Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2014-01-13 01:07
Antal inlägg: 9699

Ehum, 1 dl vin åt gången fördelat på några dagar i veckan kan ha goda hälsoeffekter. Väldigt få som lever upp till den formen av konsumtion.

Anna Linnea2014-01-13 02:23
Antal inlägg: 86

Många kloka och mindre kloka inlägg har kommit fram under den här debatten. Många är präglade av den köttkultur man har haft sedan barnsben och går omkring med skygglappar när det gäller hur vi egentligen behandlar djur. Att plocka ett paket köttbullar eller korv i livsmedelsbutiken. Hur många reflekterar över att det här har varit en levande varelse? Väldigt många svenskar har aldrig besökt en gård med kossor och grisar, ännu förre har varit på ett slakteri. Hur kan ni då säga att djuren behandlas väl? Är det Bregottreklamen som står för vår tro på hur slakt och mjölkdjurens liv ser ut. Tyvärr det är så långt från verkligheten man kan komma! Jag tycker att alla som äter kött ska besöka en gård och fundera över kossorna och grisarnas tillvaro. Man ska också besöka ett slakteri. Klarar man av detta utan att skämmas som människa, så fortsätt med den er egoistiska tillvaro!

Sote2014-01-13 06:08
Antal inlägg: 3557

Anna linnea- så du menar att alla våra bönder som har djur av något slag är egoistiska och omänskliga ? För det är ju dom som faktiskt ansvarar för djurhållningen i landet. Jag har själv aldrig träffat på en vegetarisk bonde faktiskt. Dom har nog den sundaste synen på djur och ser dom inte som några gulliga husdjur utan som en del av livet , vardagen och i slutändan mat. Men visst, det finns säkert någon enstaka veganbonde nånstans också......

magnusito2014-01-13 07:02
Antal inlägg: 4982

Köp då ekologiskt vin apbur!
Druvor besprutas mer än något annat och koncentrationen av gifter som blir följden av att man tillverkar vin är minst sagt hög.
Är det något man borde undvika så är det druvor i alla former som inte är ekologiska.

Anna Linnea2014-01-13 11:41

Sote det är ni kött konsumenter som är egoistiska. Om ni inte åt kött, så behövde inte djuren lida. Ju mer kött som konsumeras ju större efterfrågan och fler djur som får leva ett ovärdigt liv. Bara pga av du och andra köttätare ska njuta. Det är inte bönderna jag går till attack emot utan ni som konsumerar kött fast man kan leva lika bra vegetarisk.

Gunilla _2014-01-13 11:58
Antal inlägg: 4425

Vindruvor är visst nåt av det mest besprutade hörde jag nånstans - för att kunna äta dem ska man tvätta dem med diskmedel vid två tillfällen och sedan kasta dem... - finns det verkligen obesprutade druvor?

amper sand - Ej medlem längre2014-01-13 12:04
Antal inlägg: 2879

Jag tycker (hej, öppen dörr) att man kan få äta kött eller låta bli att äta kött; ingen sida kommer någonsin övertyga den andra ändå. Vi behöver ändra våra matvanor, ja, men att tro att moralpredikan kommer få folk att sluta äta kött är bara naivt.

För egen del äter jag hellre en när"producerad" köttbit än flyger en kiwi från andra sidan världen; därmed inte sagt att jag varken frossar i kadaver eller alltid struntar i kiwin. Jag förstår mig inte på quorn, vegetariska köttsubstitut är en paradox för mig (vegetarisk julskinka; come on?).

Jag tror på att äta av dom resurser som finns runt omkring oss; t ex är det genomkorkat att äta (norsk) odlad lax som föds upp på fiskmjöl gjord på fisk som annars skulle livnärt fattiga fiskare i helt andra delar av världen än Norge. Och det är genomkorkat att äta exotiska frukter i ett land i norra Europa mitt i smällkalla vintern. Man kan inte göra allt, och det är bättre att göra lite än inget alls. Men det är så tröttsamt att höra predikan om hur fel det ena är när det andra är lika illa på ett annat plan.

KJA822014-01-13 12:43
Antal inlägg: 213

Jag tror som personen ovan att man ej kan påverka någon till att äta på ett visst sätt. Det är upp till var och en.

Jag själv är vegetarian sedan ca 15 år tillbaka och mår jättebra av det.
Jag har en liten dotter som äter både vegetariskt och kött. Jag vill ej påverka henne åt något håll då jag anser att hon själv får bestämma vad hon vill äta när hon blir större.

Många skriver att quorn inte har någon smak, men kryddar man ordentligt så är det inte alls dumt.
Jag kan tipsa om vegetarisk canneloni med Quorn. Himmelskt gott! Om man äter ost vill säga.

Palini2014-01-13 13:06
Antal inlägg: 1381

Är det bara jag som är rätt skeptisk mot allt som kallas "ekologiskt"?

Jag menar, det fuskas ju med hästkött bara för att ta ett exempel.
Varför skulle man inte fuska och kalla vanliga besprutade grönsaker för ekologiska eller fuska lite med annat vid odlingen? Sker det några tester över huvud taget på "ekologiska" varor? Hur stora och vilka är de reella skillnaderna mellan ekologiskt och icke-ekologiskt? Nån som vet?

gulle842014-01-13 13:17
Antal inlägg: 454

Palini.. Ja, ekologisk mat testas ofta för att se om det är ngn besprutning på dom.
Gunilla: Det finns ekologiska vindruvor! Ofta på Coop.

Är svenskar så lata är när man väl ska köpa vegetariskt att man går och köper processerad mat.. dvs quorn osv? Enkelt och göra sådan mat hemma själv ju, + att man slipper all salt som dom har i. Står ju t.o.m på förpackningen att det innehåller mkt salt.
Då de pratas om vad som är det mest besprutade här så ska jag nämna att kaffe innehåller ett av det mest farligaste besprutningarna som finns.. ändå så köper det flesta oekologiskt. men det hör inte hemma men nämnde det ändå då alla pratar om ekologiska vindruvor.

KJA822014-01-13 13:23
Antal inlägg: 213

För egen del handlar det inte om att vara lat i mitt val att äta Quorn istället för bönor och dylikt. Jag tycker helt enkelt att bönor smakar äckligt och satsar på något som jag tycker om.

Bitte - Administratör2014-01-13 13:38
Antal inlägg: 24199

Helt klar kött som proteinkälla och detta för att jag ska må bra , med den operationen jag gjort ska vi prioritera proteiner och där är kött , fisk och fågel absolut det bästa , insr ju nu också hur bra jaug mådde under sista semestern då jag bara åt proteiner med frukt till och skippade andra produkter som potatis ,pasta och ris

Bitte

125478 - Ej medlem längre2014-01-13 13:42
Antal inlägg: 8332

gulle84, det tjänar inget till att försöka mästra och racka ned på andra människors matvanor. Om man väljer att äta vegetariskt eller inte är upp till var och en. Du är bara patetisk i din överlägsna attityd mot de som inte gör samma val som du.

SirMattBusby2014-01-13 13:44
Antal inlägg: 1813

Håller med Bitte, lever helt utan kolhydrater och mår kanon...Inget sötsug, bra värden och stabil viktmässigt.

Mollee2 - Ej medlem längre2014-01-13 13:45
Antal inlägg: 6950

Mitt magsår har försvunnit sen jag slutade äta kött

Anna Linnea2014-01-13 13:59

Var och en gör sina egna matval. Det kan aldrig påtvingas någon, men man kan diskutera saken och kanske få någon att tänka lite djupare än till vad magen är sugen på. Att inse att djur är varelser med känslor och behov, precis som oss människor. Som det är nu och alltid varit, så utnyttjar vi dem utan hänsyn. Hur roligt tror ni att det är för tex. en kyckling som levt extremt onaturligt i trånga burar. Där de inte får utlopp för sina naturliga beteenden. För att sedan transporteras till slakteriet och hängas upp och ner i lång rad av artfränder för att få halsen avskuren. Skulle detta förekomma bland människor skulle vi tycka detta var avskyvärt!!!

Anna Linnea2014-01-13 14:06

Jag undrar varför så få kan se utanför ramen av sitt eget välbefinnande? Handlar hela världen om att just du ska må bra, men på bekostnad av andra? Kretsar hela livet om att dig som person eller kan du lämna din självcentrering en stund och se också andra individers behov?

amper sand - Ej medlem längre2014-01-13 14:08
Antal inlägg: 2879

Men alla tycker inte att djur är likställda människan, oavsett hur högt man propagerar för det. Så diskutera, absolut. Men man får ingen att tänka djupare genom att skrika åt dom hur usla dom är.
Just saying'.

Gloria562014-01-13 14:09
Antal inlägg: 437

Jag är nog en vedervärdig människa men jag gör skillnad på människor och djur.
Jag äter dessa kycklingar utan en tanke på hur de har behandlats.
Usch på mej!

Bitte - Administratör2014-01-13 14:15
Antal inlägg: 24199

Om jag behöver proteinet för att själv må bra så är det ju ett ganska enkelt val att äta det , för om jag inte äter det så mår min kropp dåligt och jag får brister som kan vara rent livshotande

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?