Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
glykemi - Ej medlem längre | 2014-02-13 23:33 | |
![]() | Haha:) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 05:34 | |
![]() | att ge 20 kronor till en alkoholist som köper öl för pengarna var är problemet? svårt att vara hemlös och inte droga,gör smörgåsar hemma och ta med ut och ge till behövande,jag har delat ut 50 kilo apelsiner på 2 dagar | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 05:34 | |
![]() | att ge 20 kronor till en alkoholist som köper öl för pengarna var är problemet? svårt att vara hemlös och inte droga,gör smörgåsar hemma och ta med ut och ge till behövande,jag har delat ut 50 kilo apelsiner på 2 dagar | |
Jumanjia | 2014-02-14 08:15 | |
![]() | Jag minns när jag var yngre och åkte pendeltåg, varje gång man åkte med pendeln från Södertälje mot sthlm så kom det någon och la lappar på sätet om att de hade en sjuk dotter/son/fru (oftast gällde detta barn) och att de inte hade råd med mediciner. Jag gav dem aldrig pengar för det kändes inte äkta när de sedan hoppade av tåget för att tända en cigg och byta tåg,. (inte alltid drog de upp en cigg och blossa på) men många ggr hände detta, Jag har svårt för att ge pengar till tiggare då det inte känns riktigt. | |
Tommy 1979 | 2014-02-14 09:55 | |
![]() | Fy fan vad jag blir förbannad när jag läser igenom vissa av de här inläggen. Totalt empatilösa människor (framstår det i alla fall som) som slår sig för bröstet och tycker de är så jävla rediga och ordentliga, samtidigt som de föraktar alla som inte haft lika stor tur i livet som de. Samtidigt avfärdar de tiggarna totalt, avskriver dem utan vidare som totalt patrask. Sanningen är att ni inte har en jävla aning om de här människornas livssituation. Givetvis förekommer det organiserad tiggarverksamhet, jag är inte så naiv att jag påstår något annat. Men rikta då er ilska och ert förakt mot de som ligger bakom, inte mot mannen eller kvinnan som står där utanför Åhléns med tiggarskålen i handen. Jag har mycket svårt att tro att de gör det för att de tycker det är roligt. Kort sagt. Döm inte en människa förrän du promenerat en mil i hans/hennes skor. | |
sjöstan | 2014-02-14 10:29 | |
![]() | Så sant Tommy. Med dessa kloka ord från dig kan vi härmed sluta diskutera någonting någonsin. För hur många personers skor går vi 10 km i?????? Och har det någonsin hänt är det troligen en närståendes skor... Alla diskussioner kan effektivt dödas med dessa ord. Bra där!!! Ett litet råd Tommy. Om du blir så förbannad av att läsa andra personers tankar och funderingar kanske du bör undvika chattforum. Själva iden med dessa är man ska kunna utbyta tankar. En bra chattråd består dessutom av folk som tycker olika. Att jamsa med och hålla med leder aldrig framåt. Det är genom friktionen man kommer närmare en lösning. | |
Tommy 1979 | 2014-02-14 10:53 | |
![]() | Jag blir inte förbannad över att folk har olika åsikter. Det är mycket riktigt så som du påpekar att om alla tycker likadant så blir det inte mycket till diskussion. Vad jag vänder mig emot är principen. Att ta sig friheten att döma ut och avfärda människor, i det här fallet tiggare, utan att veta något om vad som fått dem att hamna där de hamnat. Människor som yttrar sig så föraktfullt om saker de inte har en aning om: ja, sånt gör mig förbannad. Eller irriterad, om det ordet passar bättre? För övrigt är det där om att gå en mil i en annan människas skor ett talesätt och en liknelse, det trodde jag framgick ganska tydligt. Med det menas precis det mitt inlägg går ut på: att inte uttala sig tvärsäkert om saker och ting man faktiskt inte vet något om. | |
sjöstan | 2014-02-14 11:16 | |
![]() | Jag är starkt emot tiggeri. I alla former och under alla årets dagar.... Jag känner stark oro för alla fattiga svenskar som har det svårt att klara sig. För att hjälpa dessa människor som under längre eller kortare tid införde vi i Sverige en högre skatt än andra länder. Bra så. Men jag har ingenting till övers för en människa som köper en biljett till ett land 100 mil från familjen med enda mål att tigga... Det finns massor av jobb som behöver göras och jag får helt enkelt inte in i mitt huvud varför man inte försöker få ett arbete i stället. Någon i varje familj brukar ju ha både armar och ben i hyfsat bra skick. Varför är det den halta och lytta som ska jobba? Vi i Sverige kan inte rädda alla Europas hjälplösa. Men vi bör påverka dessa länder att ta ansvar för alla sina landsmän. För det är faktiskt så att störst ansvar för den enskildes nöd finns hos den enskilde själv. Därefter hos familjen. Sen släkten. Sen landet. Att skyffla över sin ovilja att hjälpa sina landsmän är otroligt fräckt. Man kan ju tycka synd om Engelsmännen och deras extrema regnande också..... Låt oss alla ta med varsin PET-flaska och ta med oss varsin flaska vatten hem till Sverige...... Tror du det är lösningen? Varje land måste ta hand om sina invånare. Den som flyr måste inse att pengar får man av att jobba. | |
Måns_E | 2014-02-14 11:51 | |
![]() | Jag är mot förbud i största allmänhet, och att förbjuda människor att ge pengar till andra och att förbjuda människor att be om pengar från andra tycker jag att staten helt enkelt skall strunta i. Med det sagt så innebär det ju inte att det inte finns något problem. Det stora problemet med de romska rumänska tiggarna är att de behandlas så illa i Rumänien så att tiggeri i Sverige är lönsamt. Det enda sättet att få ordning på det är att EU ställer större krav på Rumänien och att om de inte löser det så innebär det någon form av konsekvenser för den rumänska staten. Att hugga på de stackare som tigger och gapa efter förbud löser egentligen ingenting. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 11:54 | |
![]() | Tommy,Du skriver att det givetvis förekommer organiserad tiggar bla bla bla,vad har du för bevis på det?ingen vill tigga helt säkert,det är många som ska dela på soptunnorna i Rumenien och andra länder,Sitta flera timmar på något torg i ur och skur för att få lite pengar till mat eller öl garanterat att ingen tycker det är kul Tiggaren tycker förmodligen att det är värre en vad den som ger gör | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 11:56 | |
![]() | sjöstan det finns inga jobb,så enkelt är det | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 11:57 | |
![]() | 20 kronor kan vara avgörande för mat den dagen eller svält,hur svårt kan det vara att förstå det | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-02-14 12:08 | |
![]() | Kliv ner från din piedestal nu Tommy. Du kan ju inte uppmana människor att inte döma andra, och samtidigt själv stämpla dem som inte tycker som dig som empatilösa och föraktfulla. I alla fall inte om du vill leva som du lär. | |
Humblen | 2014-02-14 12:10 | |
![]() | Det blir väldigt konstigt när man tycker att de som skänker pengar till tiggarna eller tiggarna själva gör fel. Det tycker inte jag utan snarare tvärtom. Däremot så är det klart att det är ett stort problem i Rumänien att en del av invånarna åker till andra länder för att tigga. Antagligen borde satsningar från EU på plats vara det bästa tex satsningar på härbärgen och bättre förutsättningar i Rumänien. Sen om man ser det ur ett systemperspektiv så kan jag tycka att det svenska samhället till större del har ansvar för sina egna invånare som tigger. Vi har som samhälle störst ansvar för våra egna invånare. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 12:26 | |
![]() | det går utför med Sverige ingen ska behöva tigga här,vi satsar miljarder på vägar,då ska folk kunna äta sig mätta | |
sjöstan | 2014-02-14 12:33 | |
![]() | Okey Ttitti. Om vi nu ska utfordra Europas fattiga - vad ska vi strunta i? Löjligt att tro att det liksom "bara finns" pengar. Ekonomi betyder att man hushållar med sina pengar. Lägger man mer här får man spara där..... Ska vi bygga små städer för de stackars tiggarna också? Ska våra egna barn få bo där också? och fattigpensionärer? Eller ska vi bara satsa på tiggarna? | |
Tommy 1979 | 2014-02-14 12:38 | |
![]() | Titti, visst förekommer det organiserad tiggarverksamhet. Att tro något annat är naivt. Om du läser mina inlägg ser du dock att det inte är de enskilda tiggarna (alltså just de specifika tiggare som ingår i denna verksamhet) jag vänder min vrede mot, utan de som ligger bakom och utnyttjar och suger ut dem. Sedan så vill jag starkt understryka att jag absolut inte tror att ALLA tiggare är organiserade på det viset. Bucket: och DÄR kom "Med du då?!"-argumentet, jag bara väntade på att det skulle dyka upp. Till skillnad från många av dem som ondgör sig över tiggare i den här tråden, har jag kommit med fakta. Att uttala sig tvärsäkert om saker man inte vet något om är okunnigt och ignorant. Att avfärda en grupp människor utan att ha några belägg för det är föraktfullt. Det är alltså reaktionen i sig jag stämplar som empatilös och föraktfull. Jag påstår inte att de som skriver så är empatilösa och föraktfulla till sin läggning. | |
Tommy 1979 | 2014-02-14 12:39 | |
![]() | Sorry, jag skrev fel. "MEN du då?!"-argumentet skall det stå. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 12:40 | |
![]() | inget behöver struntas i,det räcker till alla,ingen vill betala skatt tydligen, Regeringen har lånat pengar utomlands för att sänka skatterna =sämre välfärd.Vi ska höja skatterna så det finns välfärd för alla,skulle alla sköta ekonomin som denna regering så skulle dom få både god man och förvaltare | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-02-14 12:41 | |
![]() | Tommy,många inte bara du talar om organiserat tiggeri,hur menar du att det går till?andra jag frågat har inga bra svar som duger till mig | |