Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
omeganoll2013-10-09 17:55
Antal inlägg: 512

Titta på Veckans brott från igår. GW har som vanligt lite klokheter att leverera, även i detta ämne.

remvanrijn2013-10-10 00:38
Antal inlägg: 16488

förstår inte problemet med registret.

När familjerna Svensson och Bengtsson bråkar med varann handlar det om 5 inblandade personer. Efter bråket är det klart.
När familjerna Kal och Tai bråkar med varann står det inom 20 minuter ungefär 200 personer på gatan , representerande bägge familjerna och malmö s gator dammsugs på poliser så att 49 st kan återställa ordningen och skydda de mest utsatta i bråket. Skulle dock nån av dem bli skadad slutar bråket inte där , utan ska hämnd i 3 generationer utövas..
Är det då inte självklart - ja rent av deras uppgift - att polisen kartlägger dessa familjer ?!
Är nån i fam T skadad , ska de hämnas på fam K.. , då kan man ha extra uppsikt på hemadresser på dessa . Detta register gör kanske rentav att de räddar livet på nån av dessa..! Ni romvurmare borde bli jätteglada över detta egentligen .

Polisen bygger också register över medlemmarna i MC klubbar, inte att alla är kriminella där, men det blotta faktum att de tillhör en mc klubb gör att de kan va måltavla för konkurrerande sådana. Nån mc klubb kanske består av endast danskar, judar eller indianer. Börjar ni hänga läpp och gråta här på forumet då att polisen bygger register på danskar, judar eller indianer???? det är inte det som är kriteriet att hamna i registret, likaså som att vara rom inte är det i aktuella fallet. Kriteriet är att man tillhör familjer där det av sed och erfarenhet utkrävs hämnd i 100 efteråt... Att dessa familjer råkar vara romer.. tja..

Sote2013-10-10 05:43
Antal inlägg: 3557

"Romvurmare" ?? Säger väl allt om hur du egentligen ser på detta?
Små barn och avlidna personer är ju säkert en stor säkerhetsrisk. Om polisen har ett register över personer kopplade till kriminalitet så är det helt ok men att grunda registret på etnisk tillhörighet är helt enkelt inte tillåtet oavsett tanken bakom det. Det är inte det att dom " råkar vararomer" , det är det att dom ÄR Romer som är själva problemet.

kajix2013-10-10 06:30
Antal inlägg: 7767

problemet är att registret är olagligt.

remvanrijn2013-10-10 07:22

sote,
små barn och avlidna personer utgör ingen säkerhetsrisk i sig. Däremot kan deras släkttillhörighet vara ledtrådar varför vissa händelser sker. Kan komma att ske , små barn blir ju stora och då kan säkert nån barnbarn från hämndlysten släkt ha ett ont öga på dig därför att din farfar..... Händelser i en avlidnas personers liv kan va ledtrådar till varför nåt händer idag, och i vilken släktgren gärningsmännen kan befinna sig . Helt enkelt vanligt förebyggande spaning och kartläggning.
"Romvurmare" säger ingenting på hur jag ser på detta, men allt hur jag ser på er !

Kajix
att hamna i register/bli registrerad pga etnicitet är olaglig .
att ha register pga tilhöra fejdande och hämnande släkten/kultur kan väl inte vara det ?
När vi hade den tid när det skedde skottlossning 2 ggr/veckan i malmö, var detta till stor del en uppgörelsen mellan falangerna M och L ,vars medlemmarvar till 95% var släktrelaterade .
polisen karlad dessa 2 falanger, byggde register över dem , var de bodde, vem de omgicks med , vilka fordon de hade. INGEN kan väl anse att detta olaglig/olämplig ?? eller vem .. räck upp en hand.
Nu råkade dessa falangarna vara utlänska familjer.... Är det nån som nu tycker att polisen har register över endast utlänningar ???
Dessa personer hamnade där pga tillhörighet till rivaliserande falanger, även om säkert inte alla var kriminella. inte därför att de var utlänningar .
Anser du fortfarande att registret är olaglig ?
Eller ska polisen sluta spana /kartlägga/ spara uppgifter om riskgrupper ( både att bli utsatt för / vara ett hot ) så fort merparten av gruppen består av judar, HBT personer, romer eller samer ?

Sote2013-10-10 11:23
Antal inlägg: 3557

Remvarjin-nu handlar det ju inte om vad du eller någon annan tycker. Det finns lagar som reglerar sådant här och i just detta fallet så har det ju visat sig att det inte var helt lagenligt med just detta registret. oavsett vad du eller någon annan tycker.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 12:32
Antal inlägg: 4590

Registret är olagligt.

Jag tycker att det är helt på sin plats att ifrågasätta om detta är bra här i tråden.

Att konstatera att det är olagligt behöver ingen tråd.

remvanrijn2013-10-10 12:47

Det är olaglig att föra hålla register pga etnicitet, ja korrekt. Det är inte olagligt att föra hålla register om familjer som hämnas /riskerar att bli slaktoffer för hämnd.
Vem har fastslagit att r ergisteren är olagligt?
Eller dömer ni på förhand?
Vill ni för mig beskriva vad ni förstår under dessa ord : på grund av. ?! Dessa 3 ord avgör hela saken för mig.

carlmartin - Ej medlem längre2013-10-10 13:16
Antal inlägg: 4590

Jag håller med om att romer som grupp behöver bevakas extra.

Jag tror inte att polisens register handlar om att kunna trakassera gruppen extra mycket, men har praktiska fördelar vid brottsutredande. Det är beklagligt för många romer som kommer i kläm, men jag tror inte att det vore bättre att låta bli att registrera.

detta är för mig en fråda om praktik kontra idealism - idealiskt moraliskt sett är det fel att registrera - praktiskt sett får det stora konsekvenser att låta bli. i min värdering vinner praktiken här.

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 13:56
Antal inlägg: 1471

remvanrijn och carlmartin. Era inlägg skapar en massa frågor som jag vill ställa till er.

Polisen ska väl följa lagen? Är alla barn som har en kriminell förfader en presumtiv kriminell? Ska ett barn vara skyldig redan när han föds för att hen har en släkting som är kriminell? Ska vi betrakta folk som skyldiga innan dom blivit dömda?
Är det fler raser ni vill registrera? Åsiktsregistrering kanske vore praktiskt? Vad säger ni om ett register där man för in alla rashetsare?

Har vi så gott om polisresurser så att dom har tid att upprätta alla dessa register?

remvanrijn2013-10-10 14:21

Porla :
Polisen ska följa lagen ; JA ,
hade du läst mitt 1a inlägg här från inatt hade du kunnat läsa att de avlidna llr barn som finns med i registret självklart inte är där för att de utgör ett hot/är kriminella. De (barn) finns med därför att de är presumtiva hämndobjekt ( borde vara en självklarhet att inse när det gäller släktfejd i och hämnd i 3 generationer. ) de avlidna för att de kan ge svar på dagens händelser om man ser deras släktband .
Jag påstår ingenstans att de är med i registret pga kriminalitet,, llr endast för att de är romer.
Om jag vill registrera fler raser? vad få dig att tro det?
(häri ligger nog grunden till er åsikt att registret är olagligt , ni tror att de reg för att vara kriminell eller endast för att vara rom )

Ang användning av polisresurser.. När de har släktbråk behövs det49 st poliser under ett antal timmar. Under utredningen är det polisens uppgift att fråga slaktoffret vem de kan tänka sig ligga bakom, får de då 150 namn måste de självklart stå på pränt, Om polisen frågor om fler av slaktoffrets släkt kan vara i farozonen för hämnd, får man ju ännu fler namn. Att spara dessa uppgifter, själva undersöka om det finns fler som inte nämndes , strukturera upp släktlinjerna ärför mig helt klart polisens uppgift. Att sen slämga dessa uppgifter för att vid nästa bråk igen sitta och ta reda på uppgifter man redan hade kännedom om tidigare , ja , det är slöseri med polisresurser.

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 14:40

ok då vet jag. Dina fördomar gäller bara romer. Enligt min
åsikt ska inte ett samhälle byggas av fördomar öht.

Bettapetter2013-10-10 14:44
Antal inlägg: 66

Man har väl ännu inte fastslagit att detta "spaningsregister" är olagligt? Jag är faktiskt så blåögd att jag tror att polisen upprättat registret för att upptäcka och förhindra brott, inte för att förfölja en etnisk grupp.

Liksom alla tusentals hederliga som fastnar på tusentals övervakningskameror inte behöver frukta polisen så tror jag inte heller att hederliga romer behöver göra det.

remvanrijn2013-10-10 14:47

porla , vilka fördomarprecis syftar du på?

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 14:50

"När familjerna Svensson och Bengtsson bråkar med varann handlar det om 5 inblandade personer. Efter bråket är det klart."

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 14:50

"När familjerna Kal och Tai bråkar med varann står det inom 20 minuter ungefär 200 personer på gatan , representerande bägge familjerna och malmö s gator dammsugs på poliser så att 49 st kan återställa ordningen och skydda de mest utsatta i bråket. Skulle dock nån av dem bli skadad slutar bråket inte där , utan ska hämnd i 3 generationer utövas.. "

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 14:51

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 14:52

Du generaliserar och därmed sprider du fördomar.

remvanrijn2013-10-10 15:29

porla , namnen är utbytta, men baseras på sann händelse. samma sak förekommer i släkten av samma ursprung Generalisera?? mm vardagsverklighet kallar jag det.
Du kanske hoppas att några romer dör i nästa uppgörelse, men ack vaddå.. de ska va jäkla glad att polisen inte kunde hindra det för det fanns inget spanings register att tillgå ..

Porla - Ej medlem längre2013-10-10 15:36

Trams och efterhandskonstruktion. Svensson och Bengtsson är alltså också en sann händelse? Bara som av en händelse att du gav dom lite mer svenskklingande namn, eller?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?