Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
limpan__2 | 2015-11-18 13:09 | |
![]() | "De har alla möjligheter att bygga sig ett liv var som helst i hela världen." Nä. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-18 13:11 | |
![]() | Att skylla på Löfven känns lite komiskt om man har följt händelseutvecklingen. Är det någon man ska skylla på så är det väl alla länder utom Sverige och Tyskland. Obegripligt. Publicerad 2015-09-10 14:37 "Statsminister Stefan Löfven (S) tycker att Danmark agerar fel när landet släpper igenom tåg med flyktingar till Sverige. ”Ett av de viktigare uppdrag vi har i EU nu är att se till att alla följer reglerna”, säger Stefan Löfven. Samtidigt hyllar den danska statsministern polisen för att de inte hindrar flyktingarna." www.dn.se/nyheter/sv...ly ktingar/ "Det blir ett ickeargument eftersom Dublinförordningen sattes ur spel redan innan flyktingarna nådde Danmark, menar Anna Lundberg, docent i mänskliga rättigheter vid Malmö högskola." www.svd.se/forskare-...al ler-inte | |
Rhotheta | 2015-11-18 13:35 | |
![]() | Man skall skylla på Reinfeldt som drog igång cirkusen 2011 för att tvinga ner SD på knä. Gick ju så där. | |
Rhotheta | 2015-11-18 13:41 | |
![]() | Och naturligtvis på alla käcka svenskar som har hejat på. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-11-18 13:48 | |
![]() | Vilken cirkus drog han igång? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-18 13:53 | |
![]() | En av anledningarna (förutom släktingar osv) till att många söker sig till Sverige och Tyskland är ju för att det är mycket svårare att få asyl i andra länder. Det är klart att man då vill söka där när man väl har tagit risken att ta sig till Europa. De har alltså verkligen inte "alla möjligheter att bygga ett liv var som helst i hela världen". Särskilt inte om alla nordliga länder börjar skicka tillbaka flyktingarna land för land söderut. Då blir det till slut länderna vid den södra gränsen som får ansvaret för asylprocessen, så som det är tänkt i Dublinförordningen. Men den principen är ju inte rimlig eftersom att det blir en ojämn fördelning mellan EU-länderna och inte en jämlik prövning gentemot de sökande. Flyktingkrisen består av problem med asylrätten och inte ett problem med flyktingar. | |
Rhotheta | 2015-11-18 14:08 | |
![]() | Den här artikeln varnar för det vi ser och det var innan Reinfeldt gjorde MigÖ med MP för att försöka få ner SD på knä www.dn.se/ledare/kol...-a nglarna/ Så gjorde han det. Sedan har det rullat på Migrationsverkets egenmäktiga beslut att ge PUT till alla som låtsas vara från Syrien var spiken i kistan. Och sedan har det bara eskalerat. Märk väl. Artikeln säger att portarna öppnas om man genomför MigÖ och det är precis vad som hänt. Det är till Sverige folk reser. Inte Danmark. Helt medveten politik. Eller borde i alla fall ha varit. Så att lägga allt på Löfvén är som att lasta senaste chipspåsen för att man väger 150 kg. Det här är ett fucking lagarbete. | |
marmotte | 2015-11-18 14:17 | |
![]() | liminal, flyktingkrisen består i för många flyktingar. De är så många och Sverige tar emot en oproportionerligt stor andel av dem, vilket utarmar oss. Vi lånar redan pengar för att klara detta, ändå räcker det inte till. Det är väldigt rart att vilja ta hand om alla som vill fly från dåliga levnadsomständigheter, men det är inte möjligt för ett land av Sveriges storlek att göra det. SDs flygblad var ett försök att få folk att inte hoppas på Sverige som landet som flyter av mjölk och honung. Ett lovvärt försök. Vår regering borde självklart gå ut med officiella flygblad som informerar om hur det ser ut i Sverige nu. Men vår regering gör ingenting. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-18 14:49 | |
![]() | Ett lovvärt försök?? Bullshit! Om du bajsar i ditt eget vardagsrum är det då ett lovvärt försök att gå på toaletten. Det dummaste jag har hört på länge.....lovvärt försök?? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-18 14:52 | |
![]() | Stefan Löfvens ständiga försök att med hjälp av Tyskland och Österrike påverka EU:s mindre ansvarstagande länder för att skapa ett nytt fungerande asylmottagande är lovvärda försök. SD snedskjutande utomparlamentariska kampanjer är en skam. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-18 15:03 | |
![]() | marmotte, För många flyktingar till Sverige (och möjligen Tyskland), men inte för många flyktingar utanför de krigshärjade länderna (ja, inte bara Europa bör ha vägar för asyl). | |
marmotte | 2015-11-18 15:41 | |
![]() | Det är miljoner människor på flykt, liminal, miljoner. Europa kan inte ta emot dem alla, Europa vill inte ta emot dem och kommer inte att ta emot dem. Kvar står då Sverige. Och smörasken är slut nu, det är ingen lögn. Om vår regering vägrar agera på parlamentariskt vis, då får de räkna med utomparlamentariska ageranden. Jag hade med lätthet kunnat ta hand om hundratals övergivna kattungar varje sommar, och jag arbetar med djur och älskar djur. Jag vet att de här kattungarna behöver hem. Varför har jag då inte 500 katter i min lägenhet? (Förutom för att det ej är tillåtet att ha mer än 9 utan tillstånd från länsstyrelsen.) Det är för att jag inte har råd med sjukvård, hälsovård, vaccinationer, försäkring, mat och godtagbar bostad och levnadsmiljö (jag har ingen jättelägenhet) åt katterna. De människor som tar sig an en väldig mängd katter som de inte har råd att ta hand om brukar kallas galna kattkärringar. Obs att jag inte jämför flyktingar med djur. Jämförelsen handlar enbart om att ha en djupt känd och väldigt stor önskan att hjälpa, men att inse att man inte har kapacitet att göra det. Jag förstår själv att det vore utsiktslöst att ringa på hos grannen och försöka få henne att ta åtminstone nåt 30-tal katter för att avlasta mig. Jag förstår att om jag försöker ta hand om alla djur som har det svårt på vår jord, så slutar det inte bra för någon. | |
limpan__2 | 2015-11-18 15:55 | |
![]() | Vad gör du med en katt som sätter sig på din dörrmatta och tittar bedjande? Sparkar du ut den i trapphuset och hoppas allt går bra eller försöker du finna någon som kan hjälpa till? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-18 16:01 | |
![]() | marmotte, ...och då är det enligt dig att vägra agera på parlamentariskt vis att inte samarbeta med alla de partier som kräver inflytande i en viss fråga? Eller har du någon annan definition på vad det innebär att vägra agera på ett parlamentariskt vis? | |
marmotte | 2015-11-18 16:06 | |
![]() | Jag menar att de inte agerar i någon utsträckning alls. De har ett parlament att agera i. De borde kunna göra nåt, de är regeringen. | |
marmotte | 2015-11-18 16:12 | |
![]() | limpan, jag har så många sällskapsdjur som jag kan ta hand om, jag har tre upphittade katter och två sk omplaceringshundar. De är mitt åtagande. Jag ägnar förvisso en hel del tid åt att hjälpa katter få nya hem, men de kan inte bo hos mig. Hur bedjande de än tittar. Alla katter är ljuvliga, limpan. Men galen kattkärring-alternativet funkar inte. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-18 16:19 | |
![]() | marmotte, Utgångspunkten är att människorna är flykt. Det innebär att de inte kan befinna sig i sitt hemland utan att riskera livet. Då har vi i olika mellanstatliga sammanhang bestämt att uppfyller din situation dessa kriterier så är det så allvarligt att du har rätt till asyl i något av våra länder. Då ska vi väl också leva upp till det så länge asylrätten ser ut som den gör. För övrigt så är det inte Sverige/EU som tar hit flyktingar (dvs. aktivt skaffar katt), utan det är flyktingarna som söker sig hit självmant (katterna kommer till dig). Om de inte trivs, är de fria att lämna. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-18 16:44 | |
![]() | Än en gång går det alltså utmärkt att aldrig släppa in asylsökade och den som påstår något annat ljuger. Varför svenska politiker förstört det land ni ska leva vidare i vet inte jag. Vore jag lagd åt det konspirationsteoretiska hållet skulle jag tro att det var medvetet. Men jag misstänker att det helt enkelt bara beror på dumhet och inkompetens. Synd är det i alla fall - Sverige var ett fint land. Min gissning är att ni är på U-landsnivå inom ett decennium. Om ni inte får en regering som skickar tillbaka dem som inte klarar att försörja sig. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-11-18 16:52 | |
![]() | "Utgångspunkten är att människorna är flykt. Det innebär att de inte kan befinna sig i sitt hemland utan att riskera livet. Då har vi i olika mellanstatliga sammanhang bestämt att uppfyller din situation dessa kriterier så är det så allvarligt att du har rätt till asyl i något av våra länder. Då ska vi väl också leva upp till det så länge asylrätten ser ut som den gör." Det du skriver är ju fullständigt ointressant om det svenska samhället går under på kuppen. Förstår du inte det? Och Sverige håller redan på att gå under. Det ska bli intressant att se vad ni skriver om säg något år. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-18 17:36 | |
![]() | Sverige håller inte på att gå under, men det är ingen idé att vi diskuterar detta när vi står så långt i från varandra. | |