Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 708 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
magnusito | 2014-12-03 20:42 | |
![]() | Den som gräver en grop åt andra faller oftast själv däri. Jag är optimist. jag tror det här slår tillbaka mot SD och jag tror inte alliansen kommer vinna på det här. Alliansen är svag. S kan göra ett omtag och göra ett starkare val än förra gången. Det får vi verkligen hoppas så det blir någon ordning på läget. | |
Minta | 2014-12-03 20:46 | |
![]() | Alliansen är bara större med SD, de rödgröna är större än alliansen. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-03 20:47 | |
![]() | Återigen: att sd röstade på alliansen är inte alliansens fel. Eller som Magdalena gillar (gillade) att säga "det är inte oppositionens uppgift att få igenom regeringens budget". Även Ohly tweetade att han hade blivit förbannad om någon hade tyckt att v skulle avstått från att rösta på sin budget för att någon annan eventuellt också gillar den. Och han har helt rätt. Ditt blame game funkar inte. Det är inte mer skadligt att fälla en oduglig regering och ta sina chanser i ett extraval än att hållas gisslan hela mandatperioden av risken att sd skulle hålla med dem i någon fråga (och då alltid få guilt by association från såna som dig). Vi får då ingen opposition alls. Jag förstår att det är lockande för dig som önskar dig tillbaka till Palme/Carlsson/Persson-ep okerna med evig oemotsagd socialdemokrati men det är sannerligen inte vad Sverige behöver. | |
Minta | 2014-12-03 20:56 | |
![]() | Tråkigt med en debattör som gör långa utläggningar om jag man vill och önskar mig. Det vet du ingenting om så det är bara utmattande för både dig och mig. Det vore bra om alliansen säger vad de ska göra när samma sak kommer att hända dem om de bildar regering igen. Även om det är som att luta sig mot ett duschdraperi som någon sa att lita på SD, kan man nog ta dem på orden när de säger att de ska fälla varje kommande regering som inte lyssnar på dem. Det betyder att alliansen antingen måste luta sig mot SD eller börja samarbeta med de rödgröna. | |
Minta | 2014-12-03 20:56 | |
![]() | långa utläggningar om vad jag vill och önskar mig ska det stå. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 20:57 | |
![]() | "Alliansen är bara större med SD, de rödgröna är större än alliansen." Rödgröna? Bara med V är den rödgröna regeringen större. V är bara stödparti.som rösta på den budget de tycker är bäst. Precis som sd. | |
mz_lzrd | 2014-12-03 21:10 | |
![]() | Jag tror inte att Alliansen har så mycket emot att regera mha SD. Inte nu när Reinfeldt är borta. Därmed kan de få tillbaka lite av sina röster från SD, men jag tror SD kommer att ta många röster från sossarna. | |
Minta | 2014-12-03 21:12 | |
![]() | V har alltid varit stödparti åt S. Det vet alla S-röstare. Men vi visste inte att SD var stödparti år M. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:13 | |
![]() | Det är egentligen alldeles utmärkt att vi får ett nyval nu när folk ser vad som finns i säcken. Tror tyvärr så får över 20 procent, pga deras levande reklampelare. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:16 | |
![]() | Minta Mja, sd var ju indirekt stödparti hela förra mandatperioden. Men visst, sd borde förstås signalerat från början att de tänkte fälla en minoritetsregering bestående av mp och S. Det var oväntat. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:19 | |
![]() | Hur ska du ha det? Kommer sd att fälla alla regeringar, eller är de ett stödparti åt alliansen? Hur borde alliansen gjort för att hindra sd från att rösta på deras budget den hör gången? Ökat migreringsposterna till det tiodubbla? Du kräver och kräver och kräver, men titta på hur budget s, mp och v har kommit överens om. Fundera sen på om alliansen har sina väljares mandat att stödja en sådan budget. Är den nära mitten? Är det skitsamma-frågor som alliansen behöver svälja? Du begär att de ska ge upp sin politik, minta. Annars är de onda och samarbetar med sd. Det är utpressning, inte förhandling. | |
Minta | 2014-12-03 21:24 | |
![]() | Alliansen kan inte tänka sig att samarbeta med de rödgröna. SD säger att de kommer att fälla alla framtida regeringar som inte lyssnar på dem. Det betyder att alliansen måste lyssna på SD om DE ska få igenom sina budgetar i framtiden. Eller samarbeta med de rödgröna. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:25 | |
![]() | lennartspex. Jag hade en fråga/åsikt och du klistrade på mig en etikett på vilken det står S. Alla hörde väl Löfven förkunna om och om igen att man ville se utgången av rösterna innan man bestämde sig för vem man skulle regera med. Personligen gillar jag inte blockpolitik. (den försvinner nog nu). Men det är en annan diskussion för mig. Vi kom in i ett läge vilket gav SD mer makt än vad de är berättigade till. Alla partier har uttryckt åsikten att inte låta SD få sätta agendan. Nu lät de SD göra det trots allt. Det är inte att ta ansvar för sina åsikter. En fråga som ingen ställt är om det här var rätt beslut gentemot alliansens egna väljare. De fick ju ett förhandlingsläge som de inte tog tillvara. Det vill ju till nu att dom gör ett bättre val nästa gång. | |
Minta | 2014-12-03 21:26 | |
![]() | Om alliansen får igenom sina budgetar med SDs hjälp och SD får något i gengäld är de ju ett stödparti åt dem. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:30 | |
![]() | Minta, om de rödgröna genomfört alliansliknande politik hade de fått stöd för den. Och nej, det är inte mycket begärt eftersom S ju gick till val på någonting som liknade allianspolitik (förutom ett antal "vi får se"). Alliansen däremot presenterade sin budget under valet, den hade ett mycket starkare stöd hos väljarna. Så det rimliga för S hade ju varit att presentera en mer högervriden budget. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:32 | |
![]() | Nora, precis. S politik hade ingen som helst förankring, de gick till val på ingenting. | |
lennartspex - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:33 | |
![]() | Min gissning är att alliansen förstås tror att de kommer bättre ut i ett extra val. Det är inte orimligt nu när folk ser vad man får med s + mp. | |
Minta | 2014-12-03 21:36 | |
![]() | Alliansen presenterade sin budget, men den fick inte väljarnas stöd. De förlorade valet. Har du glömt det? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:39 | |
![]() | lennartspex. Blockpolitik med flera partier som kanske inte ens uppnår passerar 4-procentspärren är inte heller någon garanti. | |
Taxtaxtax - Ej medlem längre | 2014-12-03 21:40 | |
![]() | Om sd hade röstat på s-budgeten nu, eller lade ner sina röster - hade du då ansett att sd är ett stödparti till s-regeringen och därmed kletar sin ondska på även dem? När s och sd plockade ut bitar ur budgeten mot praxis - rasade du då över stödpartiet sd? S har bjudit in med armbågen som pedagogiskt gås igenom här: blog.svd.se/ledarblo...an -lofven/ - syftet var alltid att splittra alliansen och krossa oppositionen, nu och för framtiden, inte att samarbeta. Metoden var utpressning. S hade inte behövt utlysa extraval. De kunde dumpat mp och förhandlat på riktigt. Nu går de istället till val på den redan fällda budgeten och med brösttoner om att alliansen och sd är kompisar som valplattform. | |