Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 066 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 14:54 | |
![]() | Absolut. | |
| Satyra | 2013-10-28 19:52 | |
![]() | Jag som rökare tycker inte att det finns några fördelar med att röka, men jag röker ändå och det såklart för att jag är beroende av nikotin och uppenbarligen har för dålig karaktär för att kunna sluta. I ärlighetens namn har jag dessutom bara provat att sluta en enda gång på de nu 35 år som jag rökt. 16 dagar höll jag upp (i januari förra året), efter att för andra gången ha läst boken "Äntligen icke-rökare". Själva nikotinsuget var det ingen större konst att hålla i schack, men jag var så sjuk att jag inte kunde göra något alls under de dagarna, mer än att ligga i sängen i fosterställning, med kramp i hela kroppen, kraftigt illamående och fullständigt försvagad i hela mig. Förmodligen (med all säkerhet?) hade ju dessa kroppsreaktioner försvunnit om jag bara hållit ut, men jag gjorde inte det utan tog en cigg igen och blev "normaliserad" ögonblickligen. ... Rökte sedan under drygt ett år hälften av vad jag hade rökt per dag innan det tillfälliga totalstoppet och tyckte därmed att det var rätt ok så länge. I väntan på att lite mer "jävlar-anamma" skulle infinna sig. Nu är jag uppe i samma sinnessjukt höga konsumtion som jag var i från start och tänker varje dag - snudd på vid varje cigg - att näe, det är inte gott! Det får mig att få andnöd och det kostar en jäkla massa pengar. Men ÄNDÅ röker jag vidare. Är dock övertygad om att jag en dag kommer att sluta röka och hoppas bara att det blir innan jag är så fördärvad att det är för sent för att inte ändå drabbas av allehanda rökrelaterade sjukdomar. Som sagt - nej, har inget försvar till rökningen eller ser någon som helst fördel med det, mer än att man som beroende stillar det nikotintroll som skriker och drar i en. Och som flera har påpekat här redan så startar man ju (nästan alla) sitt rökande/beroende när man är i yngre tonåren och inte tänker på någon som helst sjukdoms/för-tidig-död-ko nsekvens. Det är ju inte genom logiskt tänkande man inleder sin rökningskarriär precis. ... MEN, trots att jag alltså inte på något vis tycker att det är bra att röka, så blir jag ändå otroligt provocerad av att det däremot ska anses som fint och slussas ut reklam överallt om hur gott och skönt det är att inta alkohol. För som jag redan sagt i liknande diskussioner - samhällsekonomiskt sett så kostar alkoholrelaterade plågor betydligt mer än rökningen. Så sent som för bara ett par dagar sedan satt jag och pratade med en polis om den saken - om hur snudd på ALL form av våldsbrott innefattar alkoholintag. Och det behöver inte ens handla om ett missbruk av alkohol, utan att en annars fullt fungerande människa bara just vid ett visst tillfälle inte humörsmässigt klarar av sitt intag och hamnar i slagsmål - som i värsta fall t.om kan sluta i död. Att röka gör ändå inte en människa totalt förvriden och personlighetsförändrad, vilket alkohol lätt kan göra. Samma typ av fokus borde finnas på skadeeffekter (som sagt - framför allt på det ökade våldsammanhanget) av alkoholintag som förs på rökning! Inget av mina barn röker förövrigt (dottern gjorde de under en period men har slutat igen), trots att jag varit storrökare under hela deras uppväxt. ------------------------- ------------------ Avslutar med att kopiera in en mening från tråden här: "Tittiii, du röker tydligen inte. Är inte det bevis nog för att du har fel ang intelligens och rökning?" (mz_lzrd) Förlåt, men jag var bara tvungen. :-o ;-) | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 21:42 | |
![]() | Säga vad man vill om att röka, och att fortsätta att göra det trots att varningssignaler gör sig påminda... Jag tycker att man ska ta sig en rejäl funderare medan man blossar på sin cigg och fråga sig om det är värt det? Vill jag riskera att kvävas långsamt till döds och behöva vara kopplad till syrgas dygnet runt? Andas genom ett sugrör och känn hur det känns. Nu kan du välja att låta bli och ta bort sugröret, men det kanske du inte kan sen. Även om man "trillar dit" igen, så finns det inte någon ursäkt att ge upp helt och inte försöka sluta igen. Om man vill ge sin kropp en chans till återhämtning. Om man vill vara snäll mot sig själv. Vill, för det är viljan som det handlar om. | |
| calle34 | 2013-10-28 22:01 | |
![]() | Hjärnan mår inte bra av tobak eller alkohol. | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-10-28 22:39 | |
![]() | Har bestämt mig att börja röka, de ickerökande i denna tråd får mig att misstro framtiden. Har du eld? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:13 | |
![]() | Whatever . | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:14 | |
![]() | Söndagsman, utveckla gärna ditt resonemang... | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:17 | |
![]() | Äsch. Han har inga. Han gillar att få folk att känna sig osäkra bara. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:22 | |
![]() | Ja, det verkar inte bättre... Det är verkligen fånigt med såna inlägg. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:25 | |
![]() | Ja. Man lär sig att inte ta åt sig tillslut. :-) Huvudsaken är att man känner sig säker i sig själv. | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:25 | |
![]() | Ja, emedan era inlägg dryper av finess. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:25 | |
![]() | +1 på det. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:26 | |
![]() | Ha! Det blev ju bra, fast det var till Mollee egentligen. :) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:26 | |
![]() | :-) | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:27 | |
![]() | Ja så en infantil föredetta rökare har facit. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:32 | |
![]() | Jaså, vem? Du själv eller? Varför så negativ och bitter mot allt och alla, det har du själv facit på i alla fall. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:34 | |
![]() | tack. fint att du verkligen anstränger dig för att sänka mitt självförtroende. Om det var mig du syftade på alltså? Du ska veta att jag verkligen fått kämpa i livet med olika beroenden och jobbiga saker. Att sluta röka var verkligen inte lätt och jag har sett släktingar dö i KOL. Vad får du ut av att sitta på en måndagskväll och trycka ner andra? Är du en mobbare Söndagsman? | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:35 | |
![]() | Läs dina egna inlägg innan du lägger skuld. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:36 | |
![]() | Jag trodde det var mig Söndags.. menade. Kanske dags att du adresserar dina påhopp i fortsättningen Söndagsman. :P | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-10-28 23:37 | |
![]() | Till vem var det nu då? | |