Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lisaa | 2008-04-09 17:15 | |
![]() | Jag tycker att det är lite konstigt att de i butiken kunde se att en telefon såldes i en annan butik just då (sidan 5) och att de inte ringer och stoppar köpet? Det borde vara enkelt att sätta en spärr på den bedragnes namn i Phone House-butikerna... | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 17:24 | |
![]() | Än så länge så är det kraftiga indicier att det är ett inside jobb då inget leg eller kontokort har använts...Ny rapport är att killen som har blivit bedragen har nu blivit bedragen på 10 telefoner...fortfarande utan IDhandligar och från en The Phone house butik. sen kommer ju alla som sitter i min sits som har köpt dessa telefoner för 4500 på samma annons som har varit ute på blocket sen någon gång i februari i tron att det är den telefonen som annonsen visar,,,,det är ju bara en nyutplockad lur som de får Lisaa: Han som blev bedragen var just då inne för att sätta en spärr på sitt namn så att det inte gick att köpa fler telefoner i hans namn...då ser hon som tar emot hans önskan att det precis har sålts en till telefon i hans namn men den personen har redan lämnat butiken med telefonen. (butik i Strängnäs) och han själv bor i stlm | |
| Lisaa | 2008-04-09 19:38 | |
![]() | Aha, då förstår jag, en minut tidigare och det köpet hade gått i stöpet. | |
| Nemi | 2008-04-09 19:48 | |
![]() | Reglerna för vad som gäller för "god tro" är ju ändrade. www.konsumentverket....cl eId=3107 Från och med den 1 juli 2003 kan man inte längre köpa saker "i god tro", i och med en ändring av lagen om godtrosförvärv av lösöre (1986:796). Även konsumentköplagen ändras. Syftet med lagändringen är att minska handeln med stöldgods. För dig som konsument är bästa rådet att aldrig köpa något utan kvitto. Dina utsikter att få ersättning om varan du köpt visar sig vara stulen är tämligen små. Lagen ger dig visserligen rätt att kräva ersättning av säljaren, men i praktiken kan det visa sig ganska svårt. Tidigare var den som blivit bestulen tvungen att betala lösen för att få tillbaka sin egendom om köparen varit i god tro vid köpet. I och med lagändringen har den bestulne rätt att få tillbaka sin egendom utan kostnader, oavsett om köparen varit i god tro eller inte. Det innebär att den som köpt en stulen vara riskerar att få lämna den ifrån sig utan ersättning. Konsumentvägledare i Uppsala finns på stadsbiblioteket. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 19:55 | |
![]() | Daem! bådar inte gott | |
| y not | 2008-04-09 20:27 | |
![]() | intressant och du tog inte kvitto Uffe. men jag misstänker om det går bra att du istället har möjlighet till hittelön som kanske är värdefullare :) | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 20:33 | |
![]() | Jag har ju kvittot från affären med garanti och allt | |
| y not | 2008-04-09 20:40 | |
![]() | men du har ju inte handlat av affären. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 20:44 | |
![]() | Nope...men det trodde jag räckte för att visa att jag ville ha en ärlig telefon när man kräver kvitto på inköpet,,men jag skulle ha tagit leg av säljaren,,,det missade jag | |
| y not | 2008-04-09 21:32 | |
![]() | som om någon köper en telefon och får kvitto av den, och den sen blir stulen så anser du att det är godtro att köpa den bara du även får köpa affärens kvitto? Hur anser du att du vet att det är just han som köpt den av affären. Jag har alltid levt med den tron att ett kvitto lämnar man som referens för den affär man just gjort, med datum, vara och pris.. Inte att kvittot i sig är en handlesvara. Nej du har köpt en vara utan kvitto från säljaren. Det är väl uppenbart. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 21:58 | |
![]() | När du köper en bil så är det nästan bara ägarbeviset som du skriver under ...oftast inget kvitto...här får jag ju ägarbeviset på hans telefon med garanti,,,det enda kruxet är ju att det inte var hans telefon,,,så det enda fel jag har gjort är ju att inte kolla hans leg att det stämmer med kvittot... | |
| Leopardhonan | 2008-04-09 22:04 | |
![]() | y not vad är du för viktigpetter?? Du skulle ju ha gjort exakt samma sak som väldigt många i våran befolkning gör, ett köp från en köposäljsida där man sen får vara och kvitto från butiken.. Då tror väl alla normala svenssons att affären är okej, men det gör alltså inte du y not?? ehh. Hur menar du att du hade du gjort när du ska köpa en utannonserad vara?? Låt oss höra... heja uffe! | |
| Leopardhonan | 2008-04-09 22:05 | |
![]() | Får man varan med ett kvitto på varan från butiken, med datum och garanti så är det väl självklart att man inte anar oråd!? Tyvärr hade ju uffe bara otur och hamnade i en jävla härva.. Hur går det? | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-09 22:08 | |
![]() | Jag ser en annons på blocket med en helst ny telefon...ringer och mailar om en plats att träffas då han bor i en annan stad....När vi träffas så kollar jag att det finns ett kvitto på telefonen att den inte är stulen sprittny från någon affär,,jag kollar även imeinumret att det stämmer med telefonen..allt är ok på kvittot och jag köper telefonen. Där skulle jag ha tagit leg och kollat att det var han på kvittot. Men vem tror att en tjuv har tagit en telefon och dessutom har ett kvitto på den...jag tycket inte att jag ska behöva försvara mig i det här läget då de flesta som läser detta säkert skulle gjort likadant och känt att de hade gjort en ärlig affär...men ett pris som dessutom är ett skäligt pris. Även polisen tycker att jag har gjort rätt så det är du Y-not som tydligen aldrig har gjort ett litet misstag? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-09 22:10 | |
![]() | nej! Jag och Y not är ofelbara! Så är det bara!!!! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-09 22:11 | |
![]() | *finns en viss risk att jag är ironisk* | |
| gustafsj | 2008-04-09 22:11 | |
![]() | den som gjort fel här är väl butiken. hur fan kan samma kedja prångal ut en massa telefonertill samma människa? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-09 22:13 | |
![]() | insider.... | |
| gustafsj | 2008-04-09 22:15 | |
![]() | Okej! tusan kontakta robban aschberg. Var ju om bilskojare på blocket förra veckan | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-10 10:14 | |
![]() | Fan..jag fick inte konfrontera tjuven och ta honom på bar gärning..Åklagaren i Uppsala sa att det skulle gå som brotts provokation och där kunde hela utredningen gå åt skogen...så nu är det bara att vänta å se.....å fort kommer det inte gå Mvh Uffe | |