Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-09-12 12:57 | |
![]() | Stuvels Problemet ligger inte i om att tro eller ej, det är dina frågeställningar och orimliga rop på bevis som är ditt största problem. Du kan aldrig få svar. | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 13:11 | |
![]() | Då kan jag rimligen aldrig tro heller, enkelt, jag sysslar inte med självbedrägeri så det blir aldrig aktuellt. Denna mänskliga skapelse kommer aldrig gå att bevisa och är därmed fullständigt ointressant. | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 13:12 | |
![]() | Däremot och inte minst med tanke på ovan, är det både intressant och viktigt vad denna villfarelse ställer till med vilket är oacceptabelt. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 13:23 | |
![]() | Stuvels, för att du själv ska få bevis, så måste du våga ta steget att tro utan att se, när du vågat det, och tagit emot Jesus i ditt liv (bekännt med din mun att du tror Jesus är Guds son och att han är din herre) då kommer du att få se en massa saker hända i ditt liv. Om du inte kan tro utan att se, så kan man be om den gåvan. Men om man inte är villig överhuvudtaget, så kommer man aldrig kunna hitta Jesus. Alla som får gåvan att tro, är givna Jesus utav Fadern. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 13:25 | |
![]() | Jag tror iallafall Stuvels, att du har ett frö inom dig som kan gro. Annars skulle du inte vara här. | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 13:29 | |
![]() | Ordminna; nej det är inte därför, det finns ingen substans i bibeln eller religionens kärna, orsaken till att jag är här är det elände religionen utgör, vilket framstår som avskyvärt och faktiskt korkat baserat på just det, ingenting. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 13:34 | |
![]() | Stuvels, så du är här som motståndare. Hur har Jesus skadat dig? | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 13:45 | |
![]() | Hahahaha...lite mer seriös om jag får be. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 14:41 | |
![]() | Jag är seriös. | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 14:43 | |
![]() | Låtsas då inte om att du inte känner till det elände som finns och bär religionens namn. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 14:59 | |
![]() | Stuvels, Hemskheter, mord, våld you name it, händer även utanför religionen. Vad ska vi göra åt dom? Tyvärr är världen så här och det kommer att bli värre. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-12 14:59 | |
![]() | "Vad menas med andlighet? Hur kan vi mäta den? I vad ligger substansen? Människan är fantastiskt duktig på att fantisera, framför allt den mottagliga. Vad är det som gör att en del ser "sanningen" medans andra inte gör det? Varför ska gud vara så diffus? Vad är meningen med att vi inte kan se några övernaturliga spår i vår verklighet? Varför vill gud att det för den kloka,rationella och förnuftiga människa ska vara omöjligt att tro??" Ett försök att besvara dina frågor en efter en: (Och enbart ett uttryck för mina egna tankar om dessa frågor) Vad är andlighet? - Förmågan att känna att jag är del av allt som finns. Jag som individ är på ett plan förbunden med alla andra människor, djur och saker som finns genom vårt gemensamma ursprung - vi delar atomer så att säga, och dessa atomer binder samman kroppar, luft, vatten osv. Att veta och vara övertygad om att det är så är inte andlighet - att känna det är andlighet för mig. hur kan vi mäta den? - vi kan se att det är så rent vetenskapligt så det kan vi mäta. men att mäta hur mycket vi är i kontakt med detta genom egen erfarenhet kan vi inte vad jag vet. I vad ligger substansen? - Substansen ligger i att när jag känner att jag är en del av alltet börjar jag ta ett ansvar som inte enbart har med min egen omedelbara tillfredsställelse att göra. Jag förstår också att alla handlar uteslutande så som de har vett till - de som inte känner att de är förbundna har ingen anledning att bry sig om hur andra har det. När jag ser det blir det lättare för mig att förstå varför det finns så mycket människoskapat lidande i världen, och jag kan se att det beror på okunskap andligt sett och inte på ondska. då behöver jag inte hata andra, även om de uppför sig dåligt. "Vad är det som gör att en del ser "sanningen" medans andra inte gör det?" - ofta skapar lidande ett sökande mot något större. När man tröttnar på att göra motstånd mot livet självt (som obevekligen innehåller lidande; sjukdom, död, saknad osv.) börjar man se livet och allt det innehåller som den gåva det är. varför ska gud vara så diffus? - det att känna är väldigt diffust sett med hjärnans behov för att ordna, mäta och kategorisera. Men att känna är inte diffust för den som gör det. "Vad är meningen med att vi inte kan se några övernaturliga spår i vår verklighet?" - andlighet har inget övernaturligt i sig. Livet är ett mirakel, och det är helt naturligt. "Varför vill gud att det för den kloka,rationella och förnuftiga människa ska vara omöjligt att tro??" - det är inte omöjligt att tro som rationell. Det är svårt att tro på de bilder som människan skapat av gud - men det är något helt annat. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 15:01 | |
![]() | Det står att i den sista tiden så kommer demoner att släppas fria och många människor kommer att vilseledas, människor blir mer och mer besatta av demoner. Det kommer även att drabba svaga troende, alla människor. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 15:02 | |
![]() | men i stort, dom som begår fel (mord, våld mm mm) styrs av samma ande och den kommer inte från Gud. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-12 15:21 | |
![]() | när tror du att den sista tiden är här? | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 15:22 | |
![]() | Det är ju trots allt så att ni talar om subjektiva känslor och upplevelser, vetenskapligt totalt ointressant, i detta avseende vill säga, som ett psykologiskt fenomen är det intressant.Människor har för sig massa konstigheter. Det finns psykisk ohälsa som t.o.m. kan te sig humoristiskt, tänker bl.a. på den man som tog allt bokstavligt och inte kunde greppa saker och vad avsikten med uttalandet eller skriften var. Ett exempel var i livsmedelsbutiken där han skulle köpa mjölk och gick fram till kassörskan och beklagade sig, han läste på paketen och det stod öppnas här, han sade sig vilja vänta tills han kom hem. Mindre lustigt dock var att han mördade sin flickvän av samma orsak.Sen kan jag notera att ni tycks tro att religionen är ett krav för att människor ska vara solidariska,hjälpsamma eller vad det nu kan vara. Det hoppas jag verkligen att ni inser är inkorrekt. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-12 15:36 | |
![]() | "Det är ju trots allt så att ni talar om subjektiva känslor och upplevelser, vetenskapligt totalt ointressant," vetenskapen sysslar mer och mer med detta. Det forskas i medkänla för att bara nämna en sak. Och vetenskapen har inte heller färdiga svar. Tänk dig att du kan se tvåhundra år fram - tror du inte att mycket av det som vi "vet" idag kommer att vara förkastat på grund av nya upptäckter? och vidare, om tusen år kommer de nya upptäckterna att vara ogiltiga eller utvecklade, så att man säger - vi visste inte mer då. Så kommer det att fortsätta, och vi kan alltid "veta" mer. Därmed inte på något sätt sagt att det är onödigt eller fel att forska, tvärtom. Problemet är bara att "sanningen" aldrig är fullbordad. För att människan ska finna ro behöver vi känna att vi är bra som vi är - och fortsätta hitta bra lösningar på våra problem genom forskning :) Kort sagt - vetenskapen kan inte ge oss trygghet - eftersom varje fråga som besvaras för med sig tio nya. sen frågade du om andlighet - inte religion. Det är stor skillnad mellan de två sakerna - andlighet åar personlig, religion är organiserad. | |
| stuvelsberg | 2013-09-12 16:01 | |
![]() | Men då är ju religionens problem gigantiskt för det är ju en chimär. En falsk trygghet, en falsk förklaring, den är dessutom inte möjlig att ifrågasätta enär den är ett färdigt koncept. Människor skulle leva ett bättre och verklighetsbaserat liv utan detta gissel som bygger på overifierade påståenden. Som i många stater ligger till grund för inhuman politik och lagar och regler baserade på denna villfarelse.Beklämmande. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-09-12 16:19 | |
![]() | Carlmartin. Inget nytt sker under solen står det i predikaren. Jag tror den sista tiden är nu. Jag tror personligen att denna generation kommer att få se Jesus komma tillbaka, men jag bara tror. Jag kan inte veta. Men man kan se på tidens tecken hur våldet ökar, hat ökar och andra slags onda gärningar. Krig och rykten om krig, naturkatastrofer av stora mått, människor mår allt sämre psykiskt och har ångest. Det står att innan Jesus kommer tillbaka så måste Antikrist träda fram och ställa sig i Guds tempel och påstå att han är Gud. Många kommer att tillbe honom. Fåglar och fiskar ska dö ut, även landlevande djur. (fåglar och fiskar har ju dött i massor) Månen har blivit blodröd, floder och vattendrag har blivit blodröda. (Finns youtube filmer om det också) Bara Gud vet när Jesus kommer tillbaka. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-09-12 16:21 | |
![]() | det har du alldeles rätt i. Religion utan andlighet är farlig. Religionen skulle kunna vara till hjälp om den inte användes till att trycka ner folk och påstå att den har alla svar på vad som är rätt och fel och istället försökte att facilitera att människor blev sams och koncentrerade sig på det som är viktigt. Nämligen att ge ett ställe för alla människor att söka ro och fred och att lära känna sig själv i grunden. | |