Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
corlini2013-08-25 08:28
Antal inlägg: 3172

dieter är onaturligt, man anpassar det man äter till hur man mår av det man äter. använd huvudet vid matintag och matinköp så behövs inga dieter alls. det är skitenkelt och det mest grundläggande självklara.

vi har funnits i ganska många tusen år och överlevt bra utan varken allergier, strokar, fetmor, sockerfall och liknande moderna åkommor som jag tror beror på att vi är lata och äter konstgjorda saker och till hälften prefab.

som sagt, smör eller margarin??!! ta det du vill och ger bäst smak och avgör mängden med vad du tror blir gott och lagom.

svårare än så är det inte.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-25 08:33
Antal inlägg: 37631

Det är inte enkelt för alla corlini,överlåter svaret till Bitte då hon vaknar,Detta svarar hon på bättre en mig

karmannghia2013-08-25 08:42
Antal inlägg: 237

Tittii, detär faktiskt inte alls bara de mellan 90 och döden eller de som gjort gbp som drabbas av b 12-brist. Förstår inte alls varför du känner dig manad att hävda det när du uppenbarligen inte vet. Den som är intresserad kan googla.

Corlini, det är inte enkelt med mat och vad man ska äta eller inte äta för alla, bara för att det är så för dig. Själv tycker jag att det är lätt att undvika alkoholproblem, för det är ju bara att dricka väldigt måttligt eller inget alls. Men det betyder ju inte att det är lika enkelt för alla.

Bitte - Administratör2013-08-25 08:47
Antal inlägg: 24199

Ttiitti , Det är väldigt vanligt med B12 brist även hos full friska människor och samma sam med järnbrist du behöver ju bara ha en kraftig mens under en lång tid så kan du drabbas av järnbrist . Att vi GBP kan få både järn och B 12 brist beror på att vi har ett nedsatt näringsupptag då ca 50 % av tarmen är bortkopplad , därför så ska vi menstruerade kvinnor äta järn under den perioden vi blöder och de flesta äter B 12 dagligen , För en del så räcker inte detta utan man får ta B12 injektioner med jämna mellan rum och man kan även behöva få järndropp för att hålla järnvärdet på en bra nivå

Bitte

corlini2013-08-25 08:48
Antal inlägg: 3172

karmann, att det inte är lätt för alla är inte samma sak som att det inte är enkelt. det är enkelt, det blir inte svårt bara för att vissa inte använder huvudet eller saknar självkontroll och egeninsikt. det värsta som finns är att ett samhälle och dess media skall vara dadda och mamma åt vuxna på pappret friska människor och det näst värsta bör väl vara när vi ska vara rådgivare åt andra vuxna gällande vad de skall äta och dricka?
hur mycket mera grundläggande och logisk kan en sak vara?

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-25 08:56

jag skrev det i ett tidigare inlägg att jag fått järndropp vid missfall som är som en mycket kraftig mens,men vil du inte förstå vad jag menar så är det så,och fortfarande är fettma ett större hälsoproblem en brister, hela USA äter ihjäl sig och i Sverige är det på god väg åt samma håll,jag ser tonårtjejer som väger 90-100 kilo,mer en vad jag hör folk med järnbrist,

Bitte - Administratör2013-08-25 09:02
Antal inlägg: 24199

Anorexi är lika vanligt och det är lika farligt som övervikt , det ger även det allvarliga brister .

Sedan är det väl en sak det man ser ttiittii och vad folk har för sjukdomar eller besitter de syns INTE utanpå

Bitte

kajix2013-08-25 09:09
Antal inlägg: 7767

en del slutar att äta ihjäl sig när de skippar kolhydraterna och äter mer fett.

karmannghia2013-08-25 09:23

Tittiii: Man kan väga 100 kilo och ha järnbrist. Det finns ingen anledning att tro att den som är kraftigt överviktig har blivit det genom att äta nyttig mat, fullproppad med vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Tyvärr är det nog så att de fetaste är de som äter den sämsta maten, kanske inte ens mat utan mest snacks, godis, kakor och mängder av sockerläsk.

karmannghia2013-08-25 09:28

Corlini, så länge vi har skattefinansierad sjukvård är det inte en privatsak vad eller hur mycket man väljer att stoppa i sig. Vi är alla med och betalar. Ja, kanske inte du då, men vi andra som betalar skatt, alltså.

Att det absolut inte är enkelt med kost och diet ser man på alla sjukligt överviktiga människor som faktiskt behöver hjälp med att hantera sitt näringsintag. Din oförmåga att förstå det är en helt annan sak som bara har med dig själv att göra, ingen annan.

Jag håller absolut med dig, Kajix, många människor äter ihjäl sig på fruktansvärda mängder socker. Framför allt har folk fått för sig att sockerläsk är nyttigare än lightläsk och att man därför lugnt kan dricka 3-6 liter sockercola OM DAGEN.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-25 09:43
Antal inlägg: 14052

"Framför allt har folk fått för sig att sockerläsk är nyttigare än lightläsk och att man därför lugnt kan dricka 3-6 liter sockercola OM DAGEN."

Vilka spån, faktiskt. Lightläsk är obra för att det riskerar att störa insulinsystemet, och dessutom triggar det igång aptiten. Men drar man därur slutsatsen att man lugnt kan dricka litervis med vanlig läsk är man inte helt bright.

karmannghia2013-08-25 09:59

Jag menar inte att det är de mest briljanta som häver i sig såna mängder läsk. Men det är faktiskt vanligare än man tror, särskilt bland män.

Och folk tenderar faktiskt att tro vad de helst VILL tro. En forskarkärring på tv som säger att lightläsk är skadligt, vips är sockerläsk NYTTIGT. En forskningsrapport som säger att överdriven träning inte nyttar något till, vips, så är träning skadligt.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-25 10:02

Säger inte emot dig, säger bara att det är korkat.

le-lou2013-08-25 10:02
Antal inlägg: 17500

"i har funnits i ganska många tusen år och överlevt bra utan varken allergier, strokar, fetmor, sockerfall och liknande moderna åkommor som jag tror beror på att vi är lata och äter konstgjorda saker och till hälften prefab. "

Vi har funnits länge och våra magar och matsmältningssystem har inte ändrats nämnvärt under den tiden - men kosten har däremot förändrats radikalt. Vi är helt enkelt inte gjorda för den skit vi smäller i oss idag. Kroppen mår egentligen som allra bäst av stenålderskosten - magert kött och grönt, det vet man till 100 %.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-25 10:03

Det är min fasta övertygelse också.

mönjelilja - Ej medlem längre2013-08-25 10:04
Antal inlägg: 3613

En del orkar inte sätta sig in i vad som är nyttigt och mindre nyttigt. Då blandar de på nåt sätt ihop rapporter som kommer och säger ungefär "snart kommer det väl nåt som säger att man inte kan äta nånting för då dör man". Det är enklare att fortsätta äta och dricka det man tycker är gott. Det är besvärligt att sätta sig in i saker, och ändra beteende. En del saknar förmåga att motivera sig själva också, och det kan vara medfött. Det är inte enkelt att äta rätt för alla. För övrigt håller jag med karmannghia.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-25 11:43
Antal inlägg: 2906

Jag måste protestera mot att det skulle finnas lika många anorektiker som överviktiga. Och det är absolut ingen anledning att övergöda barn och ungdomar.
Vad vet vi egentligen om människors hälsa under stenåldern, medeltiden och industrialismen? Hur mådde de, hur gamla blev de och hur många barn dog under småbarnsåren i vad som mycket väl kan ha varit glutenintolerans eller annan allergi?
För övrigt håller också jag med karmannghia.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-25 11:46

Dom blev inte så gammal förr i tiden 50 år var medel livslängden,att äta massa fett utan att fysiskt anstränga sig tror jag är farligt,fortfarande dör hälften av alla i hjärtinfarkt och det på grund av hur vi levt och vad vi stoppat i oss

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-25 11:49

Va 5:e barn har druckit läsk varje dag hela sommaren,hallå föräldrar, undrar hur dom tänker

kajix2013-08-25 11:51
Antal inlägg: 7767

de som dör i hjärtinfarkt har inte ätit fettdiet. de har ätit kolhydratdiet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?