Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2008-10-18 13:45
Antal inlägg: 2187

Hur funkar det där egentligen? Om man hittar löst liggande pengar och lämnar in dem till polisen; lämnas de ut "mot beskrivning" då, eller vad?

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-18 13:55
Antal inlägg: 7605

50 euro motsvarar ca 500 sek.
Så här säger polisen:

När det gäller 500-lappen är den att betrakta som hittegods, och ska lämnas in till polisen för förvaring i syfte att rättmätig ägare ska kunna få tillbaka det han/hon förlorat. Lyckas vi inte härleda hittegods till rätt ägare inom tre månader kan godset tillfalla upphittaren om denne begär det. Sannolikheten att den som tappar en 500 kronorssedel vet var han tappat den, och kan säga att den sedel som finns hos polisen är just den som tappats är liten. Det är också ovanligt att personer överhuvudtaget anmäler att de tappat bort kontanter om de inte legat i en plånbok.

Upphittade föremål värda motsvarande högst 20 euro får man behålla.

ANDERStG2008-10-18 13:56
Antal inlägg: 7560

Tja, tidpunkt och ungefärlig plats lär de väl begära. Och visst, kan du ge sedelnumret eller beskriva den speciella vikningen så är det väl också trovärdigt.

ANDERStG2008-10-18 13:58

Ja, nu hände ju det här i Finland så jag struntar blankt i vad farbror Blå säger. 20-eurosgränsen gäller här också med tillägget att även billigare saker som kan antas ha sentimentalvärde bör lämnas in.

ANDERStG2008-10-18 14:01

"bruks- eller känslovärde eller annat personligt värde för ägaren."

SämstpåBeta2008-10-18 14:51
Antal inlägg: 1761

Jag älskar att ge dricks, om jag har fått bra service. Hotellportieren i Berlin dricksade jag kraftigt och fick då tillgång till spa avdelningen utan att det gick på hotellnotan under tre dagar. Dricksen är ett sätt att visa uppskattning och kanske skulle det vara på flera områden, tex när man kommer ner till sydeuropa främst till Frankrike får man inte sällan t.om. bestämma vem man ska dricksa, man får på notan kryssa i om man vill dricksa hovmästaren, servitören, kocken, garderoben eller den finklädda mannen vid ingången. Det finurliga med dricksen är när man kommer tillbaka till samma ställe och man har tidigare dricksat bra, man blir ju behandlad som en, bord dras fram fast det är fullsatt eller kräver reservation. Vi hade ett ställe i Angers som vi ofta gick till. Efter ett att vi hade gått ett tag kom vissa av personalen och kramade oss, bjud på lite extra, gratis drinkar och gav oss rabatt på notan. Jag vet ju att utgångspunkten är att vi hade dricksat bra men vi visade från början vår uppskattning och de i sin tur visade sin. Så poängen är den att vet jag att jag kommer att gå till ställe flera gånger och jag är nöjd då dricksar jag bra för det lönar och belönar sig i slutändan. Alla vinner på det!

SämstpåBeta2008-10-18 14:56
Antal inlägg: 1761

man blir ju behandlad som en kung, ska det vara...

mimmipigg12008-10-18 16:19
Antal inlägg: 370

Bergarn.
Kan det vara så att de inte uppskattade den där extra uppknäppta knappen och ditt smöriga leende/sätt?

mrperfect2008-10-19 20:30
Antal inlägg: 11437

Linn9, då har jag gjort rätt då för jag brukar säga några ord till personalen om jag är nöjd, senast sa jag att jag tyckte att de var väldigt tilmötesgående och alerta :)

Linn79 - Ej medlem längre2008-10-19 20:41
Antal inlägg: 4279

mrperfect - perfekt, det är uppskattat! :)

alfamarie - Ej medlem längre2008-10-19 21:33
Antal inlägg: 1003

Bergarn:
om jag och mitt sällskap har ätit och druckit för över två tusen spänn och servicen inte var den bästa (det är ju en subjektiv bedömning och jag föredrar bra service framför bröstmuskler, vilket kanske inte din manliga kund gör?), då antar jag att det ingår en viss serviceavgift i kostnaden för måltiden.

Jag plockar upp mynt på gatan när jag hittar dem och det händer ganska ofta, faktiskt!
Om priset på kvittot inte stämmer överens med vad som stod på hyllan, då klagar jag! Jag göder Axfood, ICAhandlarna och COOP alldeles tillräckligt, utan att betala mer än nödvändigt till dem.
Jag är lite mer slö åt andra hållet, dock, om det inte blir kassapersonalen som blir lidande för det, för då säger jag till då också!

micro1132008-10-19 22:33
Antal inlägg: 17542

Linn79

De ställen som jag jobbat på -- och som mina barn jobbat på (tre i branchen), så läggs all dricks i en pott, som hela arbetsskiftet delar på när man räknar ut för dagen.

Det innebär att alla från receptionist, städare, köket, disken, baren och till serveringen delar på det som kommer in -- om de jobbat under det skiftet.

Linn79 - Ej medlem längre2008-10-19 22:36
Antal inlägg: 4279

micro, shysst! :)

Basta - Ej medlem längre2008-10-19 22:46
Antal inlägg: 3528

micro113: Att "trunka" dricksen är ganska vanligt, tyvärr är det nog så att ju längre från matsalen desto mindre pengar. Disk/städ är ofta en inhyrd firma på större ställen, en variant för att slippa ha svart arbetskraft.

micro1132008-10-19 22:50

Basta

Fast jag har bland annat stått i disken -- och då alltid fått del av dricksen..

Jag har däremot aldrig varit med om att disken är inhyrd -- städen har varit det på stora ställen, men aldrig disken.

Caligatia2008-10-20 03:44
Antal inlägg: 2187

Jag har jobbat som städare, och vi fick aldrig nån del av dricksen. Däremot lät personalen alltid tappade pengar ligga, det var vår dricks.

LeSchtekarn2008-10-20 06:40
Antal inlägg: 185

Kvinnor förväntar sig lika lön, sen vill dom att män ska betala middagen :)

micro1132008-10-20 08:20

LeSch

Absolut .... killar har lika eller mer lön --- och sen förväntar de sig att tjejer skall ställa upp till natten, trots att de inte bjudit på middagen...

.fnys..

ANDERStG2008-10-20 08:47

Om man börjar ge dricks lite här och där så slutar det med att man sticker sedlar åt tjänstemän och poliser för att få "bra service". Ökad korrumption och Svärrje sjunker från sin sjätteplats.

www.nationmaster.com...co rruption

calle342008-10-20 08:49
Antal inlägg: 403

Hej på er i eten!!!! Ni är så roliga... Mina tjejer har varit så mjuka och goa.. Ta o ge vet ja...

MMM ..kram

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?