Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sote | 2014-10-09 11:19 | |
![]() | Jelly- dom sitter inte o väljer och vrakarheller. Det finns länder i Europa och som har en mycket större andel flyktingar än Sverige och framförallt i dom länder som ligger närmast krigshärden. Verkar för övrigt vara du som skäms över att vara svensk och tror att det gäller generellt. Gå ut i berkliga livet och prata med riktiga människor så ska du se att du kanske lär dig något annat än det som skrivs på FB och avpixlat. Jag och sambon skäms inte ett dugg för att vara svenskar, i te heller för att vi desutom är Göteborgare respektive Chilenare. Det går bra att vara både och. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 11:26 | |
![]() | Jelly. Jag tycker du är lite motsägelsefull i dina inlägg. ;) För mig har Sverige alltid stått för demokrati, religionsfrihet och alla människors lika värde. Jag har aldrig skämts för det, tvärtom har det har gjort mig stolt. För min del kan det vara den enda "kultur" som är värd att bevara. Men det är just dessa värden som man förstör genom att försöka stöpa oss i någon jävla gemensam mall där vi typ. ska danska träskodans runt en midsommarstång och kalla det kultur. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 11:26 | |
![]() | *dansa | |
jellyflower | 2014-10-09 11:38 | |
![]() | Måns, jag hänger aldrig på flashback. men jag bor i ett invandrartätt område. Det är liksom ingen hemlighet att folk kommer hit för att förse sig. De är ofta stolta över det själva och är helt ointresserade av alls sambandet mellan att betala skatt och att casha in på den offentliga sektorn. Gratis pengar! Nora, det är precis det jag menar. Vår kultur är numera reducerad till omåttlig fylla på olika aftnar, skrattretande folkdräkter samt att vi knullar med vem som helst när som helst och saknar "heder". Vi tar emot folk, ger dem allt de behöver och de SURAR för att de inte "får" jobb och fetlöner. Det saknar all proportion. Vi har inga jobb att "ge" någon. Man måste skaffa sig själv, ett koncept som verkar utomordentligt svårsvalt för den som vant sig vid att få allting serverat. | |
punatulkku | 2014-10-09 11:42 | |
![]() | Men är det verkligen ALLA människors lika värde när man väljer att ge mer till den ena än den andra? Slopa alla dessa förmåner och låt invandrare få samma jäkla krav som alla andra boende i detta land! Jag röstade INTE på Sd men förstår ändå alla dom som gjorde det. Klart människor protesterar när det gått för långt med alla jäkla extrabidrag och förturer och allt GRATISstuff man faktiskt har rätt till när man kommer hit. | |
jellyflower | 2014-10-09 11:42 | |
![]() | Det är ändå så att i Sverige kan du få precis samma eller ofta faktiskt högre standard om du sitter på en parkbänk och kedjeröker hela dagen som du har råd med om du sliter ut dig på delade turer i vården. | |
Måns_E | 2014-10-09 11:46 | |
![]() | När jag har bott i invandrartäta områden så minns jag inte att flyktingar gick runt och skröt om hur mycket de blåst de svenska trygghetssystemen. De som jag främst kommer på med den inställningen är folk dom har blåst försäkringskassan och fejkat sjukdom på olika sätt. Där verkar dock inget signifikativt vara att det handlar om vare sig flyktingar eller invandrare. | |
Måns_E | 2014-10-09 11:50 | |
![]() | För övrigt så är det väl bara att räkna själv på de pengar flyktingar kan få. www.migrationsinfo.s...ly ktingar/ Jag tycker inte att det verkar vara någon lyxtillvaro direkt. | |
Rhotheta | 2014-10-09 11:56 | |
![]() | Måns_E När en flykting är här, är vederbörande inte i sitt hemland. Det beror på omständigheter i hemlandet. Samtidigt är flyktingen inte heller i ett land i sin del av världen. Inte heller i Finland. Flyktingen är just här. Har många gånger betalat illegala flyktingsmugglare 100.000 kr för att komma just precis hit och ingen annanstans. Det beror på omständigheter här. Inte en, utan ett batteri av omständigheter. För att upprepa mig har du inga hemlösa i din lägenhet. Det beror på dig och hur du styr med ditt boende, att du har lås i dörren, inte annonserar om gratis boende och mat och sådana saker. Inte på hemlösheten i Stockholm. Och så fort du har fått din första inneboende, kommer vederbörande strax att se till att skaran ökar. Detta är ett mönster som är gemensamt för hemlösa, flyktingar, hipsters, rika sommargäster, myror och en mängd andra organismer på jorden. Motverkar man inte det blir man invaderad. Det har ingenting med människosyn att göra utan är en fundamental lag i naturen. Vi har tidigare haft, gränskontroll, migrationslagar, svårforcerbara geografiska och ekonomiska barriärer. Dessa har successivt eroderat bort och flödet fortsätter tills dess att barriärer införs eller att förhållandena mellan regionerna utjämnas. Är något av ovanstående svårt att ta till sig, tycker du? | |
Måns_E | 2014-10-09 12:02 | |
![]() | Det verkar vara väldigt dumt att ta sig till ett land där man inte har flyktingstatus, framförallt om det innebär att man blir återsänd till det land som man flyr från. Likt förbannat så är flyktingar här för att de har flytt från sitt hemland. Men visst ett "enkelt" sätt att reducera flyktingantalet är att Sverige bestämmer att flyende från Syrien inte skall släppas in (så som man gör i många andra EU-länder), nu så bestämmer vi dock inte flyktingsskäl efter hur många som flyr eller hur många andra länder som släpper in dessa flyktingar, vilket hedrar Sverige. Men jag tror att det bästa vore om fler EU-länder tog sitt ansvar så att trycket på Sverige och Tyskland inte behövde vara lika högt. Det är dock inget man kan lasta de flyende från Syrien för. | |
Måns_E | 2014-10-09 12:04 | |
![]() | Rhotheta jag är inneboende och har således ingen lägenhet, så du kan sluta dra in mig i dina resonemang över vad jag skulle göra, och inte skulle göra. Du har faktiskt inte en aning om min livssituation. | |
Minta | 2014-10-09 12:13 | |
![]() | Rhoteta, du talar väl om när de asylsökande/flyktingarna fått permanent uppehållstillstånd. Då kan deras närmaste familj också komma vad jag förstår. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 12:14 | |
![]() | Alla är vi en del av integrationen. Det är alltid minst två parter. Om man sprider desinformation om invandrare gör man sig delaktig i att integrationen inte fungerar. Ta reda på om det ni hör är sant innan ni sprider dom vidare är ett gott råd. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-09 12:14 | |
![]() | * lögnerna vidare | |
punatulkku | 2014-10-09 12:37 | |
![]() | Måns E, det är vad dom får av Migrationsverket ja. Du vet väl ändå om att dom har rätt till etabeliserings (ursäkta stavningen), socbidrag och andra bidrag? Vem f*n vill jobba när man kan få bidrag? | |
Rhotheta | 2014-10-09 12:53 | |
![]() | Måns_E Min poäng är just att våra beslut, som t.ex. att inte sätta upp restriktiva regler mot flyktingströmmen är just den faktor som avgör att alla flyktingarna är här och ingen annanstans. Planeten jorden är rund med en radie strax under 640 mil och snart 10 miljarder invånare. Det kommer alltid att finnas ett gigantiskt flyktingbehov och det kommer bara att öka de närmaste 100 åren. Ditt resonemang är lite som att säga att hudcancer beror på solen. Nej, det beror på att du solar utan skyddsfaktor. Många andra får inte hudcancer. De bor under samma sol. Det är inte solen som är den variabla parametern. Den är konstant. *) Resonemanget om cancer starkt förenklat. Som pratet om din lägenhet. (Du kan skaffa ett dyrt andrahandskontrakt och släppa in folk där, om det vore en fråga som drev dig, men framför allt vill jag att du skall vidgå Sveriges eget ansvar för vår migrationssituation) | |
Måns_E | 2014-10-09 12:56 | |
![]() | De har inte rätt till socialbidrag samtidigt som de får pengar från Migrationsverket. Etableringsstödet uppgår till som mest 308 kr per dag, utöver det så kan etableringstillägg på 1500 kr per barn och månad upp till högst 4500kr betalas ut. Utöver det så kan bostadstillägg betalas ut, högst 3900kr/månad under förutsättning att vederbörande bor själv i en lägenhet med en hyra på minst 5700kr/månad. 308 kr/dag motsvarar ungefär 7000 kr/månad. Dessa ersättningsnivåer sjunker dessutom om personen inte deltar 100% i sin etableringsplan. Naturligtvis så går det inte att kombinera etableringsstöd med socialbidrag så att du får mer pengar. Du kan läsa mer här: www.forsakringskassa...OD =AJPERES Och även räkna om du har lust. | |
Rhotheta | 2014-10-09 13:00 | |
![]() | Nora1 Bra råd rent generellt. Följ det gärna själv. Du skrev: "Det största hindret för att invandrare ska anpassa sig är människor med inskränkta förutfattade meningar som att invandrare inte vill anpassa sig. Många av dessa sitter t o m i en ställning där de inte kallar till anställningsintervju beroende på vilket namn den arbetssökanden har. " Det är ett bra exempel på en myt som du antingen fabricerat själv eller bara för vidare. Eftersom invandrare som kommit tidigare lyckats anpassa sig i mycket högre grad än dagens kullar, samtidigt som fördomarna i samhället stadigt minskat, kan det absolut inte vara sant, utan är en ren lögn och desinformation. | |
Måns_E | 2014-10-09 13:20 | |
![]() | Rhotheta, starkt förenklat och dessutom en dålig jämförelse. Ditt resonemang bygger på att Sverige inte har råd att ta emot flyktingar, och att vi dessutom nästan saknar begränsningar i vår asylpolitik. Båda dessa antaganden är dock fel. Sverige har fortfarande en någorlunda restriktiv flyktingpolitik, och även om det emellanåt blir flyktingtoppar, just för att det finns stora flyktingströmmar i världen med personer som vi i Sverige har bestämt skall ha flyktingstatus, så vet vi rent historiskt att detta inte alls är något som ökar år för år. Titta bara på statistik så kan du själv se. På nittiotalet tog vi emot fler flyktingar än vad vi gör idag exempelvis. Och varför då? Jo för att det var krig i Jugoslavien. Sedan hade vi en flyktingtopp i början av 2000-talet, beroende på att det kom många flyktingar från Afghanistan och Irak. Nu så har vi en flyktingtopp igen, och den här gången så är det mycket syriska flyktingar. Men det finns även dalar här, då flyktingströmmarna för vad vi i Sverige anser skall innebära flyktingskäl inte har rört så många. | |
tanja77 | 2014-10-09 13:35 | |
![]() | Att känna sig välkomna- vare sig man är flykting el invandrare så ska man för det första ta seden dit man kommer. Väldigt många gör inte det av den enkla anledningen att de inte vill. De avskyr sättet vi lever på och framförallt är deras kvinnosyn oftast inte lika liberal som din och min. Vi vill hjälpa vi vill skydda.. Men ang flyktingar tror ni verkligen att det är dem som verkligen behöver komma hit som gör det? Nej, av den enkla anledningen att de inte har råd. Och det kostar massor att komma hit, i form av mutor etc.. Vilka kommer hit ta tex ensamkommande barn- de flesta är pojkar.. varför? Jo för de flesta prioriterar bort flickor. Sen har vi ett stort problem gällande tex hedersmord, könsstympning etc och där kan jag lova er att mörkertalet är stort. Och det här har jag pratat med om med de myndigheter det berör. Vi har varken kunskap el ekonomiska resurser. Så.. Sverige tar in folk för de får bidrag för det. Och sen sitter de med problem som både är kulturella och religiösa samt politiska. Och det kostar mer än de bidrag de får in. | |