Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ÄlskadeTroja2013-08-24 19:45
Antal inlägg: 25

Vi borde skaffa djurpolis här i Sverige

Spira - Ej medlem längre2013-08-24 19:58
Antal inlägg: 310

Älskade Troja jag orkar tyvärr inte läsa hela tråden, har läst lite här och där. Vi har djurpolis i sverige, vi har en ganska välfungerande djurskyddstillsyn. Om vi vill ha NÅGONTING alls att säga till om när det gäller villkoren för hur djuren föds upp, slaktas (halalslakt utan bedövning är inte tillåtet i sverige) och med vilka antibiotika de behandlas osv så gäller det att vi ser till att ha kvar lantbruket i sverige. Det försvinner snabbt nu, köttdjuren konkurreras ut av importerat kött, varje dag läggs mjölkgårdar ner. Magnusito och andra som hävdar att det är bättre för klimatet att äta veganskt bör tänka på 1: det bygger på att man transporterar mat över jorden till er på vintern. För jag tror inte ni lever på potäter och kålrötter? 2: om ni äter soja så ska ni veta att i sverige så går mer av den importerade sojan till humankonsumtion än till djurfoder. Våra köttdjur (och mjölkkor förstås som ju också slaktas och blir kött) betar i mycket stor utsträckning naturbeten som inte hade gått att skörda på annat sätt. Och på vintern äter de till största delen (de flesta köttdjuren nästan enbart) grovfoder dvs konserverat gräs. Det finns uträkningar som visar att om djuren äter övervägande gräs så är det en miljövinst inte tvärtom.

rensars2013-08-24 20:34
Antal inlägg: 58

Precis Spira, och det är ju så köttproduktionen bedrivs i Sverige i huvudsak, man använder mark som är svårodlad. Dessutom använder de som säger att korna släpper ut massa koldioxid bara delar de VILL se och inte alla komponenter som ingår.

karmannghia2013-08-24 20:42
Antal inlägg: 237

Ja, det är sant, troja, halalslakt utan bedövning är förbjudet i Sverige. Det är därför muslimer hellre köper importerat kött.

Vi har faktiskt jämförelsevis väldigt bra lagstiftning kring djurhållning i Sverige utom för grisar, fjäderfä och minkar. Herregud som vi behandlar fjäderfän =(

Spira och rensars, det är bara så tråkigt att köttgrossister märker importerat kött som svenskt. Vi har en misstänkt sådan händelse i Helsingborg just nu. På företaget hittades massor av klisterlappar med svenskt kött och ett ogiltigt regnummer, men bara utländskt kött.

karmannghia2013-08-24 20:44

Jag äter inte vegetariskt för klimatets skull. Jag gör det för att jag inte står ut med att tänka på djurens lidande och slakttransporter och död i skräck. De dör skräckslagna. Det suger så fett att jag blir förtvivlad.

Spira - Ej medlem längre2013-08-24 21:08

När det gäller fjäderfän så tror jag faktiskt inte att de lämpar sig för storskalig produktion av billig mat om de samtidigt ska må riktigt bra... flockarna blir för stora. Men kyckling får ju nästan inte kosta nånting alls i affären. Ändå är de svenska kycklinguppfödarna fantastiska och klarar sin produktion helt utan antibiotika! Och vi har salmonella fria ägg i Sverige!! Och burarna förekommer inte längre. Så om man nu vill äta kyckling så är det fortfarande bättre med svensk kyckling och svenska ägg.

Spira - Ej medlem längre2013-08-24 21:09

*salmonellafria

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 21:28
Antal inlägg: 2906

Den svenska djurindustrin och djurskyddet är inte bra, även om det finns många länder som behandlar djuren ännu mycket mer illa.
Ekoproduktion kan jag acceptera men vi köper väldigt lite kött nu. Nästan all chark och fjäderfä + icke ekologiska ägg går bort.
Vår favoritmat, lax, är senaste bekymret. Naturvidriga fiskodlingar känns inte bra för samvetet och kan inte vara helt bra för ens egen hälsa heller.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-08-24 21:30
Antal inlägg: 3613

Coop har ekomärkt lax. Vet inte exakt hur eko den är, men säkerligen mer än den vanliga.

SämstpåBeta2013-08-24 21:35
Antal inlägg: 1760

Svenskslaktat kött är ju hur vilseledande som helst. Det behöver ju inte innebära att de är uppvuxna i Sverige.

magnusito2013-08-24 21:35
Antal inlägg: 4983

Man kan sträva efter att äta efter årstiderna. Globalt går sojaproduktionen främst till djuruppfödning så den är boven även där.
När man diskuterar vegetarianism eller inte så kan man inte bara rikta in sig på en jämförelse vilket som är mest eller minst drabbande t ex för klimatet. Det är en samlad bedömning utifrån etik och moral, klimatfrågan, djurrättsliga aspekter, hälsofrågan, tycke och smak.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-24 21:41
Antal inlägg: 2906

Nej, precis. Och vi äter väl alla en hel del importerad mat? Frukt, grönsaker, vetemjöl och ris t ex. Jag betalar vad kikärter kostar många gånger hellre än korv och leverpastej till extrapris. Nu är ju baljväxter ändå otroligt billig mat, som ger oss nog med protein och järn.

Tack, mönjelilja! Ska kolla den laxen.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-24 22:08
Antal inlägg: 37631

äpplena ligger och ruttnar i min trädgård tar så mycket jag kan till kyrkan,Krusbären och vinbären vill ingen ha,vi äter plommon till vi tröttnar,ungarna sitter i körsbärsträden men det mesta ligger på backen,skulle vilja ge till behövande, tråkigt att det ligger så mycket frukt och ruttnar i våra trädgårdar

Vilja1232013-08-25 05:56
Antal inlägg: 1050

Tråkigt att frukt o bär får ligga o ruttna. Kompisar lr grannar kanske redan tillfrågade att plocka? Gick vovvepromenad i ett villakvarter o där var det en gård full av bärbuskar o fruktträd. Ringde på o frågade försiktigt om jag till en billig penning kunde få plocka för husbehov. Fick mig en jäkla åthutining de skulle minsann ta hand om sina bär själv. Gått förbi där o ser att alla bärbuskar viker sig av mogna bär som inte blivit plockat! Sånt slöseri!!!

karmannghia2013-08-25 07:21

Så trist av dem, Vilja, de behövde ju inte vara otrevliga. Jag tar hand om alla mina bär själv men äpplena finns ingen möjlighet att jag skulle kunna mäkta med. Det blev inte mycket bär i år hos mig, bara lite hallon o svarta vinbär, de vinbärsälskande duvorna glufsade i sig alla röda och vita vinbär.

I år blir det mycket äpplen, överallt, såna år brukar de som vill ha äpplen få tag på äpplen så efterfrågan blir liten. Men blir det kallt tidigt så äter fåglarna dem om man lägger upp dem på t ex ett bord.

corlini2013-08-25 08:41
Antal inlägg: 3172

vad är det för trams att kött inte är mat??!! det är både gott och nyttigt, tittar man på naturen så är köttätande levande ting ganska vanligt förekommande, tittar man på människans historia och dess fysik såsom tand,mag,tarm uppbyggnad och flora etc så är det utan tvivel en köttätande art. där slutar den diskussionen eftersom annan åsikt faktiskt bara är ett alternativ påfund som är både kontraproduktivt och självbedrägligt.

frukt, grönsaker och bär talar ni om. det är skitgott och bra, lite ojämt fördelat hos oss bara. ni som bor i stan får köpa och då blir det ofta import och besprut som dessutom fraktats, plastats osv. trist men nödvändigt. själv har jag samma dilemma som andra nämnt, det ligger på marken och ruttnar, land växer igen och det blir inte uppdraget, buskar är överfulla.

mänsklig lättja eller felbedömning, man får fram mer än man nyttjar och därför går massor till spillo.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-25 08:49
Antal inlägg: 37631

allt bajs från djuren förstör jorden det är ett större problem en bilarnas utsläpp så därför borde det inte ätas så ofta av dom som känner att dom måste,och kött är inte mat för mig

karmannghia2013-08-25 08:51

Ingen har skrivit att kött inte är mat, det som har skrivits är att djur inte är mat och det har en vidare innebörd, nämligen att djur är levande varelser värda respekt och hänsyn, de är inte bara mat på fyra eller två ben.

Vi människor har den stora turen att vi kan äta massor av olika slags föda och ändå överleva riktigt bra. Det är därför vi fanns över hela jorden redan innan flygplanet uppfanns. Det var delvis därför som flygplan och annat kunde uppfinnas, vi behöver inte gida runt och tugga i oss en särskild sorts blad hela dagen lång för att få i oss tillräcklig näring. Det finns djur som bara kan äta en enda slags föda och det gör dem väldigt stationära.

Att människan enbart kan leva på kött är ju bevisligen inte sant. Att köttindustrin och -hanteringen är full med vidrigheter är ju också sant.

Jag bor i stan och odlar mycket själv. Jag plockar bär och svamp. Min bror på landet, han odlar inte ett skvatt, ej heller plockar han minsta bär, han handlar mat på ICA. Så det där med att folk i städer skulle äta mer importerad mat är bara bs. Går folk på landet ut och glufsar i sig obesprutade grödor från fälten eller?

corlini2013-08-25 08:57
Antal inlägg: 3172

jag menade inte enskilda fall utan över lag när jag nämnde att det är stor skillnad på stad - land gällande det. inte svårare att begripa än att de som bor på landet kör mer på grusvägar än de som bor i stan. ÖVERLAG alltså, inte om landsvägen är asfalterad ända till husknuten och den centrala citygatan uppgrävd för tillfället.

självklart kan man inte leva på bara kött och må bra, någon som sagt det? varierad kost inkluderad kött är väl det naturligaste som finns?

magnusito2013-08-25 09:02
Antal inlägg: 4983

Naturligt är i mycket en konstruktion.

Jordens varelser har i alla tidet ställt om sitt sätt att leva efter livsbetingelser och efter utvecklingen.

I en tid med en överbefolkad jord och nu när vi har helt andra möjligheter är det snarare sjukt att människor lever på mer kött än någonsin.

Inte särskilt naturligt i alla fall.
Billigt sätt att ta sig ur svåra frågeställningar det där att hänvisa till det naturliga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?