Spelrum
Giraffen | 16 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-04-20 17:30 | |
![]() | Måns. Konstig jämförelse. Att påstå att något har gått sönder är väl bara ett påstående som manar till eftertanke i form av en följdfråga - Vad är det som har gått sönder? Ungefär som när Alliansen säger att "Vi tar ansvar" då följdfrågan blir - för vad? . | |
Måns_E | 2015-04-20 17:36 | |
![]() | I alliansens fall fanns ju ett svar, för Statens finanser. Att påstå att något har gått sönder när merparten av Sveriges befolkning i en finanskris har fått det bättre är rent hyckleri och populism. | |
Måns_E | 2015-04-20 17:39 | |
![]() | Boll, så måste det naturligtvis vara, jag som inte ens har fyllt 39 kan förstås inte förstå det. Tänk vad de 20 månaderna kan göra stor skillnad! | |
bolo | 2015-04-20 17:46 | |
![]() | Jo, jag menade ju exakt 40, inte en dag mindre.. | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-04-20 19:09 | |
![]() | Jag är över 40 och frågade uppriktigt. Att bara sitta och vara överens känns inte logiskt, om man inte definierar vad man är överens (eller oense) om. Så man pratar om samma saker liksom. | |
Mormodern49 | 2015-04-21 08:50 | |
![]() | Jag tycker du har fått svar på dina frågor Gnillot, kanske inte av mej , men de övriga inlägg här | |
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd | 2015-04-21 18:41 | |
![]() | Jag frågar för att förstå, inte förr att jävlas, så om jag frågar kan du utgå från att jag har frågor jag bedömer obesvarade. Att du känner dig nöjd med att du vet vad vi talar om garanterar inte att jag hängt med liksom. Men fine, jag lämnar WO på den. Få verkar ju ha egna erfarenheter av att bo i de utpekade områdena och mina erfarenheter verkar visst inte räknas. Jag upprepar mig kanske, men jag menar att det finns områden med problem och problem med områden, men mitt bostadsområde är trivsamt, jag känner mig trygg och det är inte en laglös krigszon. Hur det är att bo på andra utpekade orter har jag ingen erfarenhet av. Hur andra upplever att bo i mitt område vet jag inte heller, de grannar jag talat med trivs. De som inte trivs kanske har flyttat, vad vet jag. Så sent som förra veckan ringde jag räddningstjänsten (gräset vid en grillplats hade fattat eld) och brandkåren kom inom en kvart och stannade en stund extra för att prata med nyfikna barn. Ingen kastade sten eller tog tull av dem på vägen in. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-04-21 19:55 | |
![]() | Ett nyligen uppmärksammat exempel på hur media väljer att vinkla sina nyheter genom att välja bort det som inte anses negativt nog för att skapa intresse och klick är beskrivningen av brottsligheten i Malmö. Samtidigt som kvällspressen får läsaren att tro att hela Malmö är en krigszon med mördare och skottlossning i varje hörn och rånare och våldtäktsmän som står i kö för att råna och våldta mordoffret eller eventuella överlevande kommer BRÅ:s rapport om brottsligheten i bland annat Malmö och denna rapport pekar helt i motsatt riktning på att antalet brott har minskat ganska kraftigt. Vad gör kvällspressen då? Jo, de ignorerar i stort sett denna rapport och möjligen kan man hitta någon enstaka liten notis i något hörn av tidningen eller websidan. Sensationsmedia har stort ansvar för att många, framförallt äldre, lever i skräck helt i onödan. | |
WildaLi | 2015-04-21 21:46 | |
![]() | Intressant hur vissa utan att blinka lägga sin fulla förtröstan till BRÅ:s rapporter vad gäller att våldsbrott, personrån, våldtäkter dvs grova brott mot individer har minskat med tiden. Nej, det har de VERKLIGEN inte gjort och speciellt INTE i no-go-zonerna där det inte sällan samlas stora kriminella släktklaner (många invandrare kommer från länder där klanmentalitet är djupt rotat och styr i stort sett allt i deras liv) och det är få offer som vill stöta sig med de här individerna. Att inte anmäla och slicka sina sår i tysthet är att föredra framför att stöta sig med ovan nämnda klaner. Det finns ett antal logiska förklaringar till varför många av dessa brott inte anmäls till polisen överhuvudtaget och här är några; - anmälan blir nedlagd i brist på bevis innan offret för brottet har hunnit stiga ur Polismyndigheternas lokaler - en anmälan kan innebära förföljelse och repressalier av släktklaner på upp till flera hundra personer enligt ovan nämnda beskrivning om klaner. - våldtäktsmän förvandlas allt oftare till offer i sammanhanget och åtnjuter, i många fall via media, mer ömkan och förståelse än själva våldtäktsoffret. Det är den ena hjärtskärande historian efter den andra om hur svårt våldtäktsmannen haft det pga svår barndom, annan kultur, annan religion osv osv osv. Vad det ger för signaler till våldtäktsoffer kan en idiot räkna ut. Vilken kvinna känner sig manad att anmäla en våldtäkt när mentaliteten ser ut som den gör. Antalet våldtäkter i Sverige har ökat lavinartat och hur högt mörkertal det är vågar jag inte ens tänka på faktiskt. Samtliga av de exempel jag skriver diskuterade jag med polisen i samband med anmälan av misshandel mot mitt barn som gick i högstadiet då i en s.k no-go-zon. Polismannen bekräftade och berättade även självmant att anmälningarna minskat men inte för att brotten har minskat utan för att människor upplever sig rättslösa och helt oskyddade av ordningsmakt och rättsväsen. Han tyckte det var modigt att vi anmälde misshandeln. Vilket vi gjorde TROTS att vi fick ett litet meddelande via en annan elev som löd ungefär så här; Du kan hälsa XX att vår släkt glömmer aldrig. Så det där med statistik tar jag absolut INTE som något rättesnöre att bilda mig en uppfattning om hur verkligheten ser ut. Det finns alltför många faktorer som inte finns med i beräkningarna i BRÅ:s statistik så den ser jag enbart som en liten del rådata i ett stort sammanhang och absolut inget att dra några växlar på. | |
limpan__2 | 2015-04-21 22:03 | |
![]() | " våldtäktsmän förvandlas allt oftare till offer i sammanhanget och åtnjuter, i många fall via media, mer ömkan och förståelse än själva våldtäktsoffret." Detta har jag missat, kan du inte visa upp några av dessa många fall där media visat mer ömkan med våldtäktsmannen än med offret? För övrigt håller jag med om att det är tragiskt att det finns så stora problem på sina håll att det ens finns ett begrepp som "No-go zoner" att diskutera. | |
Måns_E | 2015-04-21 22:12 | |
![]() | Jag skulle tro att personrånen de senaste fem åren i Enskededalen är noll. Om inte så är de nog väldigt väldigt nära noll i a f. Vad har du för källor att stödja dina argument på WildaLi? Att du tycker att det har blivit värre? Jag vet att du tycker det. Tyvärr så räcker det inte så värst långt i en diskussion, när du inte kan styrka det mer än så. Att visa att någon mer tycker så, utan att ha en jävla aning, är inte mycket mer till argument. BRÅs statistik kan man tycka vad man vill om, men så länge du inte har något bättre alternativ så bör du nog låta bli att racka ner på den. | |
Måns_E | 2015-04-21 22:15 | |
![]() | Min observation är att våldtäktsmän har blivit mer skuldbelagda de senaste 40 år sedan. I början/mitten av sjuttiotalet var det mest "förståelse", efter det har det blivit mer och mer "tuffa tag" som gäller. Men om du kan visa på motsatsen Wilda, och på att det "daltas" mer med våldtäktsmän idag än för 10-20-30-40 år sedan det gärna i bevis. Du kanske kan hitta något om det på BRÅs hemsida? Du vet de forskar om brottslighet i allmänhet och svensk brottslighet i synnerhet. | |
Måns_E | 2015-04-21 22:16 | |
![]() | ... år sedan, led det gärna i bevis. Skall det stå | |
WildaLi | 2015-04-21 22:52 | |
![]() | MånsE Jag tror nog att de kriminalvårdare jag umgås med som jobbat i över 25 år på sexanstalt har en något klarare bild av verkligheten än vad du har Måns. Och som sagt så bekräftar även polismyndigheten att anmälningarna minskar pga rädsla för repressalier. Speciellt i no-go-zonerna där svenskar oftast är i minoritet. Du får fortsätta stirra dig blind på BRÅ:s tabeller men så länge de inte har någon tabell över de som INTE vågat anmäla så anser jag inte att de speglar verkligheten korrekt. Mörkertalet är utan tvekan stort och bör därför beaktas. | |
WildaLi | 2015-04-21 22:54 | |
![]() | Limpan-2 Tja när en kvinna blev grovt gruppvåldtagen på ett flyktingboende så startades det en manifestation mot främlingsfientlighet. Manifestationen fick stor uppmärksamhet i media och i samband med det ingående berättelser om gärningsmännen och deras umbäranden i livet. En blott femtonårig flicka blev gruppvåldtagen av ett helt gäng killar och alla gick fria. Gärningsmännen fick komma till tals ett antal gånger om hur de lidit. Kvinnorna var det ingen som brydde sig nämnvärt om. Mycket smaklöst. Det var ett litet axplock Vi brukar kanske inte samma mediakällor vad vet jag | |
WildaLi | 2015-04-21 22:57 | |
![]() | MånsE Du skriver; "Min observation är att våldtäktsmän har blivit mer skuldbelagda de senaste 40 år sedan. I början/mitten av sjuttiotalet var det mest "förståelse", efter det har det blivit mer och mer "tuffa tag" som gäller." Var har du observerat detta? Har du några källor som styrker dina observationer? | |
Måns_E | 2015-04-21 22:59 | |
![]() | WildaLi, jag tror inte på att du umgås med kriminalvårdare. Visa gärna någon form av belägg, istället för att påstå att polismyndigheten bekräftar att anmälningarna minskar pga rädsla för repressalier. Förövrigt så har anmälningsbenägenheten gått upp, vilket det finns forskning på. Här kan du läsa på mer om mörkertal: www.bra.se/bra/brott...ig het.html | |
WildaLi | 2015-04-21 23:16 | |
![]() | MånsE Du får tro vad du vill om vilka jag känner och umgås med. Det är för övrigt inte mycket av det du skriver som jag tar på något större allvar heller. Lite ironiskt att du tror att dina "observationer" (utan medföljande källor som styrker dem då såklart) har något värde i sammanhanget samtidigt som du i nästa mening hånar och nedvärderar andras observationer och verklighet. | |
Milkman73 | 2015-04-21 23:47 | |
![]() | WildaLi, man får intryck av att du har en agenda...oavsett vad Måns visar för länkar till officiell statistik så anser du din känsla mer korrekt än Brås forskare och statistiker. | |
WildaLi | 2015-04-21 23:51 | |
![]() | Milkman73 Jag har väl förklarat utförligt varför jag inte enbart sväljer rådata från BRÅ med hull och hår. Vad ser du för agenda i det? | |