01 21:32 | |
![]() | Corlinis tilltag har förmodligen en positiv påverkan både på inkomstfördelningen och produktiviteten. Har svårt att se att det skulle vara negativt för ekonomin att producera dubbelt så mycket för halva kostnaden. Eller negativt för jämlikheten anställa ett par polacker för 17000 kr istället för de ca 10000 de tjänar hemma (baserat på BNP per capita i Polen). Fast det är klart att om man bara räknar in svenskar i välfärdsanalysen kan det ju se sämre ut. I synnerhet om man bara räknar LO-medlemmar. Fast varför skulle just dessa tillmätas större vikt? | |
| Frasse2 - Ej medlem längre | 2013-06-01 22:05 | |
![]() | Man tror knappt man ser rätt när man läser vissa personers åsikter..fy fan hädanefter betalar jag min fackavgift med glädje annars står jag snart med mössan i hand och nerslagen blick...... | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-01 22:44 | |
![]() | Ja, helt sjukt att vissa tycker polacker är värda upp till 60 procent av en ur-svensk arbetares lön. | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-06-02 00:32 | |
![]() | Corlini, slavdrivare? Följer du svensk lag, sjuk, semester osv. Är dina anställda försäkrade? | |
| Måns_E | 2013-06-02 01:53 | |
![]() | Jag har inga större problem angående corlinis polska arbetskraft. Däremot så verkar det fortfarande vara så att corlini inte riktigt förstår att flyktingar inte kommer till Sverige i första hand för att vara lönsamma, utan för att de just behöver fly från sina hemländer. Det vore ju konstigt om man satte villkor på flyktingar att de behöver arbeta och tjäna in x antal tusen i skatteintäkter för att bli mottagna. Det är ju inte det som är poängen med flyktingmottagning. | |
| boffertomte | 2013-06-02 08:54 | |
![]() | Å andra sidan, Måns_e, så ska ju någon betala för flyktingarna också. Även om de kommer från helt fruktansvärda omständigheter så är det ju inte gratis att hjälpa dem. Jag tycker inte det vore särskilt konstigt att begära att en manlig flykting t ex åtminstone kan tänka sig att skaka hand med kvinnor när han kan få ett arbete som inbegriper den arbetsuppgiften. Är man flykting kanske man bör försöka göra en insats själv för att förbättra sin nya tillvaro. Är det alltför hemskt att skaka hand med kvinnor så kanske man kan hitta ett annat land än Sverige att fly till. Men det faller ju på att man nog inte kan få försörjningsstöd i de länderna. | |
| boffertomte | 2013-06-02 09:02 | |
![]() | Men Jaap, det hela bygger ju på att det är stora skillnader mellan länderna. Och samtidigt tycker du att det är bra om vi kan få mycket gjort till lägre pris. Polackerna åker hem till Polen med sina pengar och orsakar inflation där och vill ha mer pengar för att jobba här och så får vi ta hit billiga Letter istället. Tillslut får svenskar flacka runt och ta ströjobb runt om i Europa i när det inte finns arbeten kvar i Sverige för svenskar. Jag förstår inte varför det skulle vara ett bra scenario för människor av någon nationalitet att tvingas flacka runt i en hel världsdel och leta efter Corlinisar som kan korttidsanställa på osäkra villkor. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-06-02 09:43 | |
![]() | Buffertomte. Är ditt budskap att det är ok med flyktingar bara dom "åtminstone" skakar hand med kvinnor? | |
| boffertomte | 2013-06-02 09:51 | |
![]() | Nej, Porla, mitt budskap är att det är ok med flyktingar men att det inte är orimligt att begära att även flyktingar försöker bidra till sin försörjning, åtminstone efter något/några år i det nya landet. Pengar måste komma någonstans ifrån, Porla. När vi betalar allt mindre skatt blir det som en direkt följd mindre pengar i statskassan att dela ut till bl a flyktingar och andra grupper i samhället som har svårt att eller inte kan försörja sig själva - t ex sjuka, gamla, små barn, arbetslösa. Det är inte längre självklart att alla som behöver kan få och få och få. | |
| ingson | 2013-06-02 09:56 | |
![]() | Men boffertomte, jag förstår inte varför du utgår från att utländska kontraktsanställda nödvändigtvis måste ha mer osäkra villkor än inhemska. Att människor söker arbete utanför sitt hemland (eller hemkommun för den delen) kan väl knappast vara negativt | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-02 09:56 | |
![]() | Det borde vara tull på tjänster från utlandet, som det är när man importerar varor från utanför EU. Corlini får betala polacken hans 10 000 men får samtidigt betala mellanskillnaden till svenska staten för vad hon skulle betalat om hon hade anställt svensk arbetskraft. Sen hur man kan få ihop det så att man gnäller på svensk invandringspolitik samtidigt som man själv utnyttjar invandrad arbetskraft och utarmar den svenska arbetsmarknaden... haha ja... herregud. | |
| Måns_E | 2013-06-02 10:00 | |
![]() | Sverige har råd med en någorlunda human flyktingpolitik. Varför skulle vi ha kränkande särlagstiftning för flyktingar angående handskakning? Jag blir knappast utvisad eller på något sätt straffad av staten om jag vägrar att skaka hand med folk. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-02 10:01 | |
![]() | nu menar jag naturligtvis inte invandrad arbetskraft som flyktingar som kommit hit och börjat jobba utan som i det tidigare exemplet att ta hit en polack som gör jobbet och sen åker hem igen. | |
| Måns_E | 2013-06-02 10:04 | |
![]() | Tycker ni att norska arbetsgivare som "utnyttjar" svensk arbetskraft är lika förkastliga som corlini? | |
| ingson | 2013-06-02 10:05 | |
![]() | chupa Här kan du se tullsatser på varor utanför EU www.tullverket.se/in...00 927.html Inom EU har vi fri rörlighet av varor och tjänster. Själv röstade jag Nej till EU men nu är det bara att gilla läget. boffertomte och MånsE, Det finns en särskild tråd om handskaksvägraren | |
| boffertomte | 2013-06-02 10:10 | |
![]() | Måns, var det någon som utvisade mannen som vägrade skaka hand? Jag tyckte han fick 30000 i skadestånd, och inte har jag läst nåt om nån utvisning. Hm. Du kanske har andra uppgifter? | |