Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 950 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2013-12-27 00:46 | |
![]() | Jag är för övrigt inte emot droger principiellt. Tycker bara att sverige blir hysteriska över en joint men pimplar vodka och vin så det sprutar ur öronen. Dessutom pratar flera här om olika saker - jag struntar i drogdiskussionen förutom när det gäller barn inblandade. Har sett alkoholism på nära håll , officiellt fanns det dock ingen alkoholism utan allt var frid o fröjd såklart. Vidrigt och man mår illa när man tänker på att barn utsätts för detta varje dag runt om ...och säkerligen också av vuxna som enligt de själva "inte har några problem". | |
| Sote | 2013-12-27 01:07 | |
![]() | Le lou- det är väl ingen här som tycker det är ok med alkoholmissbruk ellenr att supa sig asfull inför sina barn? Att röka dagligen är ett beroende och alltså skadligt på precis samma sätt som det är att dricka dagligen. Om mantog en cigarett om året vid ett festligt tillfälle så skulle det inte vara skadligt lika lite som det är att ta en öl och en nubbe vid jul. Barn far inte illa av att se detta om man gör det på ettvettigt och sansat vis. Men självklart så går det bra att avstå också om man vill det. Nu tycker jag personligen att det faktiskt är gott och passar till den övriga festligheten så då väljer jag att göra detta. Jag växte upp utan någon alkohol på julafton just pga av min pappas svåra alkholproblem så det är inget jag har fått med mig därifrån, däremot så fanns alkoholen i princip alltid annars fast inte i form av något normaldrickande utan ett våldsamt, skadligt och fullständigt livsfarligt intag i kombination med tabletter dessutom. Så jag har nog sett fler baksidor av alkoholen än dom flesta. Det har dock inte gett mig en syn att det är själva alkoholen i sig som är problemet utan mängden och sättet det intas på. Det är detta jag har lärt mina barn. På samma sätt som jag har lärt dom hur man ska äta nyttigt eller ta sig fram i trafiken utan att ta för stora risker. Jag tror inte på att ludda in barn och skrämma dom utan att lära dom en att möta livet på ettrealistiskt vis medvetna om faror men även glädjeämnen. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:12 | |
![]() | Maradona1986 2013-12-26 23:25 Antal inlägg: 1521 "Har svårt för rabiat moralism, oavsett vad det handlar om. Religion, absolutism eller något annat. I min värld är det ok att dricka alkohol, även i barns sällskap, men givetvis ska det göras med förnuft. Alla klarar inte det, jag förstår det, men det betyder inte heller att alla har problem." Håller med! | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:14 | |
![]() | Nån måste ju vara motvalls: jag tycker att det är ok att supa sig full inför sina barn. | |
| le-lou | 2013-12-27 01:26 | |
![]() | Sote - jag tycker inte det är ok at vare sig dricka el röka inför barn. Pga de anledningarna jag tog upp i det förra inlägget. Har inte nämnt nåt om askalas el dylikt. Det kvittar om du röker/dricker sällan el ofta, det är ATT man gör det som avdramatiserar drogen och man kan fråga sig om detr s sällan - varför alls? Jag har inte ännu fått svar på den frågan. Har själv svarat på motsatsen. Du resonerar med rökningen att det är få som röker bara då och då men är det annorlunda med drickandet? Skulle nog säga att dricker man då och då så rör det sig inte om nån gång om året...det är inte vi som aldrig dricker som tar oss en hutt just på julen...säger sig självt. | |
| le-lou | 2013-12-27 01:32 | |
![]() | Liksom ...vem tar en nubbe till jul och inget under årets övriga dagar? Är övertygad om att de är extremt få och det är ju inte det vi diskuterar - iaf inte jag. Antingen så har man alkohol närvarande i sitt liv (utan att behöva vara alkis för det) eller inte alls. De flesta jag känner nyttjar alkohol nån gång i veckan iaf, inkl min sambo. Ser inget problem med det, det är hans val. Men inför våra barn - nix. | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:52 | |
![]() | Du skulle bli förvånad om du visste hur många som enbart dricker när det _bjuds_ alkohol. Har man jobbat i krogsvängen på nåt ställe som har julbord har man sett de där årets-julfest-på-jobbet-t jommarna som sittligger vid bordet med näsan i sin egen spya lagom när efterrätten ska plockas bort. | |
| Sote | 2013-12-27 01:54 | |
![]() | Le lou- jag har ju faktiskt svarat på din fråga. Jag anser inte att det är fel att dricka ett glas vin till maten när barn är med om det bara handlar om just nåt glas. Det är bättre att barn ser att man kan göra det utan att bli askalas och att man inte behöver göra en grej av det på precis samma sätt som man ska lära barn ett normalt förhållningssätt till det mesta här i livet som att äta rätt eller klara sig i trafiken. Båda dom grejerna kan vara livsfarligt om man inte vet vilka farorna med det är. Jag kan förstå om man helt väljer bort det också för att man helt enkelt inte ser nån anledning till det. Det gjorde jag också när mina barn var små, då jag själv ville vara nykter om något skulle hända tex. Men jag begärde verkligen inte att andra vuxna skulle avstå från nubben vid julbordet för det. Jag tror fortfarande att det är bättre att visa att man kan hantera sakersom finns runtomkringnistället för att låtsas att det inte finns. Bilar ÄR farliga men du kan ju knappast låtsas som att dom inte finns? Du måste lära dina barn att röra sig i trafiken och vilka farorna där är. Så ser jag på det mesta i samhället. Du kan inte låta din trettonåring gå på disko för artonåringar klädd i hotpants och genomskinlig top hur snyggt hon än tycker att det är och hur mycket du än litar på henne för det är rätt stor risk att hon inte klarar av att bedöma riskerna. Det är sånt som vi som föräldrar måste lära våra ungar. Vi kan inte släppa ut artonåringar i samhället om vi har låtit dom växa upp i en skyddad verkstad, då har dom rätt små chanser att klara sig. Mitt resonemang kring intag av alkohol är just detta att jag tycker det är helt ok att dricka nåt glas vin till maten på helgen om man gillar vin eller en kall öl på sommaren utan att det på något sätt är skadligt varken för en själv eller för barn som ser det. Så länge jag inte dricker så jag blir full inför dom. Vi talar helt enkelt om olika saker tror jag. Folk som är helnykterister verkar tro att det inte går att dricka bara nåt glas . Det tycker jag är konstigare än att man inte dricker alls, vilket i sig inte är alls konstigt. Men helnykterister är inte per automatik goda föredömen för sina barn för det. Det enda är att barnen inte ser just sina föräldrar dricka nån gång. Alkohol lär dom utsätteas för förr eller senare ändå och då vill det ju till att dom helnyktra föräldrarna har tänkt på att faktiskt tala om för ungarna vad det handlar om och inte luddat in dom i bomull och låtsats som att alkool inte finns. | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:54 | |
![]() | Det är typ de som borde låta bli att dricka på julafton också. (Och julfesten.) | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:56 | |
![]() | "Det är bättre att barn ser att man kan göra det utan att bli askalas" Bättre än vad då? | |
| Sote | 2013-12-27 01:57 | |
![]() | Ig apan - dom är ju såna som bara inte klarar tt dricka en öl och en snaps heller. Då är det ju bättre att låta bli helt. | |
| le-lou | 2013-12-27 01:57 | |
![]() | Har jobbat flera år i den branchen också men delar inte den synen. Att folk inte kan hantera sprit har sällan med vanan att göra, tycker det är fler vana drickare som lättare ballar ur än andra. Känner också flera med alkoholproblem som man märker blir fullare fortare än man hinner säga blinka. | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 01:57 | |
![]() | Och varför skulle det vara farligt att bli full inför sina barn? | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 02:04 | |
![]() | "tycker det är fler vana drickare som lättare ballar ur än andra" Självklart, men det beror ju på att de vana drickarna är så många fler. Jag undrar förresten hur det minskande drickandet i yngre åldrar hänger ihop med invandringen till Sverige. Det är väl en positiv effekt som borde glädja såväl Sverigedemokrater som IOGT:are. | |
| le-lou | 2013-12-27 02:06 | |
![]() | Sote / men min fråga var varför man inte bara utesluter alkohol inför barnen? Är ditt svar att du lär dem hur man handskas med det? Har jag uppfattat dig korrekt? Varför är det viktigt tror du, att de ska se dig dricka alkohol utan att du blir askalas? Jag är mest nyfiken hur en sån tankegång ser ut eftersom jag inte förstår den. Varför måste/ska de se dig dricka alls? Liksom vad vinner de på det? Menar du att dina barn är bättre rustade för att dricka alkohol som vuxen då? Medan mina inte alls är det? Hur går det ihop? Logiskt sett och faktiskt enligt all forskning så alkoholdebuterar dina barn tidigare än mina, och dricker också mer och oftare. Detta alltså utan att du behöver vara nån alkis för det. Nu snackar jag såklart inte om dina å mina barn på riktigt, det förstår du säkert. | |
| le-lou | 2013-12-27 02:09 | |
![]() | Ig-apan - jag förmodar att du inte har egna barn? Om du tror att det är icke skadligt för barn att se sina föräldrar fulla så tycker jag du gör bra i att vänta med att skaffa några. | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 02:09 | |
![]() | Plötsligt händer det: håller med le-lou! | |
| ig-apan - Ej medlem längre | 2013-12-27 02:12 | |
![]() | Upp som en sol, ned som en pannkaka, le-lou. Jag har barn. I stället för att vara otrevlig kan du väl förklara för mig på vilket vis det är skadligt. | |
| Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-12-27 02:13 | |
![]() | Jag blir lite nyfiken på hur din sambo intar sin alkohol le-lou, du skrev att han dricker några gånger i veckan men aldrig inför barnen. Hur gör han då smyger han källaren eller vad? Vad är det för konstig bild av alkohol dina barn får då din sambo smyger med sitt alkoholintag? | |
| Sote | 2013-12-27 02:14 | |
![]() | Jag som växte upp i tron att det inte gick att dricka utan att bli intagen på akuten och psyket hade väldigt svårt att fatta att det fanns såna som drack ett glas vin till maten och sedan var helt normala ändå. Själv gjorde jag precis samma sak och visste inte ens att man kunde avstå utan gjorde som jag trodde var normalt dvs drack omåttligt. Detta var som ung tonåring. Det förekom alltså ingen alkohol alls i vardagen eller vid fester i hemmet utan det dracks utanför hemmet och jag såg själv aldrig pappa dricka itan bara följderna av drickandet. Jag visste inte att man kunde dricka lite , det var fullt ös som gällde. Senare hade min mamma en sambo som jag tyvärr alltför ofta både såg när han drack och följderna av hur han blev. Jag hade mycket hellre sett mina föräldrar dricka måttligt nån gång till maten och lärt mig att det faktiskt funkar än att inte se det alls. Detta är min erfarenhet och det jag fört vidare till mina barn. Dom har en helt annan erfarenhet av alkohol än vad jag fick och har till skillnad från många andra inte varit redlösa en enda gång. Knappt fulla faktiskt. Och definitivt inte före dom var arton år. Jag har även sett kompisar vars föräldrar är kristna helnykterister och dom ungarna har blivit dyngraka så fort tillfälle givits. Så det är i sig inte heller nån garanti att dom låter bli, snarare tvärtom. | |