Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mm2 | 2015-07-11 14:02 | |
![]() | schipperke97.files.w...ig gare.gif | |
boffertomte | 2015-07-11 14:25 | |
![]() | Jag är väldigt noga med att inte ge till tiggare. Jag är stolt över det, det är så lätt att falla till föga. Men jag anser inte att det är ett försörjningssystem jag vill stödja och uppmuntra. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-11 18:45 | |
![]() | Det är mycket som jag inte har gjort. Med den logiken har jag alltså jäkligt mycket som jag kan vara stolt över? ha ha. | |
boffertomte | 2015-07-13 11:33 | |
![]() | Nora, jag ser mitt icke-givande till tiggare som en aktiv handling, iom att jag tar ett aktivt beslut. Jag finner ingen orsak att vara stolt över att jag aldrig dödat ett barn eller våldtagit en kvinna, för det har aldrig varit några alternativ för mig. Gatutiggare utsätts jag för många gånger om dagen, varje dag, och jag tar därför varje dag det aktiva beslutet att inte ge. Det man ger blir till mer bajs i våra parker. Mer sopor i vår natur. Finare bilar åt tiggarnas bossar. Jag vägrar sponsra detta. Det vore såklart enklare att ge lite fickskrammel här och var och vinna sympatipoäng. Men jag gör inte det. Och det är jag givetvis stolt över. PS: Om du verkligen missförstod mig är du lite bakom flötet. Om du missförstod mig med flit argumenterar du oärligt. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-13 12:18 | |
![]() | boffertomte. Det verkar inte vara något alternativ för dig att ge tiggare heller? Så vad är egentligen skillnaden? Vem ger sympatipoäng? Kan jag få adressen dit? Att handla efter sin övertygelse tycker inte jag är mycket att yva sig över. Det är ju bara en självklarhet. Jag skulle aldrig ge en alkoholist brännvin tex. Jag går inte förbi alkoholisterna på stan och känner mig märkvärdig och stolt över det. | |
ingson | 2015-07-13 17:29 | |
![]() | Men frågan är Nora1 om du skulle ge en alkoholist en slant när denne bad om det (för att använda till en kopp kaffe) ? Det var ju boffertomtes argumentation | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-13 17:52 | |
![]() | ingson. Om en alkoholist ber mig om en slant till kaffe har jag valet att ge honom eller inte. Ger jag honom ingen så har jag väl ingenting att vara stolt över? Vad skulle det vara? Det är det som är frågan. | |
ingson | 2015-07-13 19:26 | |
![]() | Nora1. Om du icke ger alkoholisten slanten så kan du enligt boffertomtes resonemang vara stolt över att du inte hjälper till att underhålla ett missbruk, underförstått då enligt boffertomtes resonemang att mycket av dennes insamlade slantar inte går till kaffe utan andra drycker. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-13 20:02 | |
![]() | ingson. (Nu pratar vi bara om tiggare vill jag vara tydlig med.) Oavsett vem som tigger (även alkoholisten är en tiggare) så kan man inte vara säker på vart pengarna används till. Att gissa vad pengarna kommer att användas till är den enda prestationen som utförs och den prestationen är inte mycket att vara stolt över enligt min mening. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-13 21:08 | |
![]() | Jag ger aldrig alkoholister eller andra missbrukare pengar.Jag brukar köpa korv med bröd majonäsgurka och lingondricka för 39:- om de är hungriga . Jag har någonstans tröttnat på att se dom som tigger från Bulgarien och Rumänien deras länder är med i EU och EU måste lösa detta dom ska inte behöva ha det så här.Det är nog nu,en ung kvinna har fått barn i buskarna så ska det inte behöva vara | |
ingson | 2015-07-13 21:24 | |
![]() | Nora1 Att man aldrig kan vara helt säker på vad bortskänkta pengar används till är en självklarhet ,där är vi överens. Alltså måste vi förhålla oss till sannolikheter. boffertomte anser sig ha införskaffat fakta och agerar därför på ett visst vis ie ger ej tiggare pengar.Analogin med tiggande alkoholisten är ingen felaktig analogi om boffertomtes faktapåståenden stämmer. Att försöka bemöta dessa med att man aldrig kan vara säker vad pengarna används till är ett konstigt argument enligt min åsikt | |
ingson | 2015-07-13 21:27 | |
![]() | ttiittii, Läs gärna mina påståenden tidigare i tråden om att EU aldrig någonsin kommer att lösa detta och berätta gärna om du delar min uppfattning | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-07-13 22:11 | |
![]() | ingson. För mig är det så enkelt att jag tycker det är tragiskt att man är stolt över att man inte ger något. Det borde vara den enklaste saken i världen när man nu inte vill ge något. | |
Måns_E | 2015-07-13 22:46 | |
![]() | Man skall nog vara försiktig med att säga aldrig, men nog är det rimligt att tro att det kommer ta lång tid innan utstötta romer får en bättre situation i Bulgarien eller Rumänien. EU har dock strukturfonder för dessa ändamål, och de har hjälpt romer i exempelvis Baltikum och Tjeckien. | |
ingson | 2015-07-13 23:19 | |
![]() | Du har rätt MånsE att aldrig är ett ord man ska vara försiktig med. Betänk att mottagarlandet av strukturfondspengarna i regel måste skjuta till en icke obetydlig del själva. Betänk även att i Tjeckien finns det under 10 000 romer och i Rumänien+Bulgarien närmare 1 000 000 | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-14 00:32 | |
![]() | Vad händer om alla slutar att ge tiggarna mat och pengar ? | |
dinodog | 2015-07-14 06:41 | |
![]() | Då lämnar tiggarna Sverige och söker sig någon annan stans. | |
Mormodern49 | 2015-07-14 08:36 | |
![]() | Ock det skulle vara bra , tycker jag | |
Kokonut | 2015-07-14 12:26 | |
![]() | Mycket bra... | |
boffertomte | 2015-07-14 13:44 | |
![]() | Nej, Nora, det är inte tragiskt när man tar ställning och agerar i enlighet med sin uppfattning, om uppfattningen är välgrundad (dvs inte baserad på t ex religion eller vidskeplighet). Det är något att vara stolt över, liksom du säkert är stolt över att du ger till tiggare. Enligt mitt sätt att se saken så hjälper du till att cementera deras situation, som du ju själv verkar hålla med om inte är särskilt gemytlig. Enligt ditt sätt att se saken ger du bort något = du är en god människa som hjälper de svaga i samhället. Jag tänker inte hacka på dig för det. | |