Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jin17 | 2013-11-07 10:15 | |
![]() | Det här är inte hårklyverier. Det är oerhört viktigt att man inte jämställer diskriminering och rasism. Dom är inte synonymer. Det är denna typ av vantolkningar som gör denna debatten så inflammerad och idiotisk. Jag skulle tom kunna påstå att ni som kallar folk rasister till höger o vänster, utan att veta vad rasism verkligen är, gör er skyldiga till kränkande behandling vilket i mina ögon inte heller är något smickrande. Tror ni verkligen ni gör antirasismen en tjänst är ni lika dumma som kvinnan som tårtade Åkesson. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-07 10:34 | |
![]() | Nej. I det här fallet anser jag att man diskriminerar p g a rasistiska åsikter (smygrasism). Tycker du något annat vore det kanske på sin plats att du definierar skillnaden? | |
| jin17 | 2013-11-07 10:39 | |
![]() | Du kan väl slå upp ordet rasism i NE. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-07 10:39 | |
![]() | Alltså anser jag att det är smygrasism eftersom arbetsledaren skyller på sina anställda. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-07 10:52 | |
![]() | jin. Nu blev det mer hårklyverier. När man pratar om rasism finns det två olika sorters rasism. Kulturrasism och "ren" rasism. Vari skillnaden ligger vet väl bara rasisterna själva. Jag vet att det bara finns en ras av människosläktet. Jag kan ha fel. Nu bjöd jag på min åsikt och nu vill jag gärna höra din. | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-11-07 10:55 | |
![]() | Trådstartaren är uppenbarligen rasist iaf, det är en sak som är säker. | |
| Måns_E | 2013-11-07 11:04 | |
![]() | Det blir bara tjatigt att dra upp att det inte är rasism om det handlar om "kulturer" istället för "raser". Alla vet ju ändå vad det egentligen handlar om. Och byggarexemplet här i tråden var ju ett utmärkt exempel på smygrasism. | |
| A W K - Ej medlem längre | 2013-11-07 11:05 | |
![]() | Däremot kommer jag aldrig ställa upp på att t.ex. islamofobi och rasism är samma sak, eftersom islam inte är en ras utan en religion. | |
| jin17 | 2013-11-07 11:07 | |
![]() | Jag håller med dig det finns endast en ras. Om inte du vet vari skillnaden ligger kanske du ska vara mer försiktig med att kalla folk rasister eller smygrasister. Debatten tjänar inget på att kasta invektiv omkring sig och svärta ner folk. Låt oss få ha olika uppfattningar om integration och invandringspolitik utan att fördenskull kallas vare sig det ena eller andra | |
| Måns_E | 2013-11-07 11:13 | |
![]() | Man kan absolut kritisera invandringspolitiken. Men att ta ett policybeslut på sitt företag att enbart anställa "svenskar" är och förblir likförbannat rasistiskt. I den moderna definitionen av rasism så behöver inte nödvändigtvis rasbegreppet ses som det centrala. Sedan så är det korrekt att islamofobi är något helt annat. | |
| jin17 | 2013-11-07 11:24 | |
![]() | Om ett danskt företag i Sverige väljer bort svenskar och enbart anställer danskar, är det då också rasism enl. den "moderna" definitionen av rasism? | |
| jin17 | 2013-11-07 11:28 | |
![]() | Spara epitetet rasism till verkligt rasistiska ideer och handlingar som ju förvisso också finns i Sverige idag. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-07 11:28 | |
![]() | Varför skulle man bara anställa danskar? Låter som diskriminering. | |
| jin17 | 2013-11-07 11:40 | |
![]() | Just så, exakt min poäng, men enl. Måns skulle det vara rasism | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-07 11:46 | |
![]() | Nej då. Det tror jag inte. Inte om det gäller språket bara. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-11-07 11:48 | |
![]() | Jin. Ok. Du har en poäng där. Men frågan är om man bara utesluter en viss grupp med namn som ex Mohammed eller t ex Romer. Skulle det fortfarande bara vara diskriminering enligt ditt sätt att se på det? | |
| jin17 | 2013-11-07 11:53 | |
![]() | Det beror på den bakomliggande anledningen, men det är inget nån av oss kan uttala oss om. Det kan givetvis vara rasism, men mer troligt diskriminering. Men det är liksom roligare och bättre för vissa personers självkänsla att kalla det rasism. | |
| mz_lzrd | 2013-11-07 12:12 | |
![]() | Porla, om jag som etnisk svensk döper mitt barn till Mohammed, blir han automatiskt av en annan ras än jag då? | |
| jin17 | 2013-11-07 12:15 | |
![]() | mz-lzrd tycker du ska acceptera den vedertagna uppfattningen att man kan inte dela in mänskligheten i olika raser. | |
| mz_lzrd | 2013-11-07 12:22 | |
![]() | Jin17, det har väl inget med MIN uppfattning om rasbegreppet som sådant? Om Porla menar att det är rasism att diskriminera någon med namnet Mohammed så måtte det väl utgå ifrån en uppfattning att man är av en särskild ras om man heter Mohammed? | |